Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Jeg tror ingen er i mot at det blir tatt her. Da får du både større sannsynlighet for å få svar og samtidig blir det søkbart for andre. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ingen er i mot at det blir tatt her. Da får du både større sannsynlighet for å få svar og samtidig blir det søkbart for andre. :)

Har fått en oppgave jeg sliter med.

Har forstått Thales setning, men vi skal finne sammenheng når periferivinkelen er større slik som figur til høyre i bilde:

post-70504-0-88956800-1506925918.jpeg

Noen som kan gi et enkel forklaring på dette?

Endret av Beyma
Lenke til kommentar

Hei

Dette likningssettet skal løses på matriseform:

L1: x - y + 2z = 4

L2: 2x - 2y + 4z = 9

Jeg får et konsistent system i matrisen som svar:

1 0 2 7/4

0 1 0 -9/4

I fasiten til boka står det ingen løsning, jeg er forvirret og kunne trengt en annens utregning på dette her for å se om jeg har gjort riktig eller feil

Endret av BVV
Lenke til kommentar

Har fått en oppgave jeg sliter med.

Har forstått Thales setning, men vi skal finne sammenheng når periferivinkelen er større slik som figur til høyre i bilde:

attachicon.gif395039.jpeg

Noen som kan gi et enkel forklaring på dette?

Geometri er ikke det jeg er sterkest på, men jeg ville tippet at det er relevant hvilken vinkel du ser på. Kryptisk hint... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hei

1 0 2 7/4

0 1 0 -9/4

I fasiten til boka står det ingen løsning, jeg er forvirret og kunne trengt en annens utregning på dette her for å se om jeg har gjort riktig eller feil

Den reduserte matrisen din er nok feil. Prøv igjen, og pass på fortegnene... Sitter på mobil, så kan ikke utbrodere.

Lenke til kommentar

Hei

1 0 2 7/4

0 1 0 -9/4

Regn ut L2 - 2*L1 of se hva du får..

Lenke til kommentar

Hei

1 0 2 7/4

0 1 0 -9/4

Den reduserte matrisen din er nok feil. Prøv igjen, og pass på fortegnene... Sitter på mobil, så kan ikke utbrodere.

Takk, jeg har løst det nå. Svaret gir: 

1 -1 2 0

0 0 0 1

Siste rad i matrisen gir ingen løsning :)

Lenke til kommentar

Ali + Steinar + Tina = 2472

Tina = Ali + 372

Steinar = Ali/3

Gitt alt dette kan du redusere den første ligningen til en ukjent:

Ali + (Ali/3) + (Ali + 372) = 2472

(7/3) Ali = 2100

Ali = 900

Når du vet hva Ali fikk vet du også hva de andre fikk utifra ligningene over:

Tina = Ali + 372 = 1272

Steinar = Ali/3 = 300

Lenke til kommentar

Takk. Grunnen til at jeg spurte er at oppgaven dukket opp i lekse til min datter i femte klasse som stort sett holder seg med "enkle" oppgaver, stort sett minus og pluss, samt enkel gange og deling. Leksearket består av 6 oppgaver hvor de andre en veldig mye enklere. Kan denne løses enda enklere?

Lenke til kommentar

Det går an å resonnere slik: siden Tina fikk 372 poeng mer enn Ali ville poengsummen totalt vært 2472-372=2100 om Ali og Tina fikk samme poengsum. Siden Steinar fikk 1/3 av poengsummen til Ali er det totalt 3+3+1=7 deler som utgjør 2100 poeng, hvorav 3 går til Ali, 3 deler (+372 poeng) går til Tina, og 1 del går til Steinar. Steinars poengsum er dermed 2100/7=300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...