Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hehe ... var ganske sent i går kveld. :whistle:

 

Noen som vet om eksamen i R1 er vanskeligere enn 2MX? Så over eksamen til R1 mai 2008 og den virket en del vankseligere enn de 2MX eksamensoppgavene jeg har regnet. Mye mer vektorregning og geometri, hvor 2MX hadde mer integralregning; trigonometri og derivasjon.

 

Edit: Én ting til: Hvis man har en eksponentialfunksjon, opphøyd i noe, som skal deriveres - bruker man kjerneregelen da? Eks. e^(x^2)+4x

 

Skrev parantes for ordens skyld. :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan vel alltid bruke kjerneregelen, men det hender at denne er mer tungvind enn andre grunnregler.

 

Men husk i dette tilfellet at;

 

(xn)k = xn*k

 

edit: hvis jeg har forstått prblemstillingen din rett.

 

edit2: nå tror jeg jeg ser hva du mener og jeg ville vel brukt kjerneregelen, i mangel av noe annet, men hvis dere har formelheftet tilgjengelig er det greit å se gjennom og se om du finner noen formler som passer.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Hei, kan noen hjelp meg med en sannsynlighetsoppgave (har også eksamen imorgen!)?

 

I en klasse er det 15 jenter og 13 gutter. Det trekkes tilfeldig ut 6 elever til et volleyballag.

 

a) Bestem sannsynligheten for at det er 3 gutter og 3 jenter som blir trukket ut til volleyballaget.

 

- Her har jeg funnet sannsynlighetene for at en gutt trekkes ut til volley, og at en jente gjør det. Deretter har jeg ganget disse i 3 ganger med hverandre og så summert, svaret jeg får er 0,00415 . Er det rett?

Lenke til kommentar
Hei, kan noen hjelp meg med en sannsynlighetsoppgave (har også eksamen imorgen!)?

 

I en klasse er det 15 jenter og 13 gutter. Det trekkes tilfeldig ut 6 elever til et volleyballag.

 

a) Bestem sannsynligheten for at det er 3 gutter og 3 jenter som blir trukket ut til volleyballaget.

 

- Her har jeg funnet sannsynlighetene for at en gutt trekkes ut til volley, og at en jente gjør det. Deretter har jeg ganget disse i 3 ganger med hverandre og så summert, svaret jeg får er 0,00415 . Er det rett?

 

først er sannsynligheten 13/28, så ganger du 13med de gjennværende 12 og nede 28 med 27?

156/756 og så kan du gjøre det om til %, altså litt over 20% kom jeg fram til

 

vet ikke om det er rett heller! anyone?

Endret av Tobias_usa
Lenke til kommentar

Den oppgaven er grei.

Du kan trekke ut 3 gutter på 13C3 måter, og du kan trekke ut 3 jenter på 15C3 måter. Totalt anntall muligheter du kan plukke ut 6 personer til et vollyballlag er 28C6.

 

Dermed (13C3 * 15C3 )/ 28C6 = 0.345

 

En annen mulighet er å lage trediagram

Du skal plukke 6 folk, og da er sannsynligheten

(13/28)(12/27)(11/26)(15/25)(14/24)(13/23)6C3 = 0.345

 

Det er mulig å bruke Venn diagram også, men det vil bli identisk med den nederste teknikken og er unødvendig siden P(jente n gutt) = 0

 

Tobias: Jeg forstod ikke måten din, men mine metoder ga tross alt et annet svar. Jeg tror du regnet ut sjansen for å få to gutter på et lag på to personer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Noen som vet om eksamen i R1 er vanskeligere enn 2MX? Så over eksamen til R1 mai 2008 og den virket en del vankseligere enn de 2MX eksamensoppgavene jeg har regnet. Mye mer vektorregning og geometri, hvor 2MX hadde mer integralregning; trigonometri og derivasjon.

 

Javisst er det det! Fader ass, jeg kommer ut fra skolen med 3MX, og det første jeg hører på universitetet og kalkulus 1 er hvor fantastisk ræv skolesystemet er og hvor dårlig vi står i forhold til det faglige nivået på universitetet. Jeg må si at de som tar R1 og R2 har en milelang fordel mot oss stakkarer som gikk skolen i reform 97, forbanna lave nivåer og crappy læremål. De har jo delbrøksoppspalting og en masse universitetsmatte i pensum nå! Jeg hadde aldri hørt om delbrøksoppspalting før jeg kom til universitetet, men jeg har da klart meg bra så langt til tross for min "manglende" bakgrunn.

 

Forbanna heldige kids som går på VGS nå... :roll::mad:

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar
Den oppgaven er grei.

Du kan trekke ut 3 gutter på 13C3 måter, og du kan trekke ut 3 jenter på 15C3 måter. Totalt anntall muligheter du kan plukke ut 6 personer til et vollyballlag er 28C6.

 

Dermed (13C3 * 15C3 )/ 28C6 = 0.345

 

En annen mulighet er å lage trediagram

Du skal plukke 6 folk, og da er sannsynligheten

(13/28)(12/27)(11/26)(15/25)(14/24)(13/23)6C3 = 0.345

 

Det er mulig å bruke Venn diagram også, men det vil bli identisk med den nederste teknikken og er unødvendig siden P(jente n gutt) = 0

 

Tobias: Jeg forstod ikke måten din, men mine metoder ga tross alt et annet svar. Jeg tror du regnet ut sjansen for å få to gutter på et lag på to personer.

 

 

Mange takk!

 

Et lite spm til:

 

Hvis jeg da skal finne ut sannsynligheten for at det var minst 4 gutter på laget, bruker jeg da formelen for binomisk sannsynlighet?

Endret av dimdal
Lenke til kommentar
Javisst er det det! Fader ass, jeg kommer ut fra skolen med 3MX, og det første jeg hører på universitetet og kalkulus 1 er hvor fantastisk ræv skolesystemet er og hvor dårlig vi står i forhold til det faglige nivået på universitetet. Jeg må si at de som tar R1 og R2 har en milelang fordel mot oss stakkarer som gikk skolen i reform 97, forbanna lave nivåer og crappy læremål. De har jo delbrøksoppspalting og en masse universitetsmatte i pensum nå! Jeg hadde aldri hørt om delbrøksoppspalting før jeg kom til universitetet, men jeg har da klart meg bra så langt til tross for min "manglende" bakgrunn.

 

Forbanna heldige kids som går på VGS nå... :roll::mad:

I feel you.

Det som er nytt for meg, som de kan etter vgs neste år er vel komplekse tall, delbrøksoppspaltning, polynomdivisjon, mer integrasjon og derivasjon, differensialligninger?

Det er nesten hele pensum i to mattefag jeg har nå.

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvordan man regner nt sansynligheten for at "minst noe". Altså sannsynligheten for å trekke f.eks. 4 gutter når man skal velge 6 personer erg reit nok, det er lett - men hvordan blir det når man skal velge MINST 4 gutter. Må jeg da finne sansynligheten for 4 gutter, 5 gutter og 6 gutter, og så summere? Forvirret. ;)

Lenke til kommentar
Javisst er det det! Fader ass, jeg kommer ut fra skolen med 3MX, og det første jeg hører på universitetet og kalkulus 1 er hvor fantastisk ræv skolesystemet er og hvor dårlig vi står i forhold til det faglige nivået på universitetet. Jeg må si at de som tar R1 og R2 har en milelang fordel mot oss stakkarer som gikk skolen i reform 97, forbanna lave nivåer og crappy læremål. De har jo delbrøksoppspalting og en masse universitetsmatte i pensum nå! Jeg hadde aldri hørt om delbrøksoppspalting før jeg kom til universitetet, men jeg har da klart meg bra så langt til tross for min "manglende" bakgrunn.

 

Forbanna heldige kids som går på VGS nå... :roll::mad:

I feel you.

Det som er nytt for meg, som de kan etter vgs neste år er vel komplekse tall, delbrøksoppspaltning, polynomdivisjon, mer integrasjon og derivasjon, differensialligninger?

Det er nesten hele pensum i to mattefag jeg har nå.

 

Er ganske mye nytt i den nye læreplanen ja. Jeg kan ikke klage :p

 

Men komplekse tall er ikke pensum for alle, kun de som velger det 3-timers valgfaget Matematikk X (i det andre året, parallellt med R1). I tillegg til komplekse tall lærer de (heldige) som har valgt det tallteori (kongruenser, RSA-kryptering, etc.) og enda mer sannsynlighet og statistikk enn i de andre mattefagene.

 

Aschehoug har faktisk lagt ut to kapitler (komplekse tall og tallteori) fra Matematikk X-boka si, for de som er interesserte her.

Lenke til kommentar
Den oppgaven er grei.

Du kan trekke ut 3 gutter på 13C3 måter, og du kan trekke ut 3 jenter på 15C3 måter. Totalt anntall muligheter du kan plukke ut 6 personer til et vollyballlag er 28C6.

 

Dermed (13C3 * 15C3 )/ 28C6 = 0.345

 

En annen mulighet er å lage trediagram

Du skal plukke 6 folk, og da er sannsynligheten

(13/28)(12/27)(11/26)(15/25)(14/24)(13/23)6C3 = 0.345

 

Det er mulig å bruke Venn diagram også, men det vil bli identisk med den nederste teknikken og er unødvendig siden P(jente n gutt) = 0

 

Tobias: Jeg forstod ikke måten din, men mine metoder ga tross alt et annet svar. Jeg tror du regnet ut sjansen for å få to gutter på et lag på to personer.

 

 

Mange takk!

 

Et lite spm til:

 

Hvis jeg da skal finne ut sannsynligheten for at det var minst 4 gutter på laget, bruker jeg da formelen for binomisk sannsynlighet?

Er det denne formlen du tenker på http://upload.wikimedia.org/math/3/b/a/3ba...23de2e63104.png. Nei, du bruker ikke den formlen, og jeg foreslår at du slutter å bruke formler i sannsynlighet. Bruk trediagram, venndiagram og den eneste formlen P=anntal gyldige muligheter/anntall muligheter. Sannsynlighet er logikk, og formler hører ikke hjemme i sannsynlighet. Den formlen brukes bare når sannsynligheten ikke forandrer seg i neste seleksjon. F.eks. en terning, men ikke å plukke baller ut av en boks uten å putte den tilbake. Uansett, den kan ikke brukes til alle slike tilfeller heller, fordi den kan bare brukes for å finne ut sannsynligheten for et tilfelle. Hvis du kan bruke trediagram, burde den formlen være fullstednig opplagt om du får et tilfelle hvor du kan bruke den.

 

Hvis du skal få minimum 4 gutter på laget, så har du 3 muligheter. 4 gutter og 2 jenter, 5 gutter og 1 jente, 6 gutter og 0 jenter. Dermed, hvis du bruker formlen jeg ga deg, får du.

 

(13C4 * 15C2 + 13C5 * 15C1 + 13C6 ) / 28C6 = 0.255

 

hvis du bruker trediagram, vil du få.

(13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(15/24)(14/23)6C4 +(13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(9/24)(15/23)6C5+(13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(9/24)(8/23)6C6=0.255

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Sliter litt med hvordan jeg skal ta fatt på denne derivasjonen :blush:

 

v(t) = 5*sin(0,52*t + 0,93) + 5

v'(t)= 5*cos(0,52*t + 0,93)*0,52 ("sin" til "cos" og ganger med den deriverte av kjernen).

 

Dette blir visst feil? :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Er det denne formlen du tenker på http://upload.wikimedia.org/math/3/b/a/3ba...23de2e63104.png. Nei, du bruker ikke den formlen, og jeg foreslår at du slutter å bruke formler i sannsynlighet. Bruk trediagram, venndiagram og den eneste formlen P=anntal gyldige muligheter/anntall muligheter. Sannsynlighet er logikk, og formler hører ikke hjemme i sannsynlighet. Den formlen brukes bare når sannsynligheten ikke forandrer seg i neste seleksjon. F.eks. en terning, men ikke å plukke baller ut av en boks uten å putte den tilbake. Uansett, den kan ikke brukes til alle slike tilfeller heller, fordi den kan bare brukes for å finne ut sannsynligheten for et tilfelle. Hvis du kan bruke trediagram, burde den formlen være fullstednig opplagt om du får et tilfelle hvor du kan bruke den.

 

Hvis du skal få minimum 4 gutter på laget, så har du 3 muligheter. 4 gutter og 2 jenter, 5 gutter og 1 jente, 6 gutter og 0 jenter. Dermed, hvis du bruker formlen jeg ga deg, får du.

 

(13C4 * 15C2 + 13C5 * 15C1 + 13C6 ) / 28C6 = 0.255

 

hvis du bruker trediagram, vil du få.

(13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(15/24)(14/23)6C4 +(13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(9/24)(15/23)6C5+(13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(9/24)(8/23)6C6=0.255

 

Tusen takk. Ja, du har helt rett. Jeg er ganske god i logisk tenkning, og synes sannsynlighet var ganske enkelt, helt til jeg begynte å høre om formler osv, da ble ting mye mer uklart og rotete med en gang.

Lenke til kommentar

Hmm, det var da rart. Sitter med et 3MX-hefte her, og funksjonen viser til hvor mange meter havet er over et nullpunkt "t" timer etter midnatt.

 

Jeg skal ifølge fasiten få nullpunktene:

Kl. 01.14 (toppunkt)

Kl. 07.16 (bunnpunkt)

Kl. 13.19 (toppunkt)

Kl. 19.21 (bunnpunkt)

 

Edit: Jeg satta t=0 i stedet for å sette hele funksjonen lik 0, hehe. Blitt litt mye matte i dag :) Takk for hjelpen!

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Tusen takk. Ja, du har helt rett. Jeg er ganske god i logisk tenkning, og synes sannsynlighet var ganske enkelt, helt til jeg begynte å høre om formler osv, da ble ting mye mer uklart og rotete med en gang.

Ikke noe problem. Bare hyggelige å hjelpe. Forstår du trediagram, og hva jeg gjorde i den øverste formlen? Jeg føler at det ikke er veldig vanskelig, men jeg kan gi deg innblikk i tankegangen min rundt trediagram, hvis du vil.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...