Kaneltryne Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Først: Så: Derfor får vi: Edit: Slått på tid. Dæggern du fikk satt det opp pent og ryddig. Takk for svar Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Cos (0.4) Hvordan regner jeg ut vinkel (a) med denne informasjonen? Skulle taste inn Cos (0.4^-1) * (0.4) = (a) Da fikk jeg (a)=40 grader, men fasiten er ca 66,6 grader (illuminati confirmed) Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Cos (0.4) Hvordan regner jeg ut vinkel (a) med denne informasjonen? Skulle taste inn Cos (0.4^-1) * (0.4) = (a) Da fikk jeg (a)=40 grader, men fasiten er ca 66,6 grader (illuminati confirmed) kjør acos eller cos invers av 0,4 så får du svaret i radianer eller grader avhengig av hva kalkulator er stilt inn på altså acos(0,4) = 66,6 grader Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 (endret) Cos (0.4) Hvordan regner jeg ut vinkel (a) med denne informasjonen? Skulle taste inn Cos (0.4^-1) * (0.4) = (a) Da fikk jeg (a)=40 grader, men fasiten er ca 66,6 grader (illuminati confirmed) kjør acos eller cos invers av 0,4 så får du svaret i radianer eller grader avhengig av hva kalkulator er stilt inn på altså acos(0,4) = 66,6 grader Ja det er cos invers jeg er ute etter, men hvordan får acos/cos invers på kalkulatoren (det står i det minste ikke acos eller cos invers noe sted på kalkulatoren, bare ''cos''). Fant en god og lett forklaring, men hva taster jeg inn på kalkulatoren for å finne ut at 0.5 cos tilsvarer 60 grader? For example, If the cosine of 60° is 0.5: cos(60°) = 0.5 Then the arccos of 0.5 is 60°: arccos(0.5) = cos-1(0.5) = 60° *EDIT* Fant det ut ved å tulle meg fram på kalkulatoren, shift --> Cos = Arccos/Cos^-1, takk for svar Endret 26. mars 2018 av Kaneltryne Lenke til kommentar
Mr.Bruun Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 (endret) Trenger litt hjelp med å forstå begrunnelse i fasiten i denne polynomdivisjonen: (2x^2+4x+3):(4x+2) = 1/2x+3/4+3/8x+4 Det jeg ikke skjønner, er hvorfor resten ikke blir 3/4x+2. Har det med at jeg ganger med 1/2 i første ledd? EDIT: Har jeg skjønt riktig at resten blir 1.5, så blir det doblet til 3 dermed blir brøken også doblet? Endret 31. mars 2018 av Mr.Bruun Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 (endret) Du har skjønt riktig, ja. Så vi begynner med Deretter har vi at , så: Da er resten vår . Merk at , slik at vi får: Altså har du tenkt riktig. Endret 31. mars 2018 av cuadro Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) Jobber med sinusfunksjonen: Funksjonen er gitt ved f(x)= 2+3 sin x, x er innenfor [0 - 2*pi] f(x)=0 2+3 sin x = 0 Sin x = - 2/3 Lommeregneren gir svaret x = -0,73 Altså dette her er en eksempeloppgave i boka, hvor du skal se eksempel på hvordan en oppgave gjøres. Men jeg skjønner ikke hvor de får ''lommeregneren gir x=0,73'' fra? sin^-1 av (-2/3) er -42. -2/3 i seg selv er -0,666? Hvor kommer -0,73 fra? *EDIT* Jeg er dum, var radianer så klart Endret 2. april 2018 av Kaneltryne Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Bedre å gjøre den feilen nå enn på eksamen. Nå har du gjort det en gang og husker det. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Gitt et punkt Q som er origo til en kule K og et plan A som skjærer K, hvordan finner jeg radiusen til sirkelen som oppstår av skjæringen mellom A og K? Jeg har ingen anelse hvordan jeg kan gjøre dette. Som et eksempel har vi en kule med formel x^2 + y^2 + z^2 - 25 = 0 og en plan med formel 2x + 2y + 2z - 5 = 0. I følge GeoGebra skal skjæringen mellom kulen og planet gi en sirkel med radius 4.79, men hvordan kan jeg komme fram til dette? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Tenk gjennom hva som kjennetegner skjæringspunktet.. Lenke til kommentar
danlud Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 finn y derivert for kurven X^2Y^2+xy=2 i punktene hvor x=1 har litt problem med denne oppgaven, hvis noen kan vise meg fremgangsmåte og forklare den har det hvert veldig hjelpsom. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Hva har du prøvd selv? Lenke til kommentar
danlud Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Hva har du prøvd selv? har prøvd, men ser ikke ut til og få riktig svar ifølge fasiten, så jeg trenger fremgangsmåten for å se hvor jeg har gjort feil Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Jeg gir deg ikke fremgangsmåten så lett.. HVA har du prøvd? 1 Lenke til kommentar
DD- Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 "La S være den delen av flaten ^2+y^2=z^2 som ligger mellom planene z=0 og x +2z=3 Regn ut arealet av S Hvordan bør man starte her? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Hva er "function application" på norsk? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 (endret) Hva er "function application" på norsk? Godt spørsmål. Vet ikke helt om det har en entydig oversettelse som er almennt brukt. Function application er når vi tar en verdi, og sender verdien som argument til en funksjon, for å få resultatet. Eksempelvis hvis vi har verdien x = 3, og funksjonen f(x) = 2x+1, så vil "function application" av f(x) med x=3 spytte ut verdien 7. Siden jeg ikke helt vet om dette har et bestemt navn på norsk, så kan vi i verste fall bare si "funksjonsapplikasjon". I programmerings-sammenheng heter det "å kalle en funksjon", eller "funksjonskall", men kan ikke si at "å kalle" funksjonen er et begrep som brukes mye i en matematisk sammenheng. I lineær algebra, så er en funksjon som regel en transformasjon av et objekt, så der kalles det gjerne bare en transformasjon. Endret 14. april 2018 av Aleks855 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 Jeg har sett application bli kalt "anvendelse" i denne sammenhengen, f.eks. blir "by applying f to both sides (...)" ofte oversatt til noe sånt som "ved å anvende f på begge sider (...)". 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 I programmerings-sammenheng heter det "å kalle en funksjon", eller "funksjonskall", men kan ikke si at "å kalle" funksjonen er et begrep som brukes mye i en matematisk sammenheng.Vel å merke i imperative språk. Lenke til kommentar
doncarlos1 Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 Hei, noen som kan peke meg i riktig retning på denne oppgaven:A. Hva slagspunkt er X = 1 til funksjonen?B. Er f(x) voksende eller avtagende når x = 0.9? Jeg vil jo si at X er voksende i 0.9, da grafen stiger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå