Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Er det ikke logisk at du lærer deg derivasjonsregler og integrasjonsregler utenat jo mer du bruker dem? Jeg jobber iallefall jevnt og trutt gjennom hele året, jobber ikke noe mer "intenst" hverken før eller etter eksamener (etter? :p ). Bruker alle regler ofte, da blir det fort til at de setter seg, og ikke gir slipp.

Det kommer jo litt an på hva det er - enkelte regler er mer matnyttige enn andre og brukes oftere, da lærer man dem jo etter hvert. Men for eksempel er det temmelig nøyaktig et år nå siden sist jeg brukte Eulers metode for numerisk løsning av diffligninger, eller testet en uendelig rekke for konvergens. Jeg kunne naturligvis alt dette veldig godt da jeg skulle ta eksamen i fjor, men i ettertid har jeg ikke brukt det, og husker derfor ikke lenger helt hvordan det foregikk. Imidlertid regner jeg med det burde gå svært raskt å friske opp kunnskapene. (Det fikk jeg egentlig litt lyst til nå. :p) Skjønner du tankegangen min? Ellers er jeg ikke uenig, da - det er utrolig hvor mye man lærer utenat etter hvert ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, kan noen hjelpe med denne derivasjonsoppgaven?

 

a) Bruk grafen og finn farten etter 1 sekund, 2 s, 3 s og 4 s.

 

Hvordan gjør jeg dette? Takk for svar.

 

HAH den der husker jeg! Jeg tok 2FY etter jeg hadde tatt 3MX og skjønte ingen ting av den manuelle måten å regne deriverte av kurven :lol: Skjønte ingen ting og ble bare fortvilet. Så avhengig blir man av automatikk og formler.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å være helt enig med fasiten siden bildet av grafen var veldig fuzzy, men det ser ut til å være nogenlunde riktig.

 

Husk at tid og strekning må leses av tangenten og ikke selve grafen. Det ser ut til at fasiten har valgt nedere t-verdi der tangenten krysser tidsaksen. Da vil deltas være avlest verdi på tangenten ved øvere t-verdi. Men det skal jo ikke så store avviket i tangenten før man ender opp med en feil verdi. Men total skivebom burde du klare å ungå.

Lenke til kommentar

hei. har dyskalkuli, så tilgi meg om jeg virker dum.

 

holder på med potenser.

 

oppg. b)

(-3)2 blir 9 i fasiten.

oppg. d)

(-3)3 blir -27 i fasiten

 

jeg skjønner ikke en dritt. hvorfor blir den ene negativ og den andre ikke? hva slags regler er det som gjelder her? og hva i all verden skal man med parantes? står ikke forklart i boka

Lenke til kommentar

Når ein ganger to negative tal, vil svaret verte positivt. Dermed vil (-3)2 verte positiv. Derimot, når ein ganger eit positivt tal med eit negativt tal, vert svaret negativt, og når du har (-3)3 vert det som å gange det positive talet (-3)2 med eit negativt tal, og du får eit negativt svar.

 

(-3)2 = (-3)*(-3) = 9.

(-3)3 = (-3)*(-3)*(-3) = 9 * (-3) = 27.

 

Parentesen er der for å gjere det tydeleg at du skal opphøge det negative talet. Hadde det stått -32 kan det forstås som -(3*3), som vert -9.

 

Kan forresten nemne at når du har negative tal som er opphøga i partal (2, 4, 6, 8 osb.) vil svaret alltid verte positivt. Men når negative tal er opphøga i oddetal (3, 5, 7, 9 osb.) vert svaret negativt.

Lenke til kommentar

Legger ut et løsningsforslag. :) Utvider alle småbrøkene med småbrøkenes fellesnevner, forkorter disse og rydder opp på hovedbrøken.

 

 

 

La siste steget i parantes siden det strengt tatt ikke er nødvendig. Liker bare ikke å ha desimaltall i brøker. :wee:

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar

Jeg har kommet over en diffligningsoppgave i Tom Lindstrøms Kalkulusbok som jeg ikke klarer å tolke..

 

En tank inneholder 200 liter vann. Ved tidspunktet t=0 begynner en saltoppløsning som inneholder 0,25 kg salt per liter å strømme inn i tanken med 2 liter per minutt. Vi antar at væskene blander seg raskt. Etter t=3 minutter begynner blandingen å strømme ut av tanken med 2 liter per minutt (slik at væskemengden i tanken nå holder seg konstant). hvor mye salt er det i tanken når t=25 minutter?

 

y' + ?y = ?

Hva skal stå der jeg har satt spørsmålstegn?

Jeg vil ikke at noen skal løse denne for meg. Bare fortelle hva som skal stå hvor og hvorfor..

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Grensa går mot 0 så du får et utrykk som først blir 0/0

 

På slike utrykk kan du bruke l'Hôpital som praktisk talt betyr at du deriverer teller og nevner og evaluerer grenseverdien på nytt.

 

mmmm, ble et veldig kort svar, anbefaler deg å lese om l'Hôpitals regel. ;)

Lenke til kommentar

HUSK L'Hopital. faen som jeg dreit på draget med en grenseoppgave om det på MAT-1001 eksamen nå i uka... hadde en grenseoppgave, x=>0 kvadratrota av (x -1) + 1 under brøkstreken. Jeg tenkte og tenkte men skjønte ingen ting, ganget inn den konjugerte over og under brøkstreken. Dette blir selvfølgelig x under, etter all faktorisering og ganging. Og jeg fattet ikke hvorfor ikke x'en forsvant.

 

Men så var alt så enkelt som at jeg skulle bruke L'H... Forbanna L'H jeg har brukt over 50 gang i løpet av semesteret. Det er så usannsynlig bittert at jeg ikke husket det!! :( Sånn er det når man er nervøs og henger seg opp i oppgaver man ikke får til. Det er jo det mest innlysende i hele verden..

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...