Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med sannsynlighet.

 

Det er to oppgaver av samme type men de er regnet ut på to forskjellige måter som gir forskjellige svar og jeg ser ingen forskjell på oppgavene.

 Oppg 2.40: Sannsynligheten er lik 0,001 for å bli kontrollert på trikken. Hva er sannsynligheten for å: a) Ikke bli kontrollert noen gang på 30 turer b) bli kontrollert minst en gang på 30 turer.

 

Fasit:

a: 0,999^30=0,97

b: 1-0,97=0,03 (ved denne oppgaven så er det brukt regnemåte for komplementære hendinger Med den andre metoden blir det: 30*0,001*0,999^29=0,029)

 

Oppg 2.53: Vi regner sannsynligheten for å bli tatt i kontroll på T-banen lik 0,05. Vi reiser 50 turer uten å løse billett, og vi regner turene for uavhengige hendinger. a) Finn sannsynligheten for at vi unngår kontroll. b) Finn sannsynligheten for at vi kommer ut for en kontroll.

 

Fasit:

a: 0,95^30=0,077

b: 50*0,05*0,95^49=0,202 (Med metoden for komplementære hendinger blir det: 1-0,95^50=0,923) 

 

Et eksempel fra boken om komplementære hendinger: For er type sykdom er sannsynligheten for å bli frisk 0,4. Sju personer er innlagt med denne sykdommen. Hva er sannsynligheten for at minst en av dem skal bli frisk igjen? 

Løsning: Sannsynligheten for at ingen blir friske er 0,6^7=0,028

Sannsynligheten for at minst en blir frisk, er da 1-0,028=0,972.

 

Et eksempel fra boka med den andre regnemetoden: Vi skal så plantefrø. Sannsynligheten for at et frø spirer, er 0,6. Vi sår fire frø. Finn sannsynligheten for at: c) Et frø spirer.

 

c: Det frøet som spirer, kan komme først, som nummer to, som nummer tre eller til slutt. Vi har fire ulike situasjoner med samme sannsynlighet. Svaret blir 4*0,6*0,4*0,4*0,4=0,1536 (med den andre metoden blir det 1-0,4^4=0,9744)

 

Jeg mener det er den siste metoden som er den riktige. Hva gjør jeg galt, er det noen forskjell på oppgavene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke si imot poenget i innlegget ditt, men jeg er sterkt imot notasjonsbruken din.

 

chart?cht=tx&chl=(2x)\frac{d}{dx}=2\cdot x\frac{d}{dx} + x\cdot 2\frac{d}{dx}=2+0=2 \qquad\qquad [1]

Denne burde for eksempel skrives

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx}(2x) = 2\frac{d}{dx}x + x\frac{d}{dx}2 = 2 + 0 = 2

Da er det opplagt hva derivasjonsoperatoren virker på. Slik du skriver det ser det ut som om chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx} virker på det som eventuelt kommer etterpå.

 

Interessant, jeg har av en eller annen grunn snudd opp ned på assosiasjonen. Takk for påminnelsen. Jeg vet at Leibniz hadde en høyreassosiasjon slik som du viser til, men personlig kan jeg helt fint forholde meg til en venstreassosiasjon fordi det er slik jeg leser uttrykket (to ganget med x-derivert, for eksempel). Begge deler er like entydige sålenge man er konsekvent i sin bruk, men jeg burde såklart benytte meg av det som er mest vanlig.

 

For ordens skyld: notasjonen jeg har benyttet meg av er venstreassosiert, der d/dx virker på elementet til venstre. Dette elementet kan være et tall eller en variabel, eller noe som er lukket innen en parantes. Bytt til en høyreassosiasjon for å få dine uttrykk til å bli leselige av de fleste nettkalkulatorer, slik som wolframalpha etc.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg misliker notasjonen din er nok at jeg har jobbet en del med kvantemekanikk. Der har man for eksempel impulsoperatoren som er definert som

chart?cht=tx&chl=\hat{p} = -i\hbar\frac{\partial}{\partial x}

 

Dette er en operator som skal anvendes på en funksjon, ofte kalt chart?cht=tx&chl=\psi, slik at 

chart?cht=tx&chl=\hat{p}\psi = -i\hbar\frac{\partial\psi}{\partial x}

 

Når man er vant til dette og plutselig ser en chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx} som virker på det som står til venstre skurrer det.

Endret av -trygve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, innvendingen er helt riktig. Jeg overbeviste meg selv i et lite sekund om at jeg alltid har notert slik, men det stemmer bare ikke. Jeg har selv jobbet veldig mye med diverse uttrykk som inneholder partiellderiverte og transformasjoner av disse uttrykkene, så jeg ser med en gang poenget.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er den siste metoden som er den riktige. Hva gjør jeg galt, er det noen forskjell på oppgavene?

Spørsmålet om minst en er et annet enn spørsmålet om akkurat en.

 

Utfør to kast av et kronestykke. Hvilken side havner opp?

 

Utfallsrommet er: {MM,MK,KK,KM} – M for myntside opp, K for kroneside opp.

 

Hva er sannsynligheten for å få minst en myntside opp? Her er det tre løsninger i utfallsrommet som gir minst en myntside opp. Dette er det samme som å si alle løsningene i utfallsrommet unntatt løsningen der ingen myntsider havnet opp.

 

Hva er sannsynligheten for å få en myntside opp? Vi ser at det er to løsninger i utfallsrommet som gir akkurat en myntside opp. Disse spørsmålene er altså ikke de samme.

Lenke til kommentar

Om jeg har en uendelig geometrisk rekke hvor summen er 8, og summen av de tre første tallene blir 7. Jeg skal sette opp et likningssystem som uttrykker opplysningene, hvordan gjør jeg dette? Kan ikke huske at det står noe om det.

 

Oppgaven ber meg bruke CAS for å finne kvotienten k og det første leddet i rekken. Jeg vet at kvotienten er 1/2^(n-1), sett at n begynner fra 1, og at a_1 er 4.

 

chart?cht=tx&chl=\sum_{n=1}^{\infty}4\frac{1}{2^{n-1}}

Det er dette jeg har kommet fram til. Hvordan kan jeg bruke CAS i GeoGebra for å finne dette svaret?

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar

I pyramiden ABCT er punktene A(0, 0, 0)  B(3, 0, 0)  C(0, 2, 0) og T(1, 1, 4) gitt

 

- Finn arealet av grunnflaten ABC

 

- Finn volumet av pyramiden

 

Ser ikke ut som det skal være så vanskelig, men eksempelet i boka funker ikke.

 

Fasiten er 3 og 4. Det er ikke sånn at arealet er X-verdien til B * y verdien til C delt på 2? Det passer overens med fasiten i hvertfall

Lenke til kommentar

Tips:

Arealet av grunnflaten regner du som om det er arealet til trekanten ABC.

Volum av pyramide = grunnflate*høyde/3

Takk, vet ikke hvorfor jeg trodde det skulle være så mye mer komplisert. Da stemte det at X verdien til B * Y verdien til C / 2 var arealet

Lenke til kommentar

Hei trenger litt hjelp

 

x = lg 1,4 / lg 1,03 = avrundet til 11,4

 

Det jeg trenger hjelp med er hvordan man regner slikt ut uten kalkulator. Er det noen spesielle regler for hvordan man dividerer med logaritmer ol.? Jeg får det ikke til med "vanlig" hoderegning.

Lenke til kommentar

Hei trenger litt hjelp

 

x = lg 1,4 / lg 1,03 = avrundet til 11,4

 

Det jeg trenger hjelp med er hvordan man regner slikt ut uten kalkulator. Er det noen spesielle regler for hvordan man dividerer med logaritmer ol.? Jeg får det ikke til med "vanlig" hoderegning.

Det går ikke å regne ut chart?cht=tx&chl=\frac{\log {1.4}} {\log {1.03}} uten kalkulator eller svært tidkrevende metoder.

 

Om du derimot har chart?cht=tx&chl=\log{\frac{1.4}{1.03}} = \log{1.4} - \log{1.03}

 

Regnereglene for logaritmer kan du finne her: https://matematikk.net/side/Logaritmer

Lenke til kommentar

 

Hei trenger litt hjelp

 

x = lg 1,4 / lg 1,03 = avrundet til 11,4

 

Det jeg trenger hjelp med er hvordan man regner slikt ut uten kalkulator. Er det noen spesielle regler for hvordan man dividerer med logaritmer ol.? Jeg får det ikke til med "vanlig" hoderegning.

Det går ikke å regne ut chart?cht=tx&chl=\frac{\log {1.4}} {\log {1.03}} uten kalkulator eller svært tidkrevende metoder.

 

Om du derimot har chart?cht=tx&chl=\log{\frac{1.4}{1.03}} = \log{1.4} - \log{1.03}

 

Regnereglene for logaritmer kan du finne her: https://matematikk.net/side/Logaritmer

 

 

 

Det står løs oppgaven ved regning og digitalt, går ut ifra at jeg misforstod regning som å gjøre det for hånd. Og nei jeg skrev oppgaven riktig. Takk for svar! Trodde jeg var helt idiot her jeg satt :")

Lenke til kommentar

Hei, skulle gjerne hatt hjelp til hvordan man går fram med denne:

 

Har prøvd å "stryke ut" både kvadratrota og eksponent hvis jeg legger dem sammen og får 5x^2 men får da bare lg 5x og svaret skal bli lg 10x i følge fasit.

 

A5TQhol.png

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med en funksjon.

 

I norge bruker vi celsius til å måle temperaturen. I usa bruker de farenheit. Det er en linjær sammeheng mellom temperaturen y i celsius og temperaturen x i farenheit. 30c tilsvarer 86f og 20c tilsvarer 68f. 

a) tegn punktene i et koordinatsystem og trekk en rett linje gjennom dem

b) finn y uttrykt ved x

Det er oppgave b jeg ikke skjønner, svaret skal være y=0,56x-17,8

Lenke til kommentar

Hei, skulle gjerne hatt hjelp til hvordan man går fram med denne:

 

Har prøvd å "stryke ut" både kvadratrota og eksponent hvis jeg legger dem sammen og får 5x^2 men får da bare lg 5x og svaret skal bli lg 10x i følge fasit.

 

A5TQhol.png

Husk potensreglene:

Hva er eksponenten til røtter? Kan chart?cht=tx&chl=\sqrt a skrives på formen chart?cht=tx&chl=a^{\frac{1}{b}, der b er et heltall?

Hva kan du gjøre med potenser i logaritmer?

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med en funksjon.

 

I norge bruker vi celsius til å måle temperaturen. I usa bruker de farenheit. Det er en linjær sammeheng mellom temperaturen y i celsius og temperaturen x i farenheit. 30c tilsvarer 86f og 20c tilsvarer 68f. 

a) tegn punktene i et koordinatsystem og trekk en rett linje gjennom dem

b) finn y uttrykt ved x

Det er oppgave b jeg ikke skjønner, svaret skal være y=0,56x-17,8

Du skal finne et funksjonsuttrykk for å regne om Fahrenheit til Celsius, siden det er et lineært forhold vil funksjonen være på formen: chart?cht=tx&chl= y = ax + b

chart?cht=tx&chl=a og chart?cht=tx&chl=b er faktorer som må bestemmes

chart?cht=tx&chl=y er grader celsius avhengig av chart?cht=tx&chl=x grader fahrenheit.

 

Du har fått to datapunkter for funksjonen som du kan sette inn for chart?cht=tx&chl=x og chart?cht=tx&chl=y:

 

Herfra kan du sette opp to likninger med chart?cht=tx&chl=a og chart?cht=tx&chl=b som ukjente, som du så kan sette inn i det generelle uttrykket chart?cht=tx&chl= y = ax + b

Hjalp dette?

Lenke til kommentar

 

Hei, skulle gjerne hatt hjelp til hvordan man går fram med denne:

 

Har prøvd å "stryke ut" både kvadratrota og eksponent hvis jeg legger dem sammen og får 5x^2 men får da bare lg 5x og svaret skal bli lg 10x i følge fasit.

 

A5TQhol.png

Husk potensreglene:

Hva er eksponenten til røtter? Kan chart?cht=tx&chl=\sqrt a skrives på formen chart?cht=tx&chl=a^{\frac{1}{b}, der b er et heltall?

Hva kan du gjøre med potenser i logaritmer?

 

 

Har jeg gjort det riktig?

https://i.imgur.com/V5PzPEx.jpg

Endret av Mr.Bruun
Lenke til kommentar

 

 

Hei, skulle gjerne hatt hjelp til hvordan man går fram med denne:

 

Har prøvd å "stryke ut" både kvadratrota og eksponent hvis jeg legger dem sammen og får 5x^2 men får da bare lg 5x og svaret skal bli lg 10x i følge fasit.

 

 

Husk potensreglene:

Hva er eksponenten til røtter? Kan chart?cht=tx&chl=\sqrt a skrives på formen chart?cht=tx&chl=a^{\frac{1}{b}, der b er et heltall?

Hva kan du gjøre med potenser i logaritmer?

 

 

Har jeg gjort det riktig?

https://i.imgur.com/V5PzPEx.jpg

 

 

Her ser det ut som du har gått fra chart?cht=tx&chl=\log{\sqrt{5x}} = \log\sqrt{5} * \sqrt{x}

 

Sørg for å få med parenteser: chart?cht=tx&chl=\log{\sqrt{5x}} = \log{(\sqrt{5} * \sqrt{x)}}

Regner med du ser forskjellen :)

 

Du har fått riktig svar, men hadde jeg vært sensor hadde jeg nok trukket deg noe her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...