Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en grunn til at jeg spør her. 99 prosent av oppgavene finner jeg ut av selv ved å bruke fasit og løsningsforslag, men denne oppgaven klarte jeg ikke.

 

lna = lnb => a = b

 

Hva er annerledes her?

 

ln a = ln b -> a = b fordi e^(ln a) = e^(ln b) -> a = b. Men e^(ln a + ln b) er ikke a+b, det er a*b (se på reglene for å regne med potenser for å finne ut hvorfor)

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

"A system of equations in n variables is said to have k degrees of freedom if there is a set of k variables that can be freely chosen, while the remaining n-k variables are uniquely determined once the k free variables have been assigned specific values"

 

Sliter litt med å forstå denne regelen, spesielt "set of k variables that can be freely chosen) Noen som kan forklare :)

Lenke til kommentar

Det første du vil gjøre er å se om det er noen nullpunkter på intervallet. Hvis ja del opp intervallet i nullpunket og lag to nye bestemte integraler fra 0 til nullpunktet og nullpunket til 2. Egentlig akkurat det samme som du hadde gjort om du ksulle finne arealet over og under en graf med null punkt i intervallet.

 

Sant skal sies så lurer jeg på om du har skrevet feil et sted, fordi den funksjonen der har et nullpunkt som  jeg tro man må bruke tredjegrads formelen for å finne, og som har en ganske stygg eksakt form.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tar R2 og lurer på noe jeg ikke klarer å finne svar på noe annet sted.. Jeg hørte på Lektor Thue sin forelesning om amplitude, likevekstlinje etc og han la fram den generelle formelen f(x)=a*sin(k(x-c))+d. MEN da jeg leste gjennom sinus boka var  formelen f(x)=a*sin(kx+c)+d. 

 

Er det et fett hvilken formel man bruker, eller hvilken skal jeg bruke??  :hm:

Lenke til kommentar

Formlene sier det samme i praksis, men konstanten c har vel noe ulik tolkning i de to tilfellene. Jeg er mest vant med sistnevnte variant.

 

Ahh, ja for Thue har en litt annen c konstant så det forklarer det jo faktisk!

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Det første du vil gjøre er å se om det er noen nullpunkter på intervallet. Hvis ja del opp intervallet i nullpunket og lag to nye bestemte integraler fra 0 til nullpunktet og nullpunket til 2. Egentlig akkurat det samme som du hadde gjort om du ksulle finne arealet over og under en graf med null punkt i intervallet.

 

Sant skal sies så lurer jeg på om du har skrevet feil et sted, fordi den funksjonen der har et nullpunkt som  jeg tro man må bruke tredjegrads formelen for å finne, og som har en ganske stygg eksakt form.

Takk.

Nei har ikke skrevet feil... Den er oppgitt slik. men fikk et råd en annen plass om å dele opp, skifte fortegn på alle negative forså og gå videre med integrasjon.

Lenke til kommentar

Sliter litt med en sannsynlighetsoppgave, og hadde satt stor pris på litt hjelp.

Her er oppgaven: http://imgur.com/tmc9nKb

Skjønner at man skal multiplisere sannsynligheten for å få fisk (0,1) med sannsynligheten for å ikke få fisk (0,9) to ganger. Men hvorfor multipliserer man med 3 etterpå?

Har sett lignende oppgaver hvor man ikke multipliserer med antall utfall, men bare ganger sammen de forskjellige uavhengige sannsynlighetene. Er det noen som har en forklaring på hvorfor man i dette tilfellet skal gange med 3, og i andre tilfeller ikke?

Lenke til kommentar

Sliter litt med en sannsynlighetsoppgave, og hadde satt stor pris på litt hjelp.

 

Her er oppgaven: http://imgur.com/tmc9nKb

 

Skjønner at man skal multiplisere sannsynligheten for å få fisk (0,1) med sannsynligheten for å ikke få fisk (0,9) to ganger. Men hvorfor multipliserer man med 3 etterpå?

 

Har sett lignende oppgaver hvor man ikke multipliserer med antall utfall, men bare ganger sammen de forskjellige uavhengige sannsynlighetene. Er det noen som har en forklaring på hvorfor man i dette tilfellet skal gange med 3, og i andre tilfeller ikke?

 

Grunnen er at det er 3 ulike måter å få én fisk på, nemlig fisk på bare første kast, bare andre kast eller bare tredje kast. Litt mer åpenbart hvis du ser på utregningen som 0.1*0.9*0.9+0.9*0.1*0.9+0.9*0.9*0.1. Hvis spørsmålet var sannsynligheten for f.eks. å få fisk på første kast og ikke på de andre så hadde du ikke ganget med 3, siden det bare kan skje på én måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sliter litt med en sannsynlighetsoppgave, og hadde satt stor pris på litt hjelp.

 

Her er oppgaven: http://imgur.com/tmc9nKb

 

Skjønner at man skal multiplisere sannsynligheten for å få fisk (0,1) med sannsynligheten for å ikke få fisk (0,9) to ganger. Men hvorfor multipliserer man med 3 etterpå?

 

Har sett lignende oppgaver hvor man ikke multipliserer med antall utfall, men bare ganger sammen de forskjellige uavhengige sannsynlighetene. Er det noen som har en forklaring på hvorfor man i dette tilfellet skal gange med 3, og i andre tilfeller ikke?

 

Grunnen er at det er 3 ulike måter å få én fisk på, nemlig fisk på bare første kast, bare andre kast eller bare tredje kast. Litt mer åpenbart hvis du ser på utregningen som 0.1*0.9*0.9+0.9*0.1*0.9+0.9*0.9*0.1. Hvis spørsmålet var sannsynligheten for f.eks. å få fisk på første kast og ikke på de andre så hadde du ikke ganget med 3, siden det bare kan skje på én måte.

 

 

Herlig, tusen takk!

Lenke til kommentar

Har en oppgave til som jeg ikke helt skjønner svaret på. 

Det er oppgave c) her:
http://imgur.com/vhT44sI

 

Her er fasiten:
http://imgur.com/HoKvmXZ

Noen som ser hvordan man kommer frem til det svaret? Har prøvd å sette inn T(n) i utrykket, men klarer ikke å komme noe videre. Her er det jeg har gjort:
http://imgur.com/WsrSrXt

Ser at i fasiten er ikke T med engang, men skjønner ikke helt hvordan man kommer frem til det. Om noen eventuelt kunne gitt meg en pekepinn på hvordan man skal løse oppgaven så hadde det vært til stor hjelp.

Lenke til kommentar

Du tenker litt feil. Kanskje du kan forsøke slik:

 

chart?cht=tx&chl=T_{1}(n)-(T_{2}(n)+T_{3}(n)), chart?cht=tx&chl=T_{1}, T_{2}, T_{3}=\frac{n(n+1)}{2}

 

Med regel:

 

I chart?cht=tx&chl=T_{1} setter du inn chart?cht=tx&chl=(m+n) for chart?cht=tx&chl=n, i chart?cht=tx&chl=T_{2} setter du inn chart?cht=tx&chl=m for chart?cht=tx&chl=n, og i chart?cht=tx&chl=T_{3} setter du inn chart?cht=tx&chl=n for chart?cht=tx&chl=n.

 

Eksempelvis blir chart?cht=tx&chl=T(m+n)=\frac{(m+n)((m+n)+1)}{2}

 

Alle steder hvor det var en n, står det nå m+n.

 

Tusen takk! Måtte lese det noen ganger for å forstå det helt, men forsto det mye bedre nå.

 

Prinsippet er vel at T(m) og T(n) begge er et trekanttall, men at de ikke kan være det samme trekanttallet. Så derfor kan formelen for T(n) brukes for T(m) også, bare at man bytter ut n med m? Og dermed kan det samme gjøres med m+n og n? 

Lenke til kommentar

Vel, T er en funksjon. T tar et naturlig tall (n) og gjør det til chart?cht=tx&chl=\frac{n(n+1)}{2}. Dette er bare en beskrivelse for hva funksjonen T gjør med dette naturlige tallet. Når vi skriver T(n+m) så er vi ute etter hva funksjonen gjør med dette tallet (n+m). Tallene m og n kan være forskjellige, eller de kan være like, det vet vi ikke. Men vi vet hva funksjonen gjør med et heltall, og (n+m) er et heltall. Om vi ønsket kunne vi benyttet en substitusjon: (n+m) er jo lik *noe*, la dette være u, s.a. (n+m)=u. Isåfall så må spørsmålet "hva gjør T med (n+m)?" være det samme som å spørre "hva gjør T med u?". Og T tar et heltall (n) og gjør det til chart?cht=tx&chl=\frac{n(n+1)}{2}. Tallet u er et heltall, så vi får chart?cht=tx&chl=T(u)=\frac{u(u+1)}{2}. Husk at u=n+m, så chart?cht=tx&chl=T(u)=T(n+m)=\frac{(n+m)(n+m+1)}{2}.

 

Så u erstatter n, og n+m erstatter u. Eller direkte, n+m erstatter n. Håper dette gav mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...