Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med oppgave i sannsynlighet:

 

Farten til en tilfeldig bil på en vei er en stokastisk variabel Y.

Vi går utifra Y ~ N(56,8), og farten til ulike biler er uavhengige av hverandre.

 

På vegstrekningen er fartsgrensen 60km/t.

 

Hvor stor andel av alle bilførere bryter fartsgrensen i det lange løp?

Hva er sannsynligheten for at en bil har fart mellom 60-70km/t?

 

 

Skal jeg anta at sigma = 0,05?

Jeg har gjort akkurat samme oppgave i en innlevering som jeg ikke har levert inn enda :hmm:

 

Se i boken eller notater og se hva tallene 56 og 8 i N(56, 8) betyr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Løst :)

#den følelsen  :)

 

Et tips som har hjulpet meg mye er å være raus med parantesene. Da blir alt mye klarere: f.eks. den første:

 

 

chart?cht=tx&chl=2(-5) - (-3) + 3(-2) - 4(4)

 

Så gange først og løse parantesene etter.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har du lært å tegne grafer med x og y-koordinater? Gjør dette, plassér punktene dine på dette koordinat-systemet og tegn linjer mellom punktene dine.

Lenke til kommentar

 

Kan noen hjelpe meg og forklare hvordan man kommer fram til lengden på AD?

 

Finn først enten vinkel B eller vinkel C ved hjelp av cos, sin eller tan ligning. Så kan du sette opp en ny ligning der AD er motstående katet.

 

Men i følge fasiten skal jeg multiplisere 6 og 8 og dividere på 10, slik at AD blir 4,8. Tenker det har noe med formlikhet å gjøre, men jeg kommer ikke frem til det... 

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen hjelpe meg og forklare hvordan man kommer fram til lengden på AD?

 

Finn først enten vinkel B eller vinkel C ved hjelp av cos, sin eller tan ligning. Så kan du sette opp en ny ligning der AD er motstående katet.

 

Men i følge fasiten skal jeg multiplisere 6 og 8 og dividere på 10, slik at AD blir 4,8. Tenker det har noe med formlikhet å gjøre, men jeg kommer ikke frem til det... 

 

Du kan også bruke formlikhet. Faktisk er alle de 3 trekantene formlike. Dette ser du i og med at alle har en 90 graders vinkel, og hver av de to små trekantene deler en annen vinkel med den største. Ettersom vinkelsummen i en trekant er 180 grader, må da den siste vinkelen også være lik i alle trekantene. Det at de er formlike kan du bruke for å finne de ukjente lengdene. Forklart enkelt, betyr det at to tilsvarende sider i en trekant (for eksempel hypotenus og korteste katet) er like lange i forhold til hverandre i alle tre trekantene. Du kan helt enkelt sette opp en ligning med dette, og si at to sider delt på hverandre i én trekant må bli det samme forholdstallet som to tilsvarende sider delt på hverandre i en av de andre trekantene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kan noen hjelpe meg og forklare hvordan man kommer fram til lengden på AD?

 

Finn først enten vinkel B eller vinkel C ved hjelp av cos, sin eller tan ligning. Så kan du sette opp en ny ligning der AD er motstående katet.

 

Men i følge fasiten skal jeg multiplisere 6 og 8 og dividere på 10, slik at AD blir 4,8. Tenker det har noe med formlikhet å gjøre, men jeg kommer ikke frem til det... 

 

Du kan også bruke formlikhet. Faktisk er alle de 3 trekantene formlike. Dette ser du i og med at alle har en 90 graders vinkel, og hver av de to små trekantene deler en annen vinkel med den største. Ettersom vinkelsummen i en trekant er 180 grader, må da den siste vinkelen også være lik i alle trekantene. Det at de er formlike kan du bruke for å finne de ukjente lengdene. Forklart enkelt, betyr det at to tilsvarende sider i en trekant (for eksempel hypotenus og korteste katet) er like lange i forhold til hverandre i alle tre trekantene. Du kan helt enkelt sette opp en ligning med dette, og si at to sider delt på hverandre i én trekant må bli det samme forholdstallet som to tilsvarende sider delt på hverandre i en av de andre trekantene.

 

Stemmer, nå skjønte jeg! Da setter jeg AD/6 = 8/10, multipliserer med 6 på begge sidene slik at det blir AD = (6*8)/10 = 4,8 cm. Tusen takk for den gode forklaringen! 

Lenke til kommentar

Har privatist eksamen i R1 den 23.11, men sliter spesielt med trigonometri. Jeg har hatt eksamen i R1 for 3 år siden på videregående, og slet da også spesielt med trigonometri. Kan noen anbefale et nettsted/en ressurs hvor jeg lettere kan forstå geometri med trigonometri?

 

Synes spesielt denne typen oppgave er veldig vanskelig: https://imgur.com/a/ca3pu

F.eks: i 1.1.9, hvordan skal jeg bestemme forholdet på BC og EF, uten å vite hvor stor sidene er? Jeg forstår det har noe å gjøre med midtpunktene som vist i beskrivelsen av oppgaven.

Og i oppgavene 1.1.10 - 1.1.12 hvordan jeg kan bestemme forholdene som vist i oppgavene? Og i oppgaver hvor jeg skal bestemme slike forhold, skal jeg dele den største siden på den minste siden eller vice versa?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...