blomsterhjerte Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 spørsmålet var dette: En verdi stiger fra 300 til 480, og faller deretter med 20%. Hva blir den prosentvise endringen totalt? faktor: (48/30)*0,8 = 1,28 hva er % endring totalt? jeg skjønner den ikke, blir det 28 prosent eller???? hjelp Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Det er vel det du må gjøre, men du bør forklare hvorfor. Selv ville jeg derivert, regnet ut den deriverte i x=2, konstatert at den er negativ, og deretter lagt til en halv periode fordi neste skjæring med likevektslinjen er positiv. Rart ikke NDLA har tatt med et slikt eksempel, der virker det som man aldri trenger å tenke på dette med å legge til en halv periode. En annen begrunnelse er vel at,- φ/c, er utledet utifra at antagelsen om at sinusfunksjonens amplitude er positiv? Men er det samme om jeg legger til eller trekker fra en halv periode? Her er ndlas side om faseforskyvning: http://ndla.no/nb/node/117763 Jeg mener det er hipp som happ om du legger til eller trekker fra. At en eller annen konvensjon brytes KAN være, men det er ikke noe matematisk feil å si at den er faseforskjøvet 2-2pi, eller 34pi+2 for den saks skyld - når alle disse parametrene er konstanter blir det slik. Hadde f.eks. A vært en funksjon av x ville det ikke vært likegyldig hvordan du satt opp dette, siden amplituden ikke lenger er en konstant. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 spørsmålet var dette: En verdi stiger fra 300 til 480, og faller deretter med 20%. Hva blir den prosentvise endringen totalt? faktor: (48/30)*0,8 = 1,28 hva er % endring totalt? jeg skjønner den ikke, blir det 28 prosent eller???? hjelp Siden den samlede vekstfaktoren er 1,28 blir resultatet en nettoøkning på 28%, ja. Du bruker vel en formel som ser noe slik ut: V= 1+p/100. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 (endret) Hei! Sliter med denne oppgaven: Bestem konstanten A slik at funksjonen blir kontinuerlig A for x= 2 og det andre uttrykket x = ikke er lik 2, fikk det ikke til LaTex :/ Klarer å løse oppgaver med større/eller lik tegn, men når det skal x ikke skal være lik 2 blir jeg litt lost Endret 11. september 2016 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Hei! Sliter med denne oppgaven: Bestem konstanten A slik at funksjonen blir kontinuerlig A for x= 2 og det andre uttrykket x = ikke er lik 2, fikk det ikke til LaTex :/ Klarer å løse oppgaver med større/eller lik tegn, men når det skal x ikke skal være lik 2 blir jeg litt lost Funksjonen er kontinuerlig i x=2 hvis . Du må altså regne ut denne grenseverdien. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Jeg har lyst å si at A må være 0, for jeg ser jo at det største uttrykket nærmer seg 0 jo nærmere x nærmer seg 2. Om A da er en rett linje langs x-aksen vil jo jo funksjonen bli kontinuerlig. Men hvordan beviser jeg dette matematisk? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 (endret) Jeg har lyst å si at A må være 0, for jeg ser jo at det største uttrykket nærmer seg 0 jo nærmere x nærmer seg 2. Om A da er en rett linje langs x-aksen vil jo jo funksjonen bli kontinuerlig. Men hvordan beviser jeg dette matematisk? Hva tenker du på da, å bevise at grenseverdien er 0? At (x-2)^2 går mot 0 er jo rimelig greit. Da gjenstår det bare å drøfte hvordan cos(pi/(x-2)) oppfører seg når x går mot 2, og hvorfor den ikke ender opp med å ha noen betydning. Det er bare til å tenke over hvilken verdimengde cosinus har, egentlig. Endret 11. september 2016 av Henrik B Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Uten at jeg har regnet det ut tipper jeg "loppital" fungerer utmerket også Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 jeg skjønner den ikke, blir det 28 prosent eller???? hjelp Vekstfaktor 1,28 <-> 128 %. Altså økning på 28 % fra utgangspunktet, som er satt som 100 %. Lenke til kommentar
Stampy Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Kunne noen hjulpet meg med en oppgave? Det er nå over 10 år siden jeg tok fagbrev. Og husker ikke helt hvordan man setter opp multiplikasjon stykker. Det jeg sliter med er stykke 0,25*360= Hvordan regner man ut dette uten kalkulator? Jeg har et divisjons problem også. 60:180= På kalkulator blir dette 0,33333333 Men når jeg tar utregningen får jeg 0,4 Kan noen forklare meg hvorfor? Takk for svar Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 På kalkulator blir dette 0,33333333 Men når jeg tar utregningen får jeg 0,4 Kan noen forklare meg hvorfor? Vi kan ikke forklare deg hvorfor utregninga di blir 0.4 når vi ikke kan se utregninga di. Men det stemmer at svaret skal være 0.333... For 0.25 * 360 kan du i stedet regne ut 25 * 360, som blir 9000, men siden 0.25 har to siffer etter desimaltegnet, så skal 9000 også ha det, så det blir 90.00 = 90. Lenke til kommentar
Stampy Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 (endret) På kalkulator blir dette 0,33333333 Men når jeg tar utregningen får jeg 0,4 Kan noen forklare meg hvorfor? Vi kan ikke forklare deg hvorfor utregninga di blir 0.4 når vi ikke kan se utregninga di. Men det stemmer at svaret skal være 0.333... For 0.25 * 360 kan du i stedet regne ut 25 * 360, som blir 9000, men siden 0.25 har to siffer etter desimaltegnet, så skal 9000 også ha det, så det blir 90.00 = 90. Starter man forfra eller bakfra når man multipliserer, eller har det kanskje ikke noe å si? Grunnen til at jeg får 0,4 er fordi 3*180 blir 540 Men når jeg har trukket ned 0 (og satt komma i svarer) så går ikke 540 opp i 600. Men det gjør 720 som er 4*180. Om dette ga noen mening? 60:180=0,4 - 0 = 600 -720 =-120 Det stopper opp her for meg, når resultatet av subtraksjonen blir negativ. Da vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre. (Jeg har prøvd å få tallene under hverandre i regnestykke, men det er gjort på telefon, så jeg er litt usikker på hvordan det ser ut på pc) Endret 11. september 2016 av Stampy Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 På kalkulator blir dette 0,33333333 Men når jeg tar utregningen får jeg 0,4 Kan noen forklare meg hvorfor? Vi kan ikke forklare deg hvorfor utregninga di blir 0.4 når vi ikke kan se utregninga di. Men det stemmer at svaret skal være 0.333... For 0.25 * 360 kan du i stedet regne ut 25 * 360, som blir 9000, men siden 0.25 har to siffer etter desimaltegnet, så skal 9000 også ha det, så det blir 90.00 = 90. Starter man forfra eller bakfra når man multipliserer, eller har det kanskje ikke noe å si? Grunnen til at jeg får 0,4 er fordi 3*180 blir 540 Men når jeg har trukket ned 0 (og satt komma i svarer) så går ikke 540 opp i 600. Men det gjør 720 som er 4*180. Om dette ga noen mening? 60:180=0,4 - 0 = 600 -720 =-120 Det stopper opp her for meg, når resultatet av subtraksjonen blir negativ. Da vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre. (Jeg har prøvd å få tallene under hverandre i regnestykke, men det er gjort på telefon, så jeg er litt usikker på hvordan det ser ut på pc) Hvor mange ganger kan du gange 180 før du bikker over 600? 3, du kan ikke trekke fra mer enn 600, du skal ikke få en negativ verdi. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Det er vel det du må gjøre, men du bør forklare hvorfor. Selv ville jeg derivert, regnet ut den deriverte i x=2, konstatert at den er negativ, og deretter lagt til en halv periode fordi neste skjæring med likevektslinjen er positiv. Rart ikke NDLA har tatt med et slikt eksempel, der virker det som man aldri trenger å tenke på dette med å legge til en halv periode. En annen begrunnelse er vel at,- φ/c, er utledet utifra at antagelsen om at sinusfunksjonens amplitude er positiv? Men er det samme om jeg legger til eller trekker fra en halv periode? Her er ndlas side om faseforskyvning: