Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med noen oppgaver i R2 og lurer på hvor jeg kan ha gjort feil.

Den første oppgaven min går ut på å finne to tangenter til en funksjon f(x) = x^2 + ax + b
Disse to tangente skal ligge på Q(s, f(s)) og R(t, f(t)). De linær funksjonene skal være (a + 2s)x + b - s^2 og (a + 2t)x + b - t^2.

Jeg tar da for meg ettpunktsformelen: y - y1 = a(x - x1) og setter inn f. eks. Q(s, f(s)) og får da x1 = s og y1 = f(s).

y - f(s) = a(x - s)

y - (s^2 + as + b) = a(x-s)

y = a(x-s) - s^2 - as - b

y = ax - as - s^2 - as - b

y = ax - 2as - s^2 - b

y = (x - 2s)a - s^2 - b

Og dette er åpenbart feil, hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber med integraler og holder på med å finne arealet mellom to funksjoner.
De to funksjonene jeg jobber med er f(x)=x^2 - 2x og g(x)=-x + 2.

chart?cht=tx&chl=\int_{-1}^{2}(f(x) - g(x))dx \Rightarrow \int_{-1}^{2}(x^2 - 2x - (-x + 2))dx \Rightarrow [\frac{1}{3}x^3-\frac{1}{2}x^2-2x]_{-1}^{2}

Jeg regner ut og kommer fram til -9/2, altså -4.5. I følge fasiten skal det blir 4.5! Om jeg prøver å gjøre akkurat det samme i GeoGebra får jeg også -4.5! Hva er det jeg gjør galt?

Lenke til kommentar

Hei!

Er det noen her som er gode i geogebra og kunne ha hjulpet meg med tre oppgaver?

Trenger at noen kunne ha gjort og forklart meg tre oppgaver som jeg tror for en dyktig person er relativt enkelt og greit.

Lønn i himmelen ^^,

Du får sikkert hjelp hvis du skriver hva oppgavene er.

Lenke til kommentar

Hei!

Er det noen her som er gode i geogebra og kunne ha hjulpet meg med tre oppgaver?

Trenger at noen kunne ha gjort og forklart meg tre oppgaver som jeg tror for en dyktig person er relativt enkelt og greit.

Lønn i himmelen ^^,

Du får sikkert hjelp hvis du skriver hva oppgavene er.

Hei!

Jeg har fått to trekanter og jeg skal finne rotasjonspunkt. Hvordan går man frem for å finne det?

Lenke til kommentar

Følgende har jeg skrevet på Geogebra CAS.

post-217160-0-81772200-1518033848_thumb.png

Som vist på bildet, når jeg bruker "Ekstremalpunkt" funksjonen finner den bare ett punkt, bunnpunktet. 

Men i følge løsningsforslaget på oppgave 3.121 d, så skal den vise alle topp og bunnpunktene.

http://www3.lokus.no/file/ci/150595774/R2_3_Losninger_2016.pdf

Hvorfor viser den bare ett punkt når det er klart at også (10.1, 3.3) er et ekstremalpunkt innen [0, 12]?

Hvorfor viser den ikke alle topp- og bunnpunktene mellom 0 og 12?

Endret av Mann1982
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...