Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, noen som kan peke meg i riktig retning på denne oppgaven:

 

70698x3cb88.jpg

 

 

A. Hva slagspunkt er X = 1 til funksjonen?

 

B. Er f(x) voksende eller avtagende når x = 0.9? Jeg vil jo si at X er voksende i 0.9, da grafen stiger.

 

A: Nullpunkt.

 

B: Riktig.

 

Verd å merke at disse betraktningene kun gjelder dersom grafen vi ser faktisk er f(x) og ikke f'(x) eller liknende.

 

EDIT: Ser noen allerede hadde svart. La ikke merke til det da svaret var på neste side >.<

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Hei, her kommer noen 9. Klasse oppgaver som jeg synes var vanskelig. Setter pris på all hjelp :)

 

Svar i fasit er 25% på 7.310 og 120kr på 7.312

Har du prøvd og hvor langt kom du? Som med det meste i matematikkens verden så kan dette løses på flere måter.

 

Når vi legger til % økning så blir det 100% + økning. En vare koster 100kr og øker med 20% --> 100kr * 1.20

 

1.00 er her den hele delen og ,20 er den delen som blir lagt til. (120% = 1,20) Dette er vekstfaktoren.

 

Eller andre veien:

 

En vare kostet 100kr og nå koster den 20% mindre (100% - 20% = 80% = 0,80). Dette blir 100kr - 20% --> 100kr * 0,80 (Summen ETTER blir 80% av orginal verdi)

 

Dersom du vet ETTER og FØR så kan du ta ETTER / FØR --> hva får du på 310 da?

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

 

Hei, her kommer noen 9. Klasse oppgaver som jeg synes var vanskelig. Setter pris på all hjelp :)

 

Svar i fasit er 25% på 7.310 og 120kr på 7.312

Har du prøvd og hvor langt kom du? Som med det meste i matematikkens verden så kan dette løses på flere måter.

 

Når vi legger til % økning så blir det 100% + økning. En vare koster 100kr og øker med 20% --> 100kr * 1.20

 

1.00 er her den hele delen og ,20 er den delen som blir lagt til. (120% = 1,20)

 

Eller andre veien:

 

En vare kostet 100kr og nå koster den 20% mindre (100% - 20% = 80% = 0,80). Dette blir 100kr - 20% --> 100kr * 0,80 (Summen ETTER blir 80% av orginal verdi)

 

Dersom du vet ETTER og FØR så kan du ta ETTER / FØR --> hva får du på 310 da?

Ja, da får jeg 1.25, dermed 25 prosent økning. Aaah jeg skjønte det nå. Takk skal du ha! Skjønte også 7.312 :) Endret av Sari95
Lenke til kommentar

Hei, her kommer noen 9. Klasse oppgaver som jeg synes var vanskelig. Setter pris på all hjelp :)

 

Svar i fasit er 25% på 7.310 og 120kr på 7.312

 

Først må du bestemme deg en enhet. På oppgave 7.310 vil det være fornuftig å si at 199kr er varens pris, og at tillegget utgjør mva. Det vil si at mva = 249-199=50, og at mva utgjør chart?cht=tx&chl=\frac{50}{199}\approx 0.25 = 25\% av varens pris. Men de kunne ha ment hva mva utgjør av varens utsalgspris, og isåfall ville regnestykket vært chart?cht=tx&chl=\frac{50}{249}\approx 0.20=20\%. Hva de mener gjør de på ingen måte klart i oppgaveteksten – selv om man kan se det på fasiten.

 

På 7.312 er de igjen uklar. Men utifra fasiten, så kan jeg se at de mener at malingen koster chart?cht=tx&chl=650\text{kr}før prisavslaget. Dermed får vi at kostens pris utgjør chart?cht=tx&chl=699\text{kr}-(650-650\cdot 0.1)\text{kr}=114\text{kr}, og dermed er den opprinnelige prisen lik hva?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

Ja, da får jeg 1.25, dermed 25 prosent økning. Hva med 7.312?

Flott! 312: Hva har du forsøkt selv? Hva får du oppgitt først som du kan bruke videre?

Trodde jeg hadde forstått 7.312, men nei. Slik jeg har løst det nå: 10% av 650 tilsvarer 65kr, så hun betalte 585 for måling. Totalprisen er 699, så hun betalte 114kr etter 5% rabatt for malerkostene. Eneste måten jeg kan tenke på å regne fram er å ta 114*5/100= 5.7 som da er nesten riktig svar, altså 114+5.7=119.7, mens fasit er 120. Hva tenker dere?

Endret av Sari95
Lenke til kommentar

 

 

Ja, da får jeg 1.25, dermed 25 prosent økning. Hva med 7.312?

Flott! 312: Hva har du forsøkt selv? Hva får du oppgitt først som du kan bruke videre?

Trodde jeg hadde forstått 7.312, men nei. Slik jeg har løst det nå: 10% av 650 tilsvarer 65kr, så hun betalte 585 for måling. Totalprisen er 699, så hun betalte 114kr etter 5% rabatt for malerkostene. Eneste måten jeg kan tenke på å regne fram er å ta 114*5/100= 5.7 som da er nesten riktig svar, altså 114+5.7=119.7, mens fasit er 120. Hva tenker dere?

 

 

Bra, det er riktig tenkt det å dele oppgaven opp i mindre deler/steg. 0,3 kroner har vi ikke så dette blir avrundet til nærmeste hele kroner - det er greit å skrive det på arket siden oppgaven handler om økonomi / pris.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

I dette tilfellet gir det å gange med 1,05 et resultat som ikke er så langt unna det riktige, men der er like fullt gal fremgangsmåte.

 

Leste den der helt feil. Jeg fokuserte for mye på at det lå 5,26% mellom 114 og 120, men her det i motsatt rekkefølge. I stand corrected.

Lenke til kommentar

I differensiallikningen N'(t) = 4t + 3, hvor finner jeg N(t)? Eller kan jeg bare si t' = 4t + 3?

 

Da jeg prøvde å finne en generell løsning, kom jeg fram til t = Ce^(4x) - (3/4). Ved N(0) = 800 får jeg den spesielle løsningen t = (3203 / 4)e^(4x) - (3/4). Hvordan skal jeg da finne ut svaret ved N(10)?

 

Dette er en del 1-oppgave på leksen min, så jeg er bare interessert hvordan jeg skal finne ut av det.

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar

I differensiallikningen N'(t) = 4t + 3, hvor finner jeg N(t)? Eller kan jeg bare si t' = 4t + 3?

 

Da jeg prøvde å finne en generell løsning, kom jeg fram til t = Ce^(4x) - (3/4). Ved N(0) = 800 får jeg den spesielle løsningen t = (3203 / 4)e^(4x) - (3/4). Hvordan skal jeg da finne ut svaret ved N(10)?

 

Dette er en del 1-oppgave på leksen min, så jeg er bare interessert hvordan jeg skal finne ut av det.

 

Gitt N'(t) = 4t+3 får vi at N(t) = 2t^2 + 3t + C der C er en vilkårlig konstant.

 

Du kan verifisere dette ved å derivere N(t).

 

Kan ikke si stort om t' da t virker å være en variabel, og ikke en funksjon.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med følgende oppgave:   1/(x+3) + 3/(x^2-4) + 1/(x^2+5x+6)

 

Man skal da trekke sammen og forkorte uttrykket.

 

Jeg har prøvd å finne fellesnevner ved å faktorisere den siste nevneren og da får jeg (x+2)(x+3), har prøvd å sette inn fellesnevner etc men får det rett å slett bare ikke til. Kunne noen vist meg framgangsmåten på denne oppgaven? Jeg blir litt forvirra hvordan jeg skal holde meg til hele tall i teller etc, har ikke tilgang på lærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...