http://ndla.no/nb/node/117763 Det er egentlig en arbitrær definisjon at man legger til en halv periode – men det er likevel slik definisjonen er. Årsaken til at man må legge til en halv periode, er at formålet med faseforskyvning er å fortelle hvor langt en sinus/cosinus-funksjon er forskjøvet (mot høyre). Dersom du hadde tatt din gitte funksjon og forskjøvet den lengde 2 tilbake mot venstre, så ville den ikke overlappet med tilsvrende sinusfunksjon uten forskyvning (samme størrelse på amplitude og høyde, ingen forskyvning)! http://www.wolframalpha.com/input/?i=-2sin(0.5(x-2))%2B1.5,+2sin(0.5x)%2B1.5 Lenke til kommentar
Stampy Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 På kalkulator blir dette 0,33333333 Men når jeg tar utregningen får jeg 0,4 Kan noen forklare meg hvorfor? Vi kan ikke forklare deg hvorfor utregninga di blir 0.4 når vi ikke kan se utregninga di. Men det stemmer at svaret skal være 0.333... For 0.25 * 360 kan du i stedet regne ut 25 * 360, som blir 9000, men siden 0.25 har to siffer etter desimaltegnet, så skal 9000 også ha det, så det blir 90.00 = 90. Starter man forfra eller bakfra når man multipliserer, eller har det kanskje ikke noe å si? Grunnen til at jeg får 0,4 er fordi 3*180 blir 540 Men når jeg har trukket ned 0 (og satt komma i svarer) så går ikke 540 opp i 600. Men det gjør 720 som er 4*180. Om dette ga noen mening? 60:180=0,4 - 0 = 600 -720 =-120 Det stopper opp her for meg, når resultatet av subtraksjonen blir negativ. Da vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre. (Jeg har prøvd å få tallene under hverandre i regnestykke, men det er gjort på telefon, så jeg er litt usikker på hvordan det ser ut på pc) Hvor mange ganger kan du gange 180 før du bikker over 600? 3, du kan ikke trekke fra mer enn 600, du skal ikke få en negativ verdi. 180*3=520 Det er jo mindre enn 600. Det går jo ikke opp i 3 da. Kan jeg da trekke eneren ned? Slik at det blir 6001 isteden for 600. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 (endret) 180*3=520Det er jo mindre enn 600. Det går jo ikke opp i 3 da. Nei, men det som skjer når det ikke går opp, er at vi får en "rest". Ikke at du skal øke 3 til 4. Når du skriver 4 der, så sier du at 180 går inn i 600 fire ganger, og det gjør det jo ikke. Det bikker over. 180 * 3 = 540, med 60 i rest. Endret 12. september 2016 av Aleks855 Lenke til kommentar
Stampy Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 (endret) 180*3=520 Det er jo mindre enn 600. Det går jo ikke opp i 3 da. Nei, men det som skjer når det ikke går opp, er at vi får en "rest". Ikke at du skal øke 3 til 4. Når du skriver 4 der, så sier du at 180 går inn i 600 fire ganger, og det gjør det jo ikke. Det bikker over. 180 * 3 = 540, med 60 i rest. Aha.. Jeg trodde hele tiden at det måtte være over det tallet man har trukket ned. I dette tilfellet 600 Som sagt, det er over 10 år siden jeg tok fagbrev. Å dette er jo ting man lærer på barne skolen, så det er ikke så rart det er glemt Tusen takk til dere som har svart og hjulpet meg Endret 12. september 2016 av Stampy Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Kan noen forklare med ord hva som skjer når man dividerer et tall med et tall som er under 1? F.eks. 200/0,14. Hvorfor blir svaret et høyere tall enn 200? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Kan noen forklare med ord hva som skjer når man dividerer et tall med et tall som er under 1? F.eks. 200/0,14. Hvorfor blir svaret et høyere tall enn 200? Om du har 2 liter med brus og heller denne over i kopper på 0.2L hvor mange kopper ender du opp med å fylle? 1 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Kan noen forklare med ord hva som skjer når man dividerer et tall med et tall som er under 1? F.eks. 200/0,14. Hvorfor blir svaret et høyere tall enn 200? Hvis 200 er 0,14 av noe, hva er dette noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå