knopflerbruce Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Med mitt forslag er alternativ c) riktig. Hvorfor erstatter du delta x med pi-x? Jeg prøvde som du sa, men jeg tror jeg har misforstått (kommer hvertfall ingen vei) diskusjon matte1.jpg Det er fordi jeg vil ha noe som ligner på svaralternativene at jeg gjør det slik. Delta x er forskjellen fra en x-verdi til en annen, og du kan godt la den andre verdien være pi. Når delta x går mot null kommer x nærme pi, og du får noe som begynner å ligne på svaralternativene. Tanken er også at du kan trikse litt med grensen. Ved å sette delta x lik x-pi blir grensen at x går mot pi, samt at nevneren i grenseverdien blir av samme sort som tre av svaralternativene. Da er problemet redusert til å leke med telleren til du får noe som passer. Men, om jeg skrev pi-x... prøv det motsatte (x-pi), det er mer straightforward. Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Med mitt forslag er alternativ c) riktig. Hvorfor erstatter du delta x med pi-x? Jeg prøvde som du sa, men jeg tror jeg har misforstått (kommer hvertfall ingen vei) diskusjon matte1.jpg Det er fordi jeg vil ha noe som ligner på svaralternativene at jeg gjør det slik. Delta x er forskjellen fra en x-verdi til en annen, og du kan godt la den andre verdien være pi. Når delta x går mot null kommer x nærme pi, og du får noe som begynner å ligne på svaralternativene. Tanken er også at du kan trikse litt med grensen. Ved å sette delta x lik x-pi blir grensen at x går mot pi, samt at nevneren i grenseverdien blir av samme sort som tre av svaralternativene. Da er problemet redusert til å leke med telleren til du får noe som passer. Men, om jeg skrev pi-x... prøv det motsatte (x-pi), det er mer straightforward. Nå skjønner jeg mer. Takk 1 Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) Hva betyr dette? edit: er det slik at vi tar absoluttverdien av funksjonens negative verdier? Endret 22. juli 2016 av 28teeth Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) Hva betyr dette? Skjermbilde 2016-07-22 kl. 10.12.37.png edit: er det slik at vi tar absoluttverdien av funksjonens negative verdier? f = x-3 for x >3 -(x-3) for x < 3 f(0) = 3 edit Endret 23. juli 2016 av Janhaa Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 [pirk] -(x-3) for x<3, mener du vel. [\pirk] Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 [pirk] -(x-3) for x<3, mener du vel. [\pirk] jepp... Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 (endret) Hvorfor får vi bare Q^2 og ikke P^2 etter (PQ)(PQ)? Endret 24. juli 2016 av Mladic Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Hvorfor får vi bare Q^2 og ikke P^2 etter (PQ)(PQ)? Fordi vi antar at PQ=Q^2P Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hvorfor får vi bare Q^2 og ikke P^2 etter (PQ)(PQ)? Fordi vi antar at PQ=Q^2P Er operasjonene mulig bare fordi vi antar det? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hvorfor får vi bare Q^2 og ikke P^2 etter (PQ)(PQ)? Fordi vi antar at PQ=Q^2P Er operasjonene mulig bare fordi vi antar det? Ja. Beviset vil ikke holde for enhver P og Q slik det står nå. 1 Lenke til kommentar
tiss Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 (endret) Kan noen løse denne (oppg b) for meg og vise fremgangsmåten? Skjønner ikke hvordan jeg skal håndtere x+1 i nevnerene. Endret 4. august 2016 av tiss Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Kan noen løse denne (oppg d) for meg og vise fremgangsmåten? Skjønner ikke hvordan jeg skal håndtere x+1 i nevnerene. Tror du glemte noe. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Skjønner ikke hvordan jeg skal håndtere x+1 i nevnerene.Du behandler det som en parantes Lenke til kommentar
tiss Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Fellesnevneren blir 1x eller? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Hvis hva du har gjort, da blir det enklere å hjelpe deg videre. Lenke til kommentar
tiss Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Skjønner ikke hvordan jeg skal håndtere x+1 i nevnerene.Du behandler det som en parantes Jeg har funnet fellesnevneren for småbrøkene (1x?) : 2x1x\x -3x1x\x+1? Svaret for oppgaven skal bli 2-x\5x! Skjønner ikke hvordan jeg skal x og 5x. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Skjønner ikke hvordan jeg skal håndtere x+1 i nevnerene.Du behandler det som en parantes Jeg har funnet fellesnevneren for småbrøkene (1x?) : 2x1x\x -3x1x\x+1? Svaret for oppgaven skal bli 2-x\5x! Skjønner ikke hvordan jeg skal x og 5x. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Hvorfor bruker vi substitusjonsregelen, og ikke delvis integrasjon her? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Fordi substitusjon virker og delvis integrasjon ikke virker.. For å utdype litt: Du vil ikke kunne gjøre uttrykket noe enklere ved å dele det opp. Endret 7. august 2016 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Hvorfor forsvinner 1/2, og hvorfor multipliserer vi ikke det med den delvise integrasjonen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå