IntelAmdAti Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Formelen dere leter etter er at bredde , der d er avstanden objektet er fra øyet. Denne finnes ved hjelp av å approksimere øyet til et punkt, og synsbredden på objektet som en trekant, sammensatt av to rettvinklede trekanter. Formelen er lineær, så deres antakelse er helt riktig. Den formelen gir ikke mening Tangens rett før tangens invers? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Den formelen gir ikke mening Tangens rett før tangens invers? Jo, det gjør den. Det er heller ingenting i veien med å ha tangens brettet rundt en invers-funksjon av tangens. De løser seg selvfølgelig opp mot hverandre, men å beholde formelen slik har et helt annet formål enn å bare gi riktig svar. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 (endret) Endret 20. mars 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Illus Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Så da bruker man denne formelen til først å finne V (Siden S (10m) og D (100m) er kjent) .. også bruker man denne V'en til å finne S for de andre avstandene ? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 (endret) Så da bruker man denne formelen til først å finne V (Siden S (10m) og D (100m) er kjent) .. også bruker man denne V'en til å finne S for de andre avstandene ? Nei, bruk forholdet mellom lengde og avstand som beskrevet på forrige side Formelen gir deg to ukjente, du kan bruke den men det tar mer tid. Først finner du V med formel, denne setter du inn på nytt når du kjenner D og da finner du nye S. Endret 20. mars 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 (endret) Nøkkelen er å se at vinkelen V, eller den vinkelen jeg benyttet i formelen over, er den samme for alle d. Det er forøvrig nøyaktig samme formel, med en annen vinkel som utgangspunkt. Jeg er overrasket over at IntelAmdAti tilsynelatende ikke ser dette. I ditt eksempel så er , der d er avstanden mellom lensen og objektet, og l er synsbredden du ønsker. Igjen så har jeg forenklet lensen til ett enkelt punkt. Endret 20. mars 2017 av cuadro Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Sliter litt med en oppgave i statistikk som omhandler hypetesetesting.Her er oppgaven: http://imgur.com/I39lvCV Her er det jeg har gjort: http://imgur.com/mYx4GeD Har altså utført en (Z-test) og funnet ut at Z= -5,27I følge fasiten skal H_0 da forkastes, og H_1 gjelder. Men jeg trodde at Z-verdien måtte være større enn Z_Alfa for at H_0 skulle forkastes. Men -5,27 er jo mindre enn 2,326.Er det noen som kan forklare hvorfor H_0 forkastes når jeg får den Z-verdien (som er mindre en Z_Alfa)? Er det eventuelt noe spesielt med at Z-verdien er negativ? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Er veldig lenge siden jeg hadde statistikk, men jeg mener forsåvidt at det kritiske punktet er et område. Altså, dersom så forkastes null-hypotesen. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 (endret) Er veldig lenge siden jeg hadde statistikk, men jeg mener forsåvidt at det kritiske punktet er et område. Altså, dersom så forkastes null-hypotesen. Ja, takk skal du ha. Fant ut av det isted. De to strekene på hver sin side av Z-en betyr vel "absoluttverdien" til Z? Slik at man ser bortifra fortegnet. Altså er 5,27>2,326, og nullhypotesen forkastes. Endret 28. mars 2017 av haakon94 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Det kommer an på hvor nøye du vil være, men her bør helst nullhypotesen din være at rekrutter fra Finnmark er minst like høye som resten, og du skal da bruke en ensidig test med Z(1- konfidensnivået ditt) som kritisk verdi. Så lenge du bruker symmetriske fordelinger, blir resultatet det samme som hvis du bare dropper minustegnet, men det er mer formelt riktig. 1 Lenke til kommentar
Mr.Bruun Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Trenger litt hjelp angående potensfunksjoner og eksponentialfunksjoner. Har blitt lært at en potensfunksjon har formen f(x)= a*x^k og en eksponentialfunksjon har formen f(x)=a*k^x Har forstått det slik at i en potensfunksjon er a og k konstante, og x er variabelen. Er litt usikker på eksponentialfunksjonen .. Kan noen forklare forskjellen ved disse og hvilke som er variable. Også hvorfor man ville brukt en funksjon fremfor den andre i spesielle tilfeller. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Det kommer an på hvor nøye du vil være, men her bør helst nullhypotesen din være at rekrutter fra Finnmark er minst like høye som resten, og du skal da bruke en ensidig test med Z(1- konfidensnivået ditt) som kritisk verdi. Så lenge du bruker symmetriske fordelinger, blir resultatet det samme som hvis du bare dropper minustegnet, men det er mer formelt riktig. Takk for det Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) Nøkkelen er å se at vinkelen V, eller den vinkelen jeg benyttet i formelen over, er den samme for alle d. Det er forøvrig nøyaktig samme formel, med en annen vinkel som utgangspunkt. Jeg er overrasket over at IntelAmdAti tilsynelatende ikke ser dette. I ditt eksempel så er , der d er avstanden mellom lensen og objektet, og l er synsbredden du ønsker. Igjen så har jeg forenklet lensen til ett enkelt punkt. Det kan kortes ned til Trenger ikke å gjøre det mer komplisert enn det er :-) Endret 30. mars 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Jeg tror du må få deg briller. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Kan noen forklare forskjellen ved disse og hvilke som er variable. Også hvorfor man ville brukt en funksjon fremfor den andre i spesielle tilfeller. Det er fremdeles x som representerer en variabel. Forskjellen er hvordan funksjonen endrer seg med variabelen. Vi kan ta et veldig enkelt eksempel der og I potensfunksjonen: I eksponentialfunksjonen: Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Jeg tror du må få deg briller. Neida, tangensene opphever hverandre og det ganges med 2 og deles med 2. Det er et lineært forhold mellom opprinnelig bredde og relativ lik bredde på en valgfri ny avstand Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 (endret) Dette har jeg jo allerede skrevet til deg, og det er også gjort i innlegget du siterte. Derfor sier jeg at jeg tror du må få deg briller. Endret 31. mars 2017 av cuadro Lenke til kommentar
mat.myklebust Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 (endret) Noen som kjenner til Simpsons tilnærmingsformel (ikke Simpson's rule / Simpsons regel)? - Isåfall, hvilket navn går denne formelen under på engelsk? Se eksempel på vedlagt bilde. Epsilon100 og Epsilon110 er hhv. første og siste kjente verdi. Endret 1. april 2017 av mat.myklebust Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Gitt likningen ln(x) + ln(x+2) = ln(3) Hva er i veien for å bare fjerne ln fra alle ledd med en gang ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 (endret) At det gir galt svar. Endret 2. april 2017 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå