Svigermors drøm Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Jeg ser ikke overgangen her, noen som kan forklare hva de har gjort? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Jeg ser ikke overgangen her, noen som kan forklare hva de har gjort? grenseverdi.PNG L'Hopital 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 (endret) Jeg ser ikke overgangen her, noen som kan forklare hva de har gjort? grenseverdi.PNG De har ganget ut faktorene nede: Deretter deler de på x, og får: Første leddet under kan du benytte L'hopital på, og får -1. Derav sluttresultatet. Edit: Eventuelt sette inn x=0 i første leddet før du forkorter med x. Samme resultat. Endret 17. desember 2016 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Angående det med å sette x = 0 i et ledd, kan man gjøre det sånn helt uten videre? Kan man velge hvilke ledd man skal bytte ut x med og beholde x i andre ledd? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Jeg trenger hjelp til valg av statistisk test for "goodness-of-fit" mellom et datasett med en ukjent distribusjon og en hypotetisk distribusjon, slik som KS-testen gjør. Dataene mine kommer i utgangspunktet fra en kontinuerlig fordeling, men måten de registreres på gjør at de blir diskrete. Dvs. tallene blir til heltall etter avrunding. Dataene er allerede samlet inn og jeg kan ikke endre dem. Jeg ønsker å teste om dataene kommer fra en normalfordeling. KS-testen gjelder tydeligvis kun for tall fra en kontinuerlig fordeling. Kan jeg kjøre en parametrisk test ala. Pearson's Chi-squared? Eller hvilken test kan jeg bruke? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Eller hvilken test kan jeg bruke?Jarque-Bera? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Eller hvilken test kan jeg bruke? Jarque-Bera? Jeg kjørte testen nå i R. Fikk ut dette resultatet: Jarque Bera Test data: myData X-squared = 9394.205, df = 2, p-value < 2.2e-16 Kan det være rimelig med en så lav p-verdi når jeg har utvalgsstørrelse på n = 460? Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Noen her som vet hva dette er for en formel og hva det står der man ikke kan lese på bildet? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Ser ut som det har noe med Fibonacci-tallene og det gylne snitt å gjøre Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Hmm, okei. Men denne: http://home.adelphi.edu/~stemkoski/mathematrix/phi7.gif Er det riktig formel for fibonacci-sekvensen? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Hmm, okei. Men denne: http://home.adelphi.edu/~stemkoski/mathematrix/phi7.gif Er det riktig formel for fibonacci-sekvensen? Begge formlene har med Fibonacci å gjøre. Det finnes flere formler som har til hensikt å produsere det n'te tallet i rekka, og dette er to av dem. Merk at den greske bokstaven phi i det forrige bildet representerer det gylne snitt, gitt ved . Det som er enda mer fascinerende med disse formlene, er at til tross for at de er veldig irrasjonale av natur (phi og sqrt5), så produserer de heltall, for heltallige n. Endret 3. januar 2017 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Ah, okei. Men vet du hva hele den første formelen fra bildet er? Den med Xn=? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Ser ut som de bruker en gammel TeX-kompilator på forumet her, men tror du skjønner hvor dette går. Endret 4. januar 2017 av Aleks855 Lenke til kommentar
BrofromB Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Sitter fast på denne oppgaven, noen som kan hjelpe meg å finne summen til serien, eller vise om den divergerer eller ikke? Fasit sier svaret er: 12/5 Takker for hjelp! Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) Ut fra formen på leddene er det jo en geometrisk rekke, som har kjent sumformel om du finner k og a1, forutsatt at |k|<1 (noe som er tilfelle her). Endret 6. januar 2017 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Ut fra formen på leddene er det jo en geometrisk rekke, som har kjent sumformel om du finner k og a1, forutsatt at |k|>1 (noe som er tilfelle her). < vs. > typo? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Ut fra formen på leddene er det jo en geometrisk rekke, som har kjent sumformel om du finner k og a1, forutsatt at |k|>1 (noe som er tilfelle her). < vs. > typo? Hehe, holdt inne shift by accident, ja. Takker for korreksjonen. Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Hei, fikk 1+ på R2 halvdag. Mener selv at oppgavene var urettferdige og burde få mer uttelling enn jeg gjorde. Ettersom strykprosenten i klassen var på over 60% har lærerne bestemt seg for å ha del 1 som prøve på mandag. Vi har fått utdelt løsningsforslaget. Det jeg sliter med å forstå er hvordan de får tan(2x)=-1 til radianer, og at -1 blir -pi/4. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Hei, fikk 1+ på R2 halvdag. Mener selv at oppgavene var urettferdige og burde få mer uttelling enn jeg gjorde. Ettersom strykprosenten i klassen var på over 60% har lærerne bestemt seg for å ha del 1 som prøve på mandag. Vi har fått utdelt løsningsforslaget. Det jeg sliter med å forstå er hvordan de får tan(2x)=-1 til radianer, og at -1 blir -pi/4. sin(x)/cos(x) = tan(x) => sin(2x)/cos(2x) = tan(2x) cos(2x)/cos(2x) = 1 på samme måte som 5/5 = 1 for å finne ut hvordan de kommer til -pi/4 bør du se på eksakte trigonometriske løsninger, og lære deg å bruke enhetssirkelen med disse eksakte løsningene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå