D3f4u17 Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 A. Hva skjer i punktet x = 1? B. Riktig. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 (endret) Hei, noen som kan peke meg i riktig retning på denne oppgaven: A. Hva slagspunkt er X = 1 til funksjonen? B. Er f(x) voksende eller avtagende når x = 0.9? Jeg vil jo si at X er voksende i 0.9, da grafen stiger. A: Nullpunkt. B: Riktig. Verd å merke at disse betraktningene kun gjelder dersom grafen vi ser faktisk er f(x) og ikke f'(x) eller liknende. EDIT: Ser noen allerede hadde svart. La ikke merke til det da svaret var på neste side >.< Endret 14. april 2018 av Aleks855 Lenke til kommentar
Sa95 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Hei, her kommer noen 9. Klasse oppgaver som jeg synes var vanskelig. Setter pris på all hjelp Svar i fasit er 25% på 7.310 og 120kr på 7.312 Endret 19. april 2018 av Sari95 Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Hei, her kommer noen 9. Klasse oppgaver som jeg synes var vanskelig. Setter pris på all hjelp Svar i fasit er 25% på 7.310 og 120kr på 7.312 Har du prøvd og hvor langt kom du? Som med det meste i matematikkens verden så kan dette løses på flere måter. Når vi legger til % økning så blir det 100% + økning. En vare koster 100kr og øker med 20% --> 100kr * 1.20 1.00 er her den hele delen og ,20 er den delen som blir lagt til. (120% = 1,20) Dette er vekstfaktoren. Eller andre veien: En vare kostet 100kr og nå koster den 20% mindre (100% - 20% = 80% = 0,80). Dette blir 100kr - 20% --> 100kr * 0,80 (Summen ETTER blir 80% av orginal verdi) Dersom du vet ETTER og FØR så kan du ta ETTER / FØR --> hva får du på 310 da? Endret 19. april 2018 av herbiwere Lenke til kommentar
Sa95 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Hei, her kommer noen 9. Klasse oppgaver som jeg synes var vanskelig. Setter pris på all hjelp Svar i fasit er 25% på 7.310 og 120kr på 7.312 Har du prøvd og hvor langt kom du? Som med det meste i matematikkens verden så kan dette løses på flere måter. Når vi legger til % økning så blir det 100% + økning. En vare koster 100kr og øker med 20% --> 100kr * 1.20 1.00 er her den hele delen og ,20 er den delen som blir lagt til. (120% = 1,20) Eller andre veien: En vare kostet 100kr og nå koster den 20% mindre (100% - 20% = 80% = 0,80). Dette blir 100kr - 20% --> 100kr * 0,80 (Summen ETTER blir 80% av orginal verdi) Dersom du vet ETTER og FØR så kan du ta ETTER / FØR --> hva får du på 310 da? Ja, da får jeg 1.25, dermed 25 prosent økning. Aaah jeg skjønte det nå. Takk skal du ha! Skjønte også 7.312 Endret 19. april 2018 av Sari95 Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Ja, da får jeg 1.25, dermed 25 prosent økning. Hva med 7.312? Flott! 312: Hva har du forsøkt selv? Hva får du oppgitt først som du kan bruke videre? Endret 19. april 2018 av herbiwere Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Hei, her kommer noen 9. Klasse oppgaver som jeg synes var vanskelig. Setter pris på all hjelp Svar i fasit er 25% på 7.310 og 120kr på 7.312 Først må du bestemme deg en enhet. På oppgave 7.310 vil det være fornuftig å si at 199kr er varens pris, og at tillegget utgjør mva. Det vil si at mva = 249-199=50, og at mva utgjør av varens pris. Men de kunne ha ment hva mva utgjør av varens utsalgspris, og isåfall ville regnestykket vært . Hva de mener gjør de på ingen måte klart i oppgaveteksten – selv om man kan se det på fasiten. På 7.312 er de igjen uklar. Men utifra fasiten, så kan jeg se at de mener at malingen koster før prisavslaget. Dermed får vi at kostens pris utgjør , og dermed er den opprinnelige prisen lik hva? Endret 19. april 2018 av cuadro Lenke til kommentar
Sa95 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Ja, da får jeg 1.25, dermed 25 prosent økning. Hva med 7.312?Flott! 312: Hva har du forsøkt selv? Hva får du oppgitt først som du kan bruke videre? Trodde jeg hadde forstått 7.312, men nei. Slik jeg har løst det nå: 10% av 650 tilsvarer 65kr, så hun betalte 585 for måling. Totalprisen er 699, så hun betalte 114kr etter 5% rabatt for malerkostene. Eneste måten jeg kan tenke på å regne fram er å ta 114*5/100= 5.7 som da er nesten riktig svar, altså 114+5.7=119.7, mens fasit er 120. Hva tenker dere? Endret 19. april 2018 av Sari95 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Du vet ikke hva full pris er, dette er hva du skal finne ut. Men du vet at (fordi at etter 5% avslag blir prisen 114kr). Så dersom du deler begge sider med 0.95, så burde du finne fullpris. Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Ja, da får jeg 1.25, dermed 25 prosent økning. Hva med 7.312?Flott! 312: Hva har du forsøkt selv? Hva får du oppgitt først som du kan bruke videre? Trodde jeg hadde forstått 7.312, men nei. Slik jeg har løst det nå: 10% av 650 tilsvarer 65kr, så hun betalte 585 for måling. Totalprisen er 699, så hun betalte 114kr etter 5% rabatt for malerkostene. Eneste måten jeg kan tenke på å regne fram er å ta 114*5/100= 5.7 som da er nesten riktig svar, altså 114+5.7=119.7, mens fasit er 120. Hva tenker dere? Bra, det er riktig tenkt det å dele oppgaven opp i mindre deler/steg. 0,3 kroner har vi ikke så dette blir avrundet til nærmeste hele kroner - det er greit å skrive det på arket siden oppgaven handler om økonomi / pris. Endret 19. april 2018 av herbiwere Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Nei, det skal ingen avrunding til i den oppgaven. 114*5/100 er ikke riktig framgangsmåte. Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 (endret) Nei, det skal ingen avrunding til i den oppgaven. 114*5/100 er ikke riktig framgangsmåte. Glem det :-) Endret 20. april 2018 av herbiwere Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 I dette tilfellet gir det å gange med 1,05 et resultat som ikke er så langt unna det riktige, men der er like fullt gal fremgangsmåte. Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 I dette tilfellet gir det å gange med 1,05 et resultat som ikke er så langt unna det riktige, men der er like fullt gal fremgangsmåte. Leste den der helt feil. Jeg fokuserte for mye på at det lå 5,26% mellom 114 og 120, men her det i motsatt rekkefølge. I stand corrected. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 (endret) I differensiallikningen N'(t) = 4t + 3, hvor finner jeg N(t)? Eller kan jeg bare si t' = 4t + 3? Da jeg prøvde å finne en generell løsning, kom jeg fram til t = Ce^(4x) - (3/4). Ved N(0) = 800 får jeg den spesielle løsningen t = (3203 / 4)e^(4x) - (3/4). Hvordan skal jeg da finne ut svaret ved N(10)? Dette er en del 1-oppgave på leksen min, så jeg er bare interessert hvordan jeg skal finne ut av det. Endret 21. april 2018 av Tsukeo Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 I differensiallikningen N'(t) = 4t + 3, hvor finner jeg N(t)? Eller kan jeg bare si t' = 4t + 3? Da jeg prøvde å finne en generell løsning, kom jeg fram til t = Ce^(4x) - (3/4). Ved N(0) = 800 får jeg den spesielle løsningen t = (3203 / 4)e^(4x) - (3/4). Hvordan skal jeg da finne ut svaret ved N(10)? Dette er en del 1-oppgave på leksen min, så jeg er bare interessert hvordan jeg skal finne ut av det. Gitt N'(t) = 4t+3 får vi at N(t) = 2t^2 + 3t + C der C er en vilkårlig konstant. Du kan verifisere dette ved å derivere N(t). Kan ikke si stort om t' da t virker å være en variabel, og ikke en funksjon. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Tenkte ikke over at jeg kan integrere slik du gjorde nå, haha. Nå tror jeg oppgaven blir lettere å gjøre. Takk! Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Hei, noen som har et løsningsforslag for denne oppgaven? :-) Vi har funksjonen f(x)=a(x-x_1)(x-x_2) hvor a, x_1 og x_2 er konstanter. Funksjonen har toppunkt i (2,3) og nullpunkter i x=-1 og x=5. Finn verdiene for a, x_1 og x_2. Lenke til kommentar
Mr.Bruun Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Trenger hjelp med følgende oppgave: 1/(x+3) + 3/(x^2-4) + 1/(x^2+5x+6) Man skal da trekke sammen og forkorte uttrykket. Jeg har prøvd å finne fellesnevner ved å faktorisere den siste nevneren og da får jeg (x+2)(x+3), har prøvd å sette inn fellesnevner etc men får det rett å slett bare ikke til. Kunne noen vist meg framgangsmåten på denne oppgaven? Jeg blir litt forvirra hvordan jeg skal holde meg til hele tall i teller etc, har ikke tilgang på lærer. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Hei, noen som har et løsningsforslag for denne oppgaven? :-) Vi har funksjonen f(x)=a(x-x_1)(x-x_2) hvor a, x_1 og x_2 er konstanter. Funksjonen har toppunkt i (2,3) og nullpunkter i x=-1 og x=5. Finn verdiene for a, x_1 og x_2. Hva har du prøvd selv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå