knopflerbruce Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Du er ikke nødt til å bruke kvadratsetninger her, men om du velger å gjøre det, er det relativt bent frem helt til man må trikse med noen røtter til slutt. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Sliter ned å få riktig svar på denne tentamensoppgaven: (Kvadratrot av 2 + Kvadratrot av 8)opphøyd i 2 Skal vel bruke en av kvadratsetningene. Får ikke riktig svar (18). Noe som tar denne lett og kan vise fremgangsmåten? Husk at . Og at . Personlig hadde jeg foretrukket å faktorisert ut . Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Sliter ned å få riktig svar på denne tentamensoppgaven: (Kvadratrot av 2 + Kvadratrot av 8)opphøyd i 2 Skal vel bruke en av kvadratsetningene. Det er riktig. Hvilken tror du du skal bruke? Lenke til kommentar
NorMusician04 Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Takk for svar på blandingsforholdoppgaven, folkens! Skjønte den etter at dere forklarte. Hadde tentamen i dag, og jeg fikk til omtrent alle oppgavene - både på del 1 og del 2 Var bare en deloppgave på del 2, verdt 3p, som jeg slet en del med. Innså nå løsningsmetoden, men tenkte selvsagt ikke på det da jeg satt i prøvelokalet. Men det er vel 4p trekk du maks kan tåle for 6, så vi får krysse fingrene 3 Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Takk for svar på blandingsforholdoppgaven, folkens! Skjønte den etter at dere forklarte. Hadde tentamen i dag, og jeg fikk til omtrent alle oppgavene - både på del 1 og del 2 Var bare en deloppgave på del 2, verdt 3p, som jeg slet en del med. Innså nå løsningsmetoden, men tenkte selvsagt ikke på det da jeg satt i prøvelokalet. Men det er vel 4p trekk du maks kan tåle for 6, så vi får krysse fingrene Bra jobba! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Kan noen forklare hvordan integralet blir vurdert her? For det første integralet gir wolframalpha 2/(y^2+r^2)^2 istedenfor potens på 3/2. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Kan noen forklare hvordan integralet blir vurdert her? For det første integralet gir wolframalpha 2/(y^2+r^2)^2 istedenfor potens på 3/2. Screenshot_1.png Er ? Altså er det både polare og kartesiske koordinater i samme uttrykk? Eller er noe helt annet? Hvorfor er det i så fall brukt den bokstaven framfor a, c, eller k? Det bør uansett være betraktelig penere å gå over til polare koordinater. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Er ? Altså er det både polare og kartesiske koordinater i samme uttrykk? Eller er noe helt annet? Hvorfor er det i så fall brukt den bokstaven framfor a, c, eller k? Det bør uansett være betraktelig penere å gå over til polare koordinater. Nei, r er en arbitrær konstant. Det hele er forsåvidt stjålet herfra: http://mlg.eng.cam.ac.uk/mchutchon/chargedPlanes.pdf Lenke til kommentar
Flin Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Jeg vil foreslå at du begynner med en substitusjon som inneholder konstant * tan x. Det er ofte veien å gå i slike oppgaver. Når jeg skriver konstant så mener jeg noe som er konstant med tanke på x, altså den kan inneholde y. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Kan også være en idé å starte med bare to dimensjoner, altså se på en uendelig lang stav som går langs x-aksen og finne feltet i et punkt på y-aksen. Lenke til kommentar
ingenhvem Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 (endret) tan x = 2 i 1. kvadrant. Hvordan finner jeg cos x og sin x? Prøvde meg på (sin2x/cos2x) = 2, men kommer ingen vei derfra.. Endret 12. januar 2019 av ingenhvem Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Husk: Siden , så vet du at . Kanskje du ser løsningen her allerede. Lenke til kommentar
ingenhvem Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Husk: Siden , så vet du at . Kanskje du ser løsningen her allerede. Men jeg har jo ingen verdi for verken cos eller sin å sette inn i likningen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Du må slå inn arctan(2) på kalkulatoren din, altså invers tangens. Da har du "x" og kan regne ut sin(x) og cos(x). Skal du løse det for hånd kan du bruke Taylors teorem eller andre numeriske metoder, men det blir gjerne upresist. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Du må slå inn arctan(2) på kalkulatoren din, altså invers tangens. Da har du "x" og kan regne ut sin(x) og cos(x). Skal du løse det for hånd kan du bruke Taylors teorem eller andre numeriske metoder, men det blir gjerne upresist. Det er rett svar, men ikke spesielt presist Vi vet at Videre har vi fra enhetssirkelen: Ut fra dette kommer man lett fram til Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Elegant! Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Har en del av en oppgave som jeg ikke helt skjønner. Hvis a^2=2b^2 så er 2 en faktor i a^2 (skjønner den delen) og følgelig også i a. Det er den siste delen jeg ikke skjønner. Hvis f.eks: a=3 så blir det: 3^2=2*2,12^2=9. Hvis tar roten av begge sider slik at du får fjernet potensen til a så skal det vel være a=sqrt(2)*2,12=9. Tar du ikke roten av 2 så vil du få forskjellig verdi på hver side av likhetstegnet. Dette var en del av et ad-absurdum-bevis der kvadratroten av 2 kunne skrives som brøk, om det har noe med saken å gjøre. Endret 14. januar 2019 av wertyuiopå Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Når du sier a^2=2b^2 så sier du samtidig at a^2 er et partall. Et naturlig tall multiplisert med 2 er alltid et partall. Det følger at a er et partall fordi kvadratet av et oddetall er et oddetall. Samme resonnement følger for å vise at b er et partall og da har du kontradiksjonen. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Når du sier a^2=2b^2 så sier du samtidig at a^2 er et partall. Et naturlig tall multiplisert med 2 er alltid et partall. Det følger at a er et partall fordi kvadratet av et oddetall er et oddetall. Samme resonnement følger for å vise at b er et partall og da har du kontradiksjonen. Den delen jeg ikke skjønner er at hvis 2 er faktor i a^2=2b^2 så er 2 også faktor i a. Jeg prøvde med a=3 og da stemte det ikke. Eksempelet gikk ut på om kvadratroten av 2 kunne skrives for brøk, da vil du jo ikke få naturlige tall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Den delen jeg ikke skjønner er at hvis 2 er faktor i a^2=2b^2 så er 2 også faktor i a. Jeg prøvde med a=3 og da stemte det ikke. Eksempelet gikk ut på om kvadratroten av 2 kunne skrives for brøk, da vil du jo ikke få naturlige tall. Alle rasjonelle tall kan skrives som en brøk av to naturlige tall. Jeg beklager, men jeg forstår ikke hva du mener med at 2 er en faktor i ligningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå