rankine Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Hvor ligger feilen? y'-sin x*y=sin x dy/dx=sin x + sin x*y 1/y*dy = 2sin x * dx Intregrerer: ln lyl = -2cos x +C y = C*e^-2cos Dette stemmer ikke med onlinekalkulatorene.. Hvor er det jeg kødder det til ? dy/dx=sin x + sin x*y 1/y*dy = 2sin x * dx Denne overgangen er feil. Du må faktorisere ut sin x før du kan få y over på venstre side Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Er det noen som kan forklare meg hvorfor: 20/sqrt(2) blir 10sqrt(2)? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Er det noen som kan forklare meg hvorfor: 20/sqrt(2) blir 10sqrt(2)? Utvid brøken med sqrt(2) og se hva som skjer. Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 (endret) Endret 1. februar 2016 av ilPrincipino Lenke til kommentar
tuppenballe Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 y'-sin(x)*y=sin(x) dy/dx=sin(x)+sin(x)*y dy/dx=sin(x)(1+y) 1/(1+y) = sinx dx Integrerer:ln l1+yl =-cos(x) + C 1+y = Ce^-cos(x) y = Ce^-cos(x) -1 endelig satt den! Tusen takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
Anonym951 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Holder på med følgende oppgave: Finn integralet ʃ x*e^(x^2) dx. Svaret skal bli 1/2*e^(x^2) + C. Noen som kan vise fremgangsmåten på denne? Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Holder på med følgende oppgave: Finn integralet ʃ x*e^(x^2) dx. Svaret skal bli 1/2*e^(x^2) + C. Noen som kan vise fremgangsmåten på denne? Prøvd med substitusjonen e^u? Lenke til kommentar
Anonym951 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Holder på med følgende oppgave: Finn integralet ʃ x*e^(x^2) dx. Svaret skal bli 1/2*e^(x^2) + C. Noen som kan vise fremgangsmåten på denne? Prøvd med substitusjonen e^u? Ja, men får ikke det rette svaret.. Kan noen se hva jeg gjør feil? ʃ x*e^u der u=x^2 og u'=1/2x = 1/2x^2*e^(x^2)* 1/2x + C Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Holder på med følgende oppgave: Finn integralet ʃ x*e^(x^2) dx. Svaret skal bli 1/2*e^(x^2) + C. Noen som kan vise fremgangsmåten på denne? Prøvd med substitusjonen e^u? Ja, men får ikke det rette svaret.. Kan noen se hva jeg gjør feil? ʃ x*e^u der u=x^2 og u'=1/2x = 1/2x^2*e^(x^2)* 1/2x + C , Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 (endret) E: glem det. Endret 2. februar 2016 av knipsolini Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Har følgende funksjon: U(x,y) = x*y / (x + y) Skal finne U'x og U'y Helt blank, kommer ikke på hvilke regler jeg skal bruke for disse. Tenkte det først jeg måtte bruke kjerneregelen, men ser ikke hvordan jeg skal gjøre det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Bruk regelen for derivasjon av en brøk. 1 Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Bruk regelen for derivasjon av en brøk. Ah, tusen takk. Hadde helt glemt de reglene! :-) Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Problemstilling: Det vert antatt at talet på hendingar i løpet av eit år skal vera 20 (av maksimalt 100). Det observerte talet vert 25. 1) Korleis laga eit 95 % konfidensintevall på hypotesen, altså 25 som sentrum? 2) Tilsvarande med det observerte, 20, i sentrum? Med Poisson-fordeling vert det rart i alternativ 2 over, og det som er ekstra interessant er om det er få observerte og konfidensintervallet med visse forutsetninger (som kan vera feilaktige) går over negative verdiar, noko som ikkje er mogeleg i Poisson-fordelinga. Eg fekk dette presentert av nokon som skulle nytta dette i jobbsammenheng, men det er svært lenge sidan eg hev vore borti i noko av dette, og eg vart ikkje nøgd med det eg kom fram til ved første augekast - men kanskje nokon her har gode forklaringar? Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Noen som kan hjelpe meg med oppgave 5.15 D? Endret 6. februar 2016 av TRCD Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Hva får du at løsningen blir i b)? Men jeg er ikke helt sikker på om du trenger å løse det på nytt, det kan holde å argumentere. Hva skjer med bestanden i starten? Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Hva får du at løsningen blir i b)? Men jeg er ikke helt sikker på om du trenger å løse det på nytt, det kan holde å argumentere. Hva skjer med bestanden i starten? svaret på oppgave a er at det vokser med 50 stk/år. Legger ved bilde av fasit. Når fasiten sier det dør ut, vil det si at man får et negativt svar? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg spurte hva du fikk i b).. Du skal bruke uttrykket fra b), men bestemme en annen verdi for C. For at y(0) skal være 1000, hva må C være da? Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg spurte hva du fikk i b).. Du skal bruke uttrykket fra b), men bestemme en annen verdi for C. For at y(0) skal være 1000, hva må C være da? y=1500+500*e^(0,1x) hvis vi starter med 2000 y=1500-500*e^(0,1x) hvis vi starter med 1000 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Nettopp. Så hva skjer i det siste tilfellet når x vokser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå