the_last_nick_left Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 (endret) Du får riktig svar, men det er bare flaks. At a*b= c innebærer generelt ikke at a=c eller at b=c, dette gjelder bare når det skal være lik null. Kall e^x for y og skriv om uttrykket til en andregradslikning. Endret 28. november 2016 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
snowik Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) Hei. Har et sikkert altfor enkelt spørsmål for dere her inne, når ejg ser på hva dere driver med på de andre sidene, men uansett: Har et likningsproblem, hvor jeg føler jeg gjør alt rett, men allikevel får feil svar. Hadde vært ypperlig om noen kunne forklart jhva jeg gjør feil til meg! Løs likningen x-1(:2)+x+3(:4)=7 Skal selvfølgelig finne fellesnevner, som er 4. Videre derifra multipliserer jeg 2 & -1 med 4, x & 3 med 4 og 7 med 4. Forkorter brøken slik at jeg unngår å ha deletallene 2 og 4 i oppgaven. Videre flyttebytter jeg. Altså blir det til slutt, etter det jeg regnet: 2x-2+x+3=28 2x+x=28+2-3 3x(:3)=27(:3) x=9 Fasiten sier at x=7, og jeg forstår virkelig ikke hva jeg har gjort. Kan eventuelt sende inn et bilde, for oppsettet ovenfor ser jeg er utrolig knølete.. Endret 29. november 2016 av snowik Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hei. Har et sikkert altfor enkelt spørsmål for dere her inne, når ejg ser på hva dere driver med på de andre sidene, men uansett: Har et likningsproblem, hvor jeg føler jeg gjør alt rett, men allikevel får feil svar. Hadde vært ypperlig om noen kunne forklart jhva jeg gjør feil til meg! Løs likningen x-1(:2)+x+3(:4)=7 Skal selvfølgelig finne fellesnevner, som er 4. Videre derifra multipliserer jeg 2 & -1 med 4, x & 3 med 4 og 7 med 4. Forkorter brøken slik at jeg unngår å ha deletallene 2 og 4 i oppgaven. Videre flyttebytter jeg. Altså blir det til slutt, etter det jeg regnet: 2x-2+x+3=28 2x+x=28+2-3 3x(:3)=27(:3) x=9 Fasiten sier at x=7, og jeg forstår virkelig ikke hva jeg har gjort. Kan eventuelt sende inn et bilde, for oppsettet ovenfor ser jeg er utrolig knølete.. Jeg regner med du mener (x-1)/2+(x+3)/4=7? I så fall har du rett og fasiten feil. Det er enkelt å sjekke, bare sett x=9 inn i ligningen, så ser du at venstre og høyre side blir lik, mens det ikke stemmer for x=7. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hei. Har et sikkert altfor enkelt spørsmål for dere her inne, når ejg ser på hva dere driver med på de andre sidene, men uansett: Har et likningsproblem, hvor jeg føler jeg gjør alt rett, men allikevel får feil svar. Hadde vært ypperlig om noen kunne forklart jhva jeg gjør feil til meg! Løs likningen x-1(:2)+x+3(:4)=7 Skal selvfølgelig finne fellesnevner, som er 4. Videre derifra multipliserer jeg 2 & -1 med 4, x & 3 med 4 og 7 med 4. Forkorter brøken slik at jeg unngår å ha deletallene 2 og 4 i oppgaven. Videre flyttebytter jeg. Altså blir det til slutt, etter det jeg regnet: 2x-2+x+3=28 2x+x=28+2-3 3x(:3)=27(:3) x=9 Fasiten sier at x=7, og jeg forstår virkelig ikke hva jeg har gjort. Kan eventuelt sende inn et bilde, for oppsettet ovenfor ser jeg er utrolig knølete.. (x-1)/2 + (x+3)/4 = 7 x = 9 Fasiten har feil, eller du stiller opp stykket feil. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Noen som kan forklare meg hvordan man kan se forskjell på en MA og AR prosess ut fra grafer? Forstår hvordan jeg kan se forskjell ut fra et Correlogram. Da vil jo den som plutselig får en autocorrelasjon på null være MA og den hvor autocorrelasjonen synker gradvis AR. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Nå er jeg litt frekk, og litt undrende, men hva slags matematikk er dette? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Fant ikke noe mer passende sted og putte det haha. Men er ganske mye matte i dette faget, utredning av forskjellige formler osv. Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Noen som kan forklare meg hvordan man kan se forskjell på en MA og AR prosess ut fra grafer? Forstår hvordan jeg kan se forskjell ut fra et Correlogram. Da vil jo den som plutselig får en autocorrelasjon på null være MA og den hvor autocorrelasjonen synker gradvis AR. Skjermbilde 2016-11-30 kl. 17.59.43.png Hvis du ikke trenger svaret før om en stund, så kan jeg trolig komme tilbake til deg. Har økonometrieksamen om et par uker. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Fant ut av det Serie 1 er AR(1) og Serie 2 er MA(1). Kan se det fordi AR(1) har en avtagende autocorr mens MA(1) blir null etter en lagg. Lenke til kommentar
harcoregeek Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 En stund siden jeg sist jobbet med matrise. Noen som kunne ha hjulpet med med disse "oppgavene"/ nøttene *Gitt en 2 x 2 matrise A, der den transporterte = A. Hvor mange lineært uavhengige egenvektorer har A?* Hvilke reelle egenverdier kan en kvadratisk matrise B ha dersom B^2=I( identitetsmatrisen)* Er en kvadratisk matrise med null som egenverdi invertibel Lenke til kommentar
The Martian Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Jeg skal tegne fortegnslinjen ut fra grafen i bildevedlegget nedenfor. Jeg ser selvfølgelig at nullpunktene er -1 og 3, og at jeg må bruke disse og eventuelt nullpunktformelen. Oppgaven er noe annerledes en det jeg har jobbet med ettersom dette også er en egen oppgave delt ut av lærer. Men må jeg ikke finne funksjonstuttrykket til funsksjonen? a i andregradsutrykk blir jo brukt i nullpunktformelen, og denne vet jeg jo ikke. Trenger hjelp/tips! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 (endret) Jeg skal tegne fortegnslinjen ut fra grafen i bildevedlegget nedenfor. Jeg ser selvfølgelig at nullpunktene er -1 og 3, og at jeg må bruke disse og eventuelt nullpunktformelen. Oppgaven er noe annerledes en det jeg har jobbet med ettersom dette også er en egen oppgave delt ut av lærer. Men må jeg ikke finne funksjonstuttrykket til funsksjonen? a i andregradsutrykk blir jo brukt i nullpunktformelen, og denne vet jeg jo ikke. Trenger hjelp/tips! Nå tenker du for vanskelig. Hva skal et fortegnsskjema vise? Endret 4. desember 2016 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
The Martian Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 (endret) Nullpunktene, altså der vi ser når løsningen er mindre, større eller lik 0? Blir likningene i fortegnsskjemaet i såfall (x+1)(x-3)? Endret 4. desember 2016 av The Martian Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Du kan skrive det som (x+1) og (x-3), det stemmer, men du svarer fortsatt på mer enn hva oppgaven spør om. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Nullpunktene, altså der vi ser når løsningen er mindre, større eller lik 0? Blir likningene i fortegnsskjemaet i såfall (x+1)(x-3)? Fortegnslinjen spør om når funksjonen er positiv/negativ/0. Dette kan du se direkte på grafen, uten å vite hvordan grafen egentlig ser ut. Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Hei! Kan noen hjelpe meg med denne? Hva er stasjonærpunktene til følgende funksjon, og hvorfor? g(x)=4+12x^2/(1-x^2)^3 Endret 8. desember 2016 av gratlas Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hva har du prøvd selv? Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hva har du prøvd selv? Jeg prøvde å løse telleren, men får error på kalkulatoren. Er usikker på hvilke regler som gjelder for en slik type funksjon. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Løse telleren? Hva pleier du å gjøre for å finne stasjonære punkter? Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Løse telleren? Hva pleier du å gjøre for å finne stasjonære punkter? Må man ikke løse telleren (4+12x^2=0) for å finne stasjonære punkter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå