The Redmen Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 I feltet hvor det står "skriv inn:" skriver du bare inn funksjonen din, f.eks:skriv inn: f(x) = x^2+2x+1 Da får du opp andregradsfunksjonen i grafikkfeltet. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Skal du definere f som en funksjon må du ha en : etter f(x). Altså slik: f(x):=........ Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Skal du definere f som en funksjon må du ha en : etter f(x). Altså slik: f(x):=........ Det kommer an på innstillingene i Geogebra om du trenger kolon eller ikke. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Holder på med ingeniør forkurs-boka jeg har fordi jeg skal ta opp R1 og R2 for å komme inn på ingeniør-studium, men sitter litt fast. Oppgaven jeg holder på med nå lyder som følgende: ((1/x) + (1/2) / 1 + (2/x))Jeg har funnet fellesnevneren (som er på 2x) og ganget den med begge delene. Etter dette ender jeg opp med: (2 + x) / (2x + 4)I følge Wolfram skal dette bli 1/2, og det er også svaret som står i boken, men jeg har ingen anelse hvordan jeg skal gå fram. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å dele dette. Om jeg deler 2 over 4, sitter jeg igjen med (1 + x) / (2x + 2), men om jeg da deler bort x, vil jeg sitte igjen med 1/4, eller? På forhånd, takk! Endret 3. juni 2017 av Tsukeo Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Hva skjer om du trekker ut 2 fra nevneren? Altså fra (2+x)/(2x+4) (Dvs deler alle ledd på 2 inne i nevneren og plasserer 2 utenfor parentesen i stedet) Endret 3. juni 2017 av Myra- Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Fantastisk, det fungerte! Glemte av at jeg kunne plassere 2 utenfor, men jeg fikk rett svar! Endret 3. juni 2017 av Tsukeo Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Hehe, man tenker ofte litt for komplisert Lenke til kommentar
holmestrandguten Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 kan noen vise meg hvordan jeg putter en andregradsfunksjon i geogebra? Gå til inntastingsfeltet og skriv inn funksjonen. Eks: " x^2+2x-4 " Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Vedlagt bilde er fra en 10. klasse mattebok. For meg blir dette helt feil - det må være et plusstegn mellom 2 og 1/3 for at det skal bli 7/3. Sånn som det står blir det jo 2/3. Er det en grunn til at de lærer det på denne måten? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Vedlagt bilde er fra en 10. klasse mattebok. For meg blir dette helt feil - det må være et plusstegn mellom 2 og 1/3 for at det skal bli 7/3. Sånn som det står blir det jo 2/3. Er det en grunn til at de lærer det på denne måten? Det er et såkalt blandet tall. Kanskje ikke brukt så mye i matematikk, men det brukes gjerne for å uttrykke brøker i det daglige, f.eks. i oppskrifter og slikt. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Ok, takk - antar de ikke får feil på eksamen om de skriver 2 + 1/3 istedenfor 2 1/3? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Feil og feil, det viser jo manglende kompetanse når det gjelder blandede tall.. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 En sirkelsektor har radius r og sentralvinkel v målt i absolutt vinkelmål. Finn en formel for arealet T av sirkelsektoren. Svaret er T= ( 1/2) * v * r^2 Men jeg klarer ikke utlede det. Som som kan? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 En sirkelsektor har radius r og sentralvinkel v målt i absolutt vinkelmål. Finn en formel for arealet T av sirkelsektoren. Svaret er T= ( 1/2) * v * r^2 Men jeg klarer ikke utlede det. Som som kan? Hva er arealet til hele sirkelen? Hvor stor andel av dette arealet tilhører sirkelsektoren? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 En sirkelsektor har radius r og sentralvinkel v målt i absolutt vinkelmål. Finn en formel for arealet T av sirkelsektoren. Svaret er T= ( 1/2) * v * r^2 Men jeg klarer ikke utlede det. Som som kan? vinkel sirkel-sektor er v, hele sirkel er 2*pi og A(sirkel) = pi*r^2 så: A(sirkel-sektor) = (v/(2*pi))*pi*r^2 = 0,5*v*r^2 Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Henger ikke 100% med i resonnementet, men får en litt bedre forståelse av oppgaven nå. Takker. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Henger ikke 100% med i resonnementet, men får en litt bedre forståelse av oppgaven nå. Takker. Resonnementet er samme som jeg prøvde å få fram med spørsmålene mine. Arealet av hele sirkelen er pi*r^2. Hele sirkelen består av 2pi grader. Sirkelsektoren sitt areal er en andel av hele arealet, og denne andelen er gitt av forholdet mellom vinkelen til sirkelsektoren og hele sirkelen. F.eks. hvis sirkelsektoren har en vinkel på pi/2 grader så blir det (pi/2)/2pi = 1/4 av hele arealet. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Da er jeg med igjen! Må jo gjerne ha det inn med teskje om jeg sitter helt fast. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Holder på med en matteoppgave som lyder som følgende: Regn ut: x2-3x/x+1 * 2x-1/2x-6 Først faktoriserer jeg alle ledd som kan faktoriseres: x(x-3)/x+1 * 2(x-1/2)/2(x-3) Tar bort (x-3) både oppe og nede: x/x+1 * 2(x-1/2)/2Ender opp med: 2(x-1/2) * x/2*x+12x(x-1/2) * 2x+1 2x2 -x / 2x+1 Men svaret skal være: 2x2 -x / 2x+2 Hva har jeg gjort galt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå