Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Holder på med en matteoppgave som lyder som følgende:

 

Men svaret skal være: 2x2 -x / 2x+2

Hva har jeg gjort galt?

 

Flere parenteser hadde gjort seg, var litt vanskelig å lese. Men hvis du ser på nevneren, hva er 2(x+1) lik?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2(x+1) = 2x+2

 

Jeg tenkte det kunne være rett svar, men om jeg ganger nevnerene, blir det ikke 2*x+1? Hvordan blir det 2(x+1)?

 

Du må gange hele første nevneren med hele andre nevneren. Den første nevneren er 2, og den andre er x+1, så det blir (2)*(x+1), som bare er 2(x+1). 

 

Kanskje litt lettere å se med tall? La oss si at den andre telleren var 3+1, altså 4. Da ville svaret selvfølgelig vært 2*4, men dette er likt 2*(3+1), ikke 2*3+1.

Lenke til kommentar

Hei, 
 
jeg trenger litt hjelp med brøkregning. 
 
Jeg skal finne chart?cht=tx&chl= v_1 i følgende stykke;

 

 

chart?cht=tx&chl= A_0 v_0 = A_1 v_1

 

chart?cht=tx&chl= v_1 = \frac{A_0 v_0}{A_1} hvor chart?cht=tx&chl= A_1 = \frac{A_0}{4}

 

Da får jeg

 

chart?cht=tx&chl= v_1 = \frac{A_0 v_0}{ \frac{A_0}{4} } 

 

Slik tenker jeg videre: 

 

Jeg ganger 4 med alle ledd på begge sider, for og så stryke ut disse på venstre side. Deretter stryker jeg chart?cht=tx&chl=A_0 fra venstre side. Da står jeg igjen med chart?cht=tx&chl=v_0=v_14. Jeg skal også finne v1, og da blir denne v1=v0/4.. og det er galt. 

 

Hvor tenker jeg feil? 

Endret av NysgjerrigHans
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg trenger litt hjelp med brøkregning.

 

Jeg skal finne chart?cht=tx&chl= v_1 i følgende stykke;

 

 

chart?cht=tx&chl= A_0 v_0 = A_1 v_1

 

chart?cht=tx&chl= v_1 = \frac{A_0 v_0}{A_1} hvor chart?cht=tx&chl= A_1 = \frac{A_0}{4}

 

Da får jeg

 

chart?cht=tx&chl= v_1 = \frac{A_0 v_0}{ \frac{A_0}{4} }

 

Slik tenker jeg videre:

 

Jeg ganger 4 med alle ledd på begge sider, for og så stryke ut disse på venstre side. Deretter stryker jeg chart?cht=tx&chl=A_0 fra venstre side. Da står jeg igjen med chart?cht=tx&chl=v_0=v_14. Jeg skal også finne v1, og da blir denne v1=v0/4.. og det er galt.

 

Hvor tenker jeg feil?

Du kan ikke gange alle ledd på begge sider med fire, enten ganger du teller og nevner på høyre side med fire eller så ganger du både høyre og venstre side med fire, gjør du begge deler blir det feil.

Lenke til kommentar

Har en oppgave til muntlig eksamen som jeg ikke får til og finner ingen lignende oppgaver i boka.

En terning har seks sider med verdiene 2,4, 8, 16, 32 og 64.

Et enkelt pengespill med denne terningen har følgende regler: får å få spille må du satse 22kr. Du spiller ved å kaste en terning en gang. Utbetalingen i kroner er lik den verdien terningen viser.
La y være nettogevinsten i en spilleomgang.
http://imgur.com/a/H9Z3r
Tenk deg at en person spiller 500 omganger. La X være den samlede nettogevinsten i de 500 omgangene.
Hva er sannsynligheten for at spilleren

1. Taper minst 1000kr
2. Vinner minst 300kr

Takk for hjelp på forhånd, verdsettes høyt:)

Lenke til kommentar

Har en oppgave til muntlig eksamen som jeg ikke får til og finner ingen lignende oppgaver i boka.

 

En terning har seks sider med verdiene 2,4, 8, 16, 32 og 64.

 

Et enkelt pengespill med denne terningen har følgende regler: får å få spille må du satse 22kr. Du spiller ved å kaste en terning en gang. Utbetalingen i kroner er lik den verdien terningen viser.

La y være nettogevinsten i en spilleomgang.

http://imgur.com/a/H9Z3r

Tenk deg at en person spiller 500 omganger. La X være den samlede nettogevinsten i de 500 omgangene.

Hva er sannsynligheten for at spilleren

 

1. Taper minst 1000kr

2. Vinner minst 300kr

 

Takk for hjelp på forhånd, verdsettes høyt:)

 

Hint: Finn E[X], Var[X], og bruk sentralgrenseteoremet.

Lenke til kommentar

Jeg skal faktorisere uttrykket:

x^2 - 3x + 2

 

Jeg kommer meg hit:

x^2 - 3x + (-3/2)^2 - (-3/2)^2 + 2

(x - (-3/2))^2 - 9/4 + 2

(x - (-3/2))^2 - 17/4)

 

Jeg sitter helt fast, hva skal jeg gjøre videre? Svaret skal være: (x-1)(x-2).

Er det noe jeg har gjort galt i løpet av utregningen?

Lenke til kommentar

Jeg skal faktorisere uttrykket:

x^2 - 3x + 2

 

Jeg kommer meg hit:

x^2 - 3x + (-3/2)^2 - (-3/2)^2 + 2

(x - (-3/2))^2 - 9/4 + 2

(x - (-3/2))^2 - 17/4)

 

Jeg sitter helt fast, hva skal jeg gjøre videre? Svaret skal være: (x-1)(x-2).

Er det noe jeg har gjort galt i løpet av utregningen?

 

Det er riktig frem til siste linje, siste ledd. Du har trekt fra 2 i stedet for å legge til 2.

 

chart?cht=tx&chl=(x-\frac32)^2 - \frac14 er løsningen på det å fullføre kvadratet. Men merk at dette ikke faktoriserer uttrykket.

 

Hvis du vil faktorisere det, så kan du starte med å finne løsningene til likninga chart?cht=tx&chl=x^2 - 3x + 2 = 0. Vi har andregradsformelen, også kjent som abc-formelen, som gjør dette til en enkel prosess å gjøre for hånd, hvis du er kjent med den.

 

Dette gir løsningene chart?cht=tx&chl=x=1 \wedge x=2 som gir faktoriseringa chart?cht=tx&chl=x^2- 3x+2 = (x-1)(x-2).

 

Hvis andregradsformelen er ukjent, så er det noen video-forelesninger med innføring og eksempler her, f.o.m. del 4.4.

 

http://udl.no/p/1t-matematikk/kapittel-4-funksjoner-andregradsuttrykk

Lenke til kommentar

Har du lært abc-formelen?

 

Forresten, når du har et uttrykk på formen ax^2 + bx + c med a=1, så kan det enkelt vises at dersom b=p+q og c=p*q, så er x^2 + bx + c = (x+p)(x+q). Lignende enkle formler kan finnes for a=/=1. Dette er veldig lettvint å benytte på slike oppgaver, spesielt for små integere.

 

Det du forsøker minner om fullstendige kvadraters metode. Du har gjort en utrekningsfeil fra andre linje til tredje linje. -9/4 + 2 = -1/4. Herfra, husk at nullpunktene gir faktoriseringen til uttrykket. Dvs. sett ditt utrrykk lik null. Du får (x+ 3/2)^2=1/4. Ta så pluss-minus roten av begge sider, og løs vanlig ligning. Beklager latskapen, ingen latex i natt.

 

Edit: Slått av Aleks.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg holder på med en forkurs bok som er beregnet på de som skal ta ingeniørutdanning (tar opp R1+R2 fram til neste høst). Boken har enda ikke kommet innom abc-formelen (husker litt av det fra da jeg tok R1 selv), så poenget med oppgaven er å bruke fullstendige kvadrater, ja. :)

Lenke til kommentar

Jeg holder på med en forkurs bok som er beregnet på de som skal ta ingeniørutdanning (tar opp R1+R2 fram til neste høst). Boken har enda ikke kommet innom abc-formelen (husker litt av det fra da jeg tok R1 selv), så poenget med oppgaven er å bruke fullstendige kvadrater, ja. :)

 

Merker jeg droppa litt, men for å få den faktoriserte formen fra

 

chart?cht=tx&chl=(x-\frac32)^2 - \frac14

 

så kan vi se på dette som chart?cht=tx&chl=(x-\frac32)^2 - (\frac12)^2

 

og bruke konjugatsetninga som sier at chart?cht=tx&chl=a^2 - b^2 = (a+b)(a-b)

 

Da får vi chart?cht=tx&chl=(x-\frac32)^2 - (\frac12)^2 = (x-\frac32 + \frac12)(x-\frac32 - \frac12) = (x-1)(x-2)

 

Håper det ble klart hvordan vi faktoriserer med fullstendige kvadrat :)

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne noen sett på denne og kommet med noen innspill til meg? Sliter litt med å forstå hypotesetesting.

 

Et legemiddelselskap ønsker å teste ut en ny medisin M mot en farlig hjertesykdom. Den nåværende, mye brukte medisinen G, har gjennom lang tids bruk gjort 40% av dem som bruker den friske. 

Den nye medisinen blir prøvd ut blant 18.000 pasienter, og blant disse ble 7455 friske etter å ha brukt M. 
Bruk opplysningene over, og vis hva du kan om statistikk og hypotesetesting. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...