cuadro Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Hvordan opphøyer jeg x (f.eks 10^x fungerer ikke) i Geogebra? Skal skrive inn formelen i vedlegget. Du kan benytte deg av hurtigtast alt+2 (windows), eller ctrl+2 (mac). Ellers skulle nok "a^(x)" virket. Edit: Ble visst sideskille. Endret 26. mai 2016 av cuadro Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Dette er kanskje et litt dumt spørsmål men hvordan løser jeg dette uttrykket for x? 1/y = 4/x Kan noen være så snill å hjelpe meg? Mellomregning hadde også vært veldig hjelpsomt Lenke til kommentar
frustrert_97 Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Gang med xy på begge sider, så kan du stryke y mot y på VS, og x mot x på HS. Da står du igjen med x = 4y. 1 Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Gang med xy på begge sider, så kan du stryke y mot y på VS, og x mot x på HS. Da står du igjen med x = 4y. Tusen takk! Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Noen som vet hvordan løser jeg denne likningen for c1? t/p1*c1 = 1/p2 Takk for svar! Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Skal det være eller ? Uansett så er målet å få alene på den ene siden, har du noen idéer selv? Endret 29. mai 2016 av Selvin Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Skal det være eller ? Uansett så er målet å få alene på den ene siden, har du noen idéer selv? Det skal være har kommet fram til Men det er ikke det som står i fasiten Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Det svaret du har kommet frem til er løsningen på den andre ligningen om du løser den for I den korrekte ligningen start med å få opp slik at den ikke står under brøkstreken. Hvordan ser det da ut? Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Det svaret du har kommet frem til er løsningen på den andre ligningen om du løser den for I den korrekte ligningen start med å få opp slik at den ikke står under brøkstreken. Hvordan ser det da ut? Men hvordan gjør jeg det? Jeg forstår ikke hvordan jeg får den over brøkstreken, ganger jeg med på begge sider da? Prøvde nettopp og det funket ikke.. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Gange med på begge sider er en veldig bra start, da er du faktisk nesten i mål. Hvis du ganger med på begge sider får du: . Ser du hva du kan gjøre videre nå? Endret 29. mai 2016 av Selvin Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Gange med på begge sider er en veldig bra start, da er du faktisk nesten i mål. Hvis du ganger med på begge sider får du: . Ser du hva du kan gjøre videre nå? Kan jeg da ta bort på venstre side? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Kan jeg da ta bort på venstre side? Yes, riktig! Også gjelder det nå å få bort fra høyre side også er du i mål 1 Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Gange med på begge sider er en veldig bra start, da er du faktisk nesten i mål. Hvis du ganger med på begge sider får du: . Ser du hva du kan gjøre videre nå? Kan jeg da ta bort på venstre side? Fikk jeg det til Takk for hjelpen! Endret 29. mai 2016 av koosepus Lenke til kommentar
CCC Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hei, kan noen hjelpe med litt med den herax1 + x2 + x3 = 1 2x1 + 4x2 + ax3 = 2 ax1 + 3x2 + 2x3 = 3 De finnes to verdier av a som gir x1 = -5/3 Jeg har prøvd å sette inn -5/3 for x1, og først regnet ut determinanten, og deretter brukt abc-formelen på 15a2/3 - 15a + 10. Da fikk jeg at a=1 eller a=2. Men i følge fasiten skal a=0 eller a=3. Lenke til kommentar
Tom André Tveit Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hei brukere av forumet diskusjon.no. Jeg vil anbefale artikkelen; 'Tall med god eller med dårlig kvalitet?' til alle de av dere som har en særlig interesse for matematikk. Her følger et utdrag fra artikkelen: "Visste du at valuta er en av de få enhetene der det er mulig å unngå desimaler? Visste du at romertall er et tallsystem som sannsynligvis døde ut som valuta fordi det er vanskelig, og at det finnes et annet enklere tallsystem mer grunnleggende enn romertall som faktisk egner seg bedre til valuta enn det tallsystemet vi bruker i dag? Visste du at addisjonssystemet, prefikser til enheter og romertall, egentlig kan bruke de samme tegnene, men at de i dag bruker helt ulike tegn hver for seg? Visste du at posisjonssystemet og addisjonssystemet har det grunnlag og fellestrekk at begge kan skrives; ±(a·(b^c))±(d·(b^e)) ± ... ±(f·(b^g))+(h·(b^i)), og at den viktigste forskjellen dem imellom er hvilken rekkefølge eksponentene har? Visste du at vi kan bruke ordet ‘tusen’ fremfor ‘kilo’ også i enheter som kg (kilogram) på en fullstendig logisk måte, og at ‘kilo’ egentlig betyr ‘tusen’? Visste du at det kan legges flere tall til mengdetallene fra null til ni, og at dette egentlig er nødvendig da navnet til titallsystemet egentlig er feil?" Med Vennlig HilsenTom André Tveit Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Jeg leste artikkelen og litt annet på siden din. wat Lenke til kommentar
Thousand Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Hei brukere av forumet diskusjon.no. Jeg vil anbefale artikkelen; 'Tall med god eller med dårlig kvalitet?' til alle de av dere som har en særlig interesse for matematikk. Her følger et utdrag fra artikkelen: "Visste du at valuta er en av de få enhetene der det er mulig å unngå desimaler? Visste du at romertall er et tallsystem som sannsynligvis døde ut som valuta fordi det er vanskelig, og at det finnes et annet enklere tallsystem mer grunnleggende enn romertall som faktisk egner seg bedre til valuta enn det tallsystemet vi bruker i dag? Visste du at addisjonssystemet, prefikser til enheter og romertall, egentlig kan bruke de samme tegnene, men at de i dag bruker helt ulike tegn hver for seg? Visste du at posisjonssystemet og addisjonssystemet har det grunnlag og fellestrekk at begge kan skrives; ±(a·(b^c))±(d·(b^e)) ± ... ±(f·(b^g))+(h·(b^i)), og at den viktigste forskjellen dem imellom er hvilken rekkefølge eksponentene har? Visste du at vi kan bruke ordet ‘tusen’ fremfor ‘kilo’ også i enheter som kg (kilogram) på en fullstendig logisk måte, og at ‘kilo’ egentlig betyr ‘tusen’? Visste du at det kan legges flere tall til mengdetallene fra null til ni, og at dette egentlig er nødvendig da navnet til titallsystemet egentlig er feil?" Med Vennlig Hilsen Tom André Tveit Det minner meg om den videoen hvor dem prøver å forklare at 1+1 = 9,3223344 og ikke 2. Altså ikke logisk imo. Endret 1. juni 2016 av Thousand Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 "Finn de horisontale tangentplanene til nivåflaten h(x, y, z) = 1 til h." - tenkte at tangentplanet er horisontalt dersom den står vinkelrett på zz-aksen. Derfor må . Men skal man ta den partiell deriverte med hensyn til z være lik 1 eller ? Lenke til kommentar
ethers Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Hei folkens, jeg sitter litt i smørja. Jeg har muntlig eksamen i morgen men jeg klarer ikke regne ut volum av et basseng. Bassenget er 25 m langt og 10 m bredt, dybden er 1 m i den ene enden og 3 m i den andre, bunnen er altså skrå. Noen tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå