Mr. Bojangles Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Hehe ... var ganske sent i går kveld. Noen som vet om eksamen i R1 er vanskeligere enn 2MX? Så over eksamen til R1 mai 2008 og den virket en del vankseligere enn de 2MX eksamensoppgavene jeg har regnet. Mye mer vektorregning og geometri, hvor 2MX hadde mer integralregning; trigonometri og derivasjon. Edit: Én ting til: Hvis man har en eksponentialfunksjon, opphøyd i noe, som skal deriveres - bruker man kjerneregelen da? Eks. e^(x^2)+4x Skrev parantes for ordens skyld. Endret 3. desember 2008 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) du kan vel alltid bruke kjerneregelen, men det hender at denne er mer tungvind enn andre grunnregler. Men husk i dette tilfellet at; (xn)k = xn*k edit: hvis jeg har forstått prblemstillingen din rett. edit2: nå tror jeg jeg ser hva du mener og jeg ville vel brukt kjerneregelen, i mangel av noe annet, men hvis dere har formelheftet tilgjengelig er det greit å se gjennom og se om du finner noen formler som passer. Endret 3. desember 2008 av Xell Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hei, kan noen hjelp meg med en sannsynlighetsoppgave (har også eksamen imorgen!)? I en klasse er det 15 jenter og 13 gutter. Det trekkes tilfeldig ut 6 elever til et volleyballag. a) Bestem sannsynligheten for at det er 3 gutter og 3 jenter som blir trukket ut til volleyballaget. - Her har jeg funnet sannsynlighetene for at en gutt trekkes ut til volley, og at en jente gjør det. Deretter har jeg ganget disse i 3 ganger med hverandre og så summert, svaret jeg får er 0,00415 . Er det rett? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 det synes jeg hørtes veldig lavt ut. Med tanke på at fordelingen mellom jenter og gutter er nesten lik vil jeg anta at sannsynligheten for å trekke 3 av hver er mye høyere. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Ja, jeg er litt usikker på om jeg egentlig skal bruke kombinatorikk i denne oppgaven, men står litt fast. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Løste den ved delbrøkoppspalting (x^2 -1 = (x-1)(x+1) ), men det er det ikke sikkert du har lært? Tror ikke det nei. jeg ville vurdert en substutisjon her. Hvordan skal jeg da ta fatt på "problemet"? Lenke til kommentar
Tobias_usa Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Hei, kan noen hjelp meg med en sannsynlighetsoppgave (har også eksamen imorgen!)? I en klasse er det 15 jenter og 13 gutter. Det trekkes tilfeldig ut 6 elever til et volleyballag. a) Bestem sannsynligheten for at det er 3 gutter og 3 jenter som blir trukket ut til volleyballaget. - Her har jeg funnet sannsynlighetene for at en gutt trekkes ut til volley, og at en jente gjør det. Deretter har jeg ganget disse i 3 ganger med hverandre og så summert, svaret jeg får er 0,00415 . Er det rett? først er sannsynligheten 13/28, så ganger du 13med de gjennværende 12 og nede 28 med 27? 156/756 og så kan du gjøre det om til %, altså litt over 20% kom jeg fram til vet ikke om det er rett heller! anyone? Endret 3. desember 2008 av Tobias_usa Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Den oppgaven er grei. Du kan trekke ut 3 gutter på 13C3 måter, og du kan trekke ut 3 jenter på 15C3 måter. Totalt anntall muligheter du kan plukke ut 6 personer til et vollyballlag er 28C6. Dermed (13C3 * 15C3 )/ 28C6 = 0.345 En annen mulighet er å lage trediagram Du skal plukke 6 folk, og da er sannsynligheten (13/28)(12/27)(11/26)(15/25)(14/24)(13/23)6C3 = 0.345 Det er mulig å bruke Venn diagram også, men det vil bli identisk med den nederste teknikken og er unødvendig siden P(jente n gutt) = 0 Tobias: Jeg forstod ikke måten din, men mine metoder ga tross alt et annet svar. Jeg tror du regnet ut sjansen for å få to gutter på et lag på to personer. Endret 3. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Noen som vet om eksamen i R1 er vanskeligere enn 2MX? Så over eksamen til R1 mai 2008 og den virket en del vankseligere enn de 2MX eksamensoppgavene jeg har regnet. Mye mer vektorregning og geometri, hvor 2MX hadde mer integralregning; trigonometri og derivasjon. Javisst er det det! Fader ass, jeg kommer ut fra skolen med 3MX, og det første jeg hører på universitetet og kalkulus 1 er hvor fantastisk ræv skolesystemet er og hvor dårlig vi står i forhold til det faglige nivået på universitetet. Jeg må si at de som tar R1 og R2 har en milelang fordel mot oss stakkarer som gikk skolen i reform 97, forbanna lave nivåer og crappy læremål. De har jo delbrøksoppspalting og en masse universitetsmatte i pensum nå! Jeg hadde aldri hørt om delbrøksoppspalting før jeg kom til universitetet, men jeg har da klart meg bra så langt til tross for min "manglende" bakgrunn. Forbanna heldige kids som går på VGS nå... Endret 3. desember 2008 av Green Machine Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Den oppgaven er grei. Du kan trekke ut 3 gutter på 13C3 måter, og du kan trekke ut 3 jenter på 15C3 måter. Totalt anntall muligheter du kan plukke ut 6 personer til et vollyballlag er 28C6. Dermed (13C3 * 15C3 )/ 28C6 = 0.345 En annen mulighet er å lage trediagram Du skal plukke 6 folk, og da er sannsynligheten (13/28)(12/27)(11/26)(15/25)(14/24)(13/23)6C3 = 0.345 Det er mulig å bruke Venn diagram også, men det vil bli identisk med den nederste teknikken og er unødvendig siden P(jente n gutt) = 0 Tobias: Jeg forstod ikke måten din, men mine metoder ga tross alt et annet svar. Jeg tror du regnet ut sjansen for å få to gutter på et lag på to personer. Mange takk! Et lite spm til: Hvis jeg da skal finne ut sannsynligheten for at det var minst 4 gutter på laget, bruker jeg da formelen for binomisk sannsynlighet? Endret 3. desember 2008 av dimdal Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Javisst er det det! Fader ass, jeg kommer ut fra skolen med 3MX, og det første jeg hører på universitetet og kalkulus 1 er hvor fantastisk ræv skolesystemet er og hvor dårlig vi står i forhold til det faglige nivået på universitetet. Jeg må si at de som tar R1 og R2 har en milelang fordel mot oss stakkarer som gikk skolen i reform 97, forbanna lave nivåer og crappy læremål. De har jo delbrøksoppspalting og en masse universitetsmatte i pensum nå! Jeg hadde aldri hørt om delbrøksoppspalting før jeg kom til universitetet, men jeg har da klart meg bra så langt til tross for min "manglende" bakgrunn. Forbanna heldige kids som går på VGS nå... I feel you. Det som er nytt for meg, som de kan etter vgs neste år er vel komplekse tall, delbrøksoppspaltning, polynomdivisjon, mer integrasjon og derivasjon, differensialligninger? Det er nesten hele pensum i to mattefag jeg har nå. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg lurer også på hvordan man regner nt sansynligheten for at "minst noe". Altså sannsynligheten for å trekke f.eks. 4 gutter når man skal velge 6 personer erg reit nok, det er lett - men hvordan blir det når man skal velge MINST 4 gutter. Må jeg da finne sansynligheten for 4 gutter, 5 gutter og 6 gutter, og så summere? Forvirret. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Javisst er det det! Fader ass, jeg kommer ut fra skolen med 3MX, og det første jeg hører på universitetet og kalkulus 1 er hvor fantastisk ræv skolesystemet er og hvor dårlig vi står i forhold til det faglige nivået på universitetet. Jeg må si at de som tar R1 og R2 har en milelang fordel mot oss stakkarer som gikk skolen i reform 97, forbanna lave nivåer og crappy læremål. De har jo delbrøksoppspalting og en masse universitetsmatte i pensum nå! Jeg hadde aldri hørt om delbrøksoppspalting før jeg kom til universitetet, men jeg har da klart meg bra så langt til tross for min "manglende" bakgrunn. Forbanna heldige kids som går på VGS nå... I feel you. Det som er nytt for meg, som de kan etter vgs neste år er vel komplekse tall, delbrøksoppspaltning, polynomdivisjon, mer integrasjon og derivasjon, differensialligninger? Det er nesten hele pensum i to mattefag jeg har nå. Er ganske mye nytt i den nye læreplanen ja. Jeg kan ikke klage Men komplekse tall er ikke pensum for alle, kun de som velger det 3-timers valgfaget Matematikk X (i det andre året, parallellt med R1). I tillegg til komplekse tall lærer de (heldige) som har valgt det tallteori (kongruenser, RSA-kryptering, etc.) og enda mer sannsynlighet og statistikk enn i de andre mattefagene. Aschehoug har faktisk lagt ut to kapitler (komplekse tall og tallteori) fra Matematikk X-boka si, for de som er interesserte her. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 AHHH JEG HATER DERE HYSJ! :p Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Den oppgaven er grei. Du kan trekke ut 3 gutter på 13C3 måter, og du kan trekke ut 3 jenter på 15C3 måter. Totalt anntall muligheter du kan plukke ut 6 personer til et vollyballlag er 28C6. Dermed (13C3 * 15C3 )/ 28C6 = 0.345 En annen mulighet er å lage trediagram Du skal plukke 6 folk, og da er sannsynligheten (13/28)(12/27)(11/26)(15/25)(14/24)(13/23)6C3 = 0.345 Det er mulig å bruke Venn diagram også, men det vil bli identisk med den nederste teknikken og er unødvendig siden P(jente n gutt) = 0 Tobias: Jeg forstod ikke måten din, men mine metoder ga tross alt et annet svar. Jeg tror du regnet ut sjansen for å få to gutter på et lag på to personer. Mange takk! Et lite spm til: Hvis jeg da skal finne ut sannsynligheten for at det var minst 4 gutter på laget, bruker jeg da formelen for binomisk sannsynlighet? Er det denne formlen du tenker på http://upload.wikimedia.org/math/3/b/a/3ba...23de2e63104.png. Nei, du bruker ikke den formlen, og jeg foreslår at du slutter å bruke formler i sannsynlighet. Bruk trediagram, venndiagram og den eneste formlen P=anntal gyldige muligheter/anntall muligheter. Sannsynlighet er logikk, og formler hører ikke hjemme i sannsynlighet. Den formlen brukes bare når sannsynligheten ikke forandrer seg i neste seleksjon. F.eks. en terning, men ikke å plukke baller ut av en boks uten å putte den tilbake. Uansett, den kan ikke brukes til alle slike tilfeller heller, fordi den kan bare brukes for å finne ut sannsynligheten for et tilfelle. Hvis du kan bruke trediagram, burde den formlen være fullstednig opplagt om du får et tilfelle hvor du kan bruke den. Hvis du skal få minimum 4 gutter på laget, så har du 3 muligheter. 4 gutter og 2 jenter, 5 gutter og 1 jente, 6 gutter og 0 jenter. Dermed, hvis du bruker formlen jeg ga deg, får du. (13C4 * 15C2 + 13C5 * 15C1 + 13C6 ) / 28C6 = 0.255 hvis du bruker trediagram, vil du få. (13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(15/24)(14/23)6C4 +(13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(9/24)(15/23)6C5+(13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(9/24)(8/23)6C6=0.255 Endret 3. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Sliter litt med hvordan jeg skal ta fatt på denne derivasjonen v(t) = 5*sin(0,52*t + 0,93) + 5 v'(t)= 5*cos(0,52*t + 0,93)*0,52 ("sin" til "cos" og ganger med den deriverte av kjernen). Dette blir visst feil? Endret 3. desember 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Nei, det er rett det? Men du kan jo gange i hop 5 og 0.52 da. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Er det denne formlen du tenker på http://upload.wikimedia.org/math/3/b/a/3ba...23de2e63104.png. Nei, du bruker ikke den formlen, og jeg foreslår at du slutter å bruke formler i sannsynlighet. Bruk trediagram, venndiagram og den eneste formlen P=anntal gyldige muligheter/anntall muligheter. Sannsynlighet er logikk, og formler hører ikke hjemme i sannsynlighet. Den formlen brukes bare når sannsynligheten ikke forandrer seg i neste seleksjon. F.eks. en terning, men ikke å plukke baller ut av en boks uten å putte den tilbake. Uansett, den kan ikke brukes til alle slike tilfeller heller, fordi den kan bare brukes for å finne ut sannsynligheten for et tilfelle. Hvis du kan bruke trediagram, burde den formlen være fullstednig opplagt om du får et tilfelle hvor du kan bruke den. Hvis du skal få minimum 4 gutter på laget, så har du 3 muligheter. 4 gutter og 2 jenter, 5 gutter og 1 jente, 6 gutter og 0 jenter. Dermed, hvis du bruker formlen jeg ga deg, får du. (13C4 * 15C2 + 13C5 * 15C1 + 13C6 ) / 28C6 = 0.255 hvis du bruker trediagram, vil du få. (13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(15/24)(14/23)6C4 +(13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(9/24)(15/23)6C5+(13/28)(12/27)(11/26)(10/25)(9/24)(8/23)6C6=0.255 Tusen takk. Ja, du har helt rett. Jeg er ganske god i logisk tenkning, og synes sannsynlighet var ganske enkelt, helt til jeg begynte å høre om formler osv, da ble ting mye mer uklart og rotete med en gang. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Hmm, det var da rart. Sitter med et 3MX-hefte her, og funksjonen viser til hvor mange meter havet er over et nullpunkt "t" timer etter midnatt. Jeg skal ifølge fasiten få nullpunktene: Kl. 01.14 (toppunkt) Kl. 07.16 (bunnpunkt) Kl. 13.19 (toppunkt) Kl. 19.21 (bunnpunkt) Edit: Jeg satta t=0 i stedet for å sette hele funksjonen lik 0, hehe. Blitt litt mye matte i dag Takk for hjelpen! Endret 3. desember 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Tusen takk. Ja, du har helt rett. Jeg er ganske god i logisk tenkning, og synes sannsynlighet var ganske enkelt, helt til jeg begynte å høre om formler osv, da ble ting mye mer uklart og rotete med en gang. Ikke noe problem. Bare hyggelige å hjelpe. Forstår du trediagram, og hva jeg gjorde i den øverste formlen? Jeg føler at det ikke er veldig vanskelig, men jeg kan gi deg innblikk i tankegangen min rundt trediagram, hvis du vil. Endret 3. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå