Gjest Slettet+45613274 Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Her er det lurt å tegne et utfallstre, om dere har lært det. Tips: når du skal trekke to personer kan dette gjøres på 4 måter. GG, GJ, JG, JJ. Siden du ønsker gutt og jente må du summere sammen GJ og JG. Lenke til kommentar
NorMusician04 Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 (endret) Her er det lurt å tegne et utfallstre, om dere har lært det. Tips: når du skal trekke to personer kan dette gjøres på 4 måter. GG, GJ, JG, JJ. Siden du ønsker gutt og jente må du summere sammen GJ og JG. Da skjønte jeg plutselig litt mer. Men hvordan blir selve regnestykket? Det blir jo to av fire kombinasjoner, som du sier, som blir ringet rundt i boka mi. Men det blir jo ikke 1/4 sannsynlighet? Fasiten sier i hvert fall 20/39. Endret 1. mai 2019 av Anonym350 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 GJ finnes slik: 15/27*12/26 JG finnes slik: 12/27*15/26 Summer disse sammen, og se hva du får. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Da skjønte jeg plutselig litt mer. Men hvordan blir selve regnestykket? Det blir jo to av fire kombinasjoner, som du sier, som blir ringet rundt i boka mi. Men det blir jo ikke 1/4 sannsynlighet? Fasiten sier i hvert fall 20/39. GJ = 15/27 * 12/26 JG = 12/27 * 15/26 Du leter etter GJ + JG. Nå, om du faktisk tegnet opp et utfallstre så vil du umiddelbart se at det du er ute etter er P(J, G) = 1 - P(J,J) - P(G,G) Og du har allerede regnet ut svaret for P(J,J) og P(G,G) så du kunne bare brukt svarene fra a og b: 1 - 22/117 - 35/117 = 20/39 Lenke til kommentar
NorMusician04 Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Tusen takk for hjelpa, dere to! Da ble det riktig Likevel litt rart siden boka ikke har tatt opp noe om dette innenfor sannsynlighet... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Hei! Har en oppgave om sannsynlighet her. Fikk til oppgave a og b, men ikke oppgave c. Mattelæreren vår fikk faktisk ikke til denne oppgaven han heller og måtte gruble på den selv etter mattetima, for det sto ikke noe om hvordan man gjør slike matteoppgaver som oppgave c i matteboka vår. Likevel irriterer det meg at jeg ikke finner ut svaret, og jeg vil derfor prøve å løse c-oppgaven. 8.43) Klasse 9C skal velge to som skal representere klassen på et møte. De blir enige om å foreta loddtrekning. Det er 12 jenter og 15 gutter i denne klassen. a) Hvor stor er sannsynligheten for at det blir to jenter? (12/27 * 11/26 = 22/117) b) Hvor stor er sannsynligheten for at det blir to gutter? (15/27 * 14/26 = 35/117) c) Hvor stor er sannsynligheten for at det blir både en gutt og ei jente? Trikset her er å se at oppgave c spør etter hvor stor sannsynlighet det er for at det ikke blir to av samme kjønn. Da får man det enkle regnestykket: 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Likevel litt rart siden boka ikke har tatt opp noe om dette innenfor sannsynlighet... Lærdommen du burde ta ut fra dette settet med deloppgaver, er at summen av alle delsannsynligheter er 1. Det vil si, dersom utfallsrommet av alle ting som kan skje er der er en gitt hendelse, så er , eller 1 Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Nå begynner det å nærme seg eksamen så jeg har noen få spørsmål. Jeg bruker denne kalkulatoren https://www.clasohlson.com/no/Casio-FX-82EX-ClassWiz-kalkulator/44-1933 regner med at jeg ikke trenger en av de dyre liknings kalkulatorene. Ser at en del av oppgavene på R1 og R2 eksamen involverer bruk av CAS. Dersom jeg ikke vet hvordan utføre en oppgave i CAS men vet hvordan gjøre den på papir, vil jeg få noe trekk da? Til sist, har hørt at grensen er 20%/12 poeng for å stå, noen som vet noe mer om dette? Endret 6. mai 2019 av wertyuiopå Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Står det CAS får du lite med poeng om du løser oppgaven på papir. Bruk GeoGebra, det er gratis - og en PC regner jeg med du har. Hvis ikke, skaff deg en. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Gjør denne oppgaven (fra faget Matte3, delen differensialligninger)" Vis at systemetmed en gitt initialverdi y(0)=y0 har en entydig løsning."Så, i forelesningsnotatene er det oppgitt i teoremer at1. et initialverdiproblem,y' = Ay, y(t0) = y0har en entydig/unik løsning.2. løsningsrommet til y' = Ay er n-dimensjonalt.Opplyses også at initialverdiene bor i Rn, og løsningene bestemmes av disse. Så da kan man slå fast at dimensjonen på løsningsrommet er n. Løsningsrommene er også definert for alle valg av t, så det holder å feks. se på t0=0 . Det forteller oss bare at en løsningskurve er entydig bestemt av hvilket punkt den går gjennom når feks t0=0 (dette fører da til 2. over).Det vi vet fra lineær algebra er at det holder å finne n lineært uavhengige løsninger av y′=Ay, og at alle andre løsninger vil være en lineærkombinasjon av disse.Ok, da vet vi det... Men hvordan gå frem for å vise?Kanskje egentlig sies her er at man må finne en basis for løsningsrommet til Ay=y′ ? Fordi en basis vil være n lineært uavhengige vektorer i et -dimensjonalt vektorrom - som jo er en unik løsning?(Har funnet at denne er )Er ikke noe løsningsforslag, så litt usikker på hva som er riktig måte å vise dette på. Tar gjerne i mot andre fremgangsmåter også. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Dersom jeg får en oppgave på del 2 på eksamen der begynnelsen av oppgaven er i geogebra og b) er f.eks finn arealet som de to grafene avgrenser. Kan jeg da velge metode, skal det helst gjøres i CAS eller blir det pluss å ta det på papir? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Hvis det ikke står noe, kan du velge metode. Jeg ville i hvert fall ikke gitt pluss for å regne det på papir, jeg ville heller gitt pluss for å bruke Cas. Det viser at du behersker digitale hjelpemidler og at du velger enkleste metode. I tillegg kommer det at å bruke Cas til det som regel er mye raskere og det gir deg bedre tid til de andre oppgavene. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Hvis det ikke står noe, kan du velge metode. Jeg ville i hvert fall ikke gitt pluss for å regne det på papir, jeg ville heller gitt pluss for å bruke Cas. Det viser at du behersker digitale hjelpemidler og at du velger enkleste metode. I tillegg kommer det at å bruke Cas til det som regel er mye raskere og det gir deg bedre tid til de andre oppgavene. Med enkelte oppgaver som f.eks de første derivasjonsoppgavene og integrasjonsoppgavene som kommer på del 1 på alle eksamen. Trenger jeg å forklare alt steg for steg eller er det nok å bare gjøre utregningen som jeg vanligvis ville gjort? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Derivasjonsoppgavene kan du bare regne. Men jeg anbefaler både for din egen del og for sensors at du for eksempel skriver opp hva som er henholdsvis u, u-derivert, v og v-derivert når du bruker produkt- eller kvotientregelen og tilsvarende ved kjerneregelen. Litt av det samme gjelder integrasjon. Skriv nok til at sensor skjønner hva du gjør og hvor neste linje kommer fra. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Derivasjonsoppgavene kan du bare regne. Men jeg anbefaler både for din egen del og for sensors at du for eksempel skriver opp hva som er henholdsvis u, u-derivert, v og v-derivert når du bruker produkt- eller kvotientregelen og tilsvarende ved kjerneregelen. Litt av det samme gjelder integrasjon. Skriv nok til at sensor skjønner hva du gjør og hvor neste linje kommer fra. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 (endret) Hei,Kan noen hjelpe meg med å forstå vedlagt løsningsforslag? Når han bruker Eulers formel til å gå fra e^ --> sinus, så hvorfor blir det ikke 2 sin (w/2)? Og hvor blir av den 1/J etter han bruker eulersformel? Den som er utenfor parentesen. Edit: Fant ut av det Endret 13. mai 2019 av Smooshball Lenke til kommentar
ingenhvem Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 a_(n+1)=(a_n)/2 og a_1=2000 Jeg skal finne ut hvor mange ledd det er i rekken. Hvordan går jeg frem her? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 a_(n+1)=(a_n)/2 og a_1=2000 Jeg skal finne ut hvor mange ledd det er i rekken. Hvordan går jeg frem her? Leser jeg riktig står det De første leddene blir i alle fall: 2000 1000 500 ... I så fall er det viktig å være klar over man jobber med heltall eller reelle tall, eventuelt om det er noen spesielle krav til avrunding. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Når jeg har lest til R1 eksamen så har jeg valgt å fokusere fullt ut på de første 6 kapitlene, har ikke gått gjennom geometri enda men skal ta det etter eksamen. Bør jeg skrive dette på eksamensbesvarelsen slik at sensor vet det eller la være? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Når jeg har lest til R1 eksamen så har jeg valgt å fokusere fullt ut på de første 6 kapitlene, har ikke gått gjennom geometri enda men skal ta det etter eksamen. Bør jeg skrive dette på eksamensbesvarelsen slik at sensor vet det eller la være? Du skal vise sensor hva du kan, ikke hva du ikke kan Når det er sagt, så ser ikke geometrioppgavene på R1-eksamen så skrekkelig vanskelige ut. Hvis du allerede er stødig i geometri fra 1T og ungdomsskolen tror jeg du kan klare det aller meste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå