Steeffen Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) Hei trenger hjelp med litt forståelse av likning Jeg vet at dersom man skal dele eller gange i en likning, må det gjøres med hvert eneste ledd i likningen (der det skilles med + eller -) Her vil det da være naturlig å gange med 2 og dele med m forran hvert eneste ledd Da sitter man igjen med Så kommer forvirringen Jeg trodde man skulle ta rota over hvert ledd i likninger f.eks= 100=25+3*25 Da trodde jeg rota av 100 ble selvsagt rota av 25 + rota av 3*25 men dette er feil Poenget mitt var at jeg ikke kunne se hvordan bilde (3) ble til bilde (4) tror jeg sovna når læreren gikk over rot i likning Endret 19. januar 2019 av Steeffen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Hei trenger hjelp med litt forståelse av likning Jeg vet at dersom man skal dele eller gange i en likning, må det gjøres med hvert eneste ledd i likningen (der det skilles med + eller -) Her vil det da være naturlig å gange med 2 og dele med m forran hvert eneste ledd t1.JPG Da sitter man igjen med t2.JPG Så kommer forvirringen t3.JPG Jeg trodde man skulle ta rota over hvert ledd i likninger f.eks= 100=25+3*25 Da trodde jeg rota av 100 ble selvsagt rota av 25 + rota av 3*25 men dette er feil Poenget mitt var at jeg ikke kunne se hvordan bilde (3) ble til bilde (4) tror jeg sovna når læreren gikk over rot i likning Det går ikke å komme direkte fra (3) til (4) Det du kan skrive fra (3) er: Men, dette ser mistenkelig ut som elastisk støt mellom to legemer, der A er i bevegelse og B er i ro før støtet. Da bevares kinetisk energi, i tillegg til bevegelsesmengde. Da kan du sette opp en ligning for bevegelsesmengde, i tillegg til bevegelsesenergi: Hvis så og , samt forenkles dette til: 1 Lenke til kommentar
Steeffen Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) Det går ikke å komme direkte fra (3) til (4) Det du kan skrive fra (3) er: Men, dette ser mistenkelig ut som elastisk støt mellom to legemer, der A er i bevegelse og B er i ro før støtet. Da bevares kinetisk energi, i tillegg til bevegelsesmengde. Da kan du sette opp en ligning for bevegelsesmengde, i tillegg til bevegelsesenergi: Hvis så og , samt forenkles dette til: Har satt Va1 og Vb1 er start fart i tillegg Va2 og Vb2 er sluttfart Mb= 3Ma Ut i fra bevaring av kinetisk energi regnet jeg fram til: Og skulle sette Va2 inn i bevaring av bevegelsesmengde likning Da havner jeg bare opp med Hmm Dette er oppgaven forresten Endret 19. januar 2019 av Steeffen Lenke til kommentar
baguett Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Noen som kan forklare dette? Skal gjennomgå trigonometri-kapitlet, men det er lenge til. Men må altså løse denne oppgaven allerede av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) Noen som kan forklare dette? Skal gjennomgå trigonometri-kapitlet, men det er lenge til. Men må altså løse denne oppgaven allerede av en eller annen grunn. trapes.PNG Jeg regner med selve utregningen går fint? Jeg ser to umiddelbare triks. Kvadratroten av 169 er 13, og 40-13=27. Om vi slenger på pythagoras, så tipper jeg du ser løsningen Edit: om det er vanskelig å se så kan det bli lettere av å dele opp figuren i mindre og enklere figurer (trekanter og firkanter) Endret 19. januar 2019 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Jeg regner med selve utregningen går fint? Jeg ser to umiddelbare triks. Kvadratroten av 169 er 13, og 40-13=27. Om vi slenger på pythagoras, så tipper jeg du ser løsningen Edit: om det er vanskelig å se så kan det bli lettere av å dele opp figuren i mindre og enklere figurer (trekanter og firkanter) Takk for rask respons! Utregningen er grei, var bare det med å vise at det stemmer. Men nå tror jeg at det skal gå greit Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Har satt Va1 og Vb1 er start fart i tillegg Va2 og Vb2 er sluttfart Mb= 3Ma Ut i fra bevaring av kinetisk energi regnet jeg fram til: t1.JPG Og skulle sette Va2 inn i bevaring av bevegelsesmengde likning t2.JPG Da havner jeg bare opp med t4.JPG Hmm Dette er oppgaven forresten t1.JPG Tror jeg var litt utydelig her. Du skriver først Løser du dette uttrykket for får du: Kvadratroten av summen av to tall er ikke det samme som summen av kvadratroten av de samme tallene: Hvis du ønsker en rask måte å sjekke dette på, kan jeg foreslå å sette inn tallene 3 og 4: Regner med du ser forskjellen Ut fra at startfarten til den lette klossen er Det du ender opp med er to ligninger med to ukjente: (1) (2) Den ene ligningen (1) kommer fra bevaring av kinetisk energi. Den andre ligningen (2) kommer fra bevareing av bevegelsesmengde. Lenke til kommentar
Steeffen Skrevet 20. januar 2019 Del Skrevet 20. januar 2019 Tror jeg var litt utydelig her. Du skriver først Løser du dette uttrykket for får du: Kvadratroten av summen av to tall er ikke det samme som summen av kvadratroten av de samme tallene: Hvis du ønsker en rask måte å sjekke dette på, kan jeg foreslå å sette inn tallene 3 og 4: Regner med du ser forskjellen Ut fra at startfarten til den lette klossen er Det du ender opp med er to ligninger med to ukjente: (1) (2) Den ene ligningen (1) kommer fra bevaring av kinetisk energi. Den andre ligningen (2) kommer fra bevareing av bevegelsesmengde. Ser ikke hva jeg skal sette inn hvor.. :s Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 (endret) t1.JPG Ser ikke hva jeg skal sette inn hvor.. :s Du setter inn for , men du må huske på at EDIT: Videre vet du at startfarten er oppgitt i oppgaven som 3.0 m/s Endret 21. januar 2019 av N o r e n g Lenke til kommentar
einkaufeltung Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene? 1.vektor oppgave: Punktene A(2,-3) B(5,1) og C(1,4) Finn ved regning punkt D slik at AD er paralell med BC og CD står normalt på AC 2. f(x)=e^4-x^2 En likesidet trekant med punktene O(0,0), A(x,f(x), og B(-x,F(-x) Vis at arealet kan skrives som t(x)=xe^4-x^2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 For den første oppgaven: Tegn opp punktene du vet eksisterer på et papir først, så setter du d sånn ca der du forventer at D skal være. Da blir det lettere å jobbe videre. Anta så at punktet D ligger i (X,Y), regn ut de fire forskjellige vektorene nevnt i oppgaven Hva er definisjonen for en parallell vektor? Hva er ? Hvis står normalt på , hva får du ved å regne ut ? For den andre oppgaven: Mener du Eller ? Først og fremst: tegn figur! Det er en likesidet trekant, så flere løsninger eksisterer. Mitt forslag er å dele trekanten i to på y-aksen, og så regne ut arealet derfra. 1 Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 Dette er ikke en oppgave men noe jeg lurer på fremgangsmåten på. Si at du har en vinkel på f.eks 55,2 grader som består av vektorene ab som har en lengde på 5cm langs x-aksen og ac vektor med en lengde på 6,5cm i en vinkel på 55,2 grader. Er det en måte å finne ut lengden av bc uten å tegne det inn i et koordinatskjema for så å gå om ba og bc vektor. For ved å bruke den metoden så vil det bli unøyaktig. Er det en måte å regne det ut på? Tenkte litt på b-c ved 0 grader delt på cos vinkel a, men det ville krevd en eksponentialfunksjon regner jeg med. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Dette er ikke en oppgave men noe jeg lurer på fremgangsmåten på. Si at du har en vinkel på f.eks 55,2 grader som består av vektorene ab som har en lengde på 5cm langs x-aksen og ac vektor med en lengde på 6,5cm i en vinkel på 55,2 grader. Er det en måte å finne ut lengden av bc uten å tegne det inn i et koordinatskjema for så å gå om ba og bc vektor. For ved å bruke den metoden så vil det bli unøyaktig. Er det en måte å regne det ut på? Tenkte litt på b-c ved 0 grader delt på cos vinkel a, men det ville krevd en eksponentialfunksjon regner jeg med. Ja, du kan bruke cosinussetningen til dette. Siden du ønsker å finne er da de to andre sidene kvadrert og lagt sammen, trukket fra to av dem ganget sammen i tillegg ganget med cosinus til den motstående vinkelen. Mer presist: Endret 26. januar 2019 av -sebastian- 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Dette er ikke en oppgave men noe jeg lurer på fremgangsmåten på. Si at du har en vinkel på f.eks 55,2 grader som består av vektorene ab som har en lengde på 5cm langs x-aksen og ac vektor med en lengde på 6,5cm i en vinkel på 55,2 grader. Er det en måte å finne ut lengden av bc uten å tegne det inn i et koordinatskjema for så å gå om ba og bc vektor. For ved å bruke den metoden så vil det bli unøyaktig. Er det en måte å regne det ut på? Tenkte litt på b-c ved 0 grader delt på cos vinkel a, men det ville krevd en eksponentialfunksjon regner jeg med. Jepp, det heter cosinus-setningen, som kan forstås å være en generalisering av pythagoras. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Law_of_cosines Edit: epsilon too late. Endret 26. januar 2019 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Ja, du kan bruke cosinussetningen til dette. Siden du ønsker å finne er da de to andre sidene kvadrert og lagt sammen, trukket fra to av dem ganget sammen i tillegg ganget med cosinus til den motstående vinkelen. Mer presist: Takk sebastian og failern, den hadde jeg helt glemt. Tenkte ikke på før nå at jeg kunne dele den i to rettvinklede trekanter heller. Endret 26. januar 2019 av wertyuiopå Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Takk sebastian og failern, den hadde jeg helt glemt. Tenkte ikke på før nå at jeg kunne dele den i to rettvinklede trekanter heller. Du kunne også forsøkt å dekomponere to vektorer, og så regne deg frem til derfra Setter du , , og vinkelen mellom er Og så sier at går parallell med x-aksen, slik at Da blir det blir en smal sak å beregne , som blir den siste siden i trekanten (Du kommer nok fort frem til akkurat samme svar som nevnt over ) Lenke til kommentar
ingenhvem Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hvordan skriver jeg inn funksjonen g(x)=x2+kx-1 i geogebra? Er på mac, og geogebra vil ikke "godkjenne" k-en som en verdi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hvordan skriver jeg inn funksjonen g(x)=x2+kx-1 i geogebra? Er på mac, og geogebra vil ikke "godkjenne" k-en som en verdi. Har ikke tilgang på Geogebra akkurat nå, men om jeg husker rett så skal det kunne gjøres ved å definere k først. F.eks. som en slider: https://wiki.geogebra.org/en/Slider_Tool Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Jeg trenger å få bekreftet noe knyttet til rekker: Gitt p-rekken (1/n^p) og den harmoniske rekken (1/n), gjelder reglene også da for hvilke som helst konstant i telleren? Eks: Vil (100/n) == (1/n)? Jeg går ut fra at det er tilfellet, siden den harmoniske rekken konvergerer og da vil den vel også konvergere ved hvilken som helst konstant k i telleren? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) Jeg trenger å få bekreftet noe knyttet til rekker: Gitt p-rekken (1/n^p) og den harmoniske rekken (1/n), gjelder reglene også da for hvilke som helst konstant i telleren? Eks: Vil (100/n) == (1/n)? Jeg går ut fra at det er tilfellet, siden den harmoniske rekken konvergerer og da vil den vel også konvergere ved hvilken som helst konstant k i telleren? Jeg tror du blander rekker og følger. Den harmoniske rekken divergerer. Følgen 1/n konvergerer til 0 når n går mot uendelig. p-rekken 1/n^p konvergerer for alle reelle p>1. Når det gjelder spørsmålet ditt så er det korrekt tenkt (bortsett fra at den harmoniske rekken faktisk ikke konvergerer). Sum (c/n^p) konvergerer for alle c reelle og reelle p>1. Endret 29. januar 2019 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå