Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et magnetfelt går med andre ord både fra nordpol mot sørpol OG fra sørpol mot nordpol?

 

Ser jo slik ut på bildet også. Fra sør til nord gjennom magneten, og fra nord til sør utenfor.

 

Men det er vel den ytre magnetiske kraften vi bruker å snakke om? Altså den som går fra nordpol mot sørpol? (Siden det er denne som påvirker andre legemer).

Quoter meg selv da dette ser ut til å være riktig.

 

Hva som skjer inne i magneten er vel ganske ubetydelig når det er snakk om påvirking av ytre legemer.

 

Jeg har derfor konkludert for meg selv at den magnetiske feltstyrke går fra nordpol mot sørpol. :)

Lenke til kommentar

Det at magnetfeltet "går" fra nord til sør er bare noe vi har funnet på i fremstillingsøyemed. Protoner og elektroner vil bli påvirket i motsatt retning av det samme magnetfeltet fordi de har motsatt ladning.

På samme måte fremstiller vi at elektrisitet går fra + til -, selv om elektronstrømmen faktisk beveger seg den andre veien.

 

Når det gjelder den geografiske nordpol har en magnetisk sørpol kommer det naturligvis av at ulike ladninger tiltrekker hverandre.

Lenke til kommentar
Uff jeg burde kunne tatt denne, en here goes;

 

e^12x + 6e^2x = 5e^7x

 

Kan noen si hvorfor det er fy å ta ln av alt her?

 

edit: burde kanskje spurt om noen kunne løst den også.

Det er ikke fy å ta ln av alt her, men da vil du sette deg fast. Hva gjør du her?

ln(e^12x + 6e^2x)=ln(5e^7x)

 

Du løser oppgaven slik, trekker ut e^2x

e^2x(e^10x + 6 - 5e^5x) hvis u= e^5x får vi

e^2x(u^2 - 5u + 6 ) =0

e^2x(u-3)(u-2)=0

 

Og herifra klarer du vel å løse oppgaven selv.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Først!!!!

 

Forøvrig vet vi at e^(2x) != 0, så det er ikke noe problem i å dele, men dette vet vel du som er en kløpper i Galoisteori!! (Det handler jo tross alt om DIVISJONSringer.)

Her er det noen som ikke liker meg.

 

Jeg liker å trekke det ut i faktorer, og dereter skjekke hvilke løsninger som er riktige. Hvorfor? Fordi hvis man har gjort en feil er det mye lettere å rette det opp, og jeg vet at jeg har med meg alle sikre løsninger til slutt. Shoot me.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...