Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom chart?cht=tx&chl=g(x)=-f(x) så er den flippet over x-aksen. Legg så til 0.5, dvs. flytt den så mye oppover langs y-aksen. Jeg er veldig dårlig til å tegne i paint, men her er en liten visualisering over hva som skjer (rød linje på siste bildet er ca. lik g(x)):

post-117604-0-74127800-1477266924_thumb.png

Nå er det ganske enkelt å besvare spørsmålene dine.

Hei :)

Er veldig usikker på asymptoter og hvordan jeg finner disse. Sitter nå med en oppgave som lyder slik:

f(x) = -7e^-x x ln x

Hvilke asymptoter har funksjonen f?

Jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Noen som kan vise eller i det minste komme med hint eller formler som jeg kan benytte for å finne svaret? Gjerne argumentere for hvorfor funksjonen har for eksempel skrå asymptote, vertikal eller horisontal asymptote :)

All hjelp tas imot med stor takk <3

Hei.

Holder på med noen PDE, akkurat nå heat equations. Det jeg er usikker på er hvordan man bestemmer eigenverdien Lambda.

I alle tilfellene jeg har kommet over er Lambda=((n*Pi)/L)^2 Er det alltid slik? skjønner jo hvordan jeg løser for c1 og c2 for og unngå trivielle løsninger men forstår ikke hvordan lambda bestemmes.

Takk for alle svar

8c6f4a6a2ddcec290af4613a0fd008b0.png

Hei! :)

Kan noen forklare meg hvordan de gjør om på dette uttrykket? Ser ikke overgangen :/

eFJrcGJo.jpeg

Edit: Ser bildet blir veldig lite, prøver å laste opp hit også:

attachicon.gifsummasjon.PNG

Orker ikke å skrive pent i tex og så laste det opp... men først: splitt opp summen i to delsummer, en med 3/3^(n+2) og en med 2^n/3^(n+2). Deretter må du regne om ved hjelp av potensregning og se om du kan sette noe utenfor summasjonstegnene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...