Selvin Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Oppgavetekst: Sove the utility-maximizing problem max U = xyz subject to x + 3y + 4z = 108, by making U a function of y and z by eliminating the variable x. Dette har jeg gjort så langt. Snapchat-2364347475194454538.jpg Hva gjør jeg nå? Kunne fint ha løst den om det ikke var annen grads ledd der. Du kan dele på z i dU/dy og y i dU/dz -> likningssett med to ukjente Endret 24. september 2016 av Selvin 1 Lenke til kommentar
norway12 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 hvordan gjør man dette: løs ligningene der 0 ≤ t ≤ 2π : a)sin t = 0,75 har ikke gjort sånn oppgåve for Hint: Hva er den inverse operasjonen til sinus? Lenke til kommentar
norway12 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 hvordan gjør man dette: løs ligningene der 0 ≤ t ≤ 2π : a)sin t = 0,75 har ikke gjort sånn oppgåve for Hint: Hva er den inverse operasjonen til sinus? sin(t)=0,75 T1(sin-1(0,75)=0.85 det jeg ikke skjønner hvordan komme 0,85, får ikke den på kalkulateren ??? hjelp Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Dobbeltsjekk hvilken type vinkel kalkulatoren din bruker. Lenke til kommentar
mattamat Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Kalkulatoren din er mest sannsynlig stilt inn på grader (degrees) og ikke radianer. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) sin(t)=0,75 T1(sin-1(0,75)=0.85 det jeg ikke skjønner hvordan komme 0,85, får ikke den på kalkulateren ??? hjelp Får du 48.59 som svar? I så fall står kalkulatoren din på grader i stedet for radianer. Hvis du titter på enhetssirkelen så vil du se at det finnes en annen løsning også, forresten. Endret 24. september 2016 av Henrik B Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hvordan utfører man restdivisjon? Oppgaven ber om at jeg skal løse restdivisjonen, for så å bruke dette til å løse integralet. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Hvordan utfører man restdivisjon? Oppgaven ber om at jeg skal løse restdivisjonen, for så å bruke dette til å løse integralet. 14463800_10202114901472233_2058165266_n.jpg De mener vel polynomdivisjon. Det er litt tungvint å vise, men hvis du søker på "polynomial long division" så får du opp masse veiledninger. Endret 24. september 2016 av Henrik B Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 treger hjelp til dette oppgåven, skjønner ikke trigonometrisk funksjon, har ikke hatt matte på 1 år I Johannesburg er den laveste temperaturen daglig i juni 3◦ C og den høyeste temperaturen daglig i juni er 18◦ C. Temperaturen kl.10.00 og kl.22.00 er daglig midt mellom laveste og høyeste verdi, og den høyeste verdien (18◦ C) er om ettermiddagen.La t være timer etter midnatt og skriv en trigonometrisk funksjon som er en modell for temperaturen T daglig i Johannesburg i juni. Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 treger hjelp til dette oppgåven, skjønner ikke trigonometrisk funksjon, har ikke hatt matte på 1 år I Johannesburg er den laveste temperaturen daglig i juni 3◦ C og den høyeste temperaturen daglig i juni er 18◦ C. Temperaturen kl.10.00 og kl.22.00 er daglig midt mellom laveste og høyeste verdi, og den høyeste verdien (18◦ C) er om ettermiddagen. La t være timer etter midnatt og skriv en trigonometrisk funksjon som er en modell for temperaturen T daglig i Johannesburg i juni. treger hjelp, får den ikke til he prøvd:( Lenke til kommentar
El cartucho Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Hvis du skriver noen ord om hva du har tenkt/prøvd, og hva du ikke skjønner med trigonometriske funksjoner, så skal du nok se at det øker sannsynligheten for å få hjelp betraktelig. Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Hvis du skriver noen ord om hva du har tenkt/prøvd, og hva du ikke skjønner med trigonometriske funksjoner, så skal du nok se at det øker sannsynligheten for å få hjelp betraktelig. jeg skjønner ikke oppgåven desverre Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Temperaturen i løpet av et døgn i juni har form som en sinusfunksjon, og ved hjelp av opplysningene i oppgaveteksten skal du da finne amplitude, likevektslinje, periode og faseforskyvning - slik at du kan skrive temperaturfunksjonen på trigonometrisk form. Lenke til kommentar
sofieeeee1990002 Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) hei, treger hjelp til å løse dette oppgåvene her a og b, har prøvd å gjøre det men for ikke det til... står helt fast....har ikke hatt matte på veldig lenge:( håper noen versåsnill kan hjelp meg med dette oppgaven her, og tusen takk for hjelpen!!La Nr være antall rever på Voss, og Nh antall harer. Vi antar at Nr og Nh svinger harmonisk med en periode på seks år. Det største og det minste tallet på individ for hver av de to artene er:Rever harerMaks. tall 360 2000Min. tall 120 800Svingningene er faseforskjøvet i forhold til hverandre slik at revetallet når sitt maksimum et år etter haretallet. Haretallet har et maksimum i 2014.a) Forklar at tallet på rever er gitt ved formelenNr =240+120cos((2π/6)(t−2015)),der tiden t er målt i år. Skriv opp formelen for tallet Nh på harer. Hva blir tallet på rever og harer i 2016? skjønner ikke hvordan, kan noen vise framgansmåten og løse dette oppgåven her??b) Benytt formelen for cosinus til en differanse mellom to vinkler til å skrive tallet på rever på formenNr =C+a cos((2π/6)t)+b sin((2π/6)t).Benytt denne formelen til å finne tallet på rever i 2016 og 2017 vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette videre, men har prøvd?? Endret 25. september 2016 av sofieeeee1990002 Lenke til kommentar
sofieeeee1990002 Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) hei, treger hjelp til å løse dette oppgåvene her a og b, har prøvd å gjøre det men for ikke det til... står helt fast....har ikke hatt matte på veldig lenge:( håper noen versåsnill kan hjelp meg med dette oppgaven her, og tusen takk for hjelpen!! La Nr være antall rever på Voss, og Nh antall harer. Vi antar at Nr og Nh svinger harmonisk med en periode på seks år. Det største og det minste tallet på individ for hver av de to artene er: Rever harer Maks. tall 360 2000 Min. tall 120 800 Svingningene er faseforskjøvet i forhold til hverandre slik at revetallet når sitt maksimum et år etter haretallet. Haretallet har et maksimum i 2014. a) Forklar at tallet på rever er gitt ved formelen Nr =240+120cos((2π/6)(t−2015)), der tiden t er målt i år. Skriv opp formelen for tallet Nh på harer. Hva blir tallet på rever og harer i 2016? skjønner ikke hvordan, kan noen vise framgansmåten og løse dette oppgåven her?? b) Benytt formelen for cosinus til en differanse mellom to vinkler til å skrive tallet på rever på formen Nr =C+a cos((2π/6)t)+b sin((2π/6)t). Benytt denne formelen til å finne tallet på rever i 2016 og 2017 vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette videre, men har prøvd?? gjorde oppgåve b) sånn og vet ikke hva jeg skal gjøre videre, og oppgåve a for jeg ikke til/ eller skjønner ikke Endret 25. september 2016 av sofieeeee1990002 Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) Temperaturen i løpet av et døgn i juni har form som en sinusfunksjon, og ved hjelp av opplysningene i oppgaveteksten skal du da finne amplitude, likevektslinje, periode og faseforskyvning - slik at du kan skrive temperaturfunksjonen på trigonometrisk form. jeg har ikke lært ditte og skjønna desverre ikke , kan du versåsnill vise meg hvordan man skalmgjøre oppgåve, tusen takkk:) Endret 25. september 2016 av blomsterhjerte Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Hvordan kan du få en oppgave om dette når du aldri har lært om trigonometriske funksjoner? Foreslår du titter litt her, om ingen vi llage et lite minikurs for deg her inne (jeg har ikke nok tid til det nå): https://sites.google.com/site/lektorthuesr2/3-trigonometriske-funksjoner (3.1-3.3 burde være nok til å løse oppgaven). Lenke til kommentar
sofieeeee1990002 Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 hei, treger hjelp til å løse dette oppgåvene her a og b, har prøvd å gjøre det men for ikke det til... står helt fast....har ikke hatt matte på veldig lenge:( håper noen versåsnill kan hjelp meg med dette oppgaven her, og tusen takk for hjelpen!! La Nr være antall rever på Voss, og Nh antall harer. Vi antar at Nr og Nh svinger harmonisk med en periode på seks år. Det største og det minste tallet på individ for hver av de to artene er: Rever harer Maks. tall 360 2000 Min. tall 120 800 Svingningene er faseforskjøvet i forhold til hverandre slik at revetallet når sitt maksimum et år etter haretallet. Haretallet har et maksimum i 2014. a) Forklar at tallet på rever er gitt ved formelen Nr =240+120cos((2π/6)(t−2015)), der tiden t er målt i år. Skriv opp formelen for tallet Nh på harer. Hva blir tallet på rever og harer i 2016? skjønner ikke hvordan, kan noen vise framgansmåten og løse dette oppgåven her?? b) Benytt formelen for cosinus til en differanse mellom to vinkler til å skrive tallet på rever på formen Nr =C+a cos((2π/6)t)+b sin((2π/6)t). Benytt denne formelen til å finne tallet på rever i 2016 og 2017 vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette videre, men har prøvd?? gjorde oppgåve b) sånn og vet ikke hva jeg skal gjøre videre, og oppgåve a for jeg ikke til/ eller skjønner ikke trenger hjelppppppppppppppp????? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Du er nok nærmere mål enn du tror, faktorene med 2015 er jo bare rene tall og kan være en del av a og b i formelen. Lenke til kommentar
norway12 Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) Du er nok nærmere mål enn du tror, faktorene med 2015 er jo bare rene tall og kan være en del av a og b i formelen. Endret 25. september 2016 av norway12 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå