the_last_nick_left Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Første innspill: Hva er nullhypotesen din og hva er den alternative hypotesen? Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Vis at: sin v = +/- (tan v)/(sqrt(1+tan^2 v)) og cos v = +/- 1/(sqrt(1+tan^2 v)) Kan formlene som skal brukes men klarer ikke å få stokket riktig om på de. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Husk at du like gjerne kan starte med det du skal ende opp med og jobbe deg bakover. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Husk at du like gjerne kan starte med det du skal ende opp med og jobbe deg bakover. Ja jo men sitter fast på den. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Hva har du prøvd? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Husk at du like gjerne kan starte med det du skal ende opp med og jobbe deg bakover.Ja jo men sitter fast på den. Hint: jeg hadde bruk for at 1 kan skrives som cos^2 x/cos^2 x. 1 Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Husk at du like gjerne kan starte med det du skal ende opp med og jobbe deg bakover.Ja jo men sitter fast på den. Hint: jeg hadde bruk for at 1 kan skrives som cos^2 x/cos^2 x. Synes fremdeles ikke løsningen faller ut. Hvordan er fremgangsmåten din? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Start med å skrive tan som sin/cos. Så skriver du nevneren på en felles brøkstrek. Endret 16. juni 2017 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 at 1/cos^2x=1+tan^2x er vel en kjent identitet som kan brukes direkte? Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) at 1/cos^2x=1+tan^2x er vel en kjent identitet som kan brukes direkte? Muligens men jeg er usikker på om man kunne gjort det hoppet på f.eks eksamen. Og det er der oppgaven er vanskelig IMO. Gjør man 1+tan^2x til cos^2x/cos^2x + sin^2x/cos^2x blir det mer angripelig. Og det er vanskelig å se. Endret 17. juni 2017 av Snerk Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Og det er vanskelig å se. Det er vanskelig å se første gang . Etter å ha gjort noen sånne oppgaver husker du at det er et vanlig sted å begynne. Lenke til kommentar
muntligmatte Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg har da fått oppgaven til muntlig eksamen i S1. Oppgaven er å ta for seg en praktisk situasjon hvor man skal lage et likningssett og/eller en ulikhet og deretter løse det. Likningssett blir jo ganske enkelt å lage praktisk, men hvordan lager man en andregradsulikhet som kan forbindes med noe praktisk? Alle oppgavene i boken er bare teoretiske oppgaver uten noe tekst, noen av dere mattegenier som har noen forslag? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg har da fått oppgaven til muntlig eksamen i S1. Oppgaven er å ta for seg en praktisk situasjon hvor man skal lage et likningssett og/eller en ulikhet og deretter løse det. Likningssett blir jo ganske enkelt å lage praktisk, men hvordan lager man en andregradsulikhet som kan forbindes med noe praktisk? Alle oppgavene i boken er bare teoretiske oppgaver uten noe tekst, noen av dere mattegenier som har noen forslag? Kaste ball er jo typisk annen grad. Hvor relevant det er for S1 vet jeg ikke. Lenke til kommentar
muntligmatte Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg har da fått oppgaven til muntlig eksamen i S1. Oppgaven er å ta for seg en praktisk situasjon hvor man skal lage et likningssett og/eller en ulikhet og deretter løse det. Likningssett blir jo ganske enkelt å lage praktisk, men hvordan lager man en andregradsulikhet som kan forbindes med noe praktisk? Alle oppgavene i boken er bare teoretiske oppgaver uten noe tekst, noen av dere mattegenier som har noen forslag? Kaste ball er jo typisk annen grad. Hvor relevant det er for S1 vet jeg ikke. Ja, sant det. Men hvordan skulle man gjort det om til en ulikhet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg har da fått oppgaven til muntlig eksamen i S1. Oppgaven er å ta for seg en praktisk situasjon hvor man skal lage et likningssett og/eller en ulikhet og deretter løse det. Likningssett blir jo ganske enkelt å lage praktisk, men hvordan lager man en andregradsulikhet som kan forbindes med noe praktisk? Alle oppgavene i boken er bare teoretiske oppgaver uten noe tekst, noen av dere mattegenier som har noen forslag? Kaste ball er jo typisk annen grad. Hvor relevant det er for S1 vet jeg ikke. Ja, sant det. Men hvordan skulle man gjort det om til en ulikhet? Bruk fantasien, vi kaster en ball opp i luften. Når er den mindre enn 1 meter i fra bakken? Lenke til kommentar
muntligmatte Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg har da fått oppgaven til muntlig eksamen i S1. Oppgaven er å ta for seg en praktisk situasjon hvor man skal lage et likningssett og/eller en ulikhet og deretter løse det. Likningssett blir jo ganske enkelt å lage praktisk, men hvordan lager man en andregradsulikhet som kan forbindes med noe praktisk? Alle oppgavene i boken er bare teoretiske oppgaver uten noe tekst, noen av dere mattegenier som har noen forslag? Kaste ball er jo typisk annen grad. Hvor relevant det er for S1 vet jeg ikke. Ja, sant det. Men hvordan skulle man gjort det om til en ulikhet? Bruk fantasien, vi kaster en ball opp i luften. Når er den mindre enn 1 meter i fra bakken? Men hvordan skal jeg liksom gjøre det til en ulikhet? Må jeg finne en enkel formel for farten til en ball i luften og deretter ta den formelen større enn 1? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg har da fått oppgaven til muntlig eksamen i S1. Oppgaven er å ta for seg en praktisk situasjon hvor man skal lage et likningssett og/eller en ulikhet og deretter løse det. Likningssett blir jo ganske enkelt å lage praktisk, men hvordan lager man en andregradsulikhet som kan forbindes med noe praktisk? Alle oppgavene i boken er bare teoretiske oppgaver uten noe tekst, noen av dere mattegenier som har noen forslag? Kaste ball er jo typisk annen grad. Hvor relevant det er for S1 vet jeg ikke. Ja, sant det. Men hvordan skulle man gjort det om til en ulikhet? Bruk fantasien, vi kaster en ball opp i luften. Når er den mindre enn 1 meter i fra bakken? Men hvordan skal jeg liksom gjøre det til en ulikhet? Må jeg finne en enkel formel for farten til en ball i luften og deretter ta den formelen større enn 1? Du må bruke fysikk, søk litt på ballkast. Det er relativt enkelt ved enkle kast, så setter du opp en annengrads ligning for Y posisjonen til ballen i banen også setter du den til en ulikhet du ønsker. Søk litt og prøv deg frem, se om det gir mening. Så evt spør om det du lurer på 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Vet ikke hvor mye fysikk man lærer, men om et slikt kast skal beskrives i S1 vil man vel typisk alltid ta med et ledd -4,9x^2, da det følger fra tyngdeakselerasjonen (9,8/2=4,9). Man kan jo også f.eks. finne tyngdeakselerasjonen på Mars, og sette opp en ulikhet for begge planeter, og f.eks. sammenligne kastlengder? Avhengig av hvor dypt inn i fysikken man ønsker å gå. Lenke til kommentar
muntligmatte Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Funker dette som en ulikhet for å finne ut hvor mange sekunder ballen er over 6 meter? Vi kaster en ball fra 3 meter over bakken med en fart på 14 m/s (uten å tenke på alt det dritet med luftmotstand osv). Det er gitt ved denne: h = 3 + 14t − 5t2 (3-tallet står for at den starter på 3 meter, 14t står for at den har en fart på 14 m/s og -5t2 er den tyngdeakselerasjonen delt på 2, bare rundet opp til 5.) Kan jeg da lage dette om til ulikheten 3+14t-5t^2<6 ? Svaret blir 2.37, vil det da si at ballen er over 6 meter i 2.37 sekunder? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Det funker, men jeg synes det er mer naturlig i S1 å se på for eksempel en bedrift der utgiftene er en kvadratisk funksjon av produsert kvantum og inntektene er proporsjonalt med produsert kvantum. Da får du både et likningssett (når går de i null?) og en ulikhet (når er overskuddet positivt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå