pmax Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Ahh, tusen takk! Nå skjønner jeg Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Aritmetiske rekker: Bruk digitale hjelpemidler til å finne summen av rekken - uten at boka har noe eksempel om hvordan. Kan noen poste bilde av hvordan man løser det, helst i cas om mulig? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Sum( <Expression>, <Variable>, <Start Value>, <End Value> ) https://wiki.geogebra.org/en/Sum_Command Disse oppgavene er helt tullete å bruke tid på, forresten (foruten det målet å få full score på en eventuell eksamen, selvsagt). Har du tilgang til CAS, så har du tilgang til bedre verktøy, i den virkelige verden. Det finnes et flust av verktøy som regner ut løsningen ved at du bare staver oppgaven ut, uten at du må translere det til til et format som passer geogebra eller lignende. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Sum( <Expression>, <Variable>, <Start Value>, <End Value> ) https://wiki.geogebra.org/en/Sum_Command Disse oppgavene er helt tullete å bruke tid på, forresten (foruten det målet å få full score på en eventuell eksamen, selvsagt). Har du tilgang til CAS, så har du tilgang til bedre verktøy, i den virkelige verden. Det finnes et flust av verktøy som regner ut løsningen ved at du bare staver oppgaven ut, uten at du må translere det til til et format som passer geogebra eller lignende. Ja, jeg er vant med å bruke den commanden på f eks Sum(<3n-2>,<n>, <1>, <55>) = 4510. Men når det kom til den oppgaven i bilde har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal føre den inn i <Uttrykk> Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Sum(100 * 1.05^(i - 1), i, 1, 20) Rett fram. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Sum(100 * 1.05^(i - 1), i, 1, 20) Rett fram. Åja, heldigvis så greit. Skjønte først ikke helt greia med symbolet i oppgaven og hva 20-tallet på toppen representerte. Takk for svar Lenke til kommentar
NysgjerrigHans Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Hei, trenger litt hjelp. Jeg har følgende stykke: Jeg forstår ikke helt hvordan man ganger sammen 2 over x mot 3 og -2x. Hadde satt pris på om noen kunne gitt meg en step-by-step. På forhånd: tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 (endret) Hei, trenger litt hjelp. Jeg har følgende stykke: Jeg forstår ikke helt hvordan man ganger sammen 2 over x mot 3 og -2x. Hadde satt pris på om noen kunne gitt meg en step-by-step. På forhånd: tusen takk for hjelpen. Husk at Endret 24. mai 2018 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Finn det ubestemte integralet / antiderivasjon - oppgave og fasit Gidder noen forklare hvorfor svaret blir slik? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 (endret) Finn det ubestemte integralet / antiderivasjon - oppgave og fasit Gidder noen forklare hvorfor svaret blir slik? Potensregler Eventuelt regner du motsatt vei: EDIT: For : Endret 25. mai 2018 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Og om det ikke var klart: et integral av en sum er det samme som summen av integralene. ∫(f + g) dx ∫f dx + ∫g dx Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Finn det ubestemte integralet / antiderivasjon - oppgave og fasit Gidder noen forklare hvorfor svaret blir slik? Potensregler Eventuelt regner du motsatt vei: EDIT: For : Takk for svar, det her var vanskelig syntes jeg. Merker jeg er så dårlig på basic mattekunnskaper, regler og sånt, sikkert straff for å ha valgt letteste matte på vgs og knapt gjort nok for å få 2er. Det går fint når ''nye temaer'' introduseres i R2, men når det er repetisjon o.l så sliter jeg så mye mer enn nødvendig Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Takk for svar, det her var vanskelig syntes jeg. Merker jeg er så dårlig på basic mattekunnskaper, regler og sånt, sikkert straff for å ha valgt letteste matte på vgs og knapt gjort nok for å få 2er. Det går fint når ''nye temaer'' introduseres i R2, men når det er repetisjon o.l så sliter jeg så mye mer enn nødvendig Den eneste løsningen er mengdetrening, på et tidspunkt blir du så lei av å sjekke grunnleggende algebra at du bare husker det Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 (endret) Takk for svar, det her var vanskelig syntes jeg. Merker jeg er så dårlig på basic mattekunnskaper, regler og sånt, sikkert straff for å ha valgt letteste matte på vgs og knapt gjort nok for å få 2er. Det går fint når ''nye temaer'' introduseres i R2, men når det er repetisjon o.l så sliter jeg så mye mer enn nødvendig Den eneste løsningen er mengdetrening, på et tidspunkt blir du så lei av å sjekke grunnleggende algebra at du bare husker det Ja, mengdetrening er gull i matematikk, merker det selv, men har fortsatt altfor mye hull i mattekunnskapene. Her trodde jeg at jeg klarte å løse oppgaven, jeg hadde 2-3 ln |x| + c, men så ser jeg at i løsningsforslaget har han slengt inn 2 dx + 3* 1/x nest nederste stripe, som igjen fikk det til å plutselig bli 2x - 3 ln |x| + c. Hvor kommer denne ''dx'en'' fra? Har det noe med at pga ganging ble det delt opp i to integraler? Endret 25. mai 2018 av Kaneltryne Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 (endret) Takk for svar, det her var vanskelig syntes jeg. Merker jeg er så dårlig på basic mattekunnskaper, regler og sånt, sikkert straff for å ha valgt letteste matte på vgs og knapt gjort nok for å få 2er. Det går fint når ''nye temaer'' introduseres i R2, men når det er repetisjon o.l så sliter jeg så mye mer enn nødvendig Den eneste løsningen er mengdetrening, på et tidspunkt blir du så lei av å sjekke grunnleggende algebra at du bare husker det Ja, mengdetrening er gull i matematikk, merker det selv, men har fortsatt altfor mye hull i mattekunnskapene. Her trodde jeg at jeg klarte å løse oppgaven, jeg hadde 2-3 ln |x| + c, men så ser jeg at i løsningsforslaget har han slengt inn 2 dx + 3* 1/x nest nederste stripe, som igjen fikk det til å plutselig bli 2x - 3 ln |x| + c. Hvor kommer denne ''dx'en'' fra? Har det noe med at pga ganging ble det delt opp i to integraler? Du kan se på det slik: Hver gang du skriver et integraltegn, skal du alltid avslutte med en "dx". Det betyr at når du splitter opp integralet i to integral som i eksempelet, så må du også "trylle frem" en ekstra dx som du putter bak det som integreres. I starten er det kanskje lettere å la være tenke så mye på hvorfor, men det er viktig å avslutte integral med dx. Du kan se på integral som å regne ut arealet av veldig mange rektangler. Det du integrerer vil være høyden i rektangelet, som er ganget med bredden "dx". Når du tar integralet summerer du egentlig opp alle disse rektanglene og får det totale arealet under grafen. Bredden dx er veldig tynn, og du har veldig mange rektangler (faktisk antall går mot uendelig). Endret 25. mai 2018 av -sebastian- Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Ja, mengdetrening er gull i matematikk, merker det selv, men har fortsatt altfor mye hull i mattekunnskapene. Her trodde jeg at jeg klarte å løse oppgaven, jeg hadde 2-3 ln |x| + c, men så ser jeg at i løsningsforslaget har han slengt inn 2 dx + 3* 1/x nest nederste stripe, som igjen fikk det til å plutselig bli 2x - 3 ln |x| + c. Hvor kommer denne ''dx'en'' fra? Har det noe med at pga ganging ble det delt opp i to integraler? er notasjon, når du skriver betyr dette at du integrerer med hensyn på x, altså ser du på arealet under funksjonen når x endrer seg. Det er riktig at løsningen på integralet er , husk at hvis du har I ditt tilfelle har du glemt at konstanten skal integreres på x, hvis du tegner opp i en graf ser du fort hva arealet under blir. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Personlig er jeg lite tilhenger av at man leker pedagog og hopper over å forklare hva som faktisk er innholdet i det man prøver å regne ut. Det er vanskelig å få noe særlig forståelse av integrasjon uten å vite hva dx-notasjonen representerer. Følgende figur illustrerer det: https://en.wikipedia.org/wiki/Riemann_sum#/media/File:Riemann_sum_convergence.png Her kan du si at høyden av hvert rektangel er f(x), hvor x er nedre grense for rektangelet, og bredden kan for eksempel kalles b. Om man lar denne bredden være "uendelig liten" kalles den etter vanlig praksis istedet dx (evt d<variabel> om man har noe annet enn x som variabel), og arealet av hvert rektangel blir "uendelig nært" f(x)*dx, såfremt f er noen lunde "veloppdragen". Integrasjonstegnet er da i praksis et slags summetegn som sier at det summeres over alle disse bittesmå rektanglene i det x-intervallet man måtte være interessert i. I praksis er dette en grenseverdi, så de litt omtrentlige beskrivelsene med hermetegn kan med fordel fjernes om man gidder skrive opp dette matematisk med lim-notasjon. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 (endret) Vel, jeg er på en måte tilhenger av å forstå hva som egentlig skjer. Samtidig klarte jeg meg ganske bra ganske lenge med å tenke på dx som et "slutt på integralet-tegn". Jeg tror ikke de fleste R1/R2-elevene har behov for å skjønne hva som egentlig skjer, og jeg tror ikke man skal fokusere på å forklare det til de som vil vite det. Men det er en avveining, jeg ser det. (Men dette er litt på siden av matteassistanse. Vi får starte en egen didaktikktråd.. ) Endret 25. mai 2018 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Takk for mye svar angående dx spørsmålet. Så hvert ledd skal være et eget integral? Har vedkommende som skrev løsningsforslag vært for ''lat'' til å skrive det opp som to integraler og ikke ett, i ''linje 2'' av løsningsforslaget da? Eller er det noe spesielt som skjer nest nederst som gjør at man plutselig har behov for å sette de opp som to integraler? Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Takk for mye svar angående dx spørsmålet. Så hvert ledd skal være et eget integral? Har vedkommende som skrev løsningsforslag vært for ''lat'' til å skrive det opp som to integraler og ikke ett, i ''linje 2'' av løsningsforslaget da? Eller er det noe spesielt som skjer nest nederst som gjør at man plutselig har behov for å sette de opp som to integraler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå