henbruas Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Eventuelt om noen kunne gitt noen hint til hvordan jeg kan løse den så hadde det vært herlig. , så se om du kan få alene slik at du kan ta logaritmen. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Eventuelt om noen kunne gitt noen hint til hvordan jeg kan løse den så hadde det vært herlig. Du skal uttrykke n ved K, K0 og r. n dukker opp som en potens, husker du en måte å "få ned" potenser på? Litt flisespikkeri: om en oppgave er delt inn i flere deloppgaver, og f.eks. oppgave a) er å tegne en graf og oppgave b) er å finne topp- og bunnpunkter, er man strengt tatt nødt til å bruke andrederiverttesten, fortegnslinje for den deriverte e.l. for å vise hvilket ekstremalpunkt som er toppunkt og hvilket som er bunnpunkt? Personlig ville jeg tenkt at det holder å referere til grafen, men matematisk holdtbart er det dog ikke - selv omd et er visuelt åpenbart. Godt spørsmål, og svaret vil jo komme an på nivået og hvordan deloppgavene er formulert, men har du først tegnet grafen, vil jeg si at det er greit å klassifisere punktene ved å referere til grafen. Dette gjelder vel å merke dersom de aktuelle punktene ligger tilstrekkelig langt fra hverandre, og du bør referere til grafen i besvarelsen. Men dette er min oppfatning, andre kan mene noe annet. Lenke til kommentar
Tepose. Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Hei, prøvde meg med et skudd i blinde. Stemmer det at den instantane vekstraten til diagonalen i en kube er proposjonal med sidene dersom arealet vokser? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Du regner som om det står , mens det står . Så da blir det feil. Endret 5. oktober 2016 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Tusen takk for hjelp! Prøvde meg på den på nytt nå.Noen som kan sjekke om jeg har gjort riktig?Her var oppgavene igjen:https://postimg.org/image/3op6gr0b9/i)https://postimg.org/image/jci9acc3v/ii)https://postimg.org/image/d1zgjbhgd/ Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Noen som kan hjelpe med denne? Blir vektoren for lengden mellom båt A og B da [4-t,-6+2t]? Hvordan finner jeg lengden av den vektoren? Og minste lengden? Det er vektoren fra til . Lengden av en vektor er definert . For å finne minste avstand må du derivere funksjonen du ender opp med. Når man skal finne avstand mellom to punkter ender man ofte opp med et uttrykk som står inni en kvadratrot. Siden er en (strengt) voksende funksjon, vil det å finne den minste verdien av en funksjon være ekvivalent med å finne den minste verdien av (så lenge er positiv, men det vil den være når det er snakk om avstander). Med andre ord kan sløyfe kvadratroten når du skal derivere. Dette er bare for å spare deg for litt arbeid, så hvis du er usikker så er det best å beholde kvadratroten hele veien. Takk så mye der fikk jeg knotet meg fram til svaret. Hvordan blir framgangsmåten på b)? Lenke til kommentar
snqmann95 Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Litt flaut spørsmål, men sitter med likningsett. Klarer ikke å forstå tanke måten som er forklart i matteboken. Er trossalt en meget enkel oppgave, men leser om og om igjen uten at noe går opp. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Om du løser en vanlig ligning med x løser du den slik at du får x alene, og typisk et tall på høyre side. Ligningssett kan f.eks. løses på lignende vis, hvor du finner x (eller y, om det er lettere), men forskjellen er at du nå ikke har et tall (som oftest) på høyre side, men et uttrykk med en ukjent. I eksempelet ditt har du x-y=-5, som gir x=y-5. I den andre ligningen kan du så bytte ut x med y-5, siden det er likhet. Da får du en ligning hvor bare y er den ukjente, og kan regne ut den som enhver annen ligning. Når så tallet y er funnet kan du sette det inn i en av ligningene, og få en ligning hvor bare x er en ukjent og regne ut. Da er løsningen ofte en x-verdi og en y-verdi, og det er kombinasjonen av disse som er EN løsning som løser BEGGE ligningene.Det over beskriver innsettingsmetoden, du har også addisjonsmetoden som en typisk variant på grunnskole/vgs-nivå Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Takk så mye der fikk jeg knotet meg fram til svaret. Hvordan blir framgangsmåten på b)? I oppgave a) fant du et uttrykk for avstanden uttrykt ved t. Bruk det uttrykket til å sette opp en ulikhet. Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Har S1-matte og sliter med en oppgave hvor jeg skal tegne en tredjegradsligning for hånd, men dette er før vi har lært derivasjon. hvordan går man fram for å tegne denne funksjonen for hånd? h(t) = -(1 / 30) t³ + (5 / 2) t² Lineære funksjoner og andregradsfunksjoner er greie, men har ikke fått med meg hvordan tredjegrads fungerer. Endret 6. oktober 2016 av _Perra Lenke til kommentar
mattamat Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Sikker på at du ikke skal skissere den, eller tegne den på et intervall? Om du skal skissere den er følgene fremgangsmåte ok: 1. Finn nullpunkt 2. Finn topp- og bunnpunkt 3. Plott inn punktene du har funnet og skisser den sånn noenlunde. Du har et annet alternativ, og det er å regne ut flere punkt, og deretter plotte de inn i et koordinatsystem. Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Greit nok, men punkt 2 krever vel derivasjon? Men ja, ser nå at det står i intervallet [0, 50]. Hvordan hadde du gått fram da? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Samme fremgangsmåte. Og ja, derivasjon kan brukes for del 2. Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 (endret) Jeg føler dette egentlig er veldig enkelt, men samtidig skjønner jeg det ikke helt. Greit nok, jeg har tegnet grafen. Men for å kunne tegne en graf som ligner den jeg får i Geogebra så måtte jeg regne ut f(0), f(10), f(20), f(30), f(40) og f(50). Jeg fant også bunnpunkt i x=0 og toppunkt i x=50. Det jeg stusser over er at neste oppgave ber meg om om å finne f(10) ved å lese av grafen jeg har tegnet, men for å tegne den måtte jeg jo først regne ut punktet f(10), altså faller hensikten med grafen bort. Grafen skal jo gjøre at jeg slipper å regne ut punktene, men jeg må regne ut disse punktene for å tegne grafen! Hadde det vært en lineær ligning kunne jeg bare regnet ut to punkter og trukket en rett strek over koordinatsystemet og deretter kunnet lese av grafen kjapt og greit, men når det er tredjegrads så aner man jo ikke når grafen snur og vender på seg og man må derfor regne ut en drøss med punkter for at grafen skal bli realistisk, og hva er vitsen med å tegne en graf da når man uansett må regne en hel del i forkant? Man får jo svar på det man leter etter FØR grafen er tegnet (FOR AT den skal kunne bli tegnet). Noen som forstår frustrasjonen min? Endret 8. oktober 2016 av _Perra 1 Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Endret 9. oktober 2016 av bruker-343576 Lenke til kommentar
Curry1 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 noen som kan hjelpe...Trekk sammen og forkort : 3(X-Y)^2 + 3(X-Y^2) Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 (endret) noen som kan hjelpe... Trekk sammen og forkort : 3(X-Y)^2 + 3(X-Y^2) Beklager, leste ikke skikkelig, bare gjør som han andre forklarte deg Mitt spørsmål som er i bildeformat har jeg fortsatt gjerne litt lyst at noen svarer på om de kan Edit: beklager, leste oppgaven din feil, trodde den siste parentesen var opphøyd i 2, ikke kun y Endret 10. oktober 2016 av bruker-343576 Lenke til kommentar
Curry1 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 noen som kan hjelpe... Trekk sammen og forkort : 3(X-Y)^2 + 3(X-Y^2) 2*3(X-Y)^2 6(X-Y)^2 hei kan du forklarer hvorfor du kom frem til svaret?: ) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Jeg ville ikke ha hørt på den forklaringen hvis jeg var deg.. Start med å gange ut parentesene. Endret 10. oktober 2016 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Driver med matematisk induksjon og er noe jeg er litt usikker på. I eksemplet setter de først inn for førstegangsverdien, f.eks 1, og viser at venstreside=høyreside. Ettersom dette stemmer viser de deretter det sammen for (n+1). I oppgaven under blir derimot venstreside lik 1/2 og høyreside lik 3/2. Må ikke venstreside og høyreside her være like for at jeg skal kunne vise dette for (n+1)? oppgave 6,70 det gjelder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå