Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

En bolig som kostet 1 million for 20 år siden koster i dag 2,8 mill kr, altså en prisvekst på 180%

Så skal jeg snu den formelen å finne ut hva en bolig som i dag koster 4 mill kostet for 20 år siden.

Har prøvd alt jeg kommer på... Jeg klarer fint å finne prisen når den har steget, men har ingen anelse om hva jeg skal gjøre for å gå tilbake å finne prisen for 20 år siden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bolig som kostet 1 million for 20 år siden koster i dag 2,8 mill kr, altså en prisvekst på 180%

Så skal jeg snu den formelen å finne ut hva en bolig som i dag koster 4 mill kostet for 20 år siden.

Har prøvd alt jeg kommer på... Jeg klarer fint å finne prisen når den har steget, men har ingen anelse om hva jeg skal gjøre for å gå tilbake å finne prisen for 20 år siden

2,8 million er 2,8 ganger meir enn 1 million. x*2,8 = 4 million, solve for x

EDIT:

Dette er vekstfaktor. Vekstfaktor er 1 + prisvekst, altså 1 + 180% = 1 + 1.8 = 2.8.

Endret av larso093
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare meg hvorfor vi deler om opp andre uttrykk (x^2 og 2xbar) fra resten av uttrykket?

Og hvorfor ganger vi med n/n, og hvorfor bare den midtre delen?

E06U9AU.png

Boka/læreren din er lat / bruker dårlig pedagogikk. Ingenting spesielt skjer fordi du ganger med n/n, for n/n er jo bare lik 1. Poenget er at bok/lærer ønsker å gjøre det lettere for deg å se hva de gjør.

chart?cht=tx&chl=\frac{n}{n}\cdot2\bar{x}\sum_i{x_{i}} som vi kan omorganisere til chart?cht=tx&chl=2n\bar{x}\cdot\frac{\sum_i{x_{i}}}{n} som igjen er chart?cht=tx&chl=2n\bar{x}\cdot\bar{x}

Lenke til kommentar

Trigonometri spørsmål, 

I fagboka står det følgende "Når en vinkel øker med 180 grader, skifter både sinus og cosinus fortegn, men beholder sin absoluttverdi."

(Bokas "generell" definisjon av sinus og cosinus: 

"Vi lar P være skjæringspunktet mellom enhetssirkelen og andrebeinet til en vinkel v i grunnstilling. 

sin v er andrekoordinaten til punktet p. 

cos v er førstekoordinaten til punktet p.")

Dette virker jo logisk, dersom man ser for seg enhetssirkelen. Men jeg ville finne en form for matematisk grunn ved å begynne å tegne opp enhetssirkelen: 

post-388593-0-32530400-1472848380_thumb.jpg

Jeg ga toppvinklene 25 grader som størrelse og brukte så sinus på disse vinklene. Da får jeg samme y verdi, og dette stemmer jo bare nesten .... Bruker jeg cos25 får jeg jo samme x verdi. Dette stemmer heller ikke.

Hva er feilen?

Lenke til kommentar

Vinkelen i (1,0) er 0 grader eller 0 radianer. Man øker vinkelen med å gå mot klokken.

Vinklene du har tegnet inn er 155 grader og 335 grader.

Formelene du har regnet med er nyttige når man holder på med trekanter, men når man begynner å se på enhetssirkelen så er det ikke de man bruker.

Lenke til kommentar

2,8 million er 2,8 ganger meir enn 1 million. x*2,8 = 4 million, solve for x

EDIT:

Dette er vekstfaktor. Vekstfaktor er 1 + prisvekst, altså 1 + 180% = 1 + 1.8 = 2.8.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Vinkelen i (1,0) er 0 grader eller 0 radianer. Man øker vinkelen med å gå mot klokken.

Vinklene du har tegnet inn er 155 grader og 335 grader.

Formelene du har regnet med er nyttige når man holder på med trekanter, men når man begynner å se på enhetssirkelen så er det ikke de man bruker.

Den er grei. 

Hvordan kan vi forklare hvorfor det er slik: "Når en vinkel øker med 180 grader, skifter både sinus og cosinus fortegn, men beholder sin absoluttverdi."? 

Lenke til kommentar

Tips: En rett linje som strekker ut i fra origo kan speiles over både x og y akse for å danne en rett linje gjennom origo.

Bare å se for seg to like vektorer (like lang, og samme stigning) som strekker seg ut i motsatt retning fra origo og skjærer enhetssirkelen?

Lenke til kommentar

Den er akkurat like riktig, men av åpenbare årsaker kan ikke fasiten liste opp alle mulie varianter av å skrive et slikt svar :) Her er vel ikke praksisen entydig, heller. Hadde jeg vært sensor hadde jeg ikke gitt noe mer poeng på den ene eller den andre varianten.

:) Nå ser jeg at begge løsningene er det samme! Takker for svar! :D

Lenke til kommentar

Tips: En rett linje som strekker ut i fra origo kan speiles over både x og y akse for å danne en rett linje gjennom origo.

Bare å se for seg to like vektorer (like lang, og samme stigning) som strekker seg ut i motsatt retning fra origo og skjærer enhetssirkelen?

I essensen. Du kan derfor argumentere at cosinusverdien og sinusverdien har samme absoluttverdi, men motsatt fortegn, fordi det å legge til 180 grader tilsvarer å speile over både første og andre akse. Jeg tenkte mer algoritmisk:

Ta en rett linje som strekker seg ut i fra origo i et klassisk kartesisk koordinatsystem, og tenk deg et punkt på denne linjen ved lengde 1. Fra dette punktet, trekk en rett linje ned på x-aksen for å finne cosinusverdi og en rett linje bort til y-aksen for å finne sinusverdi. Speiler vi denne linjen over først y-aksen, så vil cosinusverdien skifte fortegn. Speiler vi deretter over x-aksen, så vil sinusverdien skifte fortegn. Siden buen over den første linjen og den siste er 180 grader, og punktet fremdeles er ved lengde 1, vet vi at å legge til 180 grader tilsvarer å speile om begge aksene, og følgende vil gjelde:

chart?cht=tx&chl=\sin{(\alpha+180^{\circ})}=-\sin{(\alpha)}

Og tilsvarende for cosinus. Dette er forresten ikke et fullstendig bevis, men det burde holde mer enn nok ift. oppgaveformuleringen. Et bevis ville bestått i å for eksempel vise at antakelsen jeg gjorde holder (buen er på 180 grader), noe som forsåvidt ikke er noe vanskelig å gjøre.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

I essensen. Du kan derfor argumentere at cosinusverdien og sinusverdien har samme absoluttverdi, men motsatt fortegn, fordi det å legge til 180 grader tilsvarer å speile over både første og andre akse. Jeg tenkte mer algoritmisk:

Ta en rett linje som strekker seg ut i fra origo i et klassisk kartesisk koordinatsystem, og tenk deg et punkt på denne linjen ved lengde 1. Fra dette punktet, trekk en rett linje ned på x-aksen for å finne cosinusverdi og en rett linje bort til y-aksen for å finne sinusverdi. Speiler vi denne linjen over først y-aksen, så vil cosinusverdien skifte fortegn. Speiler vi deretter over x-aksen, så vil sinusverdien skifte fortegn. Siden buen over den første linjen og den siste er 180 grader, og punktet fremdeles er ved lengde 1, vet vi at å legge til 180 grader tilsvarer å speile om begge aksene, og følgende vil gjelde:

chart?cht=tx&chl=\sin{(\alpha+180^{\circ})}=-\sin{(\alpha)}

Og tilsvarende for cosinus. Dette er forresten ikke et fullstendig bevis, men det burde holde mer enn nok ift. oppgaveformuleringen. Et bevis ville bestått i å for eksempel vise at antakelsen jeg gjorde holder (buen er på 180 grader), noe som forsåvidt ikke er noe vanskelig å gjøre.

Jeg skjønner ikke "Å speile linje over x (eller y) akse" Kan ikke se det for meg. (mulig norsken min er på bærtur) 

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å tegne dette for deg, men jeg er nok litt for lite edru i kveld. Tenk deg en rett linje ut fra origio, gjerne i føste kvadrant (opp mot høyre). La chart?cht=tx&chl=\alpha være vinkelen mellom x-aksen og denne linjen, og la chart?cht=tx&chl=\beta være vinkelen mellom y-aksen og denne linjen. Tegn det opp. Når du speiler over y-aksen skal chart?cht=tx&chl=\alpha og chart?cht=tx&chl=\beta være den samme (vinklene like stor), men linjen skal bevege seg på andre siden av y-aksen. Deretter det samme i forhold til x-aksen.

Edit: La til et veldig lite forklarende bilde.

post-117604-0-97018800-1472954121_thumb.png

Se på bildet. Linjen som går opp mot høre i forhold til linjen som går opp mot venstre: Disse to er like høyt i fra x-aksen, og like langt i fra y-aksen. Vinkelen mellom dem er 180grader -2*a (ser du hvorfor?). Deretter linjen som går ned mot venstre: Vinkelen mellom denne og den som går opp mot venstre er 2*a. Totalt mellom første og siste linje ser vi på 180grader -2*a+2*a=180grader. Igjen, vi har speiler over y aksen og deretter x-aksen (rekkefølgen er egentlig arbitrær), og vi ser at det er det samme som å legge til 180 grader.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...