28teeth Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Ja, tallet kan skrives som: Selvsagt! Lenke til kommentar
Kriss^ Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 (endret) edit: fant det ut Endret 19. april 2016 av Kriss^ Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Jeg holder på å jobbe litt med matte for første gang på noen år nå, og lurte på om noen kan hjelpe meg med en regel jeg er veldig usikker på? Jeg holder på med oppgave 1.36c ( (x^2/x + 5x/6) : x/12 ) i Sinus forkurs (ingeniør) boken, og sitter igjen med ( (4x^2+10x) / x ), men svaret skal være 4x + 10. Jeg vil få dette svaret om jeg deler x på alle de x'ene over den, men jeg har jo bare en x og kan ikke fordele den over tre x'er. Hva har jeg gjort galt? Hvordan kan jeg rette på dette, er det noe jeg kanskje har oversett? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Jeg holder på å jobbe litt med matte for første gang på noen år nå, og lurte på om noen kan hjelpe meg med en regel jeg er veldig usikker på? Jeg holder på med oppgave 1.36c ( (x^2/x + 5x/6) : x/12 ) i Sinus forkurs (ingeniør) boken, og sitter igjen med ( (4x^2+10x) / x ), men svaret skal være 4x + 10. Jeg vil få dette svaret om jeg deler x på alle de x'ene over den, men jeg har jo bare en x og kan ikke fordele den over tre x'er. Hva har jeg gjort galt? Hvordan kan jeg rette på dette, er det noe jeg kanskje har oversett? Litt usikker på hva du mener med "fordele den over tre x'er", men 4x^2+10x kan faktoriseres til x(4x+10). Hvis man så deler teller og nevner på x (man kan alltid gange eller dele teller og nevner med det samme uten at verdien til brøken endrer seg), så står man igjen med (4x+10)/1, som jo er 4x+10. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Jeg holder på å jobbe litt med matte for første gang på noen år nå, og lurte på om noen kan hjelpe meg med en regel jeg er veldig usikker på? Jeg holder på med oppgave 1.36c ( (x^2/x + 5x/6) : x/12 ) i Sinus forkurs (ingeniør) boken, og sitter igjen med ( (4x^2+10x) / x ), men svaret skal være 4x + 10. Jeg vil få dette svaret om jeg deler x på alle de x'ene over den, men jeg har jo bare en x og kan ikke fordele den over tre x'er. Hva har jeg gjort galt? Hvordan kan jeg rette på dette, er det noe jeg kanskje har oversett? Litt usikker på hva du mener med "fordele den over tre x'er", men 4x^2+10x kan faktoriseres til x(4x+10). Hvis man så deler teller og nevner på x (man kan alltid gange eller dele teller og nevner med det samme uten at verdien til brøken endrer seg), så står man igjen med (4x+10)/1, som jo er 4x+10. Ja, selvfølgelig! Faktorisering! Det hadde jeg helt glemt av. Da trenger jeg ikke bekymre meg for å "fordele den over tre x'er" lengre. Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 (endret) Eksamen, Høsten 2015 Fasit, matematik.net Jeg skjønner ikke hvorfor b i g(x) er lik b i y? edit: vise til kilder Endret 22. april 2016 av 28teeth Lenke til kommentar
nojac Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Fasit, matematik.net Jeg skjønner ikke hvorfor b i g(x) er lik b i y? Jeg ser heller ingen kobling mellom b i g(x) og b i den generelle formelen for en rett linje. Lettere å definere h(x) som linje gjennom (s,g(s)) og (t,g(t)) og deretter løse ligningen g(x)=h(x) Lenke til kommentar
nojac Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 (endret) Ja, du har fått rett svar (du bør vel samle x-leddene..) Men hvorfor ikke bare gjøre slik jeg foreslo: g(x):=.... h(x):= Linje[(s,g(s)),(t,g(t))] Da får du ligningen for linjen direkte (ikke noe pent uttrykk...) Legger du så til kommandoen Løs[g(x)=h(x)] så får du x-verdiene til de tre skjæringspunktene. (x=s, x=t og x=-a-s-t ) Endret 23. april 2016 av nojac Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 I trekant ABC er A(-2.1.3), B(4,2,5), C(2,3,8)Finn fotpunktet F for normalen fra A på BC. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Er det en snarvei for å finne ut va mastrise M opphøyd i x er? Kom til en eksamensoppgave nå hvor jeg skal finne determinanten(M^7), og synes det nesten bør være en snarvei med tanke på at det er en eksamensoppgave i motsetning til å regne M*M*M*M*M*M*M da man viser at man kan dette lenge før mang har gjort det 7 ganger. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Er det en snarvei for å finne ut va mastrise M opphøyd i x er? Kom til en eksamensoppgave nå hvor jeg skal finne determinanten(M^7), og synes det nesten bør være en snarvei med tanke på at det er en eksamensoppgave i motsetning til å regne M*M*M*M*M*M*M da man viser at man kan dette lenge før mang har gjort det 7 ganger. Ja, hvis den kan diagonaliseres. Hvis M=PDP^-1, så er M^x=PD^xP^-1, og D^x er trivielt å regne ut siden det er en diagonal matrise. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Er det en snarvei for å finne ut va mastrise M opphøyd i x er? Kom til en eksamensoppgave nå hvor jeg skal finne determinanten(M^7), og synes det nesten bør være en snarvei med tanke på at det er en eksamensoppgave i motsetning til å regne M*M*M*M*M*M*M da man viser at man kan dette lenge før mang har gjort det 7 ganger. Ja, hvis den kan diagonaliseres. Hvis M=PDP^-1, så er M^x=PD^xP^-1, og D^x er trivielt å regne ut siden det er en diagonal matrise. Dette skjønte jeg heller lite av skal jeg være ærlig. Matrisen i oppgaven er en 2x2 matrise med følgende verdier for hver rad: 8 3 og 6 2. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Har du (eller skulle du ha) lært om egenverdier? Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Har du (eller skulle du ha) lært om egenverdier? Nei ikke som jeg vet. Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 eksamen, høsten 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor x og n er like. Kan ikke f.eks x/n=4/10 fordi grunntallet på begge sidene vil jo være like? nojac: Fulgte bare tankegangen min. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Det står jo i kommentaren. Dersom x er lik n er brøken lik en, og én opphøyd i hvasomhelst er lik en. Alternativt er x lik 10000. Lenke til kommentar
Eventyrtid Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 "En kald høstnatt var temperaturen T(x) i celsiusgrader x timer etter midnatt gitt ved T(x)=0.5x2 - 3x + 2.5, [0,14]" Hvordan finner jeg ut når temperaturen var 2 grader? Andregradsformelen fungerer vel bare når jeg skal ha nullpunkter eller skjære de ulike aksene? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 "En kald høstnatt var temperaturen T(x) i celsiusgrader x timer etter midnatt gitt ved T(x)=0.5x2 - 3x + 2.5, [0,14]" Hvordan finner jeg ut når temperaturen var 2 grader? Andregradsformelen fungerer vel bare når jeg skal ha nullpunkter eller skjære de ulike aksene? Ja, men om du setter T(x)=2, så skal det ikke så mye til for å få en ligning som beskriver nullpunktene til en andregradsfunksjon. 1 Lenke til kommentar
Joakimsjo Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 En visst du setter T(x) = 2? Altså 2 = 0.5x2 - 3x + 2.5 så flytter vi over 2 og får 0 = 0.5x2 - 3x + .5 som gir deg x=0.1715173 og x=5.82843. Setter du de inn i T(x) får du 2 grader. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå