henbruas Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 (endret) Holder på med en matteoppgave som lyder som følgende: Men svaret skal være: 2x2 -x / 2x+2 Hva har jeg gjort galt? Flere parenteser hadde gjort seg, var litt vanskelig å lese. Men hvis du ser på nevneren, hva er 2(x+1) lik? Endret 7. juni 2017 av Henrik B Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 2(x+1) = 2x+2Jeg tenkte det kunne være rett svar, men om jeg ganger nevnerene, blir det ikke 2*x+1? Hvordan blir det 2(x+1)? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 2(x+1) = 2x+2 Jeg tenkte det kunne være rett svar, men om jeg ganger nevnerene, blir det ikke 2*x+1? Hvordan blir det 2(x+1)? Du må gange hele første nevneren med hele andre nevneren. Den første nevneren er 2, og den andre er x+1, så det blir (2)*(x+1), som bare er 2(x+1). Kanskje litt lettere å se med tall? La oss si at den andre telleren var 3+1, altså 4. Da ville svaret selvfølgelig vært 2*4, men dette er likt 2*(3+1), ikke 2*3+1. Lenke til kommentar
TMG zDarkCloud Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 (endret) \ Endret 7. juni 2017 av TMG zDarkCloud Lenke til kommentar
TMG zDarkCloud Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Kan noen sjekke om det er noen feil på min presentasjon til eksamen? Takk Min Første Leilighet muntlig eksamen.pdf Lenke til kommentar
NysgjerrigHans Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Hei, jeg trenger litt hjelp med brøkregning. Jeg skal finne i følgende stykke; hvor Da får jeg Slik tenker jeg videre: Jeg ganger 4 med alle ledd på begge sider, for og så stryke ut disse på venstre side. Deretter stryker jeg fra venstre side. Da står jeg igjen med . Jeg skal også finne v1, og da blir denne v1=v0/4.. og det er galt. Hvor tenker jeg feil? Endret 8. juni 2017 av NysgjerrigHans Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Her går det galt. Hva gjør jeg feil? Jeg ender opp med at Vanskelig å si uten å vite hva du faktisk gjør, men greieste måten å løse den på er å dele teller og nevner på A_0 og gange dem med 4. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Hei, jeg trenger litt hjelp med brøkregning. Jeg skal finne i følgende stykke; hvor Da får jeg Slik tenker jeg videre: Jeg ganger 4 med alle ledd på begge sider, for og så stryke ut disse på venstre side. Deretter stryker jeg fra venstre side. Da står jeg igjen med . Jeg skal også finne v1, og da blir denne v1=v0/4.. og det er galt. Hvor tenker jeg feil? Du kan ikke gange alle ledd på begge sider med fire, enten ganger du teller og nevner på høyre side med fire eller så ganger du både høyre og venstre side med fire, gjør du begge deler blir det feil. Lenke til kommentar
NysgjerrigHans Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Da prøver vi på nytt. Jeg tenkte at det letteste var kanskje å gange opp hele leddet under brøkstreken. Videre får jeg som da blir Ser dette bra ut? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Da prøver vi på nytt. Jeg tenkte at det letteste var kanskje å gange opp hele leddet under brøkstreken. Videre får jeg som da blir Ser dette bra ut? ja Lenke til kommentar
Bustian Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Har en oppgave til muntlig eksamen som jeg ikke får til og finner ingen lignende oppgaver i boka.En terning har seks sider med verdiene 2,4, 8, 16, 32 og 64.Et enkelt pengespill med denne terningen har følgende regler: får å få spille må du satse 22kr. Du spiller ved å kaste en terning en gang. Utbetalingen i kroner er lik den verdien terningen viser.La y være nettogevinsten i en spilleomgang.http://imgur.com/a/H9Z3rTenk deg at en person spiller 500 omganger. La X være den samlede nettogevinsten i de 500 omgangene.Hva er sannsynligheten for at spilleren1. Taper minst 1000kr2. Vinner minst 300krTakk for hjelp på forhånd, verdsettes høyt:) Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Har en oppgave til muntlig eksamen som jeg ikke får til og finner ingen lignende oppgaver i boka. En terning har seks sider med verdiene 2,4, 8, 16, 32 og 64. Et enkelt pengespill med denne terningen har følgende regler: får å få spille må du satse 22kr. Du spiller ved å kaste en terning en gang. Utbetalingen i kroner er lik den verdien terningen viser. La y være nettogevinsten i en spilleomgang. http://imgur.com/a/H9Z3r Tenk deg at en person spiller 500 omganger. La X være den samlede nettogevinsten i de 500 omgangene. Hva er sannsynligheten for at spilleren 1. Taper minst 1000kr 2. Vinner minst 300kr Takk for hjelp på forhånd, verdsettes høyt:) Hint: Finn E[X], Var[X], og bruk sentralgrenseteoremet. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Jeg skal faktorisere uttrykket: x^2 - 3x + 2 Jeg kommer meg hit: x^2 - 3x + (-3/2)^2 - (-3/2)^2 + 2 (x - (-3/2))^2 - 9/4 + 2 (x - (-3/2))^2 - 17/4) Jeg sitter helt fast, hva skal jeg gjøre videre? Svaret skal være: (x-1)(x-2). Er det noe jeg har gjort galt i løpet av utregningen? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Jeg skal faktorisere uttrykket: x^2 - 3x + 2 Jeg kommer meg hit: x^2 - 3x + (-3/2)^2 - (-3/2)^2 + 2 (x - (-3/2))^2 - 9/4 + 2 (x - (-3/2))^2 - 17/4) Jeg sitter helt fast, hva skal jeg gjøre videre? Svaret skal være: (x-1)(x-2). Er det noe jeg har gjort galt i løpet av utregningen? Det er riktig frem til siste linje, siste ledd. Du har trekt fra 2 i stedet for å legge til 2. er løsningen på det å fullføre kvadratet. Men merk at dette ikke faktoriserer uttrykket. Hvis du vil faktorisere det, så kan du starte med å finne løsningene til likninga . Vi har andregradsformelen, også kjent som abc-formelen, som gjør dette til en enkel prosess å gjøre for hånd, hvis du er kjent med den. Dette gir løsningene som gir faktoriseringa . Hvis andregradsformelen er ukjent, så er det noen video-forelesninger med innføring og eksempler her, f.o.m. del 4.4. http://udl.no/p/1t-matematikk/kapittel-4-funksjoner-andregradsuttrykk Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 (endret) Har du lært abc-formelen? Forresten, når du har et uttrykk på formen ax^2 + bx + c med a=1, så kan det enkelt vises at dersom b=p+q og c=p*q, så er x^2 + bx + c = (x+p)(x+q). Lignende enkle formler kan finnes for a=/=1. Dette er veldig lettvint å benytte på slike oppgaver, spesielt for små integere. Det du forsøker minner om fullstendige kvadraters metode. Du har gjort en utrekningsfeil fra andre linje til tredje linje. -9/4 + 2 = -1/4. Herfra, husk at nullpunktene gir faktoriseringen til uttrykket. Dvs. sett ditt utrrykk lik null. Du får (x+ 3/2)^2=1/4. Ta så pluss-minus roten av begge sider, og løs vanlig ligning. Beklager latskapen, ingen latex i natt. Edit: Slått av Aleks. Endret 10. juni 2017 av cuadro Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Jeg holder på med en forkurs bok som er beregnet på de som skal ta ingeniørutdanning (tar opp R1+R2 fram til neste høst). Boken har enda ikke kommet innom abc-formelen (husker litt av det fra da jeg tok R1 selv), så poenget med oppgaven er å bruke fullstendige kvadrater, ja. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 (endret) Jeg holder på med en forkurs bok som er beregnet på de som skal ta ingeniørutdanning (tar opp R1+R2 fram til neste høst). Boken har enda ikke kommet innom abc-formelen (husker litt av det fra da jeg tok R1 selv), så poenget med oppgaven er å bruke fullstendige kvadrater, ja. Merker jeg droppa litt, men for å få den faktoriserte formen fra så kan vi se på dette som og bruke konjugatsetninga som sier at Da får vi Håper det ble klart hvordan vi faktoriserer med fullstendige kvadrat Endret 10. juni 2017 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Alternativt: (x- 3/2)^2 = 1/4 => x- 3/2 = +/- 1/2 => x = 3/2 + 1/2 eller x = 3/2 - 1/2 for nullpunkter gir x^2 - 3x + 2 = (x-1)(x-2) Igjen, beklager latskapen. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Tusen takk! Nå forstår jeg godt hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
Malin_ Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 Kunne noen sett på denne og kommet med noen innspill til meg? Sliter litt med å forstå hypotesetesting. Et legemiddelselskap ønsker å teste ut en ny medisin M mot en farlig hjertesykdom. Den nåværende, mye brukte medisinen G, har gjennom lang tids bruk gjort 40% av dem som bruker den friske. Den nye medisinen blir prøvd ut blant 18.000 pasienter, og blant disse ble 7455 friske etter å ha brukt M. Bruk opplysningene over, og vis hva du kan om statistikk og hypotesetesting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå