GeO Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Er det ikke logisk at du lærer deg derivasjonsregler og integrasjonsregler utenat jo mer du bruker dem? Jeg jobber iallefall jevnt og trutt gjennom hele året, jobber ikke noe mer "intenst" hverken før eller etter eksamener (etter? ). Bruker alle regler ofte, da blir det fort til at de setter seg, og ikke gir slipp. Det kommer jo litt an på hva det er - enkelte regler er mer matnyttige enn andre og brukes oftere, da lærer man dem jo etter hvert. Men for eksempel er det temmelig nøyaktig et år nå siden sist jeg brukte Eulers metode for numerisk løsning av diffligninger, eller testet en uendelig rekke for konvergens. Jeg kunne naturligvis alt dette veldig godt da jeg skulle ta eksamen i fjor, men i ettertid har jeg ikke brukt det, og husker derfor ikke lenger helt hvordan det foregikk. Imidlertid regner jeg med det burde gå svært raskt å friske opp kunnskapene. (Det fikk jeg egentlig litt lyst til nå. ) Skjønner du tankegangen min? Ellers er jeg ikke uenig, da - det er utrolig hvor mye man lærer utenat etter hvert ... Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Ja DET er klart. Jeg kommer ikke med det første til å huske noen av differensliknings-reglene eller asymptoteregler, men hvis jeg hadde brukt de i 1 år framover, jevnt og trutt, hadde de nok vært på plass Lenke til kommentar
french-kiss Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hei, kan noen hjelpe med denne derivasjonsoppgaven? a) Bruk grafen og finn farten etter 1 sekund, 2 s, 3 s og 4 s. Hvordan gjør jeg dette? Takk for svar. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Her skal du vel bare, med beste øyemål, prøve å tegne inn tangenter i hvert av de 4 tidspunktene og estimere stigningstallet deres. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hadde fysikktentamen i dag, og fikk oppgaven på bildet under. Den burde vel være nokså enkel, men tror ikke jeg fikk den helt til Noen som vil "avsløre" hvordan jeg bør løse den? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Er vel bare å lage seg to ligninger? I) v0 cos(43) * t = 86.74 II) v0 sin(43) * t - 1/2 * gt2 = 0 Så er vel insettingsmetoden greiest. Lenke til kommentar
french-kiss Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Her skal du vel bare, med beste øyemål, prøve å tegne inn tangenter i hvert av de 4 tidspunktene og estimere stigningstallet deres. Jeg har forsøkt å gjøre det, men får ikke riktig svar. Se fasit i vedlegg.. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hei, kan noen hjelpe med denne derivasjonsoppgaven? a) Bruk grafen og finn farten etter 1 sekund, 2 s, 3 s og 4 s. Hvordan gjør jeg dette? Takk for svar. HAH den der husker jeg! Jeg tok 2FY etter jeg hadde tatt 3MX og skjønte ingen ting av den manuelle måten å regne deriverte av kurven Skjønte ingen ting og ble bare fortvilet. Så avhengig blir man av automatikk og formler. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det er litt vanskelig å være helt enig med fasiten siden bildet av grafen var veldig fuzzy, men det ser ut til å være nogenlunde riktig. Husk at tid og strekning må leses av tangenten og ikke selve grafen. Det ser ut til at fasiten har valgt nedere t-verdi der tangenten krysser tidsaksen. Da vil deltas være avlest verdi på tangenten ved øvere t-verdi. Men det skal jo ikke så store avviket i tangenten før man ender opp med en feil verdi. Men total skivebom burde du klare å ungå. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 hei. har dyskalkuli, så tilgi meg om jeg virker dum. holder på med potenser. oppg. b) (-3)2 blir 9 i fasiten. oppg. d) (-3)3 blir -27 i fasiten jeg skjønner ikke en dritt. hvorfor blir den ene negativ og den andre ikke? hva slags regler er det som gjelder her? og hva i all verden skal man med parantes? står ikke forklart i boka Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Når ein ganger to negative tal, vil svaret verte positivt. Dermed vil (-3)2 verte positiv. Derimot, når ein ganger eit positivt tal med eit negativt tal, vert svaret negativt, og når du har (-3)3 vert det som å gange det positive talet (-3)2 med eit negativt tal, og du får eit negativt svar. (-3)2 = (-3)*(-3) = 9. (-3)3 = (-3)*(-3)*(-3) = 9 * (-3) = 27. Parentesen er der for å gjere det tydeleg at du skal opphøge det negative talet. Hadde det stått -32 kan det forstås som -(3*3), som vert -9. Kan forresten nemne at når du har negative tal som er opphøga i partal (2, 4, 6, 8 osb.) vil svaret alltid verte positivt. Men når negative tal er opphøga i oddetal (3, 5, 7, 9 osb.) vert svaret negativt. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 i2 = -1 Så ikke alltid Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Har en bruddbrøk vi sliter med: (5/a + 1/2a²) / (a/4 + 1/6a) = Får aldri det samme som fasit, lurer på om kanskje fasit er feil.. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Legger ut et løsningsforslag. Utvider alle småbrøkene med småbrøkenes fellesnevner, forkorter disse og rydder opp på hovedbrøken. La siste steget i parantes siden det strengt tatt ikke er nødvendig. Liker bare ikke å ha desimaltall i brøker. Endret 11. desember 2008 av Knut Erik Lenke til kommentar
ingj Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg har kommet over en diffligningsoppgave i Tom Lindstrøms Kalkulusbok som jeg ikke klarer å tolke.. En tank inneholder 200 liter vann. Ved tidspunktet t=0 begynner en saltoppløsning som inneholder 0,25 kg salt per liter å strømme inn i tanken med 2 liter per minutt. Vi antar at væskene blander seg raskt. Etter t=3 minutter begynner blandingen å strømme ut av tanken med 2 liter per minutt (slik at væskemengden i tanken nå holder seg konstant). hvor mye salt er det i tanken når t=25 minutter? y' + ?y = ? Hva skal stå der jeg har satt spørsmålstegn? Jeg vil ikke at noen skal løse denne for meg. Bare fortelle hva som skal stå hvor og hvorfor.. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Eksamen i MAT101 på mandag, jeg blir nok å mase mye innen den tid. Hvordan kan den gjøres om til det andre leddet, jeg skjønner ikke hvilken regler som spiller inn? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Grensa går mot 0 så du får et utrykk som først blir 0/0 På slike utrykk kan du bruke l'Hôpital som praktisk talt betyr at du deriverer teller og nevner og evaluerer grenseverdien på nytt. mmmm, ble et veldig kort svar, anbefaler deg å lese om l'Hôpitals regel. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Stemmer ja, jeg så noe om den i boka. Men ja, dette her. Er fasit på en eksamensoppgave. Det står også =0. Lenke til kommentar
hli Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 som stemmer hvis du setter inn for x=0 i uttrykk nr 2. 4*0/2*2 Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) HUSK L'Hopital. faen som jeg dreit på draget med en grenseoppgave om det på MAT-1001 eksamen nå i uka... hadde en grenseoppgave, x=>0 kvadratrota av (x -1) + 1 under brøkstreken. Jeg tenkte og tenkte men skjønte ingen ting, ganget inn den konjugerte over og under brøkstreken. Dette blir selvfølgelig x under, etter all faktorisering og ganging. Og jeg fattet ikke hvorfor ikke x'en forsvant. Men så var alt så enkelt som at jeg skulle bruke L'H... Forbanna L'H jeg har brukt over 50 gang i løpet av semesteret. Det er så usannsynlig bittert at jeg ikke husket det!! Sånn er det når man er nervøs og henger seg opp i oppgaver man ikke får til. Det er jo det mest innlysende i hele verden.. Endret 11. desember 2008 av Green Machine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå