2bb1 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Takk Aspic, nå ble jeg mindre forvirret her *ironi* Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Et magnetfelt går med andre ord både fra nordpol mot sørpol OG fra sørpol mot nordpol? Ser jo slik ut på bildet også. Fra sør til nord gjennom magneten, og fra nord til sør utenfor. Men det er vel den ytre magnetiske kraften vi bruker å snakke om? Altså den som går fra nordpol mot sørpol? (Siden det er denne som påvirker andre legemer). Quoter meg selv da dette ser ut til å være riktig. Hva som skjer inne i magneten er vel ganske ubetydelig når det er snakk om påvirking av ytre legemer. Jeg har derfor konkludert for meg selv at den magnetiske feltstyrke går fra nordpol mot sørpol. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det at magnetfeltet "går" fra nord til sør er bare noe vi har funnet på i fremstillingsøyemed. Protoner og elektroner vil bli påvirket i motsatt retning av det samme magnetfeltet fordi de har motsatt ladning. På samme måte fremstiller vi at elektrisitet går fra + til -, selv om elektronstrømmen faktisk beveger seg den andre veien. Når det gjelder den geografiske nordpol har en magnetisk sørpol kommer det naturligvis av at ulike ladninger tiltrekker hverandre. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Uff jeg burde kunne tatt denne, en here goes; e^12x + 6e^2x = 5e^7x Kan noen si hvorfor det er fy å ta ln av alt her? edit: burde kanskje spurt om noen kunne løst den også. Endret 7. desember 2008 av Chrisbjerk Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Du kan ta ln, men det hjelper ikke mye da ln(a+b) != ln(a) + ln(b). Del på e^(2x); e^(10x) + 6 = 5e^(5x) e^(10x) - 5e^(5x) + 6 = 0 (e^(5x) - 3)(e^(5x) - 2) = 0 e^(5x) = 3 eller e^(5x) = 2 x = ln(3)/5 eller x = ln(2)/5. Sjekk begge løsninger. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Uff jeg burde kunne tatt denne, en here goes; e^12x + 6e^2x = 5e^7x Kan noen si hvorfor det er fy å ta ln av alt her? edit: burde kanskje spurt om noen kunne løst den også. Det er ikke fy å ta ln av alt her, men da vil du sette deg fast. Hva gjør du her? ln(e^12x + 6e^2x)=ln(5e^7x) Du løser oppgaven slik, trekker ut e^2x e^2x(e^10x + 6 - 5e^5x) hvis u= e^5x får vi e^2x(u^2 - 5u + 6 ) =0 e^2x(u-3)(u-2)=0 Og herifra klarer du vel å løse oppgaven selv. Endret 7. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Først!!!! Forøvrig vet vi at e^(2x) != 0, så det er ikke noe problem i å dele, men dette vet vel du som er en kløpper i Galoisteori!! (Det handler jo tross alt om DIVISJONSringer.) Endret 7. desember 2008 av DrKarlsen Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Ok, da er jeg med. Man tar altså ln av alle ledd og kan ikke ta det av hvert ledd. Takker så mye for svar. Karlsen og Camlon. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) OK Endret 7. desember 2008 av beerformyhorses Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det er juks. Se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=12574967 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Først!!!! Forøvrig vet vi at e^(2x) != 0, så det er ikke noe problem i å dele, men dette vet vel du som er en kløpper i Galoisteori!! (Det handler jo tross alt om DIVISJONSringer.) Her er det noen som ikke liker meg. Jeg liker å trekke det ut i faktorer, og dereter skjekke hvilke løsninger som er riktige. Hvorfor? Fordi hvis man har gjort en feil er det mye lettere å rette det opp, og jeg vet at jeg har med meg alle sikre løsninger til slutt. Shoot me. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det har jeg også, og mitt ser mye penere ut. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Haha.. Eg kan ikkje gjer anna enn å le av desse diskusjonane mellom Camlon og Karlsen. Underhaldning på eit litt høgare plan enn normalt i alle fall, me like. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Dette ser da mye mer elegant ut e^2x(u-3)(u-2)=0 enn dette (e^(5x) - 3)(e^(5x) - 2) = 0 . Du kan ikke nekte for det. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jo, det kan jeg. Jeg har f.eks. ingen u i stykket mitt, så jeg holder meg til én variabel. Jeg kan selvfølgelig sette u = e^(5x), men det gjør ikke noe enklere. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Men INGEN av dere tar dere bryet med å skrive e5x, som er suverent mye finere enn e^(5x). Glem nå endelig gårsdagens tvister og tenk heller på grunnen til at vi henger her, vår lidenskap til matte og vårt ønske om å spre denne lidenskapen. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg har ikke helt fått med meg hvordan man skriver potenser her. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 x[sup]2[/sup] og x[sub]2[/sub] vert til x2 og x2. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Stilig. xx weeee Endret 8. desember 2008 av DrKarlsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå