knopflerbruce Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Hvis teorien teller 2/3 burde det bli en B totalt, ja. Det gir jo også mening når det vektes dobbelt mot det fysiske, og det er tre karakterer mellom. Da bør resultatet ligge nærmere teorien enn det praktiske, som altså blir en B. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Hvis teorien teller 2/3 burde det bli en B totalt, ja. Det gir jo også mening når det vektes dobbelt mot det fysiske, og det er tre karakterer mellom. Da bør resultatet ligge nærmere teorien enn det praktiske, som altså blir en B. Så om jeg får A på den som teller 2/3 og E på den som teller 1/3, så blir karakteren B? Dessuten. Dersom løpinga teller 51% og to styrkeøvelser blir 48%, så blir vel den samla karakteren i fysisk den karakteren du uansett vil få på løpinga? Løper jeg til E, men tar styrkeøvelse 1 til B og øvelse 2 til C, så blir jo den samla karakteren E? Jeg må altså klare A eller B på fysiskdelen for å beholde A i faget totalt? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Har R2 eksamen som privatist nå om 10 dager. Noen som har gjort det tidligere og har noen tips? Besto R1 til høsten så har litt peiling på hvordan det blir, men er alltid greit med input. Det jeg merker jeg slet med sist som jeg også har vært flinkere å bake inn denne gangen er bruk av Geogebra/Digitale hjelpemidler. Hadde nok økt en hel karakter om jeg hadde mer peiling på diverse kommandoer og funksjoner der. Noen gode teknikker for å finpusse på Geogebra-bruken? Lage et cheat-sheet med de nyttigste kommandoene?Ellers er det bare lesing av eksamensoppgaver igjen de siste dagene. MIstenker at differensial-likninger kan være det som tar knekken på meg. Det kapittelet jeg slet mest med. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Det er ganske mye å hente på "småplukk" i Geogebra. Lær deg å sette navn på aksene på figurene og slikt. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Heisann. Skal snart ha eksamen i S1, og har trodd at jeg hadde god kontroll på geogebra, men kom over noe jeg ikke helt forstår. Her er oppgaven jeg skal gjøre: http://imgur.com/BXm5gCH Problemet er at når jeg skal definere funksjonen med en konstant a i geogebra, så blir ikke funksjonen definert: http://imgur.com/PS6RkgA Og dermed kan jeg heller ikke derivere funksjonen og sette den lik 0 for å løse oppgaven.Hvis jeg ikke bruker en konstant a går det helt fint å definere funksjonen: http://imgur.com/H4FL5m2 Noen som har peiling på hvordan man kan definere en funksjon med en konstant? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Du må ha multiplikasjonstegn mellom a og x, ellers tror GeoGebra at variabelen din heter "ax". Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Du må ha multiplikasjonstegn mellom a og x, ellers tror GeoGebra at variabelen din heter "ax". Takk for svar, men fungerer faktisk ikke fortsatt. http://imgur.com/vcpX6Jj Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Vel, fjern parentesene du la til. a*x holder i massevis. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Synes å fungere som funksjon her? Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Vel, fjern parentesene du la til. a*x holder i massevis. Jeg prøvde uten parantes først, så tenkte jeg skulle prøve med parantes itillegg. Men fungerer fortsatt ikke. http://imgur.com/a/ZCegg Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Hvordan skal det så se ut om det fungerer? Jeg greide å derivere. Det tyder på at funksjonen er lagt inn på høvelig fornuftig vis. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Hvordan skal det så se ut om det fungerer? Jeg greide å derivere. Det tyder på at funksjonen er lagt inn på høvelig fornuftig vis. Den skal komme opp i grafikkfeltet tror jeg. Men jeg klarte å derivere nå. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Da må du legge den inn via inntastingsfeltet. Formelt sett er jo ikke det "CAS", heller. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Men hva er det egentlig man skal bruke CAS til her? En ting er å komme frem til uttrykket F'(x)=x-a, men kan man bruke CAS videre? Hvis du bruker algebrafeltet i stedet, vil du få opp en glider for a og sånn sett er det nesten greiere enn å bruke CAS.. For min det er det enda enklere å bare regne for hånd, men så er jo jeg gammeldags også.. 1 Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Bruker CAS til å definere inntektsfunksjonen når x er målt i tonn, får så å finne ut hva a er når I'(3)=0.I(x)=F(x)*x*1000I'(3)=0a=12,25Er helt enig med deg. Men etter den nye ordningen kom i 2015, så kan man faktisk bli trukket i poeng om man ikke bruker CAS der det står at det skal brukes. Uansett om du får riktig svar.. Endret 14. mai 2017 av haakon94 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Hva er de beste kildene for å lære seg geogebra raskt? Jeg leser kun som privatist til R2 og har ikke fått noen opplæring annet enn det som er i Sinus-boka. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Hva er de beste kildene for å lære seg geogebra raskt? Jeg leser kun som privatist til R2 og har ikke fått noen opplæring annet enn det som er i Sinus-boka. Vil tro at man lærer mye ved å gjøre oppgaver i boken, men det mest relevante vil jeg tro er løsningsforslagene for eksamensoppgavene. Spesielt de fra 2015 og utover. Dette kan sikkert være til litt hjelp også: http://www3.lokus.no/file/ci/149117845/GeoGebra_R2_2016.pdf?didLogin=true Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Sinus har endel forklaringer i boken (om du har siste utgave). Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Takk. Får ta å samle alle de tipsene i boka samt løsningsforslag fra eksamener. Det fine med å ha alle hjelpemidler tilgjengelig er jo å kunne ta med et bibliotek av løsningsforslag. Så lenge de er sortert riktig går det kjapt å bla gjennom også. Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Lurer litt på oppgave c. Ved å derivere funksjonsuttrykket til tangenten får man raskt svaret, men når jeg prøver den alternative metoden å bruke formelen (y_1-y_0)/(x_1-x_0) får jeg ganske forskjellig svar. Noen som ser årsaken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå