Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på en forklaring om areal og volum med vektorprodukt. https://photos.google.com/photo/AF1QipP6FKmc-S813XbeZXWSXVDvtyrp7qlPW8helPye

Det jeg ikke helt skjønner er det siste steget i formelen for volum. Det står V=I p-vektor X q-vektor I * I r-vektor I * cos(u) =(p-vektor X q-vektor) *r-vektor. Skjønner ikke hvorfor det er slik. Eneste jeg kan tenke meg er at siden det er oppgitt på koordinatform så er vinkelen inkludert. Noen som kan forklare?

Endret av wertyuiopå
Lenke til kommentar

Har fått en virkelig forvirrende oppgave. R2 2.43: I pyramiden ABCP er A(2,0,0), B(0,2,0) og C(0,0,4). Toppunktet P ligger på linjen r-vektor(t)=[t, t, 2t].
a) Finn volumet V(t). Svaret er (4:3)*absoluttverdien av t. Denne oppgaven er grei.
b) hva er t når volumet er 0. Utifra formelen i a så skal jo t være 0, som det også står i fasiten. Men, når jeg fant skjæringspunktet mellom [t, t, 2t] og planet ABC så fikk jeg t=2/3=0,67. Når jeg tegnet alt dette inn i geogebra så får jeg V=0 når t=2/3. Når t=0 derimot blir volumet 2,67. 
c) Løs likningen V(t)=16. Jeg fikk 12 eller -12 og sjekket med en algebrakalkulator. Fasiten sier 3/4 eller -3/4. 
https://www.symbolab.com/solver/algebra ... ht%7C%3D16

Lenke til kommentar

Har fått en virkelig forvirrende oppgave. R2 2.43: I pyramiden ABCP er A(2,0,0), B(0,2,0) og C(0,0,4). Toppunktet P ligger på linjen r-vektor(t)=[t, t, 2t].

a) Finn volumet V(t). Svaret er (4:3)*absoluttverdien av t. Denne oppgaven er grei.

b) hva er t når volumet er 0. Utifra formelen i a så skal jo t være 0, som det også står i fasiten. Men, når jeg fant skjæringspunktet mellom [t, t, 2t] og planet ABC så fikk jeg t=2/3=0,67. Når jeg tegnet alt dette inn i geogebra så får jeg V=0 når t=2/3. Når t=0 derimot blir volumet 2,67. 

c) Løs likningen V(t)=16. Jeg fikk 12 eller -12 og sjekket med en algebrakalkulator. Fasiten sier 3/4 eller -3/4. 

https://www.symbolab.com/solver/algebra ... ht%7C%3D16

 

Det ser ut som noen har slitt med denne oppgaven tidligere - jeg fant en forumtråd som burde gi deg en klarhet i hva som er riktig fremgangsmåte: https://www.matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?f=13&t=45012 :)

Lenke til kommentar

Er det mulig å skrive om

chart?cht=tx&chl=\sin {(2(x+\frac \pi 4))}

Til en funksjon av cosinus?

 

Kanskje det så er mulig å bruke uttrykk for doble vinkler?

 

Du kan vel forsovet også bruke formlene for å skille sinus av a + b til separate funksjoner.

Har ikke kommet til trig funksjoner enda. hvis jeg ganger inn 2 tallet får jeg sin(2x-pi:2), da kan jeg ikke skrive om til cos. Hvis jeg ganger ut og bruker uttrykket for doble vinkler får jeg https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/4sin%5E%7B2%7Dx%2B3sin%5Cleft(x-%5Cfrac%7B%5Cpi%7D%7B4%7D%5Cright)-6%3D0

Lenke til kommentar

Har ikke kommet til trig funksjoner enda. hvis jeg ganger inn 2 tallet får jeg sin(2x-pi:2), da kan jeg ikke skrive om til cos. Hvis jeg ganger ut og bruker uttrykket for doble vinkler får jeg https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/4sin%5E%7B2%7Dx%2B3sin%5Cleft(x-%5Cfrac%7B%5Cpi%7D%7B4%7D%5Cright)-6%3D0

Da vet jeg ikke hva du er ment å gjøre dessverre

 

Sliter litt med en oppgave her. Trenger hjelp til iii) og iv).

De to vektorene krysser hverandre i et punkt, da kan du sette opp en ligning:

chart?cht=tx&chl=t \cdot \vec{AE} = s \cdot \vec{BD}

Da får du noe sånt som:

chart?cht=tx&chl=t(K \vec a + L \vec b) = s(M \vec a + N \vec b)

Der K, L, M, og N er koeffisienter du har regnet deg frem til i tidligere oppgaver.

Stokker du om får du:

chart?cht=tx&chl=\vec a (tK - sM) = \vec b (sN -tL)

 

Herfra burde du klare å å løse det selv :)

Hint: er det mulig å finne en konstant som oppfyller chart?cht=tx&chl=\vec a = x \vec b i denne oppgaven? Hvis ikke, hva må da til for at ligningen skal kunne fungere?

Lenke til kommentar

Da vet jeg ikke hva du er ment å gjøre dessverre

 

De to vektorene krysser hverandre i et punkt, da kan du sette opp en ligning:

chart?cht=tx&chl=t \cdot \vec{AE} = s \cdot \vec{BD}

Da får du noe sånt som:

chart?cht=tx&chl=t(K \vec a + L \vec b) = s(M \vec a + N \vec b)

Der K, L, M, og N er koeffisienter du har regnet deg frem til i tidligere oppgaver.

Stokker du om får du:

chart?cht=tx&chl=\vec a (tK - sM) = \vec b (sN -tL)

 

Herfra burde du klare å å løse det selv :)

Hint: er det mulig å finne en konstant som oppfyller chart?cht=tx&chl=\vec a = x \vec b i denne oppgaven? Hvis ikke, hva må da til for at ligningen skal kunne fungere?

Tror jeg skrev feil, holder på trigonometriske likninger nå. Klarer ulikheter og likninger men denne ble litt vel vanskelig. Prøvde å finne ut når begge leddene blir null, men det blir jo flere løsninger siden den ene kan være negativ mens den andre nuller den ut. Tenkte å tegne enhetssirkelen for å prøve å finne når det ene leddet kan nulle ut det andre, men det var bare en ide. vet ikke hvordan jeg skal regne det ut. Hva er den generelle metoden for å løse slike likninger?

Lenke til kommentar

Tror jeg skrev feil, holder på trigonometriske likninger nå. Klarer ulikheter og likninger men denne ble litt vel vanskelig. Prøvde å finne ut når begge leddene blir null, men det blir jo flere løsninger siden den ene kan være negativ mens den andre nuller den ut. Tenkte å tegne enhetssirkelen for å prøve å finne når det ene leddet kan nulle ut det andre, men det var bare en ide. vet ikke hvordan jeg skal regne det ut. Hva er den generelle metoden for å løse slike likninger?

 

Mitt første instinkt er å se om jeg kan få hvert ledd til å enten være identisk eller lignende ved hjelp av sinus av doble vinkler eller summen av de kvadrerte sinus/cosinus, eventuelt over på tangens?

Ofte praktisk å erstatte uttrykket inne i sinus/cosinus med en enklere variabel.

 

chart?cht=tx&chl=2 \sin{(2(x - \frac \pi 4))} + 3 \sin{(x - \frac \pi 4)} = 0

 

Setter chart?cht=tx&chl= u = x - \frac \pi 4

chart?cht=tx&chl=2 \sin {2u} + 3 \sin u = 0

 

Tipset mitt om å gå over til cosinus viste seg dessverre å være et blindspor, beklager :blush:

 

Bruker sinus av dobbel vinkel og får:

chart?cht=tx&chl=2(2 \sin u \cos u) + 3 \sin u = 0

 

Faktoriserer:

chart?cht=tx&chl=4 \sin u (\cos u + \frac 3 4) = 0

 

Herfra ser det ganske overkommelig ut?

Lenke til kommentar

Mitt første instinkt er å se om jeg kan få hvert ledd til å enten være identisk eller lignende ved hjelp av sinus av doble vinkler eller summen av de kvadrerte sinus/cosinus, eventuelt over på tangens?

Ofte praktisk å erstatte uttrykket inne i sinus/cosinus med en enklere variabel.

 

chart?cht=tx&chl=2 \sin{(2(x - \frac \pi 4))} + 3 \sin{(x - \frac \pi 4)} = 0

 

Setter chart?cht=tx&chl= u = x - \frac \pi 4

chart?cht=tx&chl=2 \sin {2u} + 3 \sin u = 0

 

Tipset mitt om å gå over til cosinus viste seg dessverre å være et blindspor, beklager :blush:

 

Bruker sinus av dobbel vinkel og får:

chart?cht=tx&chl=2(2 \sin u \cos u) + 3 \sin u = 0

 

Faktoriserer:

chart?cht=tx&chl=4 \sin u (\cos u + \frac 3 4) = 0

 

Herfra ser det ganske overkommelig ut?

Da fikk jeg riktig svar. Tenkte ikke på å substituere, tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Kan noen si hvorfor denne applikasjonen av squeeze theorem ikke er korrekt?

 

chart?cht=tx&chl= \mid x\sin(\frac{1}{x+y}) + ysin(\frac{1}{x+y}) \mid \leq \mid x\sin(\frac{1}{x+y}) \mid + \mid ysin(\frac{1}{x+y}) \mid \leq \mid x \mid + \mid y \mid

 

Så limit når (x,y)->(0,0) er 0, noe som jo ikke stemmer.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvorfor mener du at det ikke stemmer?

Hmm... ser ut som jeg ble lurt av Wolfram.

https://www.wolframalpha.com/input/?i=lim+(x,y)-%3E(0,0)+(x%2By)*sin(1%2F(x%2By))

 

Den sier at limit er 0 om x,y er reelle, men udefinert om vi er i det komplekse plan. Hvorfor er ikke limit 0 når y er kompleks, altså i*y? Mitt opprinnelige problem var nemlig lim z->0; z*sin(1/z), med z kompleks.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Beviset ditt fungerer ikke for chart?cht=tx&chl=z\sin\left(\frac{1}{z}\right) fordi sinusfunksjonen ikke er begrenset på det komplekse plan.

Kan du forklare hva du mener med "sinus ikke er begrenset på det komplekse plan?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...