Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8OkEXm

1P Eksamen. Våren 2017 - del 2

 

oppgave 7. A og b. Hvorfor man det laveste i trinn 1 fra lønna til Terje og bruker det som trekkgrunnlag? Hvorfor er ikke lønna til Terje trekkgrunnlaget? Skjønner ikke trinn skatt.

 

oppgave 8. a. Ser dere en funksjon jeg kan skrive? Løste a) ved å sette 10km = 90km/t ganger ((6minx60s) + 40s) / 60x60). Da får jeg 10km på begge sider og mener jeg har bevist det. Men fasit har en helt annen løsning. Kommer heller ikke videre med b ..

 

linker:

oppgave:  http://matematikk.net/res/eksamen/1P/1P_V17.pdf

løsningsforslag: http://matematikk.net/side/1P_2017_vår_LØSNING

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Det står i oppgaveteksten at "0,93% av den delen av lønnen som ligger mellom 164100 og 230950 kroner." For å finne delen som overstiger 164100 må du trekke 164100fra lønnen hans.

 

så kun det som overstiger det laveste skal skattes? 

Lenke til kommentar

1P Eksamen. Våren 2017 - del 2

 

oppgave 7. A og b. Hvorfor man det laveste i trinn 1 fra lønna til Terje og bruker det som trekkgrunnlag? Hvorfor er ikke lønna til Terje trekkgrunnlaget? Skjønner ikke trinn skatt.

 

oppgave 8. a. Ser dere en funksjon jeg kan skrive? Løste a) ved å sette 10km = 90km/t ganger ((6minx60s) + 40s) / 60x60). Da får jeg 10km på begge sider og mener jeg har bevist det. Men fasit har en helt annen løsning. Kommer heller ikke videre med b ..

 

linker:

oppgave:  http://matematikk.net/res/eksamen/1P/1P_V17.pdf

løsningsforslag: http://matematikk.net/side/1P_2017_vår_LØSNING

8 a: Tid brukt er lik strekning delt på hastighet t=s/v. Gjør om 1 mil til meter og 90km/t til meter per sekund så får du svaret i antall sekunder. Du kan bruke samme likning for å løse oppgave b.

Lenke til kommentar

Sikkert duste-spørsmål, men er forvirra over noe. I geometri blir jeg ofte bedt om å finne |_ ACB hvor symbolet jeg lagde står for vinkel.

 

Skjønner ikke hvilken vinkel jeg skal finne A, C eller B. Konkluderte med at det var vinkelen i midten, altså vinkel C. Det funka på mange oppgaver, men plutselig ble jeg bedt om å finne |_ ABD, også var det D jeg skulle finne. 

 

Kan noen forklare hva jeg gjør feil og hva som er grunnen til å skrive ''Finn |_ ABD, isteden for å bare skrive finne |_ D?

Lenke til kommentar

Den hvor du skulle finne en vinkel i chart?cht=tx&chl=D, men de ba deg finne chart?cht=tx&chl=\angle ABD\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\; må være en feil.

 

La chart?cht=tx&chl=\overline{AB} være linjen mellom chart?cht=tx&chl=A og chart?cht=tx&chl=B, og tilsvarende for chart?cht=tx&chl=\overline{BC}. Da er chart?cht=tx&chl=\angle ABC\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\; den vinkelen som ligger mellom chart?cht=tx&chl=\overline{AB} og chart?cht=tx&chl=\overline{BC} i retning mot klokka.

Takk for oppklaring, det var nok feil i den ABD oppgaven, ettersom alle de andre oppgavene stemmer det du sa. 

 

Sitter og ser på denne eksamensoppgaven, spesielt oppgave b. AT = s*AD er så klart riktig, det ser ut som T er 60% så langt unna A, i forhold til A-D hvis vi sier at lengden A til D er 10cm og at s er 0.6. 

 

Det andre eksempelet gir så klart også mening, du går fra A til B også fra B mot E, men du stopper på T, det er derfor vi har t'en, til å gange ned lengden så du stopper ved punkt T.

 

Det jeg lurer på er hva slags svar forventer sensor på en slik oppgave? Også står det ''forklar at vi kan skrive A-T på TO måter''? Man kan jo skrive det på mange måter. Jeg kan jo også si at

A til T = A til F + n * F til C

 

Har jeg misforstått noe, eller burde det stått ''forklar at vi kan skrive A-T på FLERE måter'', og hva slags svar ville dere evt gitt? Det er jo ganske åpenlyst at du kan komme deg fra A til T på veldig mange forskjellig type forflytninger i dette bildet?

post-423430-0-48112400-1511289228_thumb.png

Endret av Kaneltryne
Lenke til kommentar

Sliter litt med fremgangsmåten på et mattestykke.

 

Geometri:

Man har en "port", utformet som et rektangel, med en halvsirkel på toppen. Lengden, fra bunnen av rektangelet til toppen, inkludert  halvsirkelen, er 10m.

 

Hvordan regne ut omkrets og areal av porten?

Lenke til kommentar

Sliter litt med fremgangsmåten på et mattestykke.

 

Geometri:

Man har en "port", utformet som et rektangel, med en halvsirkel på toppen. Lengden, fra bunnen av rektangelet til toppen, inkludert  halvsirkelen, er 10m.

 

Hvordan regne ut omkrets og areal av porten?

 

Jeg tolker det dit hen at radius til sirkel er halve høyden altså 5 meter. Det betyr at høyden av rektangelet er 5 meter. Lengden av rektangelet tolkes dit hen at den er dobbel så lang som den er høy. altså 10 meter.

 

Areal = (pi*5^2)/2 + 5*10

Lenke til kommentar

 

Sliter litt med fremgangsmåten på et mattestykke.

 

Geometri:

Man har en "port", utformet som et rektangel, med en halvsirkel på toppen. Lengden, fra bunnen av rektangelet til toppen, inkludert  halvsirkelen, er 10m.

 

Hvordan regne ut omkrets og areal av porten?

Jeg tolker det dit hen at radius til sirkel er halve høyden altså 5 meter. Det betyr at høyden av rektangelet er 5 meter. Lengden av rektangelet tolkes dit hen at den er dobbel så lang som den er høy. altså 10 meter.

 

Areal = (pi*5^2)/2 + 5*10

 

 

 

Nei, lengden på rektangelet er mye lenger enn radius på sirkelen

Lenke til kommentar

 

 

Slik jeg forstår problemet må du ha en opplysning til om du vil ha et "tallsvar" på oppgaven.

Det var det jeg også trodde. Og da er det jo ganske greit. Men det er bare oppgitt lengden.

Bredden er falt ut i utskrift. Den skal være 4.3 meter.

 

 

 

Hvordan vet du det, vært borti samme prøven?

Lenke til kommentar

Dersom du har et fortegnsskjema for den deriverte:

 

1. En graf stiger der den deriverte er positiv.

 

2. En graf synker der den deriverte er negativ.

 

3. Et globalt maksimum har følgende egenskaper: a) grafen stiger før den synker igjen. b) punktet har høyest verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...