Imlekk Skrevet 12. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2016 Det var akkurat det jeg tenkte. Irriterende at jeg brukte unødvendig lang tid pga fasiten, men samme det. I det minste så fikk du tenkt grundig gjennom dette. Det er jo nyttig i seg selv. Her er én måte å tenke på dette på. La oss si at du har . Det går åpenbart mot uendelig. La oss så erstatte med , som jo er det samme (vær sikker på at du forstår hvorfor). Vi har da , som går mot uendelig. Men kan bli opphøyd i et vanlig tall, og allikevel få noe som går mot uendelig? Neh. , hvor er et reelt tall, vil alltid være et annet reelt tall. En naturlig måte å tenke på, dog muligens ikke 100 % vanntett logisk, er å derfor konkludere med at må gå mot uendelig i det tilfellet ovenfor, når går mot uendelig. 1 Lenke til kommentar
OVOXO Skrevet 13. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2016 Hei! I denne oppgaven brukte jeg polarkoordinater og fikk jeg dobbelt integralet (r^2(cosθ)^2-r^2(sinθ)^2)*r hvor 0<θ < 2*pi 0< r < 1 Når jeg løste med hensyn på θ brukte jeg at cos2θ=(cosθ)^2-(sinθ)^2, hvor integralet av cos2θ= sin2θ/2 som gir 0 for grensene, og dermed integralet lik 0, som er feil. Angriper jeg oppgaven feil? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2016 Ikke konkret oppgave jeg lurer på, men hvor høyt ligger stokastiske diffligninger på matematisk nivå? Studerer finans og har kommet borti dette når jeg har lest om derivater. Hvor mye matte må man regne med å studere før man kan bryne seg på de? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2016 Ganske mye. Dette kurset bygger blant annet på kurs som bygger på et kurs man tidligst bør ta som fjerde matteemne på UiO. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2016 Såpass ja. Kalkulus->Kalkulus og lineær algebra->Lineær algebra->Reel analyse->Lineær analyse med anvendelser? Jaja, det får bli med tanken Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 15. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2016 Ah... Reell analyse ja. Good times. Differentialligninger mer generelt burde man kunne komme seg gjennom etter kalkulus og lineær algebra. Har dog ingen erfaring med stokastiske diffligninger. Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 15. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2016 Regn ut summen 5+11+17+.......+431 Økningen er på 6, altså d=6 Vanligvis får du oppgitt hva som er a1, slik at du kan sette det inn i formelen an=a1+(n-1)*d for så å bruke dette i s=(a1+an)/2 *n Lenke til kommentar
Tepose. Skrevet 15. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2016 Hei, er det noen enkel måte å lage en generell formel for et likningssett? Eksempel der jeg kjenner a og b: x+y=a x-y=b Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 15. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2016 Regn ut summen 5+11+17+.......+431 Økningen er på 6, altså d=6 Vanligvis får du oppgitt hva som er a1, slik at du kan sette det inn i formelen an=a1+(n-1)*d for så å bruke dette i s=(a1+an)/2 *n første likning: 431 = 5 + (n-1)*6 n = 72 andre likning: S = (5+431)*36 = 15696 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 15. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2016 Hei, er det noen enkel måte å lage en generell formel for et likningssett? Eksempel der jeg kjenner a og b: x+y=a x-y=b 2x = a+b x = (a+b) / 2 = 0.5(a+b) y = a - ((a+b) /2 ) = 0.5(a-b) Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 16. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2016 Det var akkurat det jeg tenkte. Irriterende at jeg brukte unødvendig lang tid pga fasiten, men samme det. I det minste så fikk du tenkt grundig gjennom dette. Det er jo nyttig i seg selv. Her er én måte å tenke på dette på. La oss si at du har . Det går åpenbart mot uendelig. La oss så erstatte med , som jo er det samme (vær sikker på at du forstår hvorfor). Vi har da , som går mot uendelig. Men kan bli opphøyd i et vanlig tall, og allikevel få noe som går mot uendelig? Neh. , hvor er et reelt tall, vil alltid være et annet reelt tall. En naturlig måte å tenke på, dog muligens ikke 100 % vanntett logisk, er å derfor konkludere med at må gå mot uendelig i det tilfellet ovenfor, når går mot uendelig. Herlig innlegg Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 17. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2016 Herlig innlegg Takk, det var hyggelig sagt! Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 18. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg satt og lekte meg litt med tall, og kokte opp en påstand. ((X³-(X-1)³) - ((X-1)³-(X-2)³)) / 6 = X - 1 For å ta et eksempel kan vi si at X = 5. X³ = 125 og (X-1)³ = 64. Diffen mellom disse to tallene er 61. Gjør vi akkurat det samme for X-1 og X-2, får vi en diff på 37. Tar vi 61 minus 37, får vi 24. Videre delt på 6 får vi 4, som er lik X-1. Dette er for så vidt greit nok, men det som virkelig forvirrer meg, er at dette kun ser ut til å være riktig så lenge X > -208063 og X < 208065. Når X er utenfor dette intervallet, stemmer påstanden min kun for oddetall. -208063 og 208065 er unntakene fra denne regelen igjen. Er det Excel som tuller med meg, eller stemmer faktisk dette? Er det mulig å bevise (hvis det blir riktig uttrykk) at formelen stemmer for de angitte verdiene av X, og ellers kun ved oddetal? I Excel kan formelen testes ved at verdien til X settes i celle A2 og nedover, og at man i B2 limer inn: =((A2^3-(A2-1)^3)-((A2-1)^3-(A2-2)^3)) / 6 Lenke til kommentar
El cartucho Skrevet 18. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2016 For å ta det første først; sammenhengen din stemmer for alle x. Grunnen til dette er at utrykkene du har på høyre og venstere side av likhetstegnet ditt er de samme. Du kan se dette ved å regne ut alle potenser og parenteser på venstre side og du vil stå igjen med x – 1 = x – 1, som holder for alle x. Grunnen til at Excel gir deg merkelige verdier må ha ett eller annet å gjøre med hvordan Excel regner. Jeg har ikke inngående kjennskap til hvordan dette skjer i akkurat Excel, men det er et gjennomgående fenomen at dataprogrammer kan få problemer ved store tall. Dette har med at de hele tiden må forholde seg til rasjonale tall, og dermed får ulike avrundings- og regnefeil, uten at jeg skal gå mer inn på det. Du har egentlig skrevet en likning. Alle x-er som oppfyller denne likningen kalles løsninger av likningen. Det er ikke vanlig å si at man beviser løsning(ene) i tilfeller som dette her, da man rent algebraisk kan regne de(n) ut. Det finnes imidlertid andre type likninger som er så kompliserte at man rent faktisk gjetter på en løsning og så beviser at dette er en løsning og at det evt. er den eneste løsningen, eller om det er flere. Likninger trenger heller ikke å ha løsninger, og da vil man ofte bevise nettopp det. (Igjen, hvis dette er mulig å vise analytisk (altså ved regning), så er det ikke vanlig å omtale det som bevis.) 2 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 18. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2016 Du kan se dette ved å regne ut alle potenser og parenteser på venstre side og du vil stå igjen med x – 1 = x – 1 Takk for svar. Jeg mistenkte i grunn dette, men ville ikke engang prøve meg på å nøste opp i ligningen. Dette er ikke akkurat matte jeg har hatt bruk for i det daglige de siste 15 årene, og jeg slet nok med det da det var aktuelt. Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 18. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2016 Hvordan deriverer jeg f(x) = g(x,2x)? På forhånd tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 18. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2016 Hvordan deriverer jeg f(x) = g(x,2x)? På forhånd tusen takk for hjelp! Hva betyr egentlig den funksjonen? Hva er g(x,2x)? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2016 Hvordan deriverer jeg f(x) = g(x,2x)? På forhånd tusen takk for hjelp! Sikker på at du ikke mener g(x)2x? Isåfall er f(g(x)) = f'(g(x))g'(x), og 2x = 2 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 18. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2016 (endret) Hvordan deriverer jeg f(x) = g(x,2x)? På forhånd tusen takk for hjelp! Husker du kjerneregelen?: Hva får du hvis du bruker a = x og y=2x her? Endret 18. mars 2016 av Ljóseind Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 19. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2016 Hvordan deriverer jeg f(x) = g(x,2x)? På forhånd tusen takk for hjelp! Husker du kjerneregelen?: Hva får du hvis du bruker a = x og y=2x her? Ja, jeg kjenner til kjerneregelen, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal bruke den i dette tilfellet? Hva mener du med y=2x? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå