the_last_nick_left Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 (endret) Jeg ville tatt det i hodet, men så har jeg gjort ganske mange sånne oppgaver.. Start med å sette parentesen på en brøkstrek og sett felles faktorer utenfor parentesen. Endret 8. februar 2018 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Når du dividerer med en brøk er det ekvivalent med å multiplisere med den omvendte brøken. Derfra og ut er det en forkortingsøvelse. Lenke til kommentar
PetterK445 Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 **** Hei! ****** Har fått denne oppgaven "a) Finn likningen for tangenten til grafen i (-1,f(-1))." Jeg skal ikke gå inn på funksjonen, men likningen for tangenten er y = 3 , altså er den horisontal. Kan jeg beskrive dette som at tangenten er en horisontal asymptote? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
petterP9 Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 **** Hei! ****** Har fått denne oppgaven "a) Finn likningen for tangenten til grafen i (-1,f(-1))." Jeg skal ikke gå inn på funksjonen, men likningen for tangenten er y = 3 , altså er den horisontal. Kan jeg beskrive dette som at tangenten er en horisontal asymptote? På forhånd, takk! Nei, en horisontal asymptote er det rasjonale funksjoner går mot når x går mot uendelig, eller nevneren i funksjonen går mot null. I din oppgave har du derimot en horisontal tangent. Du har ettpunktsformelen for en rett linje, som er . Ved innsetting av info får du . SIden du har at tangenten til funksjonen er y = 3, må a = 0, og du har vist at (-1,3) er et lokalt ekstrempunkt for f(x). Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Hei kan noe forklare meg metode for å dele i andre baser? Med dette eks: 541seks : 14seks Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Algoritmen er den samme som i titalls-systemet, men du må først lage deg en gangtabell for den aktuelle basen. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) God dag.Jeg har to ett spørsmål ang. trigonometri.Hvordan blir sin(2u) -> 2sin(u) * cos(u)?Jeg forstår at sin(2u) = sin(u + u) = sin(u) * cos(u) + cos(u) * sin(u), men jeg forstår ikke hvordan det blir 2sin(u) * cos(u)!Skal det ikke bli 2cos(u) fordi du adderer dem sammen, og så ganget med sin^2(u) fordi du ganger de sammen?cos(u) = cos^2(u) - sin^2(u) synes jeg gir mye mer mening. Endret 14. februar 2018 av Tsukeo Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Husk at a*b = b*a (enn så lenge). Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) Blir det ikke da sinxcosx + sinxcosx = 2(sinxcosx)? Men om jeg da løser denne opp, vil jeg få 2sinx2cosx? Hm, i følge Wolfram Alpha er sinxcos + sinxcosx == 2(sinxcosx). Hvorfor løses ikke dette opp til 2sinx2cosx? Endret 15. februar 2018 av Tsukeo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Fordi a(bc) = abc. Og a(b+c) =ab+ac Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Det hadde jeg helt glemt av, men det gir mening. Takk! Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Jeg hadde en oppgave med funksjonen: f(x)=-x^2+4. Når x=-2 så får jeg at svaret er 8 ved vanlig regning og på kalkulator: -(-2^2)+4 = -(-4)+4 = 4+4 = 8. I boken står det at det er 0 og gegebra sier det samme når jeg skriver inn funksjonen der. Slik jeg har forstått det så blir ikke -(-4) = 4 men -4 når en holder på med funksjoner. Stemmer dette eller har jeg gjort feil et sted? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Jeg hadde en oppgave med funksjonen: f(x)=-x^2+4. Når x=-2 så får jeg at svaret er 8 ved vanlig regning og på kalkulator: -(-2^2)+4 = -(-4)+4 = 4+4 = 8. I boken står det at det er 0 og gegebra sier det samme når jeg skriver inn funksjonen der. Slik jeg har forstått det så blir ikke -(-4) = 4 men -4 når en holder på med funksjoner. Stemmer dette eller har jeg gjort feil et sted? Alt koker ned til om funksjonen er (-x)^2 + 4 eller -(x^2) + 4. I første tilfelle putter du inn -2 og får 8, i andre tilfelle får du 0. Viss ingen paranteser er brukt ville jeg tolket det som -(x^2). Endret 21. februar 2018 av -sebastian- Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Det er ikke en tolkning, det er slik det er per konvensjon. I dette tilfellet er f(-2)=0. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Jeg hadde en oppgave med funksjonen: f(x)=-x^2+4. Når x=-2 så får jeg at svaret er 8 ved vanlig regning og på kalkulator: -(-2^2)+4 = -(-4)+4 = 4+4 = 8. I boken står det at det er 0 og gegebra sier det samme når jeg skriver inn funksjonen der. Slik jeg har forstått det så blir ikke -(-4) = 4 men -4 når en holder på med funksjoner. Stemmer dette eller har jeg gjort feil et sted? Alt koker ned til om funksjonen er (-x)^2 + 4 eller -(x^2) + 4. I første tilfelle putter du inn -2 og får 8, i andre tilfelle får du 0. Viss ingen paranteser er brukt ville jeg tolket det som -(x^2). Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Det skjønner jeg ikke helt. Kan du vise utregningen i begge eksempler? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Det skjønner jeg ikke helt. Kan du vise utregningen i begge eksempler?Tilfelle 1: (-(-2))^2 + 4 = (+2)^2 + 4 = 8 Tilfelle 2: -((-2)^2) + 4 = -(-2)*(-2) + 4 = -4 + 4 = 0 Som knopflerbruce sier har "alle i matteverden" etablert en felles enighet om at ingen paranteser betyr sistnevnte. Endret 22. februar 2018 av -sebastian- Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Vil det si at i funksjoner så skal man ikke bare ta med verdien til x men også parentesene? Slik at det ikke blir -2 som blir satt inn men (-2) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 -2 og (-2) er det samme, men både i funksjoner og i annen matematikk må du passe på hvordan parentesene er satt. Lenke til kommentar
wertyuiopå Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 -2 og (-2) er det samme, men både i funksjoner og i annen matematikk må du passe på hvordan parentesene er satt. I funksjonen så er det: -x^2+4 som da blir --2x+4 eller -(-2^2)+4 hvis parentesen skal fra f(x) skal inkluderes. Er det den siste metoden som skal brukes? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå