Vulpes Vulpes Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 komplett ubrukelig svar. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Hva har du lært om å regne med logaritmer? Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Det er en grunn til at jeg spør her. 99 prosent av oppgavene finner jeg ut av selv ved å bruke fasit og løsningsforslag, men denne oppgaven klarte jeg ikke. lna = lnb => a = b Hva er annerledes her? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 (endret) Det er en grunn til at jeg spør her. 99 prosent av oppgavene finner jeg ut av selv ved å bruke fasit og løsningsforslag, men denne oppgaven klarte jeg ikke. lna = lnb => a = b Hva er annerledes her? ln a = ln b -> a = b fordi e^(ln a) = e^(ln b) -> a = b. Men e^(ln a + ln b) er ikke a+b, det er a*b (se på reglene for å regne med potenser for å finne ut hvorfor) Endret 2. april 2017 av Henrik B Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 "A system of equations in n variables is said to have k degrees of freedom if there is a set of k variables that can be freely chosen, while the remaining n-k variables are uniquely determined once the k free variables have been assigned specific values" Sliter litt med å forstå denne regelen, spesielt "set of k variables that can be freely chosen) Noen som kan forklare Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Frie variabler er de som IKKE er assosiert med et ledende innslag i den reduserte trappematrisa. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Integrasjon. Jeg har en oppgave: Beregn verdien til de bestemte integralene:Integral fra 0 til 2 |x^3-x-3| dxHar aldri regnet integral i |....| = absoluttverdier før og finner ingen eksempler. Hvordan gå frem for å løse dette? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Det første du vil gjøre er å se om det er noen nullpunkter på intervallet. Hvis ja del opp intervallet i nullpunket og lag to nye bestemte integraler fra 0 til nullpunktet og nullpunket til 2. Egentlig akkurat det samme som du hadde gjort om du ksulle finne arealet over og under en graf med null punkt i intervallet. Sant skal sies så lurer jeg på om du har skrevet feil et sted, fordi den funksjonen der har et nullpunkt som jeg tro man må bruke tredjegrads formelen for å finne, og som har en ganske stygg eksakt form. Lenke til kommentar
Lizzy 97 Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Hei! Jeg tar R2 og lurer på noe jeg ikke klarer å finne svar på noe annet sted.. Jeg hørte på Lektor Thue sin forelesning om amplitude, likevekstlinje etc og han la fram den generelle formelen f(x)=a*sin(k(x-c))+d. MEN da jeg leste gjennom sinus boka var formelen f(x)=a*sin(kx+c)+d. Er det et fett hvilken formel man bruker, eller hvilken skal jeg bruke?? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Formlene sier det samme i praksis, men konstanten c har vel noe ulik tolkning i de to tilfellene. Jeg er mest vant med sistnevnte variant. 1 Lenke til kommentar
Lizzy 97 Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Formlene sier det samme i praksis, men konstanten c har vel noe ulik tolkning i de to tilfellene. Jeg er mest vant med sistnevnte variant. Ahh, ja for Thue har en litt annen c konstant så det forklarer det jo faktisk! Tusen takk! Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Det første du vil gjøre er å se om det er noen nullpunkter på intervallet. Hvis ja del opp intervallet i nullpunket og lag to nye bestemte integraler fra 0 til nullpunktet og nullpunket til 2. Egentlig akkurat det samme som du hadde gjort om du ksulle finne arealet over og under en graf med null punkt i intervallet. Sant skal sies så lurer jeg på om du har skrevet feil et sted, fordi den funksjonen der har et nullpunkt som jeg tro man må bruke tredjegrads formelen for å finne, og som har en ganske stygg eksakt form. Takk. Nei har ikke skrevet feil... Den er oppgitt slik. men fikk et råd en annen plass om å dele opp, skifte fortegn på alle negative forså og gå videre med integrasjon. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Sliter litt med en sannsynlighetsoppgave, og hadde satt stor pris på litt hjelp.Her er oppgaven: http://imgur.com/tmc9nKbSkjønner at man skal multiplisere sannsynligheten for å få fisk (0,1) med sannsynligheten for å ikke få fisk (0,9) to ganger. Men hvorfor multipliserer man med 3 etterpå?Har sett lignende oppgaver hvor man ikke multipliserer med antall utfall, men bare ganger sammen de forskjellige uavhengige sannsynlighetene. Er det noen som har en forklaring på hvorfor man i dette tilfellet skal gange med 3, og i andre tilfeller ikke? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Sliter litt med en sannsynlighetsoppgave, og hadde satt stor pris på litt hjelp. Her er oppgaven: http://imgur.com/tmc9nKb Skjønner at man skal multiplisere sannsynligheten for å få fisk (0,1) med sannsynligheten for å ikke få fisk (0,9) to ganger. Men hvorfor multipliserer man med 3 etterpå? Har sett lignende oppgaver hvor man ikke multipliserer med antall utfall, men bare ganger sammen de forskjellige uavhengige sannsynlighetene. Er det noen som har en forklaring på hvorfor man i dette tilfellet skal gange med 3, og i andre tilfeller ikke? Grunnen er at det er 3 ulike måter å få én fisk på, nemlig fisk på bare første kast, bare andre kast eller bare tredje kast. Litt mer åpenbart hvis du ser på utregningen som 0.1*0.9*0.9+0.9*0.1*0.9+0.9*0.9*0.1. Hvis spørsmålet var sannsynligheten for f.eks. å få fisk på første kast og ikke på de andre så hadde du ikke ganget med 3, siden det bare kan skje på én måte. 1 Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Sliter litt med en sannsynlighetsoppgave, og hadde satt stor pris på litt hjelp. Her er oppgaven: http://imgur.com/tmc9nKb Skjønner at man skal multiplisere sannsynligheten for å få fisk (0,1) med sannsynligheten for å ikke få fisk (0,9) to ganger. Men hvorfor multipliserer man med 3 etterpå? Har sett lignende oppgaver hvor man ikke multipliserer med antall utfall, men bare ganger sammen de forskjellige uavhengige sannsynlighetene. Er det noen som har en forklaring på hvorfor man i dette tilfellet skal gange med 3, og i andre tilfeller ikke? Grunnen er at det er 3 ulike måter å få én fisk på, nemlig fisk på bare første kast, bare andre kast eller bare tredje kast. Litt mer åpenbart hvis du ser på utregningen som 0.1*0.9*0.9+0.9*0.1*0.9+0.9*0.9*0.1. Hvis spørsmålet var sannsynligheten for f.eks. å få fisk på første kast og ikke på de andre så hadde du ikke ganget med 3, siden det bare kan skje på én måte. Herlig, tusen takk! Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Har en oppgave til som jeg ikke helt skjønner svaret på. Det er oppgave c) her:http://imgur.com/vhT44sI Her er fasiten:http://imgur.com/HoKvmXZNoen som ser hvordan man kommer frem til det svaret? Har prøvd å sette inn T(n) i utrykket, men klarer ikke å komme noe videre. Her er det jeg har gjort:http://imgur.com/WsrSrXtSer at i fasiten er ikke T med engang, men skjønner ikke helt hvordan man kommer frem til det. Om noen eventuelt kunne gitt meg en pekepinn på hvordan man skal løse oppgaven så hadde det vært til stor hjelp. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Du tenker litt feil. Kanskje du kan forsøke slik: , Med regel: I setter du inn for , i setter du inn for , og i setter du inn for . Eksempelvis blir Alle steder hvor det var en n, står det nå m+n. 1 Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Du tenker litt feil. Kanskje du kan forsøke slik: , Med regel: I setter du inn for , i setter du inn for , og i setter du inn for . Eksempelvis blir Alle steder hvor det var en n, står det nå m+n. Tusen takk! Måtte lese det noen ganger for å forstå det helt, men forsto det mye bedre nå. Prinsippet er vel at T(m) og T(n) begge er et trekanttall, men at de ikke kan være det samme trekanttallet. Så derfor kan formelen for T(n) brukes for T(m) også, bare at man bytter ut n med m? Og dermed kan det samme gjøres med m+n og n? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Vel, T er en funksjon. T tar et naturlig tall (n) og gjør det til . Dette er bare en beskrivelse for hva funksjonen T gjør med dette naturlige tallet. Når vi skriver T(n+m) så er vi ute etter hva funksjonen gjør med dette tallet (n+m). Tallene m og n kan være forskjellige, eller de kan være like, det vet vi ikke. Men vi vet hva funksjonen gjør med et heltall, og (n+m) er et heltall. Om vi ønsket kunne vi benyttet en substitusjon: (n+m) er jo lik *noe*, la dette være u, s.a. (n+m)=u. Isåfall så må spørsmålet "hva gjør T med (n+m)?" være det samme som å spørre "hva gjør T med u?". Og T tar et heltall (n) og gjør det til . Tallet u er et heltall, så vi får . Husk at u=n+m, så . Så u erstatter n, og n+m erstatter u. Eller direkte, n+m erstatter n. Håper dette gav mening. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå