Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke overgangen her, noen som kan forklare hva de har gjort?

attachicon.gifgrenseverdi.PNG

 

 

De har ganget ut faktorene nede:

 

chart?cht=tx&chl==\lim_{x\to 0}\frac{-x}{\ln{(1-x)}-x\ln{(1-x)}-x}

 

Deretter deler de på x, og får:

 

chart?cht=tx&chl==\lim_{x\to 0}\frac{-1}{\frac{\ln{(1-x)}}{x}-\ln{(1-x)}-1}

 

Første leddet under kan du benytte L'hopital på, og får -1. Derav sluttresultatet.

 

Edit: Eventuelt sette inn x=0 i første leddet før du forkorter med x. Samme resultat.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp til valg av statistisk test for "goodness-of-fit" mellom et datasett med en ukjent distribusjon og en hypotetisk distribusjon, slik som KS-testen gjør. 

 

Dataene mine kommer i utgangspunktet fra en kontinuerlig fordeling, men måten de registreres på gjør at de blir diskrete. Dvs. tallene blir til heltall etter avrunding. Dataene er allerede samlet inn og jeg kan ikke endre dem.

 

Jeg ønsker å teste om dataene kommer fra en normalfordeling. KS-testen gjelder tydeligvis kun for tall fra en kontinuerlig fordeling. Kan jeg kjøre en parametrisk test ala. Pearson's Chi-squared? Eller hvilken test kan jeg bruke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm, okei. Men denne: http://home.adelphi.edu/~stemkoski/mathematrix/phi7.gif

 

Er det riktig formel for fibonacci-sekvensen?

 

Begge formlene har med Fibonacci å gjøre. Det finnes flere formler som har til hensikt å produsere det n'te tallet i rekka, og dette er to av dem.

 

Merk at den greske bokstaven phi i det forrige bildet representerer det gylne snitt, gitt ved chart?cht=tx&chl=\frac{\sqrt5 + 1}{2}.

 

Det som er enda mer fascinerende med disse formlene, er at til tross for at de er veldig irrasjonale av natur (phi og sqrt5), så produserer de heltall, for heltallige n. :)

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, fikk 1+ på R2 halvdag. Mener selv at oppgavene var urettferdige og burde få mer uttelling enn jeg gjorde. Ettersom strykprosenten i klassen var på over 60% har lærerne bestemt seg for å ha del 1 som prøve på mandag. Vi har fått utdelt løsningsforslaget. 

Det jeg sliter med å forstå er hvordan de får tan(2x)=-1 til radianer, og at -1 blir -pi/4. 

 

post-384302-0-88610700-1483825936_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei, fikk 1+ på R2 halvdag. Mener selv at oppgavene var urettferdige og burde få mer uttelling enn jeg gjorde. Ettersom strykprosenten i klassen var på over 60% har lærerne bestemt seg for å ha del 1 som prøve på mandag. Vi har fått utdelt løsningsforslaget. 

 

Det jeg sliter med å forstå er hvordan de får tan(2x)=-1 til radianer, og at -1 blir -pi/4. 

 

 

sin(x)/cos(x) = tan(x) => sin(2x)/cos(2x) = tan(2x)

 

cos(2x)/cos(2x) = 1 på samme måte som 5/5 = 1

 

for å finne ut hvordan de kommer til -pi/4 bør du se på eksakte trigonometriske løsninger, og lære deg å bruke enhetssirkelen med disse eksakte løsningene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...