Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Oisann, ser ut som jeg tullet litt med fortegn. Men da blir da at

 

R = rs/1+r

 

(u/v)' -> R' = r(1+r) - rs*r / (1+r)^2 , hvor s forsvinner når rs deriveres ettersom det er en konstant.

 

Gir at R' = r+r^2-r^2s / 1+2r+r^2

 

Edit: det ble ikke riktig, galt svar det og tydeligvis

 

Edit 2: nå tuller jeg fælt her, 1+r derivert er jo 1 selvfølgelig, prøver det

 

Edit 3: det var heller ikke r^2+r-rs/r^2+2r+1

Her er det lurt å skrive opp hva de forskjellige leddene blir. Da får du lettere oversikt og dersom det er galt, er det lettere å lete etter feil.

 

Og i og med at s er konstant, er den deriverte av rs med hensyn på r bare s.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-343576

 

Oisann, ser ut som jeg tullet litt med fortegn. Men da blir da at

 

R = rs/1+r

 

(u/v)' -> R' = r(1+r) - rs*r / (1+r)^2 , hvor s forsvinner når rs deriveres ettersom det er en konstant.

 

Gir at R' = r+r^2-r^2s / 1+2r+r^2

 

Edit: det ble ikke riktig, galt svar det og tydeligvis

 

Edit 2: nå tuller jeg fælt her, 1+r derivert er jo 1 selvfølgelig, prøver det

 

Edit 3: det var heller ikke r^2+r-rs/r^2+2r+1

Her er det lurt å skrive opp hva de forskjellige leddene blir. Da får du lettere oversikt og dersom det er galt, er det lettere å lete etter feil.

 

Og i og med at s er konstant, er den deriverte av rs med hensyn på r bare s.

 

 

 

Huff, selvfølgelig, surrer alt for mye... takk skal du ha, tror det er nok matte for i dag  :hm:  

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Kjapt spørsmål. Dersom jeg har en funksjon, eks f(x)=sinx i intervallet -pi/2 til pi/2. Da er den en-entydig ettersom funksjonen alle y-verdiene i dette intervallet er unike, altså en horisontal linje vil kun krysse funksjonen en gang.. når jeg finner den deriverte til f(x) så er jo det cos(x), og den er jo alltid over 0 eller positiv i dette intervallet. At den deriverte alltid er over x-aksen i dette intervallet, er det knyttet sammen med at funksjonen f(x) er en-entydig? Kanskje litt dårlig formulert, beklager for det 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Ja, for hva må til for at en horisontal linje skal krysse en funksjon på to eller flere punkter?

den deriverte av funksjonen må være negativ for noen x-verdier, altså stigningen må skifte fortegn?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Er det noen som kan forklare disse for meg?

 

x er et tall i 4 gangen -> x - 1 er et primtall eller x + 1 er et primtall ?

 

(2x^2+4x+3) : (4x+2) ?

Den første vil vel variere litt? Har du 12+1=13 eller 12-1=11 er jo begge disse primtall. Har du 16-1=15 er det ikke et primtall, men 16+1 er et primtall. 20-1 er et primtall, 20+1 er ikke.

 

Nummer 2 er polynomdivisjon.

Lenke til kommentar

 

Er det noen som kan forklare disse for meg?

 

x er et tall i 4 gangen -> x - 1 er et primtall eller x + 1 er et primtall ?

 

(2x^2+4x+3) : (4x+2) ?

Den første vil vel variere litt? Har du 12+1=13 eller 12-1=11 er jo begge disse primtall. Har du 16-1=15 er det ikke et primtall, men 16+1 er et primtall. 20-1 er et primtall, 20+1 er ikke.

 

Nummer 2 er polynomdivisjon.

 

 

1. Hahha, tusen takk   :w00t: Burde ha klart den selv ser jeg, var ikke verre nei :)  

2. Jaja, så langt er jeg også. Har prøvd å løse den, men får ikke helt til å knekke koden på hvordan. Løsningen består av tre ledd og det første var enkel, men de siste er det verre med. 

Endret av Pietro Maximoff
Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare disse for meg? 

 

x er et tall i 4 gangen -> x - 1 er et primtall eller x + 1 er et primtall ? 

 

(2x^2+4x+3) : (4x+2) ?

 

Det finnes moteksempler til den første. Alle tall som slutter på 5 er delelige med 5, og dermed vil alle tall i 4-gangen som slutter på 4 eller 6 ha at hhv x+1 eller x-1 er delelig med 5. Da er det ganske greit å lete etter moteksempler. x=24 gir x-1=23, som er primtall, x=36 gir x+1=37, som også er primtall. Tverrsummene til 23 og 37 er 5 og 10, så om du f.eks. ser på x=64 (=16*4) har du x-1=63 (=21*3, eller 9*7 om du vil) og x+1=65 (=13*5), og utsagnet er galt. Tilsvarende har du for x=56 (=14*4) x-1=55 (=11*5) og x+1=57 (=19*3), som også er et moteksempel.

 

Poenget med tverrsummen er at om tverrsummen er delelig med 3 er også tallet delelig med 3. Siden tverrsummen til 23 er 5 kan vet du at du får et moteksempel ved å legge til 40, siden tverrsummen øker med 4, til 9. Samme med 37: tverrsum 10. Legg til 20 og få 57, som har tverrsum 12.

Lenke til kommentar

Det går helt sikkert an å rekkeutvikle alt med førsteordenstilnærminger (ikke testet det ut på papir), men om det er lov slik oppgaven er formulert er jeg mer usikker på - og det samme om rekkeutvikling er noe personen som spurte har lært på dette tidspunktet.

 

Hadde denne fremdeles på tavlen siden jeg har vært litt lat den siste uken:

 

Fra 2}-1)}

 

Benytter substitusjonen 2},\qquad v=p\cdot\cos{(px)}:

 

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to 0}\frac{\frac{1}{2}u-v}{v(u-1)}\text{, la }v=\frac{1}{2}\qquad\Rightarrow\qquad\lim_{x\to 0}\frac{v(u-1)}{v(u-1)}=1

 

For å finne chart?cht=tx&chl=p løser vi chart?cht=tx&chl=v=p\cos{(p\cdot 0)}=\frac{1}{2}\qquad\Rightarrow\qquad p=\frac{1}{2}

Lenke til kommentar

Ser ut som at vi igrunnen bruker den samme realiseringen (at chart?cht=tx&chl=p=\frac{1}{2}, eller chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to 0}p\cos{(px)}=\frac{1}{2}, som er i alle fall en enveis-implikasjon, for en definert grense). Så vi burde definitivt få det samme resultatet til tross for ulike operasjoner. Men jeg stusser litt på noen av fortegnene dine.
 

chart?cht=tx&chl=\frac{u-v+uv-uv}{u(v-1)}=\frac{u+uv}{u(v-1)}-\frac{v+uv}{u(v-1)}=\frac{u(v+1)}{u(v-1)}-\frac{v(u+1)}{u(v-1)}

 

Du benytter også at 2})\right]=0, men dette stemmer ikke. Det samme gjelder for chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to 0}v'=\lim_{x\to 0}\left[\frac{d}{dx}(\cos{(px)})\right]\neq 1.

 

Jeg tror du med denne tilnærmingen måtte slått brøkene sammen igjen, fått chart?cht=tx&chl=\left[\frac{0}{0}\right] og foretatt L'hopital på nytt slik som ved din første løsning. Om ikke det bare er jeg som er alt for trøtt klokken halv fem om natten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...