Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjapt spørsmål:

Jeg har 2,4 m^3 med jernbetong og tettheten er 7,2 kg/dm^3, og så skal jeg finne massen. Jeg vet at jeg setter massen som x i formelen d = m / V, men skal jeg gjøre om 2,4 m^3 om til 2400 dm^3 og bruke dette tallet i likningen? Blir også svaret jeg får i kg?

Takk for svar!

Endret av Anonym350
Lenke til kommentar

Jepp, du må gjøre om 2.4 m^3 om til 2400 dm^3 slik at du ender opp med kg som svar (masse skal alltid oppgis i kg). Når du da ganger sammen d og V for å få massen m, blir enhetene slik:

 

  • (dm^3)*(kg/dm^3) = kg
Lenke til kommentar

 

Jepp, du må gjøre om 2.4 m^3 om til 2400 dm^3 slik at du ender opp med kg som svar (masse skal alltid oppgis i kg). Når du da ganger sammen d og V for å få massen m, blir enhetene slik:

 

  • (dm^3)*(kg/dm^3) = kg

 

Tusen takk! Da hadde jeg gjort rett heldigvis på matteprøven vi hadde på fredag :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hei.

Jeg sitter med en Derivasjons oppgave. Har litt hjerneteppe på hvordan jeg skal løse siste steget.

Jeg har regnet meg frem til alle koordinatene oppgitt i GeoGebra bildet. Men sliter litt med å regne ut X i pungt E når y=0. Geogebra sier X=85. Noen tips? :)

 

y=0 er det samme som å si h(x) = 0.

 

Om du setter h(x) til 0 så får du en andregradsligning du kan løse med en kjent formel.

 

0 = -0.012x^2 + x + 1.7

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

y=0 er det samme som å si h(x) = 0.

 

Om du setter h(x) til 0 så får du en andregradsligning du kan løse med en kjent formel.

 

0 = -0.012x^2 + x + 1.7

Thank you! Selfølgelig det gir jo mening! 

ax^2+bx+c=0   ⇒   x=(-b±√(b^2-4ac))/2a=(-1±√(1^2-4*-0.012*1.7))/(2*-0.012)=-1.67∨85  :w00t: 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+45613274

Litt uklart hva som står der, men integralet av 1/x er ln|x| + c siden ln x ikke er definert for negative tall eller 0. Om du tegner funksjonen 1/x og tenker på arealet under kurven så ser du hvorfor det blir slik.

 

Er på mobil så litt kort forklaring.

Lenke til kommentar

Litt uklart hva som står der, men integralet av 1/x er ln|x| + c siden ln x ikke er definert for negative tall eller 0. Om du tegner funksjonen 1/x og tenker på arealet under kurven så ser du hvorfor det blir slik.

 

Er på mobil så litt kort forklaring.

79618x2fda5.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Litt uklart hva som står der, men integralet av 1/x er ln|x| + c siden ln x ikke er definert for negative tall eller 0. Om du tegner funksjonen 1/x og tenker på arealet under kurven så ser du hvorfor det blir slik.

 

Er på mobil så litt kort forklaring.

79618x2fda5.jpg

|-3| = 3

 

Grunnen til at man gjør dette er fordi ln x ikke er definert for x-negativ og siden derivativen av ln|x| er 1/x (du kan sjekke selv!) så er antiderivativen av 1/x ln|x|.

 

Ved å inspisere grafen for 1/x så ser du også dette fordi den er en oddetallsfunksjon dvs. f(-x) =-f(x), ekskludert for f(0).

Lenke til kommentar

Hvordan kom du frem til chart?cht=tx&chl=-\frac{\pi}{3}? Du vil plusse på chart?cht=tx&chl=2n\pi slik at chart?cht=tx&chl=0\leq x+2n\pi \leq 2\pi, \qquad n\in\left{0,1,2,3,...\right}.

 

For å se hvorfor, så vil jeg anbefale å studere enhetssirkelen.

 

Men du vil ikke komme fra chart?cht=tx&chl=-\frac{\pi}{3} til chart?cht=tx&chl=\frac{4\pi}{3}, men heller chart?cht=tx&chl=\frac{-\pi + 6\pi}{3} = \frac{5\pi}{3}.

Jeg har ikke oppgaven her, så husker ikke helt oppgaveteksten. Men jeg fikk også samme svar som deg (5pi/3), men fasiten siter jo noe annet. 

Lenke til kommentar

Hei!

Har en oppgave om sannsynlighet her. Fikk til oppgave a og b, men ikke oppgave c. Mattelæreren vår fikk faktisk ikke til denne oppgaven han heller og måtte gruble på den selv etter mattetima, for det sto ikke noe om hvordan man gjør slike matteoppgaver som oppgave c i matteboka vår. Likevel irriterer det meg at jeg ikke finner ut svaret, og jeg vil derfor prøve å løse c-oppgaven.

 

8.43) Klasse 9C skal velge to som skal representere klassen på et møte. De blir enige om å foreta loddtrekning. Det er 12 jenter og 15 gutter i denne klassen.

a) Hvor stor er sannsynligheten for at det blir to jenter? (12/27 * 11/26 = 22/117)

b) Hvor stor er sannsynligheten for at det blir to gutter? (15/27 * 14/26 = 35/117)

c) Hvor stor er sannsynligheten for at det blir både en gutt og ei jente?

Lenke til kommentar

Dersom du trekker en og en, hvordan kan det bli gutt og jente? Summer sammen gunstige utfall.

Første gangen man trekker er det jo 100 % sjanse for at det blir enten gutt eller jente i hvert fall.

Så ene brøken jeg må bruke er sikkert 27/27 (1/1). På trekning nr. 2 derimot er det jo enten en mindre av guttene eller jentene. Det er her jeg blir stående fast. Må man tenke 11/26 + 14/26 og trekke fra noe eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...