.Lagrange. Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Den er faktisk det! Jeg elsker den til tross for at mine kunnskaper noen ganger er passelig "lurvete". Viktigste er at man gjør noe man liker Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hmh, er det bare meg, eller skal slikt som Knut Erik snakket om et par poster oppover her se vanskelig ut for en 10. klassing? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Komplekse tall kan jeg veldig lite om, og jeg går R1 VG2 akkurat nuh. Vet bare at det er tall du får når du f.eks. tar rota av et negativt tall eller equa på en andre/tredjegradslikning som ikke har x verdier for at det skal bli null... Endret 6. desember 2008 av Selvin Lenke til kommentar
K.. Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Luddezor: Det jeg skrev om der oppe er ikke akkurat ungdomsskolepensum nei. Så slapp helt av. Selv lærte jeg ikke om komplekse tall før jeg kom på universitet, men det er ikke noe i veien for å lære om det tidligere. Det er ikke så fryktelig vanskelig. Omskrivningene med cosinus og sinus (cos/sin) er grunnleggende trigonometri som du sikkert vil lære om i første klasse på VGS. Det jeg gjorde i posten min var kort sagt å skrive om det komplekse tallet til et annet koordinatsystem (fra det kartesiske til det planpolare) som du sikkert vil lære om dersom du velger matte videre på VGS. Selv lærte jeg om polarkoordinater i 3MX - vet dog ikke hvor det kommer i den nye reformen. Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Aha, skjønner. Har planer om å velge matte, ja. Etter det har jeg også greit store planer om utdanning så bare tenkte jeg skulle spørre, takk : ) Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Int. [ x^3 / (x+1) ] dx Kan noen hjelpe? Står at svaret skal være: (1/3)x^3 - (1/2)x^2 +x - ln(x+1) + C de skriver også at x^3 / (x+1) <--> x^2 - x + 1 - [1/(x+1) ] Endret 6. desember 2008 av Chrisbjerk Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Tips: Polynomdivisjon på funksjonen. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Jepp, så det nå, takker. Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Never mind.. Endret 6. desember 2008 av PsychoDevil98 Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Int. [ x^3 / (x+1) ] dx Kan noen hjelpe? Står at svaret skal være: (1/3)x^3 - (1/2)x^2 +x - ln(x+1) + C de skriver også at x^3 / (x+1) <--> x^2 - x + 1 - [1/(x+1) ] Hvis du ikke gidder polynomdivisjon kan du bare skrive om x^3 / (x+1); x^3 / (x+1) = (x^3 + x^2 - (x^2 + x) + (x + 1) - 1) / (x+1) = (x^3 + x^2)/(x+1) - (x^2 + x)/(x+1) + (x+1)/(x+1) - 1/(x+1) = x^2*(x+1)/(x+1) - x*(x+1)/(x+1) + 1 - 1/(x+1) = x^2 - x + 1 - 1/(x+1), som integreres enkelt. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Aha, skjønner. Har planer om å velge matte, ja. Etter det har jeg også greit store planer om utdanning så bare tenkte jeg skulle spørre, takk : ) Det må du! Akk jeg elsker matte! Går førsteåret på mitt matte/fysikk studie nå. Jeg elsker det Forøvrig er dette fra Kalkulus 1 10 stp kurs. Endret 6. desember 2008 av Green Machine Lenke til kommentar
clfever Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hvor stor er kraften på steinen? Jeg får som svar 48N som du ser av på bildet. Fasiten derimot sier 60N. Hva har jeg gjort galt? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Vel, er det ikke en annen kraft som også virker i vertikal retning? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) For å ikke ødelegge Jaffes spørsmål, legger jeg løsningen i "skjul"-tag. PS: Tror du vil tjene på å ha litt mer system i notatblokken din Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor F = m*a (hvor F er summen av kreftene). Kaller kraften oppover for S.S-G = m*a S = m*a + G S = 1,2*40 + 1,2*9,81 S = 48 + 12 S = 60N Endret 7. desember 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Går et magnetfelt fra sørpol mot nordpol? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Siden et bilde sier mer enn tusen ord: Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Nei, omvendt. Derfor er vår jordlige nordpol egentlig en sørpol. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Magnetfelt går fortsatt fra den magnetiske nordpol til sørpol på alle magneter, også på Jorden, selv om den magnetiske sørpol ligger på (omtrentlig, den ligger vel et sted i Nord-Canada) den geografiske nordpol. Magnetfeltene beveger seg derfor nordover, sett geografisk, men sørover sett magnetisk. Endret 7. desember 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Et magnetfelt går med andre ord både fra nordpol mot sørpol OG fra sørpol mot nordpol? Ser jo slik ut på bildet også. Fra sør til nord gjennom magneten, og fra nord til sør utenfor. Men det er vel den ytre magnetiske kraften vi bruker å snakke om? Altså den som går fra nordpol mot sørpol? (Siden det er denne som påvirker andre legemer). Endret 7. desember 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Nei, magnetfeltet går frå nordpol til sørpol. Pila gjennom magneten der er berre aksen planeten snurrar rundt. Magnetfeltet går frå den geologiske sørpol til den geologiske nordpol, med andre ord frå den magnetiske nordpol til den magnetiske sørpol. Hmm.. No blei eg sjølv litt forvirra igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå