blured Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Hvilken metode burde jeg bruke på denne her? Har ikke holdt på med integrasjon/antiderivasjon så lenge, så har stort sett bare holdt på med delvis integrasjon, og enda ikke satt igang med substitusjon og delbrøksoppspaltning. Bare ved å se på den, så kjenner jeg igjen uttrykket fra derivasjon, og ser at det skal være . Ved å forsøke med på delvis integrasjon, så ser jeg at jeg ikke kommer noe vei. Så mistenker kanskje at det er substitusjon som er tingen her, pga kjernen til e (som er x^2), tenker jeg riktig da? (Og om, så er det kanskje på tide at jeg hopper videre for å lære meg det...) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Hvilken metode burde jeg bruke på denne her? Har ikke holdt på med integrasjon/antiderivasjon så lenge, så har stort sett bare holdt på med delvis integrasjon, og enda ikke satt igang med substitusjon og delbrøksoppspaltning. Bare ved å se på den, så kjenner jeg igjen uttrykket fra derivasjon, og ser at det skal være . Ved å forsøke med på delvis integrasjon, så ser jeg at jeg ikke kommer noe vei. Så mistenker kanskje at det er substitusjon som er tingen her, pga kjernen til e (som er x^2), tenker jeg riktig da? (Og om, så er det kanskje på tide at jeg hopper videre for å lære meg det...) Riktig at du må bruke substitusjon her med x^2 som u. Men det går fort å lære seg det, bare se på den videoen her på seks og et halvt minutt Endret 14. desember 2015 av Slettet-85b0hXDF Lenke til kommentar
harcoregeek Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Hvilken metode burde jeg bruke på denne her? Har ikke holdt på med integrasjon/antiderivasjon så lenge, så har stort sett bare holdt på med delvis integrasjon, og enda ikke satt igang med substitusjon og delbrøksoppspaltning. Bare ved å se på den, så kjenner jeg igjen uttrykket fra derivasjon, og ser at det skal være . Ved å forsøke med på delvis integrasjon, så ser jeg at jeg ikke kommer noe vei. Så mistenker kanskje at det er substitusjon som er tingen her, pga kjernen til e (som er x^2), tenker jeg riktig da? (Og om, så er det kanskje på tide at jeg hopper videre for å lære meg det...) Det er riktig. Du må bruke substitusjon for å løse denne oppgaven. Det er egentlig en lett oppgave, og en god start for deg. Er her en video om denne temaet; Lykke til Lenke til kommentar
blured Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Takk for hjelp, var ikke så veldig vanskelig. Sitter nå med denne oppgaven: Nå har jeg lært substitusjon, oppspaltning og delvis integrasjon. Regner kanskje med at sistnevnte er fremgangsmåten på denne oppgaven, men at jeg må gjøre det flere ganger? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 ... og delvis integrasjon. Regner kanskje med at sistnevnte er fremgangsmåten på denne oppgaven, men at jeg må gjøre det flere ganger? Har ikke regnet oppgaven selv, men det høres ut som et godt sted og starte. Må nok gjøres flere ganger ja. Lenke til kommentar
harcoregeek Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Du kan bruke formelen: Takk for hjelp, var ikke så veldig vanskelig. Sitter nå med denne oppgaven:Nå har jeg lært substitusjon, oppspaltning og delvis integrasjon. Regner kanskje med at sistnevnte er fremgangsmåten på denne oppgaven, men at jeg må gjøre det flere ganger? Prøv denne formelen: ∫u(x)v'(x)dx=u(x)v(x)-∫ u'(x)v(x)dx. Du finner den nok i boken din. Integrasjonen av E(x)= E(x) Lenke til kommentar
harcoregeek Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Det heter delvis integrasjon. anbefaler å supplere boken med youtube Lenke til kommentar
Ola-Conny Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Kan noen hjelpe? 2x+2y=44 og 3x+y=50 1 Lenke til kommentar
lumenios Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Matematikk 1, høyskole. Jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg kan sjekke/vite intuitivt når funksjoner er kontinuerlige. Så langt har jeg fått med meg at polynomfunksjoner, trigonometriske funksjoner, eksponential/logaritme og abosluttverdifunksjonen |x| er kontinuerlige. Det jeg sliter med spesifikt er blant annet, hvor kommer konstanter inn i bildet, og hvordan er det med funksjonsuttrykk med delt forskrift? Et eksempel er: f(x) = { (x-2)/(x^2-5x+6) , x=/= 2, x=/= 3 -1 , x=2 2 , x=3 } Jeg klarer ikke å finne ut når den er kontinuerlig. Fasit har selvfølgelig svaret, men det hjelper fint lite når jeg ikke forstår hvorfor det er som det er! Si gjerne i fra hvis jeg har vært uklar. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) Matematikk 1, høyskole. Jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg kan sjekke/vite intuitivt når funksjoner er kontinuerlige. Så langt har jeg fått med meg at polynomfunksjoner, trigonometriske funksjoner, eksponential/logaritme og abosluttverdifunksjonen |x| er kontinuerlige. Det jeg sliter med spesifikt er blant annet, hvor kommer konstanter inn i bildet, og hvordan er det med funksjonsuttrykk med delt forskrift? Et eksempel er: f(x) = { (x-2)/(x^2-5x+6) , x=/= 2, x=/= 3 -1 , x=2 2 , x=3 } Jeg klarer ikke å finne ut når den er kontinuerlig. Fasit har selvfølgelig svaret, men det hjelper fint lite når jeg ikke forstår hvorfor det er som det er! Si gjerne i fra hvis jeg har vært uklar. På forhånd takk. Vet ikke helt hvordan den funksjonen der ser ut (hadde kanskje vært bedre med et screenshot), men jeg skal prøve å svare helt generelt. Jeg vet heller ikke om Matematikk 1 på NTNU er lik den som du har, men det jeg lærte på matematikk 1 om kontinuerlige funksjoner er at visse funksjoner er kontinuerlige (de du nevner). I tillegg kan vi sjekke om en funksjon er kontinuerlig i et punkt. For å sjekke om den er kontinuerlig i et punkt må du ta grenseverdien til funksjonen når den nærmer seg punktet, la oss kalle den a. Hvis denne grenseverdien er lik f(a) betyr det at funksjonen er kontinuerlig i punktet. Altså vi kan si det slik: Her i hvert fall skal vi kunne at de funksjonene du nevner er kontinuerlige, og hvordan man sjekker om en funksjonen er kontinuerlig i et gitt punkt. Det å sjekke om hele funksjoner er kontinuerlig utover de du nevner er ikke en del av den pensumet i matematikk 1 jeg hadde i hvert fall, vet ikke om din. Men jeg husker at jeg stilte foreleseren min om det samme spørsmålet du stiller tidligere i år. Han sa at det var mer avansert matematikk, og ikke en del av pensum. Men selvklart varierer pensum fra sted til sted så jeg klarer ikke svare deg spesifikt. Endret 17. desember 2015 av Slettet-85b0hXDF Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Noen som har forslag til en god kalkulator som jeg kan bruke på høyskole/universitet? Alt fra 0-1500kr. Helst med en del forskjellige funksjoner. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Hvilken høyskole eller universitet tenker du på? NTNU tillater vel ikke grafiske kalkulatorer hvis jeg ikke husker feil, mens UiO bare krever at den har batteri og ikke kan regne symbolsk eller kommunisere. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Nei, er egentlig litt usikker. Tenker på enten NTNU eller HiG, kanskje NMBU. HiG går vel under NTNU fra 1. januar, så jeg veit ikke hvordan reglene for kalkulator blir der da. Symbolsk, hva vil det si? (kanskje dumt spørsmål), likninger og sånn? Endret 19. desember 2015 av Dolandyret Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Noen som har forslag til en god kalkulator som jeg kan bruke på høyskole/universitet? Alt fra 0-1500kr. Helst med en del forskjellige funksjoner. Denne her fungerer bra for mitt bruk som ingeniørstudent. Dekker behovet i linjefagene, samt matte1, 2 og 3 pensum med diverse funksjoner den har. Fin til fysikk og omregning av enheter, samt grafisk, hyperbolske ligninger mm, paramatiseringsfunksjoner. Nå vet jeg ikke hva du skal studere, så alle disse ekstra funksjonene kan være langt mer enn du har behov for. Kjekkeste med denne er egentlig brøkfunksjon. http://www.casio.com/products/Calculators_%26_Dictionaries/Graphing/FX-9860GII/ Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Noen som har forslag til en god kalkulator som jeg kan bruke på høyskole/universitet? Alt fra 0-1500kr. Helst med en del forskjellige funksjoner. Denne her fungerer bra for mitt bruk som ingeniørstudent. Dekker behovet i linjefagene, samt matte1, 2 og 3 pensum med diverse funksjoner den har. Fin til fysikk og omregning av enheter, samt grafisk, hyperbolske ligninger mm, paramatiseringsfunksjoner. Nå vet jeg ikke hva du skal studere, så alle disse ekstra funksjonene kan være langt mer enn du har behov for. Kjekkeste med denne er egentlig brøkfunksjon. http://www.casio.com/products/Calculators_%26_Dictionaries/Graphing/FX-9860GII/ Har vurdert den ja. Ser at en i matteklassen min samt. læreren min har en sånn en, ser veldig grei ut. Tenker på ingeniør/sivilingeniør, kanskje noe innen biologi, så den hadde nok vært midt i blinken Takk for svar! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Symbolsk, hva vil det si? (kanskje dumt spørsmål), likninger og sånn? Likninger er en ting, mange kalkulatorer kan løse andre- og tredjegradslikninger og likninger med flere ukjente, men UiO (og UiB) tillater ikke at kalkulatoren kan f.eks derivere eller integrere en funksjon for deg. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Varierer ikke det på selve faget og? På HiB så kan vi bruke hva vi vil elektro og fysikk, mens i matte må vi bruke Casio fx-82es Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Symbolsk, hva vil det si? (kanskje dumt spørsmål), likninger og sånn? Likninger er en ting, mange kalkulatorer kan løse andre- og tredjegradslikninger og likninger med flere ukjente, men UiO (og UiB) tillater ikke at kalkulatoren kan f.eks derivere eller integrere en funksjon for deg. Så det vil si at en kalkulator som klarer å løse så simple likninger som f.eks. 5x=5 ikke er lov på NTNU? Har for øyeblikket en Casio fx82-es plus og den kan jeg ikke bruke til å løse likninger etc. med. Endret 19. desember 2015 av Dolandyret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå