the_last_nick_left Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Nei, du blander med nullpunkter. Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Nei, du blander med nullpunkter. Nå ble jeg usikker, hva er forskjellen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Et nullpunkt er et punkt der funksjonsverdien er null. Et stasjonært punkt er et punkt der den deriverte er null. Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Et nullpunkt er et punkt der funksjonsverdien er null. Et stasjonært punkt er et punkt der den deriverte er null. Okei, skjønner! Om jeg har derivert en brøk ned til: 1/(1-3x)^2 , så har jeg ingen stasjonærpunkt fordi telleren ikke har noen x-verdi? Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Hei. Sliter med generell parametrisering av overflater og objekter i multivariabel calculus. Så da lurer jeg på om noen har linker til gode eksempler. Ser ofte eksamens oppgaver som krever at man "plotter" en figur L hvor L er beskrevet med forskjellige overflater slik: Et legeme L er begrenset av kjeglen z = r, sylinderen r^2 = 1 og kuleflaten ρ = √5, Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Hei! Kan noen hjelpe meg med dette: Når man skal partiellderivere x/y, hva gjør man da? Har prøvd med brøkregelen for derivasjon, men kommer ikke frem til rett svar. Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Hei! Kan noen hjelpe meg med dette: Når man skal partiellderivere x/y, hva gjør man da? Har prøvd med brøkregelen for derivasjon, men kommer ikke frem til rett svar. Partiell derivert av f(x, y) gir en vektor [df/dx, df/dy] Deriver først med hensyn på x og hold y konstant (ikke gjør noe med y leddene) repetere men nå med hensyn på y og hold x urørt Endret 12. desember 2016 av fixxit Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Hei! Kan noen hjelpe meg med dette: Når man skal partiellderivere x/y, hva gjør man da? Har prøvd med brøkregelen for derivasjon, men kommer ikke frem til rett svar. Partiell derivert av f(x, y) gir en vektor [df/dx, df/dy] Deriver først med hensyn på x og hold y konstant (ikke gjør noe med y leddene) repetere men nå med hensyn på y og hold x urørt Takk for svar, men jeg får fortsatt feil når jeg regner... Har du tid til å vise meg rett utregning? Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Hei! Kan noen hjelpe meg med dette: Når man skal partiellderivere x/y, hva gjør man da? Har prøvd med brøkregelen for derivasjon, men kommer ikke frem til rett svar. Partiell derivert av f(x, y) gir en vektor [df/dx, df/dy] Deriver først med hensyn på x og hold y konstant (ikke gjør noe med y leddene) repetere men nå med hensyn på y og hold x urørt Takk for svar, men jeg får fortsatt feil når jeg regner... Har du tid til å vise meg rett utregning? f(x,y)=x/y=x*y^-1 df/dx (deriverer først med hensyn til x)=y^-1 df/dy (deriverer med hensyn på y)= -1xy^-2= -x/y^2 Endret 12. desember 2016 av Manager Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Hei! Kan noen hjelpe meg med dette: Når man skal partiellderivere x/y, hva gjør man da? Har prøvd med brøkregelen for derivasjon, men kommer ikke frem til rett svar. Partiell derivert av f(x, y) gir en vektor [df/dx, df/dy] Deriver først med hensyn på x og hold y konstant (ikke gjør noe med y leddene) repetere men nå med hensyn på y og hold x urørt Takk for svar, men jeg får fortsatt feil når jeg regner... Har du tid til å vise meg rett utregning? f(x,y)=x/y=x*y^-1 df/dx (deriverer først med hensyn til x)=y^-1 df/dy (deriverer med hensyn på y)= -1xy^-2= Takk! Så man skal ikke bruke brøkregelen for derivasjon? Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Hei! Kan noen hjelpe meg med dette: Når man skal partiellderivere x/y, hva gjør man da? Har prøvd med brøkregelen for derivasjon, men kommer ikke frem til rett svar. Partiell derivert av f(x, y) gir en vektor [df/dx, df/dy] Deriver først med hensyn på x og hold y konstant (ikke gjør noe med y leddene) repetere men nå med hensyn på y og hold x urørt Takk for svar, men jeg får fortsatt feil når jeg regner... Har du tid til å vise meg rett utregning? f(x,y)=x/y=x*y^-1 df/dx (deriverer først med hensyn til x)=y^-1 df/dy (deriverer med hensyn på y)= -1xy^-2= Takk! Så man skal ikke bruke brøkregelen for derivasjon? Selvfølgelig kan man benytte brøkregelen, men som du ser, så snur jeg om stykket, slik at jeg kan heller bruke produktregelen (som er mye enklere å bruke) Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Hei! Kan noen hjelpe meg med dette: Når man skal partiellderivere x/y, hva gjør man da? Har prøvd med brøkregelen for derivasjon, men kommer ikke frem til rett svar. Partiell derivert av f(x, y) gir en vektor [df/dx, df/dy] Deriver først med hensyn på x og hold y konstant (ikke gjør noe med y leddene) repetere men nå med hensyn på y og hold x urørt Takk for svar, men jeg får fortsatt feil når jeg regner... Har du tid til å vise meg rett utregning? f(x,y)=x/y=x*y^-1 df/dx (deriverer først med hensyn til x)=y^-1 df/dy (deriverer med hensyn på y)= -1xy^-2= Takk! Så man skal ikke bruke brøkregelen for derivasjon? Selvfølgelig kan man benytte brøkregelen, men som du ser, så snur jeg om stykket, slik at jeg kan heller bruke produktregelen (som er mye enklere å bruke) Du har rett, det ble mye enklere. Regelen er at det man har under brøkstreken kan man flytte opp, så lenge man opphøyer den i -1, ikke sant? Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Det du foreslår gjelder kun i tilfeller der variabelen kun er av første orden. Er den av høyere orden blir det du opphøyer i lik ordenen til variabelen. Følgelig: 1/x = x^-1 1/x^2 =x^-2 3/x^8=3x^-8 ...etc Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Hei! Noen som ser overgangen her? Jeg fatter ikke hvordan de får 1/9 utenfor integralet og likevel beholde øvre og nedre grense på integralet slik det er gjort her. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Hei! Noen som ser overgangen her? Jeg fatter ikke hvordan de får 1/9 utenfor integralet og likevel beholde øvre og nedre grense på integralet slik det er gjort her. integral.PNG De har bare substituert u=9x+22. Da er nye nedre grense lik 9*2+22=40, tilsvarende for øvre grense. dx substitueres vekk ved hjelp av å regne ut du/dx. Endret 15. desember 2016 av Henrik B 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Hei! Noen som ser overgangen her? Jeg fatter ikke hvordan de får 1/9 utenfor integralet og likevel beholde øvre og nedre grense på integralet slik det er gjort her. integral.PNG De har bare substituert u=9x+22. Da er nye nedre grense lik 9*2+22=40, tilsvarende for øvre grense. dx substitueres vekk ved hjelp av å regne ut du/dx. Jeg forstår hvordan de fikk grensen, men ikke hvor 1/9 kommer fra. edit: Ser det nå! Takk Endret 15. desember 2016 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Hei! Kjapt spm på mine gamle mattekunnskaper(diskusjon på jobb). Når: 1/x=1/a+1/b+1/c som igjen blir: 1/b=1/x-1/a-1/c for å løyse opp: b=1/(1/x-1/a-1/c) Men husker ikkje koss eg går videre for å få den videre ut(korte meir ned. går det?). Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Lage et uttrykk for x, eller b? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Lage et uttrykk for x, eller b? Litt sløvt forklart av meg. Ja, eg vil ha enkleste uttrykk for "b" Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Multipliser med acx over og under hovedbrøkstreken. Da får du b=acx/(ac-cx-ax), som er det enkleste jeg kan se du kan få. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå