Gutten633 Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Setter x2 utenfor parantes, og får x2(x2-6)+5=0 x2(x2-6)=-5 Ser at x=1, men grafisk får jeg 4 nullpunkt? Der ett av dem er x=1 Skjønner ikke helt hva du mener med at du ser at x=1? Når du skal løse en slik ligning så kan det være lurt, akkurat som Chris nevnte og redusere orden i likningen din. Sett y=x^2 . Da vil du få en annengradsuttrykk som ser slik ut: y^2-6y+5. Bruk andregradsformelen på denne. Du vil da få to løsninger, y_1 og y_2. Du vil ha 4 løsninger siden du i utgangspunktet løser ett 4-gradsuttrykk om er et signal på at du skal ha 4 nullpunkter. Etter at du har fått to løsninger, sett y tilbake til x`2 på både y_1 og y_2 og løs dette. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 (endret) Edit: For sen. Endret 21. februar 2019 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Ser jeg la inn det samme bildet 2 ganger, mente å legge inn s2.JPG Blir det utrykket derivert bare ln(x)? og for s1.JPG Jeg setter utrykket = 0 , men hvordan skal løse jeg denne siden jeg ikke kan bruke abc formel? Den deriverte gir deg bare eventuelle topp- og bunn-punkter. For å finne ut når vil jeg anbefale deg å benytte deg av "trikset" at et hvilket som helst definert tall multiplisert med null blir null. Du må finne ut når , samt når Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Er litt usikker på fremgangsmåten med en grenseverdioppgave. Her er hele utregningen: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Clim_%7Bx%5Cto%5Cinfty%20%7D%5Cleft(%5Csqrt%7Bx%5E%7B2%7D%2Bx%7D-x%5Cright) Får riktig svar, men boken nevner ikke noe om den fremgangsmåten. Finnes det en annen metode? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Er litt usikker på fremgangsmåten med en grenseverdioppgave. Her er hele utregningen: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Clim_%7Bx%5Cto%5Cinfty%20%7D%5Cleft(%5Csqrt%7Bx%5E%7B2%7D%2Bx%7D-x%5Cright) Får riktig svar, men boken nevner ikke noe om den fremgangsmåten. Finnes det en annen metode? Symbolab bruker L'Hopitals regel. Hvis man absolutt vil unngå det, så kan man vel gjøre det også. Herfra kan vi betrakte grensen av kun det som har med x å gjøre. Og så skal man kunne anvende helt vanlige teknikker for å avgjøre hva grenseverdien er. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Symbolab bruker L'Hopitals regel. Hvis man absolutt vil unngå det, så kan man vel gjøre det også. -snip- Herfra kan vi betrakte grensen av kun det som har med x å gjøre. -snip- Og så skal man kunne anvende helt vanlige teknikker for å avgjøre hva grenseverdien er. Tror du gjorde en liten skrivefeil der: Lenke til kommentar
Niram Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Hei! For meg som hadde 1MX i 2008 og ikke hatt matematikk siden, hva vil være beste kurs/fremgangsmåte for meg? Det overordnede målet er å få tatt R1 og FY1 som privatist/nettstudent til høsten, for senere å komme inn på studiet jeg vil. Burde jeg kjøpe 1T boka først? Andre tips? Føler meg relativt blank i matematikk siden det er såpass lenge siden.. Mvh Magnus Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Hei! For meg som hadde 1MX i 2008 og ikke hatt matematikk siden, hva vil være beste kurs/fremgangsmåte for meg? Det overordnede målet er å få tatt R1 og FY1 som privatist/nettstudent til høsten, for senere å komme inn på studiet jeg vil. Burde jeg kjøpe 1T boka først? Andre tips? Føler meg relativt blank i matematikk siden det er såpass lenge siden.. Mvh Magnus Jeg vil i stor grad anbefale å gå gjennom 1T før R1 hvis du er usikker på hvor du ligger, nivåmessig. 1T repeterer en del grunnleggende regnekunnskaper fra ungdomsskolen som MÅ sitte før du tar R1 og oppover, fordi i R1 så antas det implisitt at du kan alt om brøkregning, løsing av lineære og andregradslikninger, regning med potenser og logaritmer, og en del annet. R1 beveger seg mer ut på den mer analytiske delen av matematikk, med dypere fokus på funksjonsdrøfting og vektorregning, og der bruker vi konstant de ovenfornevnte regneteknikkene bokstavelig talt i hver eneste oppgave. Nå tillater jeg meg å selv-reklamere litt, men jeg har et lite bibliotek av videoer for både 1T og R1 som dekker hele pensumet, med gjennomgang av teori og eksempeloppgaver. (Alt er gratis og uten registrering osv. Prøver ikke å selge deg noe.) https://udl.no/d/1t-matematikk https://udl.no/d/r1-matematikk Før du kjøper 1T-boka, så kan du jo ta en titt her og se om det er ting du føler du burde repetere, eller om du føler deg komfortabel med å gå rett på R1. Jeg vil påstå at videoene er en fullstendig erstatning for de teoretiske gjennomgangene i pensumbøker, men den største verdien i bøkene er alle eksempeloppgavene du kan bryne deg på. Og matematikk-kompetanse er i aller største grad basert på at du jobber med oppgaver. Gjerne dusinvis av oppgaver per delemne. Jeg gjennomgår alltid noen eksempeloppgaver til hvert delemne, men du må naturligvis løse noen på egen hånd hvis du skal virkelig lære stoffet. Håper dette hjelper deg litt på vei! 3 Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Tror du gjorde en liten skrivefeil der: Å flytte 1/x inn i rottegnet, det tenkte jeg ikke på. Takk for hjelpen til begge to. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) Holder på med en oppgave med asymptoter og må tilpasse svaret. R1 oppg: 6.32 b) f(x)=x^3+8x finn asymptotene. x^2-4 Den horisontale er y=x og den vertikale er y=2. Jeg har fått 2 og -2. Ifølge fasiten er x=2, ser at det stemmer på grafen også. Hvordan regner jeg ut hvilke verdier for den vertikale som kan brukes? Endret 8. mars 2019 av wertyuiopå Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 8. mars 2019 Del Skrevet 8. mars 2019 Holder på med en oppgave med asymptoter og må tilpasse svaret. R1 oppg: 6.32 b) f(x)=x^3+8x finn asymptotene. x^2-4 Den horisontale er y=x og den vertikale er y=2. Jeg har fått 2 og -2. Ifølge fasiten er x=2, ser at det stemmer på grafen også. Hvordan regner jeg ut hvilke verdier for den vertikale som kan brukes? Både grafen, fasit, og du burde vise at x=(-2) også er en vertikal asymptote. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Har en oppgave om trigonometri som jeg ikke helt skjønner. Svaret i a er: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Cfrac%7B%5Csqrt%7B3%7D%7D%7B2%7D%5Ccos%5Cleft(x%5Cright)%2B%5Cfrac%7B1%7D%7B2%7Dsin%5Cleft(x%5Cright) R2 kap 1.6 oppg 1.20 b) Bruk svaret i a til å løse likningen sqrt(3)*cos(x)+sin(x)=sqrt(3). Jeg har klart å løse oppgaven ved å kvadrere, gjøre om cos til sin og så til en andregradslikning. Satt inn den verdien i grunnlikningen og fått riktig svar, men jeg ser ikke hvordan jeg kan bruke svaret i a til å løse den. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Har en oppgave om trigonometri som jeg ikke helt skjønner. Svaret i a er: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Cfrac%7B%5Csqrt%7B3%7D%7D%7B2%7D%5Ccos%5Cleft(x%5Cright)%2B%5Cfrac%7B1%7D%7B2%7Dsin%5Cleft(x%5Cright) R2 kap 1.6 oppg 1.20 b) Bruk svaret i a til å løse likningen sqrt(3)*cos(x)+sin(x)=sqrt(3). Jeg har klart å løse oppgaven ved å kvadrere, gjøre om cos til sin og så til en andregradslikning. Satt inn den verdien i grunnlikningen og fått riktig svar, men jeg ser ikke hvordan jeg kan bruke svaret i a til å løse den. Det du har linket til er: Jeg ser ikke hvordan du kan bruke det til noe som helst, det er bare et matematisk uttrykk uten noen sammenheng. Likningen Vil ha flere løsninger enn Kan forestille meg at det som ble vist i a) hjelper på der. Forresten vil jeg anbefale å lære LaTeX, da slipper du å knote med musepekeren på en annen nettside. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Det du har linket til er: Jeg ser ikke hvordan du kan bruke det til noe som helst, det er bare et matematisk uttrykk uten noen sammenheng. Likningen Vil ha flere løsninger enn Kan forestille meg at det som ble vist i a) hjelper på der. Forresten vil jeg anbefale å lære LaTeX, da slipper du å knote med musepekeren på en annen nettside. Her er hele oppgaven https://drive.google.com/file/d/16FFaRgnOSzSjxPzP_LakKAXP9HzTljid/view Endret 14. mars 2019 av wertyuiopå Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Her er hele oppgaven https://drive.google.com/file/d/16FFaRgnOSzSjxPzP_LakKAXP9HzTljid/view Det gjør ting en del klarere: Du har vist at: Du får så ligningen: Du kan da dele begge sidene på 2: Da kan du bruke resultatet fra a) og få: Herfra bør det være enkelt å se løsningen(e) Endret 14. mars 2019 av N o r e n g Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Det gjør ting en del klarere: Du har vist at: Du får så ligningen: Du kan da dele begge sidene på 2: Da kan du bruke resultatet fra a) og få: Herfra bør det være enkelt å se løsningen(e) Kom til det punktet selv i går, men tenkte ikke på før nå å ta cos^-1 av høyre side for så å få x. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) . Endret 16. mars 2019 av wertyuiopå Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Jeg holder på med en oppgave i R2 om vektorer. oppg: 2.11: Vinkelen mellom [1, 2, t] og [1, 0, 1] er 60 grader, finn t. Jeg satte inn de verdiene jeg hadde i vinkelformelen og endte opp med t=(2+sqrt(10):3=1,72. jeg satt prøve på svaret og fikk at vinkelen var 60 grader. Det merkelige er at fasiten sier svaret er sqrt(7)-2=0,645. Når jeg prøvde med denne verdien for t endte jeg opp med en vinkel på 36.3 grader. Testet det også med en algebra kalkulator og fikk samme svar. https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Ccos%5E%7B-1%7D%5Cleft(0.5%5Cright)%3D%5Cfrac%7B1%2B%5Csqrt%7B7%7D-2%7D%7B%5Cleft(%5Csqrt%7B7%7D-2%5Cright)%5Ccdot%5Csqrt%7B10%7D%7D Noen som kan bekrefte om jeg har fått riktig svar? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Du har fått galt svar. Det du prøver på i symbolab er også galt. Husk at formelen for vinkel mellom to vektorer er Som også kan skrives som Husk også formelen for lengden av en vektor Vis gjerne din fulle utregning Endret 20. mars 2019 av Chris93 Lenke til kommentar
NorMusician04 Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 Er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? Temaet er volum av kjegle og pyramide. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Tenkte først Pytagoras siden vinkelen på 90 grader er markert på tegningen, men det blir feil. Vet at jeg har både lengde, bredde og høyde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå