wertyuiopå Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Da skjønner jeg det. Da må jeg bare si tusen takk til alle for hjelpen. Lenke til kommentar
benwip96 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Sliter litt med en oppgave om ulikheter. Oppgaven er tatt fra R1 4.4 oppg: 4.20 En av løsningene til x^3+bx=c er gitt ved (litt uoversiktlig å skrive det her så jeg bruker en lenke): https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/x%3D%5Csqrt%5B3%5D%7B%5Cfrac%7Bc%7D%7B2%7D%2B%5Csqrt%7B%5Cleft(%5Cfrac%7Bc%7D%7B2%7D%5Cright)%5E%7B%5E2%7D%2B%5Cleft(%5Cfrac%7Bb%7D%7B3%7D%5Cright)%5E%7B%5E3%7D%7D%7D-%5Csqrt%5B3%5D%7B-%5Cfrac%7Bc%7D%7B2%7D%2B%5Csqrt%7B%5Cleft(%5Cfrac%7Bc%7D%7B2%7D%5Cright)%5E%7B%5E2%7D%2B%5Cleft(%5Cfrac%7Bb%7D%7B3%7D%5Cright)%5E%7B%5E3%7D%7D%7D Jeg har klart andre tredjegradslikninger men denne står jeg fast på. Noen som vet hvordan den skal løses? Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 (endret) Hvordan har de gått frem for den siste linjen her? Klarer ikke helt å se hva som gjør at de får null på venstre side."se fil" Endret 10. september 2018 av lilepija Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Hvordan har de gått frem for den siste linjen her? Klarer ikke helt å se hva som gjør at de får null på venstre side."se fil"15366072739912547184231429415114.jpg De trekker fra på begge sider? Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Holder på med logaritmer og sliter litt med å forstå regnereglene for de. Jeg skjønner selve konseptet. Begge oppgavene er med den briggske logaritmen. En av oppgavene jeg sliter med er: 10^log5, jeg forstår ikke hvordan 10^log nuller hverandre ut. En annen oppgave er: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/10%5E%7B%5E%7B2%5Clog_%7B10%7D%5Cleft(5%5Cright)%7D%7D Hvorfor blir det 5^2 og ikke 2^5? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Sorry, men du skjønner ikke konseptet hvis du ikke skjønner 10^log5. Det at de utligner hverandre er hele konseptet. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Sorry, men du skjønner ikke konseptet hvis du ikke skjønner 10^log5. Det at de utligner hverandre er hele konseptet. Mente at jeg forstod poenget med logaritmer, at log a=x da er log^x lik a og at log roten av a= basisverdien til logen. Kan du forklare hvordan de nuller hverandre ut? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Definisjonen på en briggsk logaritme er at logaritmen til et tall a er det tallet l som er slik at 10^l =a. Så fra definisjonen er log 5 det tallet som gir 5 når du opphøyer ti i det. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Definisjonen på en briggsk logaritme er at logaritmen til et tall a er det tallet l som er slik at 10^l =a. Så fra definisjonen er log 5 det tallet som gir 5 når du opphøyer ti i det. Den delen har jeg forstått, men med en gang jeg begynner med oppgaver så roter det seg til. Ser ikke helt sammenhengen når jeg prøver å basere det på de regnereglene jeg kan fra før. Med 10^log 5 så for å forstå det bedre tok jeg 10^0,6989=5. Siden det da ble log a=x der log^x=a så ga det litt mer mening når jeg brukte tall. Går det ann å si at hvis du har: a^log b der a=basisverdien/tallet til logen, så nuller de hverandre ut? Det jeg tenker er at siden logaritmer har som hensikt å motvirke en potens, så må a^log x der x er en potens, da blir log x en potens som har motsatt effekt av bare potensen x. Sliter med å se sammenhengen med disse reglene til logaritmer. Lenke til kommentar
benwip96 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Har noen likninger med logaritmer som jeg ikke helt er sikker på utregningen ved. 1. 5lg(3x+2)=5 Jeg endte opp med x=8/3 som ifølge fasiten er riktig, men kun når jeg delte begge sider med 5. Hvis jeg brukte lg(a)^x=xlg(a) slik at venstre side ble opphøyd i 5 og høyre side ble 10^5 så fikk jeg et annet svar: 5sqrt(99968/243)=3,33. Er det en viss rekefølge reglene skal brukes i eller har jeg bare gjort en dum feil et sted? 2. (lg x)^2=4. Jeg gjorde: 2lg x=4 ---> (dele begge sider med 2) lg x=2 ---> x=10^2 ---> x=100 som ifølge fasiten er riktig, men det skal også være mulig og få en negativ verdi som gjør svaret til -1/100. Er det en regel med log regning for dette? skjønte ikke helt hvordan det var gjort her https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Cleft(%5Clog_%7B10%7D%5Cleft(x%5Cright)%5Cright)%5E%7B%5E2%7D%3D4 hvordan går det ann å bare endre fortegnet slik? Samme greie med en annen oppgave: lg x^2=4. Svaret skal bli + eller - 100. 3. Bare så jeg er sikker: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Cfrac%7B%5Clog_%7B10%7D%5Cleft(27%5Cright)%7D%7B3%7D det å ta 27/3=9 er feil fordi dette ikke inkluderer logen. Derfor må det skrives som (lg 27)/3=(3 lg 3)/3=lg 3. Altså: (lg a^x)/b=(x lg a)/b. Stemmer dette? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Har noen likninger med logaritmer som jeg ikke helt er sikker på utregningen ved. 1. 5lg(3x+2)=5 Jeg endte opp med x=8/3 som ifølge fasiten er riktig, men kun når jeg delte begge sider med 5. Hvis jeg brukte lg(a)^x=xlg(a) slik at venstre side ble opphøyd i 5 og høyre side ble 10^5 så fikk jeg et annet svar: 5sqrt(99968/243)=3,33. Er det en viss rekefølge reglene skal brukes i eller har jeg bare gjort en dum feil et sted? 2. (lg x)^2=4. Jeg gjorde: 2lg x=4 ---> (dele begge sider med 2) lg x=2 ---> x=10^2 ---> x=100 som ifølge fasiten er riktig, men det skal også være mulig og få en negativ verdi som gjør svaret til -1/100. Er det en regel med log regning for dette? skjønte ikke helt hvordan det var gjort her https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/\left(%5Clog_%7B10%7D%5Cleft(x%5Cright)%5Cright)%5E%7B%5E2%7D%3D4 hvordan går det ann å bare endre fortegnet slik? Samme greie med en annen oppgave: lg x^2=4. Svaret skal bli + eller - 100. 3. Bare så jeg er sikker: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/\frac{\log_{10}\left(27%5Cright)%7D%7B3%7D det å ta 27/3=9 er feil fordi dette ikke inkluderer logen. Derfor må det skrives som (lg 27)/3=(3 lg 3)/3=lg 3. Altså: (lg a^x)/b=(x lg a)/b. Stemmer dette? 1. Du kan selvfølgelig regne ut og løse femtegradslikningen, men det er mye enklere å ta femteroten av begge sider. 2. Du kan ta kvadratroten av begge sider, da får du og Vær obs på at det er en forskjell på og 3. Forsovet riktig, logaritmen av 27 er ikke det samme som 27. Pugging av regneregler for logaritmer og potenser er vel og bra, men du bør prøve å finne en forklaring på hvorfor vi kan bruke disse regnereglene, og hvorfor man har potenser og logaritmer i utgangspunktet. Endret 13. september 2018 av N o r e n g Lenke til kommentar
Laughing Man Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Det er 500 km mellom Oslo og Bergen. Et vanlig tog starter fra Oslo kl. 08.00 og kjører mot Bergen med jevn fart på 80 km/t. Samme dag starter et hurtigtog fra Bergen kl. 10.00 og kjører mot Oslo med jevn fart på 100 km/t. Når vil de to togene møtes? Hvor langt fra Oslo vil de to togene møtes? Blir det riktig at togene vil møtes kl 12.29 og være 311 km fra Oslo?!? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Hvordan kom du fram til det? Jeg får klokken 11:53 (og 20 sekunder om vi teller de), men ca. 311km fra Oslo er samme avstanden som jeg får. Kan være jeg bare er utrolig trøtt. , dette tilsvarer avstanden når klokken er 10:00 , løs for x for å finne ut hvor lenge etter 10:00 togene møtes. Gang med for å finne ut hvor mange minutter det er. Når du har x, så finner du avstanden fra Oslo ved 2 Lenke til kommentar
Laughing Man Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Tusen takk for svar. Da gjorde jeg det riktig frem til jeg skulle finne klokkeslettet ut fra 1.88889. Der ble det visst rot. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) 1. Du kan selvfølgelig regne ut og løse femtegradslikningen, men det er mye enklere å ta femteroten av begge sider. 2. Du kan ta kvadratroten av begge sider, da får du og Vær obs på at det er en forskjell på og 3. Forsovet riktig, logaritmen av 27 er ikke det samme som 27. Pugging av regneregler for logaritmer og potenser er vel og bra, men du bør prøve å finne en forklaring på hvorfor vi kan bruke disse regnereglene, og hvorfor man har potenser og logaritmer i utgangspunktet. Det er det jeg prøver på, men da hjelper det å vite hvordan før en prøver seg på å forstå fult ut hvorfor. Med den første oppgaven så er det noe jeg ikke får til å stemme, svaret skal være x=8/3 og det får jeg når jeg deler begge sider på 5. Hvis jeg derimot tar femtepotensen av begge sider så ender jeg med 243x^5+32=100000 som gir x=3,33. https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/243x%5E%7B%5E5%7D%2B32%3D100000 Endret 14. september 2018 av wertyuiopå Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) Du har verktøy til å expandere den første, gjør det Endret 14. september 2018 av Chris93 Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Du har verktøy til å expandere den første, gjør det Ser jeg gjorde en liten skrivefeil i innlegget. Når Jeg tar 243x^2+32=100000 får jeg x=3,33 https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/243x%5E%7B%5E5%7D%2B32%3D100000 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Det er det jeg prøver på, men da hjelper det å vite hvordan før en prøver seg på å forstå fult ut hvorfor. Med den første oppgaven så er det noe jeg ikke får til å stemme, svaret skal være x=8/3 og det får jeg når jeg deler begge sider på 5. Hvis jeg derimot tar femtepotensen av begge sider så ender jeg med 243x^5+32=100000 som gir x=3,33. https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/243x%5E%7B%5E5%7D%2B32%3D100000 Dette blir feil. Her er hvordan du løser ut dette, jeg har brukt Pascals trekant for andre steg. Steg 1: Steg 2: Steg 3: Ser dette ut som et greit uttrykk å jobbe med? Alternativt: Lenke til kommentar
benwip96 Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Jeg har oppgaven: https://www.symbolab.com/solver/inequalities-calculator/%5Cln%5Cleft(x%5Cright)%2B%5Cfrac%7B1%7D%7B%5Cln%5Cleft(x%5Cright)%7D%3D2.5 Jeg endre opp med (_< mindre enn eller lik, klarer ikke lage tegnet skikkelig) x _< e^2 og x _< e^1/2. Er ikke helt sikker på om jeg har gjort riktig prosess med verdiene jeg fikk i andregradslikningen eller hvordan gjøre de skal skrives inn i svaret. I følge fasiten så har jeg fått riktige verdier fra andregradslikningen. Svaret skal være: x intervall i <1,sqrt e] eller [e^2, til uendelig> Hvordan går jeg fram for å få svaret og hvor kommer 1 tallet fra? Lenke til kommentar
Fallacious Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Okei, såå jeg aner ikke hvordan man får til å legge inn matteformler her så jeg gjør det på den verste måten. ∫(x(x(x1/2)1/2)1/2)dx Klarte ikke å få til kvadratrot heller, så da opphøyde jeg i 1/2 istedenfor, og tror egentlig at det gjør oppgaven enklere. Hvordan finner jeg integralet her? Forstår ikke fasiten. Prøvde å bruke Integral Calculator på nettet.. det skjønte jeg heller ikke. Tror jeg sliter med noe så enkelt som å legge sammen potenser eller noe lignende, for oppgaven er jo enkel i seg selv Takker på forhånd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå