Tsukeo Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Jeg holder på med noen oppgaver i R2 og lurer på hvor jeg kan ha gjort feil. Den første oppgaven min går ut på å finne to tangenter til en funksjon f(x) = x^2 + ax + bDisse to tangente skal ligge på Q(s, f(s)) og R(t, f(t)). De linær funksjonene skal være (a + 2s)x + b - s^2 og (a + 2t)x + b - t^2. Jeg tar da for meg ettpunktsformelen: y - y1 = a(x - x1) og setter inn f. eks. Q(s, f(s)) og får da x1 = s og y1 = f(s). y - f(s) = a(x - s) y - (s^2 + as + b) = a(x-s) y = a(x-s) - s^2 - as - b y = ax - as - s^2 - as - b y = ax - 2as - s^2 - b y = (x - 2s)a - s^2 - b Og dette er åpenbart feil, hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Det gir ikke mye mening å benytte ettpunktsformelen uten å vite hva stigningstallet ditt er. Har dere lært om den deriverte? Stigningstallet til funksjonen i punktet Så i punktet : 1 Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Tusen, tusen takk! Nå gav det mening! Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Hvor er AB positivt (AB = t) i denne figuren? Mens AB er negativt (AB = -t) i denne figuren? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 (endret) Fordi man har bestemt at det er sånn. Altså at positiv retning er mot klokka. Endret 24. januar 2018 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Jeg jobber med integraler og holder på med å finne arealet mellom to funksjoner.De to funksjonene jeg jobber med er f(x)=x^2 - 2x og g(x)=-x + 2. Jeg regner ut og kommer fram til -9/2, altså -4.5. I følge fasiten skal det blir 4.5! Om jeg prøver å gjøre akkurat det samme i GeoGebra får jeg også -4.5! Hva er det jeg gjør galt? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Du har i praksis tatt den nederste funksjonen (i det intervallet du ser på) minus den øverste. Da får du "negativt areal". Det er dog størrelsen på flatestykket de vil ha, altså kan du sløyfe minustegnet. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Er det juks å bare finne absoluttverdien til arealet mellom to funksjoner, eller kan dette bli feil? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) I eksempelet ditt, så er i intervallet, derfor er arealet mellom funksjonene lik Til spørsmålet ditt, så er det en god oppgave å forsøke å bevise påstanden selv. Bruk gjerne videoen her som hjelpemiddel: https://www.khanacademy.org/math/ap-calculus-ab/ab-applications-definite-integrals/ab-vertical-area/v/area-between-curves Endret 25. januar 2018 av cuadro Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Jeg sliter med et integral: x^4 * lnx og meningen er at jeg skal bruke delvis integrasjon. Jeg setter u = lnx, u' = 1/x og v' = x^4, v = (1/5)x^5 Det blir da: Svaret skal bli: Hvor går det galt? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 I overgangen fra første til andre linje. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 ÅJAAA. 1/x * 1/5 * x^5 = (1/5)x^4! Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Hei! Er det noen her som er gode i geogebra og kunne ha hjulpet meg med tre oppgaver? Trenger at noen kunne ha gjort og forklart meg tre oppgaver som jeg tror for en dyktig person er relativt enkelt og greit. Lønn i himmelen ^^, Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Hei! Er det noen her som er gode i geogebra og kunne ha hjulpet meg med tre oppgaver? Trenger at noen kunne ha gjort og forklart meg tre oppgaver som jeg tror for en dyktig person er relativt enkelt og greit. Lønn i himmelen ^^, Du får sikkert hjelp hvis du skriver hva oppgavene er. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Hei! Er det noen her som er gode i geogebra og kunne ha hjulpet meg med tre oppgaver? Trenger at noen kunne ha gjort og forklart meg tre oppgaver som jeg tror for en dyktig person er relativt enkelt og greit. Lønn i himmelen ^^, Du får sikkert hjelp hvis du skriver hva oppgavene er. Hei! Jeg har fått to trekanter og jeg skal finne rotasjonspunkt. Hvordan går man frem for å finne det? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Hvordan ville du gjort det uten Geogebra? Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) Følgende har jeg skrevet på Geogebra CAS. Som vist på bildet, når jeg bruker "Ekstremalpunkt" funksjonen finner den bare ett punkt, bunnpunktet. Men i følge løsningsforslaget på oppgave 3.121 d, så skal den vise alle topp og bunnpunktene.http://www3.lokus.no/file/ci/150595774/R2_3_Losninger_2016.pdfHvorfor viser den bare ett punkt når det er klart at også (10.1, 3.3) er et ekstremalpunkt innen [0, 12]?Hvorfor viser den ikke alle topp- og bunnpunktene mellom 0 og 12? Endret 7. februar 2018 av Mann1982 Lenke til kommentar
ukjentfenomen Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Trekk sammen: Hvordan trekker jeg sammen 2x2+5x? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Det er ikke det du skal gjøre. Lenke til kommentar
ukjentfenomen Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Det er ikke det du skal gjøre. Hvordan ville du gått frem for å løse oppgaven? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå