Joakimsjo Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 H Morsom oppgave.. Hva får du når du setter på felles brøkstrek? Om jeg ikke har gjort noe feil får jeg dette:Her blir vel nevneren ikke 0, da gjelder ikke lenger hopital ergo er det trolig ikke riktig.Hmm sin0*p*(1-e^(0/2)) blir vell 0? dette blir vel -1 sin(0)*e=0 0-1=-1? Som nevnt over mangler det en parantes. Skal stå sin(px)*(e^(x/2)-1). Pluss at det er en typo i eksponenten til e. skal være x over 2. Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 H Morsom oppgave.. Hva får du når du setter på felles brøkstrek? Om jeg ikke har gjort noe feil får jeg dette:Her blir vel nevneren ikke 0, da gjelder ikke lenger hopital ergo er det trolig ikke riktig.Hmm sin0*p*(1-e^(0/2)) blir vell 0? dette blir vel -1 sin(0)*e=0 0-1=-1? Som nevnt over mangler det en parantes. Skal stå sin(px)*(e^(x/2)-1). Pluss at det er en typo i eksponenten til e. skal være x over 2. Ok, det fikk jeg ikke med meg, beklager det. Lykke til med oppgaven 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Pass på at det er en parentes rundt e^(x/2) -1, men bortsett fra det er jeg enig. Så skal du derivere telleren for seg og nevneren for seg, hva får du da? Da får jeg dette: Du må passe litt på parentesene dine det mangler en i nevneren. Og jeg tror ikke -1 i nevneren skal være der etter at du har derivert? Ja, gikk litt fort i svingene. Ganske sliten nå, beklager! Jeg skrev faktisk feil, jeg mente -1 i brøken som er i telleren (den forsvinner vel når du deriverer e^(x/2)-1). Nevneren ser OK ut minus manglende parentes rundt e^(x/2)-1 Hvis du regner ut grenseverdien til det du EGENTLIG får, om du stryker -1 og har med parentesen, får jeg (1/2-p)/0. Enig sålangt? Har ikke regnet det på papir, tar det bare kjapt i hodet, så muligheter for at jeg misser. Dette er da noe som går over alle grenser, med mulig unntak for p=1/2. Da får du isåfall 0/0 og må gjennom mølla en gang til (for the record: det har jeg ikke gjort idet jeg skriver dette) Endret 31. oktober 2016 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) - Endret 21. januar 2018 av bruker-343576 Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Pass på at det er en parentes rundt e^(x/2) -1, men bortsett fra det er jeg enig. Så skal du derivere telleren for seg og nevneren for seg, hva får du da? Da får jeg dette: Du må passe litt på parentesene dine det mangler en i nevneren. Og jeg tror ikke -1 i nevneren skal være der etter at du har derivert? Ja, gikk litt fort i svingene. Ganske sliten nå, beklager! Jeg skrev faktisk feil, jeg mente -1 i brøken som er i telleren (den forsvinner vel når du deriverer e^(x/2)-1). Nevneren ser OK ut minus manglende parentes rundt e^(x/2)-1 Hvis du regner ut grenseverdien til det du EGENTLIG får, om du stryker -1 og har med parentesen, får jeg (1/2-p)/0. Enig sålangt? Har ikke regnet det på papir, tar det bare kjapt i hodet, så muligheter for at jeg misser. Dette er da noe som går over alle grenser, med mulig unntak for p=1/2. Da får du isåfall 0/0 og må gjennom mølla en gang til (for the record: det har jeg ikke gjort idet jeg skriver dette) beklager, jeg har nok tatt feil i det jeg har skrivd, om man tar grense verdien til utrykket du har funnet får man -1, høres mer fornuftig ut enn det våset jeg kom med. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Heisann. Sliter litt med å se hvordan jeg skal gjøre c), skjønner ikke helt hvordan jeg egentlig skal tegne hjelpefiguren som gjør at jeg kan finne svaret.. har prøvet å se litt på det i GeoGebra, og ser jo da at dersom jeg går ut fra at jeg kan begynne fra origo så vil u stå vinkelrett på den nye linjen, kan det kalles det samme som parallellt? 2b6e036ce9e2df28194fe961d37f7ac5.png Generelt er vel koordnatene til parameterfremstillinger av denne sorten på formen [x0+at, y0+bt, z0+ct], hvor a, b og c er retningsvektoren til linjen (hint: den er alt alt regnet ut), og x0, y0 og z0 er koordiantene til et punkt lans linjen Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Pass på at det er en parentes rundt e^(x/2) -1, men bortsett fra det er jeg enig. Så skal du derivere telleren for seg og nevneren for seg, hva får du da? Da får jeg dette: Du må passe litt på parentesene dine det mangler en i nevneren. Og jeg tror ikke -1 i nevneren skal være der etter at du har derivert? Ja, gikk litt fort i svingene. Ganske sliten nå, beklager! Jeg skrev faktisk feil, jeg mente -1 i brøken som er i telleren (den forsvinner vel når du deriverer e^(x/2)-1). Nevneren ser OK ut minus manglende parentes rundt e^(x/2)-1 Hvis du regner ut grenseverdien til det du EGENTLIG får, om du stryker -1 og har med parentesen, får jeg (1/2-p)/0. Enig sålangt? Har ikke regnet det på papir, tar det bare kjapt i hodet, så muligheter for at jeg misser. Dette er da noe som går over alle grenser, med mulig unntak for p=1/2. Da får du isåfall 0/0 og må gjennom mølla en gang til (for the record: det har jeg ikke gjort idet jeg skriver dette) beklager, jeg har nok tatt feil i det jeg har skrivd, om man tar grense verdien til utrykket du har funnet får man -1, høres mer fornuftig ut enn det våset jeg kom med. Ittno stress Jeg håper det viser seg at p=1/2 faktisk GIR en grenseverdi, ellers er det noe galt et sted. Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Pass på at det er en parentes rundt e^(x/2) -1, men bortsett fra det er jeg enig. Så skal du derivere telleren for seg og nevneren for seg, hva får du da? Da får jeg dette: Du må passe litt på parentesene dine det mangler en i nevneren. Og jeg tror ikke -1 i nevneren skal være der etter at du har derivert? Ja, gikk litt fort i svingene. Ganske sliten nå, beklager! Jeg skrev faktisk feil, jeg mente -1 i brøken som er i telleren (den forsvinner vel når du deriverer e^(x/2)-1). Nevneren ser OK ut minus manglende parentes rundt e^(x/2)-1 Hvis du regner ut grenseverdien til det du EGENTLIG får, om du stryker -1 og har med parentesen, får jeg (1/2-p)/0. Enig sålangt? Har ikke regnet det på papir, tar det bare kjapt i hodet, så muligheter for at jeg misser. Dette er da noe som går over alle grenser, med mulig unntak for p=1/2. Da får du isåfall 0/0 og må gjennom mølla en gang til (for the record: det har jeg ikke gjort idet jeg skriver dette) beklager, jeg har nok tatt feil i det jeg har skrivd, om man tar grense verdien til utrykket du har funnet får man -1, høres mer fornuftig ut enn det våset jeg kom med. Ittno stress Jeg håper det viser seg at p=1/2 faktisk GIR en grenseverdi, ellers er det noe galt et sted. Uansett hva P er blir grenseverdien -1 Alle p-ene blir strøket ut Om ikke jeg tar feil igjen da xD Endret 31. oktober 2016 av fixxit Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Om jeg deriverer felles brøkstrek-uttrykket oppe og nede får jeg denne brøken: p=1/2 eneste "kanskje-løsning", som gir 0/0. Deriverer oppe og nede igjen: For ordens skyld: hoppet glatt over alle limit-symbolene.Finn gjerne evt feil (fant en liten selv, som uansett ble kortet bort). Endret 31. oktober 2016 av knopflerbruce Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Ser forkortingene dine, men ikke hvordan du kommer deg dit?*For ordens skyld - dette er felles brøkstrekuttrykket jeg tar utgangspunkt i: Endret 31. oktober 2016 av knopflerbruce Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Ser forkortingene dine, men ikke hvordan du kommer deg dit?* For ordens skyld - dette er felles brøkstrekuttrykket jeg tar utgangspunkt i: Har ikke derivert utrykket. Siden jeg oppfattet enighet i utrykket Jonas hadde kommet frem til på forrige side tok jeg bare lim av det utrykket. Mvh Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 (endret) Må ta av meg hatten for knopflerbruce, utrolig dyktig fyr. melder meg av denne oppgaven her, ble desverre bare tull fra min side. Håper der kommer frem til en endlig løsning, hadde vært gøy å lese den Endret 1. november 2016 av fixxit Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Løsningen til knopflerbruce er god, , for 1 Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 hvordan regne ut dette integral: sliter med noen av integral frå oppgåva, og her er noen av dei som jeg ikke får til : integral: 3Inx/x^2 dx integral: e^x/3 xdx integral: x cos(x/5) dx ----> jeg har prøvde på dette og får 1/2 *x^2 sin(-5x)+c vet ikke om det er rett?? håper noen kan hjelp meg Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Til den første: La Finn så u derivert, og v. Benytt delvis integrasjon. Nummer to er egentlig veldig enkel: Hva er ? Nummer tre får jeg noe som v/ delvis integrasjon. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Løsningen til knopflerbruce er god, , for I'm goddamn Einstein, yo! Men forbauser meg ikke om det finnes en snarvei et sted, det ble endel skriving. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Føler den skal kunne være løselig etter første deriveringen, grunnet konsntantleddet man får. Men jeg har ikke klart å se hvordan enda. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Det går helt sikkert an å rekkeutvikle alt med førsteordenstilnærminger (ikke testet det ut på papir), men om det er lov slik oppgaven er formulert er jeg mer usikker på - og det samme om rekkeutvikling er noe personen som spurte har lært på dette tidspunktet. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 (endret) Hvordan deriverer man en logaritme-funksjon med en brøk opphøyd i en annen brøk, ala: Endret 1. november 2016 av Mladic Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Hvordan deriverer man en logaritme-funksjon med en brøk opphøyd i en annen brøk, ala: Setter 1/3 på utsiden og bruker kjerne regel Husk her er det flere kjerner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå