the_last_nick_left Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 50/430 er det faktiske svaret, og siden det er forskjellig fra P(Narvik)*P(Skole) er ikke de hendelsene uavhengige. 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Takk, det gav mening! Lenke til kommentar
hun_dere_der Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Hei! Jeg skal (endelig) ta eksamen i et økonomifag jeg ikke har hatt undervisning i på noen år, så ting sitter litt for lang inne til at jeg klarer enkle regneoppgaver. Matte er det enda lenger siden jeg tok Jeg skal finne nom. rente, men klarer ikke huske hva jeg skal flytte hvor i utregningen (1+i/12)^12 -1=00,3 Vet jeg skal bruke rotfunksjon, men klarer ikke å flytte på i, da opphøyningen i 12 forvirrer meg.. Hjelp! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Hei! Jeg skal (endelig) ta eksamen i et økonomifag jeg ikke har hatt undervisning i på noen år, så ting sitter litt for lang inne til at jeg klarer enkle regneoppgaver. Matte er det enda lenger siden jeg tok Jeg skal finne nom. rente, men klarer ikke huske hva jeg skal flytte hvor i utregningen (1+i/12)^12 -1=00,3 Vet jeg skal bruke rotfunksjon, men klarer ikke å flytte på i, da opphøyningen i 12 forvirrer meg.. Hjelp! Jeg antar her at i er ment som en variabel, og ikke (den vanlige betydningen av i)? Legger du til 1 på begge sider av likhetstegnet får du: Herfra blir det ganske greit: Håper du ikke skal ta eksamen om et par uker, for da har du mye å oppfriske. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 (endret) i er nok betegnelsen for renten. Med unntak av enkelte, for eksempel i Arthur Andersen, driver økonomer lite med imaginære tall.. Endret 28. november 2018 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Matias__ Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) redigert: Fant ut av det! (fant ikke noe knapp for å slette innlegg) Endret 29. november 2018 av Matias Sunde Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Om jeg har en funksjon F(x, y) = 40 / (x² + 2y² + 1), hvordan jeg kan tegne de forskjellige nivåkurvene for funksjonen? Skjønner at jeg må sette funksjonen lik en vilkårlig konstant C, men hvordan gjør jeg det med en brøk? Lenke til kommentar
julebrus54 Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Øver til tentamen 10.trinn og skal regne ut nettolønn, satt det opp slik: bruttolønn=500 000 pensjonstrekk=2%=10 000 fagforeningskontigent=1 000 skattegrunnlag=489 000 skatt=37%=180 390 nettolønn=? så lurer jeg på, er nettolønn bruttolønn minus skatt eller skattegrunnlag minus skatt? skatter man av aksjergevinst, og i så fall hvor mye? skal man ha med akjsertap i dette regnestykket? er det noe mer som bør tas med i regnestykket? Lenke til kommentar
PetterK445 Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 ** NOTATARK TIL MATTEMATIKK EKSAMEN ** Hei. Er det noen som har funnet en smart måte å lage notatark til mattematikk eksamen på pc? Tenker da for å få utnyttet plassen mest mulig. Har lyst å gjøre det på data for å kunne lime inn bilder (ja, det er lovt). Word har jo veldig dårlig muligheter for å flytte rundt på ting. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 ** NOTATARK TIL MATTEMATIKK EKSAMEN ** Hei. Er det noen som har funnet en smart måte å lage notatark til mattematikk eksamen på pc? Tenker da for å få utnyttet plassen mest mulig. Har lyst å gjøre det på data for å kunne lime inn bilder (ja, det er lovt). Word har jo veldig dårlig muligheter for å flytte rundt på ting. Sett inn -> Formel/Symbol Hurtigtast Alt + = Går du på utforming, og velger spalter kan du dele arket opp i tre. Hjelper det? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 ** NOTATARK TIL MATTEMATIKK EKSAMEN ** Hei. Er det noen som har funnet en smart måte å lage notatark til mattematikk eksamen på pc? Tenker da for å få utnyttet plassen mest mulig. Har lyst å gjøre det på data for å kunne lime inn bilder (ja, det er lovt). Word har jo veldig dårlig muligheter for å flytte rundt på ting. Ja, bruk LaTex. Men du er kanskje for sent ute om du må lære deg det nå før eksamen. Lenke til kommentar
Hjelpelaus Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Hei, jeg forsøker å forstå eulertallet e (tilnærmet lik 2,718) intuitivt. Etter å ha googlet litt har jeg skjønt at e er basisvekstraten for enhver kontinuerlig voksende prosess, slik at om du for eksempel setter én krone i banken til 100% årlig rente, som forrentes kontinuerlig, vil du ende opp med e kr om ett år. Samtidig er f(x) = e^x den eneste funksjonen der f(x) = f'(x). Jeg vil tro at dette ikke er tilfeldig. Er det noen som har en enkel forklaring, eller kan linke til en enkel forklaring, på hvordan disse to tingene henger sammen? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Hei, jeg forsøker å forstå eulertallet e (tilnærmet lik 2,718) intuitivt. Etter å ha googlet litt har jeg skjønt at e er basisvekstraten for enhver kontinuerlig voksende prosess, slik at om du for eksempel setter én krone i banken til 100% årlig rente, som forrentes kontinuerlig, vil du ende opp med e kr om ett år. Samtidig er f(x) = e^x den eneste funksjonen der f(x) = f'(x). Jeg vil tro at dette ikke er tilfeldig. Er det noen som har en enkel forklaring, eller kan linke til en enkel forklaring, på hvordan disse to tingene henger sammen? Blackpenredpen har en svært god video her: https://youtu.be/SxJ7X8vE-f0 Lenke til kommentar
Hjelpelaus Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 (endret) Blackpenredpen har en svært god video her: Jøss, krystallklart. Tusen takk! EDIT: Men dette var fortsatt en rent matematisk forklaring, og ikke spesielt intuitiv. Kan noen forklare med ord hvordan dette henger sammen? Endret 9. desember 2018 av BarcodeBlues Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 EDIT: Men dette var fortsatt en rent matematisk forklaring, og ikke spesielt intuitiv. Kan noen forklare med ord hvordan dette henger sammen? Jeg tror de fleste forklaringer kommer til å være "rent matematisk". Problemet ditt er litt snudd på hodet; du må jobbe med matematikken til du forstår den. Når du forstår matematikken, så blir den intuitiv. Her er enda en variant: Som du selv beskrev, så kan vi finne ved starte med en enhet, og deretter øke denne enheten omvendt proporsjonalt etterfølgende ganger med økningsfaktoren. La økningsfaktoren gå mot null, og ekvivalent antall etterfølgende økninger gå mot uendelig, og du finner tallet : Med det i tankene, så forsøker vi å finne en funksjon som er sin egen deriverte. Vi begynner ved å derivere en eksponentiell funksjon: Merk at den derivert av en eksponentiell funksjon er seg selv ganget et eller annet. Dersom vi klarer å finne ut når dette et eller annet er 1, så har vi oppnådd målet vårt: Merk at vi nå har funnet ut at dersom er akkurat slik vi definerte over, så er , det vil si . 1 Lenke til kommentar
Hjelpelaus Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Merk at vi nå har funnet ut at dersom er akkurat slik vi definerte over, så er , det vil si . Takk for svar, men selv om jeg har null problemer med å forstå de matematiske stegene i denne operasjonen, så er det fortsatt like mystisk for meg hvorfor det akkurat er konstanten e som gjør at en eksponentialfunksjon blir lik seg selv når når deriveres, og hva det har å gjøre med egenskapene denne konstanten har som basisvekstrate for kontinuerlig voksende prosesser. Det å kunne vise matematisk at det nødvendigvis må være slik, føler jeg ikke gir meg noen intuitiv forståelse. Jeg kan fortsatt ikke forklare med ord hvordan de to tingene henger sammen. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 (endret) En slik at tilnærmes på akkurat samme måte som man finner å være basisvekstrate. Det blir ikke mer intuitivt enn det. Det er ikke mystisk hvorfor det å erstatte for resulterer i en eksponentialfunksjon som er sin egen deriverte. Da har du ikke forstått stegene over. Endret 10. desember 2018 av cuadro 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 På et eller annet tidspunkt blir matematikken såpass abstrakt at intuisjonen ikke lenger har noe å bidra med. Da må man bare stole på matematikken. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Da definerer du intuisjon annerledes enn wikipedia, hvertfall. Intuisjonen fungerer utmerket også på et høyere nivå, og er ikke avhengig av konkreter e.l. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 På et eller annet tidspunkt blir matematikken såpass abstrakt at intuisjonen ikke lenger har noe å bidra med. Da må man bare stole på matematikken. Dette stemmer ikke, intuisjon er nyttig på alle nivå i matematikken. Det jeg tror er at noen møter "grensen" for intuisjon tidligere enn andre, men jeg tror i aller høyeste grad at Euler hadde en intuisjon da han fant beviset for: En annen grunn til at eulers tall ble brukt er at det var "enkelt" å beregne for hånd: Du trenger bare å regne de første fem-seks leddene for å få de første sifrene korrekt, som kanskje høres ut som mye arbeid, men vi har bare hatt lommeregnere de siste 50 årene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå