Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken metode burde jeg bruke på denne her?

 

chart?cht=tx&chl=\int x \cdot e^{x^2} dx

 

Har ikke holdt på med integrasjon/antiderivasjon så lenge, så har stort sett bare holdt på med delvis integrasjon, og enda ikke satt igang med substitusjon og delbrøksoppspaltning.

 

Bare ved å se på den, så kjenner jeg igjen uttrykket fra derivasjon, og ser at det skal være chart?cht=tx&chl=\frac{e^x^2}{2} + C.

 

Ved å forsøke med på delvis integrasjon, så ser jeg at jeg ikke kommer noe vei. Så mistenker kanskje at det er substitusjon som er tingen her, pga kjernen til e (som er x^2), tenker jeg riktig da? (Og om, så er det kanskje på tide at jeg hopper videre for å lære meg det...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Hvilken metode burde jeg bruke på denne her?

 

chart?cht=tx&chl=\int x \cdot e^{x^2} dx

 

Har ikke holdt på med integrasjon/antiderivasjon så lenge, så har stort sett bare holdt på med delvis integrasjon, og enda ikke satt igang med substitusjon og delbrøksoppspaltning.

 

Bare ved å se på den, så kjenner jeg igjen uttrykket fra derivasjon, og ser at det skal være chart?cht=tx&chl=\frac{e^x^2}{2} + C.

 

Ved å forsøke med på delvis integrasjon, så ser jeg at jeg ikke kommer noe vei. Så mistenker kanskje at det er substitusjon som er tingen her, pga kjernen til e (som er x^2), tenker jeg riktig da? (Og om, så er det kanskje på tide at jeg hopper videre for å lære meg det...)

Riktig at du må bruke substitusjon her med x^2 som u. Men det går fort å lære seg det, bare se på den videoen her på seks og et halvt minutt

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar

Hvilken metode burde jeg bruke på denne her?

 

chart?cht=tx&chl=\int x \cdot e^{x^2} dx

 

Har ikke holdt på med integrasjon/antiderivasjon så lenge, så har stort sett bare holdt på med delvis integrasjon, og enda ikke satt igang med substitusjon og delbrøksoppspaltning.

 

Bare ved å se på den, så kjenner jeg igjen uttrykket fra derivasjon, og ser at det skal være chart?cht=tx&chl=\frac{e^x^2}{2} + C.

 

Ved å forsøke med på delvis integrasjon, så ser jeg at jeg ikke kommer noe vei. Så mistenker kanskje at det er substitusjon som er tingen her, pga kjernen til e (som er x^2), tenker jeg riktig da? (Og om, så er det kanskje på tide at jeg hopper videre for å lære meg det...)

Det er riktig. Du må bruke substitusjon for å løse denne oppgaven. 

Det er egentlig en lett oppgave, og en god start for deg.  Er her en video om denne temaet; 

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Du kan bruke formelen:

Takk for hjelp, var ikke så veldig vanskelig. Sitter nå med denne oppgaven:chart?cht=tx&chl=\int e^{x} \sin{x} \quad dxNå har jeg lært substitusjon, oppspaltning og delvis integrasjon. Regner kanskje med at sistnevnte er fremgangsmåten på denne oppgaven, men at jeg må gjøre det flere ganger?

Prøv denne formelen:

∫u(x)v'(x)dx=u(x)v(x)-∫

u'(x)v(x)dx.

Du finner den nok i boken din. Integrasjonen av E(x)= E(x)

Lenke til kommentar

Matematikk 1, høyskole. 

 

Jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg kan sjekke/vite intuitivt når funksjoner er kontinuerlige. Så langt har jeg fått med meg at polynomfunksjoner, trigonometriske funksjoner, eksponential/logaritme og abosluttverdifunksjonen |x| er kontinuerlige. 

 

Det jeg sliter med spesifikt er blant annet, hvor kommer konstanter inn i bildet, og hvordan er det med funksjonsuttrykk med delt forskrift? Et eksempel er: 

 

f(x) = {

 

(x-2)/(x^2-5x+6) , x=/= 2, x=/= 3

-1 , x=2

2 , x=3

}

 

Jeg klarer ikke å finne ut når den er kontinuerlig. Fasit har selvfølgelig svaret, men det hjelper fint lite når jeg ikke forstår hvorfor det er som det er! 

 

Si gjerne i fra hvis jeg har vært uklar. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Matematikk 1, høyskole. 

 

Jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg kan sjekke/vite intuitivt når funksjoner er kontinuerlige. Så langt har jeg fått med meg at polynomfunksjoner, trigonometriske funksjoner, eksponential/logaritme og abosluttverdifunksjonen |x| er kontinuerlige. 

 

Det jeg sliter med spesifikt er blant annet, hvor kommer konstanter inn i bildet, og hvordan er det med funksjonsuttrykk med delt forskrift? Et eksempel er: 

 

f(x) = {

 

(x-2)/(x^2-5x+6) , x=/= 2, x=/= 3

-1 , x=2

2 , x=3

}

 

Jeg klarer ikke å finne ut når den er kontinuerlig. Fasit har selvfølgelig svaret, men det hjelper fint lite når jeg ikke forstår hvorfor det er som det er! 

 

Si gjerne i fra hvis jeg har vært uklar. På forhånd takk.

 

Vet ikke helt hvordan den funksjonen der ser ut (hadde kanskje vært bedre med et screenshot), men jeg skal prøve å svare helt generelt. Jeg vet heller ikke om Matematikk 1 på NTNU er lik den som du har, men det jeg lærte på matematikk 1 om kontinuerlige funksjoner er at visse funksjoner er kontinuerlige (de du nevner). I tillegg kan vi sjekke om en funksjon er kontinuerlig i et punkt.

 

For å sjekke om den er kontinuerlig i et punkt må du ta grenseverdien til funksjonen når den nærmer seg punktet, la oss kalle den a. Hvis denne grenseverdien er lik f(a) betyr det at funksjonen er kontinuerlig i punktet. Altså vi kan si det slik:

 

Skjermbilde_2015_12_17_kl_16_50_14.png

Her i hvert fall skal vi kunne at de funksjonene du nevner er kontinuerlige, og hvordan man sjekker om en funksjonen er kontinuerlig i et gitt punkt. Det å sjekke om hele funksjoner er kontinuerlig utover de du nevner er ikke en del av den pensumet i matematikk 1 jeg hadde i hvert fall, vet ikke om din. Men jeg husker at jeg stilte foreleseren min om det samme spørsmålet du stiller tidligere i år. Han sa at det var mer avansert matematikk, og ikke en del av pensum. Men selvklart varierer pensum fra sted til sted så jeg klarer ikke svare deg spesifikt.

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar

Nei, er egentlig litt usikker. Tenker på enten NTNU eller HiG, kanskje NMBU. HiG går vel under NTNU fra 1. januar, så jeg veit ikke hvordan reglene for kalkulator blir der da. 
Symbolsk, hva vil det si? (kanskje dumt spørsmål), likninger og sånn?

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Noen som har forslag til en god kalkulator som jeg kan bruke på høyskole/universitet? Alt fra 0-1500kr. Helst med en del forskjellige funksjoner.

 

Denne her fungerer bra for mitt bruk som ingeniørstudent. Dekker behovet i linjefagene, samt matte1, 2 og 3 pensum med diverse funksjoner den har. Fin til fysikk og omregning av enheter, samt grafisk, hyperbolske ligninger mm, paramatiseringsfunksjoner. Nå vet jeg ikke hva du skal studere, så alle disse ekstra funksjonene kan være langt mer enn du har behov for. Kjekkeste med denne er egentlig brøkfunksjon.

 

http://www.casio.com/products/Calculators_%26_Dictionaries/Graphing/FX-9860GII/

Lenke til kommentar

 

Noen som har forslag til en god kalkulator som jeg kan bruke på høyskole/universitet? Alt fra 0-1500kr. Helst med en del forskjellige funksjoner.

 

Denne her fungerer bra for mitt bruk som ingeniørstudent. Dekker behovet i linjefagene, samt matte1, 2 og 3 pensum med diverse funksjoner den har. Fin til fysikk og omregning av enheter, samt grafisk, hyperbolske ligninger mm, paramatiseringsfunksjoner. Nå vet jeg ikke hva du skal studere, så alle disse ekstra funksjonene kan være langt mer enn du har behov for. Kjekkeste med denne er egentlig brøkfunksjon.

 

http://www.casio.com/products/Calculators_%26_Dictionaries/Graphing/FX-9860GII/

 

 

Har vurdert den ja. Ser at en i matteklassen min samt. læreren min har en sånn en, ser veldig grei ut. Tenker på ingeniør/sivilingeniør, kanskje noe innen biologi, så den hadde nok vært midt i blinken :) Takk for svar!

Lenke til kommentar

 

Symbolsk, hva vil det si? (kanskje dumt spørsmål), likninger og sånn?

Likninger er en ting, mange kalkulatorer kan løse andre- og tredjegradslikninger og likninger med flere ukjente, men UiO (og UiB) tillater ikke at kalkulatoren kan f.eks derivere eller integrere en funksjon for deg.

 

Så det vil si at en kalkulator som klarer å løse så simple likninger som f.eks. 5x=5 ikke er lov på NTNU?

 

Har for øyeblikket en Casio fx82-es plus og den kan jeg ikke bruke til å løse likninger etc. med.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...