Tsukeo Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Haha, ja. Selvfølgelig. Mikser alltid konvergens og divergens, klarer ikke huske hva som er hva. Takk, forresten. Da slipper jeg å tenke mer på det. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) Sliter litt med en ulikhet. Jeg har fått de riktige verdiene for x men må få snudd ulikhetstegnet. 3x+2 _ x mindre enn eller lik 2 som gir -6x+4 mindre enn eller lik 0. x+2 x-2 x^2-4 Bruddpunktene er 2 og -2. Nullpunktet er 2/3. Det svaret jeg fikk viste at dersom jeg hadde tatt det andre intervallet i fortegnskjemaet så ville det ha blitt riktig. Det jeg lurer på er: for å finne verdien til nullpunktet blir det -6x+4=0 ---> -6x = -4 I /(-6) ---> x=2/3. Er dette det samme som å multiplisere ulikheten med -1 som endrer fortegnet? For da får jeg i hvert fall riktig svar og det virker som om det stemmer overens med et eksempel i boken. Endret 4. februar 2019 av wertyuiopå Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) Du burde sterkt vurdere å benytte , eller i det minste benytte paranteser og brøktegn ( '/' ) for å gjøre mattestykkene dine entydig og forståelig. Jeg antar at du forsøkte å skrive følgende: For å skrive dette uten latex så burde du skrive: (3x+2)/(x+2) - (x)/(x-2) <= 2 Det viktigste her er paranteser. Når det er sagt så er det riktig at du først får alt på venstresiden over samme nevner, og så trekker fra 2 på begge sider: For å finne nullpunkter så gjør du igjen riktig: Bruddpunktene har du også funnet riktig, som er: For å tegne fortegnsskjema så tar du utgangspunkt i alle faktorene som utgjør funksjonsulikheten: 1. (x+2) er negativ når x er mindre enn -2, ellers null eller positiv. Det vil si striplet linje fram til -2, og hel linje ellers. 2. (x-2) er negativ når x er mindre enn 2, ellers null eller positiv. Det vil si striplet linje fram til 2, og hel linje ellers. 3. -6x+4 er negativ når x er større enn 2/3, ellers null eller positiv. Det vil si hel linje fram til 2/3 og striplet ellers. 4. Funksjonen da, sammenlagt, gir hel linje fram til -2, striplet linje fra -2 og fram til 2/3, hel linje fra 2/3 fram til 2, og striplet linje for alt over 2. Altså: Dersom du ganger ulikheten med -1, så må du også snu ulikhetstegnet. Endret 4. februar 2019 av cuadro 1 Lenke til kommentar
yrn Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Lurer på hvordan jeg skal finne lengdene av to kateter uttrykt ved x når hypotenusen er x. Det er en 30, 60, 90-trekant Oppgaven er «Finn lengdene for BD og AD uttrykt ved x» Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Hei! Husk at i en 30-60-90-trekant, så er hypotenusen dobbelt så lang som lengden til den minste kateten. For å finne den siste kateten, så kan du benytte pythagoras. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Holder på med en ulikhet og får nesten riktig svar. Dette er ulikheten: ln(x) +1/ln(x) større enn eller lik 2,5 (Beklager det dårlige formatet, holder på å lære med LaTeX). Jeg fikk x tilhører intervallet (0,e^1/2] U [e^2,--->). Jeg prøvde med algebrakalkulatoren symbolab og fikk samme svar. I fasiten står det (1,e^1/2] U [e^2,--->). Det jeg ikke skjønner er hvor 1 tallet kommer fra. Her er linken. https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Cleft(%5Cln%5Cleft(x%5Cright)%5Cright)%5E%7B2%7D-2%2C5%5Cln%5Cleft(x%5Cright)%2B1%3E0 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 (endret) Hint: Hva er ln(0.5)? Edit: Eller for å ta noe som bør være et enklere eksempel, hva er ln (e^(-1))? Endret 10. februar 2019 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Hint: Hva er ln(0.5)? Edit: Eller for å ta noe som bør være et enklere eksempel, hva er ln (e^(-1))? Ser at det blir negativt, men når jeg setter inn verdiene av x i ln(x) og 1/ln(x) får jeg ln(e^1/2)=1/2, ln(e^2)=2, 1/ln(e^1/2)=2 og 1/ln(e^2)=1/2. Intervallet jeg har fått er riktig bortsett fra startpunktet. Jeg har ikke fått 1 i x verdi i andregradslikningen og vet ikke hvordan den orginale likningen kan gi meg 1. Hadde det vært f.eks: vært ln(x-2) så ser jeg at jeg ikke kunne ha begynt fra 0 men fra 2. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 (endret) Hva blir likningen din? Og hvordan ser fortegnsskjemaet ditt ut? Edit: Hvis jeg skal tippe, så tipper jeg du glemmer nevneren i fortegnsskjemaet ditt. Endret 10. februar 2019 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Jeg ganget opp med ln(x) for å få en andregradslikning, (ln(x))^2-2,5ln(x)+1 større enn eller lik null. Brukte så substitusjon og fikk verdiene z=2 eller 0,5. Satte dette inn i ln(x) og endte opp med ln(x)=z som ga de to verdiene x=e^2 og x=e^0,5. Det er de to faktorene jeg har i fortegnsskjemaet. To stiplede frem til e^0,5 som gir positiv verdi for x<e^0,5, en stiplet mellom e^0,5 og e^2 som gir negativ mellom e^0,5 og e^2 og to stiplede fra e^2 som gir positiv for høyere verdier av x. Hvor får jeg så 1 fra? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Som jeg mistenkte har du glemt nevneren. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Som jeg mistenkte har du glemt nevneren. Hvordan setter jeg den inn? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Hva er nevneren din? Vet du det er det bare å sette den rett inn. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Hva er nevneren din? Vet du det er det bare å sette den rett inn. Nevneren er 1. Tror jeg skjønner det nå. Dersom jeg tar en verdi mellom 0 og 1 i 1/ln(x) så vil jeg få en negativ verdi for det leddet selv om ln(x) er definert for den verdien. F.eks: 1/ln(0,5) > 0. Er det slik at dersom hele leddet gir en negativ verdi så kan det ikke brukes? Hvis ln(x) står som nevner i et av leddene så kan verdien av x ikke være mellom 0 og 1 og da må du sette telleren som laveste verdi i det endelige svaret? Hvis dette stemmer hva er i så fall regelen som sier at det er slik? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 (endret) Nei, nevneren er aldeles ikke en! Forøvrig blander du litt. Ln er ikke definert for negative tall, men logaritmen til et tall mellom null og en er negativ. Endret 10. februar 2019 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Nei, nevneren er aldeles ikke en! Rettelse: ln(x). Den originale ulikheten er ln(x)+1/ln(x) større enn eller lik 2,5 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Nettopp. Og når du tar med nevneren i fortegnsskjemaet? Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 ln(x) lik 0 gir ln1. Glemte helt bruddpunktet. Takk for hjelpen, nå går jeg og slår hodet i veggen. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Sånn har vi det noen ganger, alle sammen. Da husker du det til neste gang! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 (endret) Edit: dobbelpost. Endret 10. februar 2019 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå