Patkaaa Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Hei, fikk 1+ på R2 halvdag. Mener selv at oppgavene var urettferdige og burde få mer uttelling enn jeg gjorde. Ettersom strykprosenten i klassen var på over 60% har lærerne bestemt seg for å ha del 1 som prøve på mandag. Vi har fått utdelt løsningsforslaget. Det jeg sliter med å forstå er hvordan de får tan(2x)=-1 til radianer, og at -1 blir -pi/4. sin(x)/cos(x) = tan(x) => sin(2x)/cos(2x) = tan(2x) cos(2x)/cos(2x) = 1 på samme måte som 5/5 = 1 for å finne ut hvordan de kommer til -pi/4 bør du se på eksakte trigonometriske løsninger, og lære deg å bruke enhetssirkelen med disse eksakte løsningene. Takker for svar. Forstår den delen du forklarte. Er den -pi/4 delen jeg stusser litt med. Det med eksakte løsninger, den tabellen, står det oppført hvilke verdier tall har, som f.eks. -1 i denne oppgaven? ( Har en utdatert bok vi bruker på skolen, en del stoff som ikke står i den som vi på kunne ) . Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Takker for svar. Forstår den delen du forklarte. Er den -pi/4 delen jeg stusser litt med. Det med eksakte løsninger, den tabellen, står det oppført hvilke verdier tall har, som f.eks. -1 i denne oppgaven? ( Har en utdatert bok vi bruker på skolen, en del stoff som ikke står i den som vi på kunne ) . Se ett par videoer om enhetssirkelen, også tenker du på når sin(2x)/cos(2x) = -1. Enhetssirkelen er virkelig bra å kunne. 2 Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Takker for svar. Forstår den delen du forklarte. Er den -pi/4 delen jeg stusser litt med. Det med eksakte løsninger, den tabellen, står det oppført hvilke verdier tall har, som f.eks. -1 i denne oppgaven? ( Har en utdatert bok vi bruker på skolen, en del stoff som ikke står i den som vi på kunne ) . Se ett par videoer om enhetssirkelen, også tenker du på når sin(2x)/cos(2x) = -1. Enhetssirkelen er virkelig bra å kunne. Skal gjøre det! Takker for tipset. Har du kanskje noen flere på lager som kan hjelpe meg? Forstår veldig at du ikke vil si meg "svaret" og heller vil at jeg skal lese/lære selv, men hadde vært takknemlig for en grundigere forklaring som kan hjelpe meg med å forstå Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 (endret) Det er enhetssirkelen som er tingen: Rød linje er sinus, blå linje er cosinus. Dersom du har et punkt på sirkelen, trekk en vanrett linje til rød linje for å finne sinusverdi, og en loddrett linje til blå linje for å finne cosinusverdi. Tangens er gitt ved sinus delt på cosinus. Hvor må punktet på sirkelen være, for at sinus-verdi delt på cosinus-verdi skal være 1? Vel, begge verdier må enten være positiv, eller begge verdier negativ. Dessuten må verdiene være like stor. Da må punktet være slik som den grønne linjen illustrerer på bildet. Den grønne linjen krysser sirkelen på pi/4 radianer (eventuelt 5pi/4 radianer, og så 9pi/4 radianer osv, gitt ved pi/4 + n*pi radianer, n=0,1,2...) Endret 8. januar 2017 av cuadro Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Det er enhetssirkelen som er tingen: enhetss.png Rød linje er sinus, blå linje er cosinus. Dersom du har et punkt på sirkelen, trekk en vanrett linje til rød linje for å finne sinusverdi, og en loddrett linje til blå linje for å finne cosinusverdi. Tangens er gitt ved sinus delt på cosinus. Hvor må punktet på sirkelen være, for at sinus-verdi delt på cosinus-verdi skal være 1? Vel, begge verdier må enten være positiv, eller begge verdier negativ. Dessuten må verdiene være like stor. Da må punktet være slik som den grønne linjen illustrerer på bildet. Den grønne linjen krysser sirkelen på pi/4 radianer (eventuelt 5pi/4 radianer, og så 9pi/4 radianer osv, gitt ved pi/4 + n*pi radianer, n=0,1,2...) For Guds skyld håper jeg du er lærer, for det der var nydelig forklart. Tusen takk! Gikk opp et lys for meg nå Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Fant en artig sak i en S1-bok, av alle ting. Finn a og t (begge positive, ensifrede heltall) slik at ligningen (2(t+157))^2=10a976 går opp. Har forsåvidt løst den, men mon tro hvordan man mener en S1-elev skal resonnere... denne står i en seksjon hvor hjelpemidler er tillatt, er det noe fancy geogebra-features som gjør denne til piece of cake? Slik jeg løste den føltes det mer som en MAT1100-oblig-oppgave. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 (endret) Mener du at det står 10*a*976 (vel, det kan du jo ikke mene mtp. oppgavekravet), eller at a representerer et ukjent siffer, og at 10a976 er ett enkelt tall? Dersom sistnevnte, så er det jo kun å iterere over kvadrattall, for så å finne den som passer (og om du tenker på bakerste siffer, så er det egentlig kun to potensielle muligheter). Slik tenkte jeg: Tallet på høyresiden slutter på 6. Kvadrattall som slutter på 6, har enten 4 eller 6 som siste siffer. t+157 ganges med 2, så dermed må t+157 slutte på enten 2 eller 3, dvs. t = 5 eller 6. En rask test viser at t=5 og a=4. Endret 12. januar 2017 av cuadro Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Det er vel bare å regne ut (2(t+157))^2 for t fra en til ni i Excel? Siden man har alle hjelpemidler, mener jeg.. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Mener du at det står 10*a*976 (vel, det kan du jo ikke mene mtp. oppgavekravet), eller at a representerer et ukjent siffer, og at 10a976 er ett enkelt tall? Dersom sistnevnte, så er det jo kun å iterere over kvadrattall, for så å finne den som passer (og om du tenker på bakerste siffer, så er det egentlig kun to potensielle muligheter). Slik tenkte jeg: Tallet på høyresiden slutter på 6. Kvadrattall som slutter på 6, har enten 4 eller 6 som siste siffer. t+157 ganges med 2, så dermed må t+157 slutte på enten 2 eller 3, dvs. t = 5 eller 6. En rask test viser at t=5 og a=4. Jeg resonnerte tilsvarende, men jeg manipulerte høyresiden endel før jeg dividerte med 4 - og kom frem til at t+157 enten slutter på 8 eller 2, som ga t=1 eller t=5. t=1 medførte med en gang a<0, og dermed ble t=5. Må vel være prøve/feile de sikter til, slike "se hvilke kvadrattall som slutter på hva"-greier er nok for kreativt for S1 Lenke til kommentar
Hawaiiiiii Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Hei jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre denne oppgaven? Endret 16. januar 2017 av Hawaiiiiii Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hva har du prøvd? Lenke til kommentar
Hawaiiiiii Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) har skrevet opp alle sannsynlighetene. Tenkte å bruke total sannsynlighet, altså å gange 0,001 med 0,60 og 0,01 med 0,39 og 0,003 med 0,39 for å så plusse de sammen, men det ble feil svar... Endret 17. januar 2017 av Hawaiiiiii Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Det er riktig fremgangsmåte, så dobbeltsjekk desimalene dine og at du ganger riktige tall sammen. Lenke til kommentar
Hawaiiiiii Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 har fått til a) nå, hadde ganget sammen feil tall , men lurer litt på b).. er det betinget sannsynlighet jeg skal bruke her og? svaret skal bli 0,053 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 har fått til a) nå, hadde ganget sammen feil tall , men lurer litt på b).. er det betinget sannsynlighet jeg skal bruke her og? svaret skal bli 0,053 Ja. Du må bruke Bayes teorem. Hvis du har fått til a) så har du alle tallene du trenger for å regne ut P(Snøvær | Ulykke) Lenke til kommentar
Synonymt Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Jeg er visst litt rusten på summetegn, eller har vel aldri lært det helt ordentlig. Jeg står litt fast på denne oppgaven: Jeg kommer så langt som dette, men ser ikke helt hvor veien går videre: Lenke til kommentar
PopcornFest Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 To tips: * Husk definisjonen av x-bar (gjennomsnittet av x), som er sum(x_i)/n. Prøv å finn en steds du kan bruke dette. * Dersom du summerer en konstant n ganger, er det det samme som å gange konstanten med n. Dette kan du bruke i det siste leddet ditt. Lykke til! Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Generelt når du er ganske nær fasiten slik vil jeg se hva som mangler for å få det til å gå opp. I det tilfellet vil det hele løse seg om det andre summetegnet kan skrives om til -2(sum)x_bar^2. Hvis du så reverse engineerer det ser du kanskje hvorfor det blir slik? Konstanter kan slenges utenfor summetegnet, forøvrig. Lenke til kommentar
BrofromB Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Nytt spørs. Lurer på om noen kan vise meg hva de mener med å bruke, *se bilde*, ulikheten til å finne om rekken konvergerer eller divergerer? Takker! Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hvordan vet du om en rekke konvergerer eller divergerer? (Spesielt av typen a/n^x) Svarer du på det spørsmålet har du svaret du leter etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå