the_last_nick_left Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Hei! Kan noen forklare meg hvorfor forholdstallet til arealet av en formlik trekant er k^2? Se på to formlike trekanter. Den ene har areal A = g*h/2. Siden de er formlike, hva blir da grunnlinje og høyde i den andre trekanten? Og da blir arealet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 (endret) 1P Eksamen. Våren 2017 - del 2 oppgave 7. A og b. Hvorfor man det laveste i trinn 1 fra lønna til Terje og bruker det som trekkgrunnlag? Hvorfor er ikke lønna til Terje trekkgrunnlaget? Skjønner ikke trinn skatt. oppgave 8. a. Ser dere en funksjon jeg kan skrive? Løste a) ved å sette 10km = 90km/t ganger ((6minx60s) + 40s) / 60x60). Da får jeg 10km på begge sider og mener jeg har bevist det. Men fasit har en helt annen løsning. Kommer heller ikke videre med b .. linker: oppgave: http://matematikk.net/res/eksamen/1P/1P_V17.pdf løsningsforslag: http://matematikk.net/side/1P_2017_vår_LØSNING Endret 16. november 2017 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Det står i oppgaveteksten at "0,93% av den delen av lønnen som ligger mellom 164100 og 230950 kroner." For å finne delen som overstiger 164100 må du trekke 164100fra lønnen hans. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Det står i oppgaveteksten at "0,93% av den delen av lønnen som ligger mellom 164100 og 230950 kroner." For å finne delen som overstiger 164100 må du trekke 164100fra lønnen hans. så kun det som overstiger det laveste skal skattes? Lenke til kommentar
primax Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 1P Eksamen. Våren 2017 - del 2 oppgave 7. A og b. Hvorfor man det laveste i trinn 1 fra lønna til Terje og bruker det som trekkgrunnlag? Hvorfor er ikke lønna til Terje trekkgrunnlaget? Skjønner ikke trinn skatt. oppgave 8. a. Ser dere en funksjon jeg kan skrive? Løste a) ved å sette 10km = 90km/t ganger ((6minx60s) + 40s) / 60x60). Da får jeg 10km på begge sider og mener jeg har bevist det. Men fasit har en helt annen løsning. Kommer heller ikke videre med b .. linker: oppgave: http://matematikk.net/res/eksamen/1P/1P_V17.pdf løsningsforslag: http://matematikk.net/side/1P_2017_vår_LØSNING 8 a: Tid brukt er lik strekning delt på hastighet t=s/v. Gjør om 1 mil til meter og 90km/t til meter per sekund så får du svaret i antall sekunder. Du kan bruke samme likning for å løse oppgave b. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Sikkert duste-spørsmål, men er forvirra over noe. I geometri blir jeg ofte bedt om å finne |_ ACB hvor symbolet jeg lagde står for vinkel. Skjønner ikke hvilken vinkel jeg skal finne A, C eller B. Konkluderte med at det var vinkelen i midten, altså vinkel C. Det funka på mange oppgaver, men plutselig ble jeg bedt om å finne |_ ABD, også var det D jeg skulle finne. Kan noen forklare hva jeg gjør feil og hva som er grunnen til å skrive ''Finn |_ ABD, isteden for å bare skrive finne |_ D? Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Den hvor du skulle finne en vinkel i , men de ba deg finne må være en feil. La være strålen fra til , og tilsvarende for . Da er den vinkelen som går fra til i retning mot klokka. Endret 27. november 2017 av D3f4u17 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Og hvis det ikke er åpenbart, er poenget med å skrive det sånn at det beskriver nøyaktig hvilken vinkel det er, selv når det er flere vinkler i samme punkt. Endret 21. november 2017 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Den hvor du skulle finne en vinkel i , men de ba deg finne må være en feil. La være linjen mellom og , og tilsvarende for . Da er den vinkelen som ligger mellom og i retning mot klokka. Takk for oppklaring, det var nok feil i den ABD oppgaven, ettersom alle de andre oppgavene stemmer det du sa. Sitter og ser på denne eksamensoppgaven, spesielt oppgave b. AT = s*AD er så klart riktig, det ser ut som T er 60% så langt unna A, i forhold til A-D hvis vi sier at lengden A til D er 10cm og at s er 0.6. Det andre eksempelet gir så klart også mening, du går fra A til B også fra B mot E, men du stopper på T, det er derfor vi har t'en, til å gange ned lengden så du stopper ved punkt T. Det jeg lurer på er hva slags svar forventer sensor på en slik oppgave? Også står det ''forklar at vi kan skrive A-T på TO måter''? Man kan jo skrive det på mange måter. Jeg kan jo også si at A til T = A til F + n * F til C Har jeg misforstått noe, eller burde det stått ''forklar at vi kan skrive A-T på FLERE måter'', og hva slags svar ville dere evt gitt? Det er jo ganske åpenlyst at du kan komme deg fra A til T på veldig mange forskjellig type forflytninger i dette bildet? Endret 21. november 2017 av Kaneltryne Lenke til kommentar
Eigemyr Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Sliter litt med fremgangsmåten på et mattestykke. Geometri: Man har en "port", utformet som et rektangel, med en halvsirkel på toppen. Lengden, fra bunnen av rektangelet til toppen, inkludert halvsirkelen, er 10m. Hvordan regne ut omkrets og areal av porten? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Slik jeg forstår problemet må du ha en opplysning til om du vil ha et "tallsvar" på oppgaven. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 (endret) Men hvis du har en bredde også (eller vet noe om forholdet mellom høyde og bredde) så deler du opp figuren i et rektangel og en halvsirkel. Endret 26. november 2017 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Eigemyr Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Slik jeg forstår problemet må du ha en opplysning til om du vil ha et "tallsvar" på oppgaven. Det var det jeg også trodde. Og da er det jo ganske greit. Men det er bare oppgitt lengden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Eneste jeg kan tenke meg er at de har blingset på kvadrat/rektangel. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 27. november 2017 Del Skrevet 27. november 2017 Sliter litt med fremgangsmåten på et mattestykke. Geometri: Man har en "port", utformet som et rektangel, med en halvsirkel på toppen. Lengden, fra bunnen av rektangelet til toppen, inkludert halvsirkelen, er 10m. Hvordan regne ut omkrets og areal av porten? Jeg tolker det dit hen at radius til sirkel er halve høyden altså 5 meter. Det betyr at høyden av rektangelet er 5 meter. Lengden av rektangelet tolkes dit hen at den er dobbel så lang som den er høy. altså 10 meter. Areal = (pi*5^2)/2 + 5*10 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. november 2017 Del Skrevet 27. november 2017 Slik jeg forstår problemet må du ha en opplysning til om du vil ha et "tallsvar" på oppgaven. Det var det jeg også trodde. Og da er det jo ganske greit. Men det er bare oppgitt lengden. Bredden er falt ut i utskrift. Den skal være 4.3 meter. Lenke til kommentar
Eigemyr Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Sliter litt med fremgangsmåten på et mattestykke. Geometri: Man har en "port", utformet som et rektangel, med en halvsirkel på toppen. Lengden, fra bunnen av rektangelet til toppen, inkludert halvsirkelen, er 10m. Hvordan regne ut omkrets og areal av porten? Jeg tolker det dit hen at radius til sirkel er halve høyden altså 5 meter. Det betyr at høyden av rektangelet er 5 meter. Lengden av rektangelet tolkes dit hen at den er dobbel så lang som den er høy. altså 10 meter. Areal = (pi*5^2)/2 + 5*10 Nei, lengden på rektangelet er mye lenger enn radius på sirkelen Lenke til kommentar
Eigemyr Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Slik jeg forstår problemet må du ha en opplysning til om du vil ha et "tallsvar" på oppgaven. Det var det jeg også trodde. Og da er det jo ganske greit. Men det er bare oppgitt lengden. Bredden er falt ut i utskrift. Den skal være 4.3 meter. Hvordan vet du det, vært borti samme prøven? Lenke til kommentar
Fallacious Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Hvordan finner man hva som er lokalt og globalt maksimum og minimum? Jeg skjønner ikke hva logikken i det er. Jeg sitter med et fortegnsskjema foran meg, og skal finne hvor grafen er avtakende og voksende og eventuelle maksimumpunkter og minimumpunkter. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Dersom du har et fortegnsskjema for den deriverte: 1. En graf stiger der den deriverte er positiv. 2. En graf synker der den deriverte er negativ. 3. Et globalt maksimum har følgende egenskaper: a) grafen stiger før den synker igjen. b) punktet har høyest verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå