knopflerbruce Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Jeg regnet det ikke ut, jeg, heller. Antok det ga noen pene løsninger burde selvsagt sett at når konstantleddet er et primtall, så forsvinner de fleste, pene heltallsløsningene som dugg for solen. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) Jeg gjorde en oppgave hvor jeg skulle derivere uttrykket ln(x^2+1), og kom fram til (2x)/(x^2+1) som jeg vet selv er rett. Problemet mitt oppstår ved neste oppgave: jeg skal da finne det ubestemte integralet til (2x)/(x^2+1) fra forrige oppgave. Som en fornuftig mann forenkler jeg uttrykket til 2x * 1/(x^2 + 1) og da oppstår problemet: hva gjør jeg videre? Holder på med noen oppgaver hvor "baklengs" kjerneregel enda ikke er blitt lært, så hensikten er å gjøre oppgaven uten denne regelen. Hvordan går jeg videre? Svaret skal bli ln(x^2+1) + C, men hvordan blir jeg kvitt 2x? Endret 11. januar 2018 av Tsukeo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Jeg gjorde en oppgave hvor jeg skulle derivere uttrykket ln(x^2+1), og kom fram til (2x)/(x^2+1) som jeg vet selv er rett. Problemet mitt oppstår ved neste oppgave: jeg skal da finne det ubestemte integralet til (2x)/(x^2+1) fra forrige oppgave. Som en fornuftig mann forenkler jeg uttrykket til 2x * 1/(x^2 + 1) og da oppstår problemet: hva gjør jeg videre? Holder på med noen oppgaver hvor "baklengs" kjerneregel enda ikke er blitt lært, så hensikten er å gjøre oppgaven uten denne regelen. Hvordan går jeg videre? Svaret skal bli ln(x^2+1) + C, men hvordan blir jeg kvitt 2x? Bruk substitusjon. Siden du allerede har derivert utrykket, ser du at telleren er bare den deriverte av nevneren. Bruk derfor u=x^2+1 og finn du (den deriverte av u). Så løser du det nye integralet med hensyn på u. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Det vet jeg, men oppgaven går ut fra at man IKKE kan bruke substitusjon (jobber med en oppgavebok som ikke er relatert til læreboken min, læreboken til oppgavebok tar for seg substitusjon i neste kapittel). Jeg lurer derfor på hvordan man kan løse den sett ut fra at man ikke er kjent med den. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Bruk antiderivasjon. Du vet at den deriverte av ln(x^2+1) er 2x/(x^2 +1),l så da må den integrerte av 2x/(x^2 +1) være ln(x^2+1) + C. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Det vet jeg, men oppgaven går ut fra at man IKKE kan bruke substitusjon (jobber med en oppgavebok som ikke er relatert til læreboken min, læreboken til oppgavebok tar for seg substitusjon i neste kapittel). Jeg lurer derfor på hvordan man kan løse den sett ut fra at man ikke er kjent med den. Det blir jo litt tåpelig da.. Men poenget er vel at man skal se at det ubestemte integralet av den deriverte er funksjonen selv + C. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Det over er det korrekte - at man bruker at derivasjon og integrasjon er "motsatte" operasjoner (glemt fagtermen tidlig på morgenkvisten). Foruten integrasjonskonstanten, selvsagt. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Har ikke lært substitusjon? Null problem! Finn Taylor-utviklingen av funksjonen og integrer den ledd-for-ledd, og se at den resulterende rekka blir rekkeutviklinga til funksjonen du deriverte til å begynne med. Men for å være seriøs, så tror jeg ikke det finnes en måte å integrere denne på, som er mer grunnleggende enn substitusjon. Ikke regneteknisk i alle fall. Det er nok som the_last_nick_left sier. Det er meninga du skal vise at du vet at derivasjon og (ubestemt) integrasjon er inverse operasjoner, og konkludere at svaret allerede har vist seg. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Det gjelder forresten generelt, hvis oppgaven ber om å vise at den integrerte av "ditt" er "datt", så skal du alltid derivere "datt". Alltid. Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 (endret) Integrasjon av e^(kx) er (1/k)*e^(kx). Det er slik det står i matematikk bøkene. Men dette er det jeg får i GeoGebra: eller den: Hva er det som er galt? Endret 17. januar 2018 av Mann1982 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 (endret) Integrasjon av e^(kx) er (1/k)*e^(kx). Det er slik det står i matematikk bøkene. Men dette er det jeg får i GeoGebra: Screenshot_1.png eller den: Screenshot_2.png Hva er det som er galt? I første linje skriver du f(x) := e^(kx) og Geogebra tolker som én variabel. Skriv heller f(x) := e^(k*x) så vil det funke. Endret 17. januar 2018 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
Momspaghetti Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 (sqrt(3) - i)^7 Svaret skal gis på formen z = a + bi Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (sqrt(3) - i)^7 Svaret skal gis på formen z = a + bi http://www.wolframalpha.com/input/?i=(sqrt(3)-i)%5E7 Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Dette er fra matematikkboka av Aschehoug R2, kapitlet om integraler: Hva er C1? Og hvorfor er C = -C1 Det er bare følgende forklaring som er gitt på boka, men jeg har ikke forstått hva er forskjellen på C1 og C, og hvorfor C = -C1. Har noen forklaring på hva C1 er, forskjellen på C1 og C, og hvorfor C = -C1? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Dette er fra matematikkboka av Aschehoug R2, kapitlet om integraler: Screenshot_1.png Hva er C1? Og hvorfor er C = -C1 Det er bare følgende forklaring som er gitt på boka, men jeg har ikke forstått hva er forskjellen på C1 og C, og hvorfor C = -C1. Screenshot_2.png Har noen forklaring på hva C1 er, forskjellen på C1 og C, og hvorfor C = -C1? C1 representerer "et hvilket-som-helst tall". Det kan være hva som helst. Grunnen til at de innfører er bare fordi de ønsker å avslutte med , som bare er en konvensjon. Det hadde vært like riktig å ikke gjøre det. Hvis du er usikker på hvorfor disse konstantene er med i det hele tatt, så kan jeg anbefale denne videoen: https://udl.no/v/matematikk-blandet/integrasjon/1-antiderivert-1-introduksjon-1080 Jeg har forøvrig ei hel spilleliste med videoer om integrasjon her: https://udl.no/p/matematikk-blandet/integrasjon 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (sqrt(3) - i)^7 Svaret skal gis på formen z = a + bi http://www.wolframalpha.com/input/?i=(sqrt(3)-i)%5E7 Eller du kan regne selv. To mulige strategier: multiplisere ut parentesene, og du får svaret direkte ut på den formen du ønsker oversette til polarform, opphøye i syvende potens, og oversette tilbake til formen du ønsker Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 ..og hvis du prøver å multiplisere ut, skjønner du hvorfor man driver med polarform. Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) Her er en oppgave og dens løsningsforslag: Hvis jeg ikke er feil, så er selv om x = -1, så er |x| = 1, og at ln(x) der x<0 ikke er definert. Men det jeg ikke forstod helt er, hvorfor er det ln|u| i stedet for ln(u)? Endret 19. januar 2018 av Mann1982 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) Her er en oppgave og dens løsningsforslag: Screenshot_3.png Hvis jeg ikke er feil, så er selv om x = -1, så er |x| = 1, og at ln(x) der x<0 ikke er definert. Men det jeg ikke forstod helt er, hvorfor er det ln|u| i stedet for ln(u)? fordi evt: ln(e^x-1) => ln(-et eller annet) som er ikke def. ex, x=-1 ln((1/e)-1) => ikke def for x in R bare for x in C Endret 19. januar 2018 av Janhaa 2 Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 (endret) Her et screenshot av GeoGebra fra løsningsforslaget til en oppgave (fra Aschehougs R2 bok): Og her er et screenshot fra mitt GeoGebra: På linje 3: hvordan får jeg til "Løs" som vist på løsningsforslaget? Endret 22. januar 2018 av Mann1982 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå