Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hæ? Vi er i kapittel 5 som bare omhandler akselrasjon, fart, strekning og lignende. Det er i kapittel 6 det tar for seg Newtons regler. Men du forklarer det veldig komplisert... Tror ikke oppgaven var ment for å være så vanskelig siden det ikke er pluss i oppgaven.

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det posisjonsgrafen som vises.

Først må man finne farten i intervallene.

[0, 2s]

Etter hva jeg kan lese av så flytter legemet seg 10 meter på 0,5 sek. Dette blir ca 20 m/s som er farten i m=0.

Samme med m=2. 5 meter på 1 sek. 5 m/s,

Fartsendring/tid = akselerasjon

5 m/s - 20 m/s / 2 sek = ca -7,5m/s^2

Samme som m=2, 5m/s igjen.

m=4 er teit vanskelig å lese av, blir veldig unøyaktig... tegner et liten tagent i m=4 og leser av. -4 meter på 0,25s=-16 m/s

-16m/s - 5 m/s / 2s = -10,5 m/s^2

Er ikke helt gode de fasitene, er en grunn til at det står ca. :p

Lenke til kommentar
Substituer tilbake igjen.

Beklager, jeg er ikke helt inne i terminologien.

Mener du at jeg skal regne ut logaritmen av de svarene jeg fikk fra andregradslikningen, og så sette disse inn i utgangspunktet?

Nå har du funnet at z = a og z = b, ikke sant? (Der a og b er to tall). Men z er jo bare et annet navn du har innført for lg x. Så du har altså at lg x = a og lg x = b. Nå kan du vel enkelt finne x?

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe?

En Juskartong har form som et prisme. Bunnflaten og toppflaten er rektangler med lengen 9,0cm og bredden 6,2cm. Volumet er 1,0 liter.

[a) Finn høyden av katongen. (som er 17,9cm)]

b) Finn arealet av overflaten? Noen som kan hjelpe med denne?

Tegn deg en figur og sett på det du vet. Her har du seks overflater å rekne arealet av. Du har de to like rektanglene i endene og fire rektangler på sidene (der to og to er like). De to i endene har du alt du trenger å vite for å finne arealet av, og i a) fant du det du trengte for å finne arealet av de fire andre.

Lenke til kommentar

Kanskje litt utenfor topic, men jeg kjører på.

Dere som har hatt R1, hva slags spørsmål er det vanlig å få på tentamensoppgaver? Tenker på første del, som er uten hjelpemidler.

Sannsynlighetsregning er jo nokså avhengig av kalkulator, men geometri (f.eks. formlikhet, kongruente trekanter etc) trenger man jo ikke kalkulator til.

Har nemlig heldagsprøve i morgen, ser litt på forrige terminprøve, og der er det polynomdivisjon (og likninger og ulikheter med samme polynom), geometri og en bevisoppgave.

Hva har dere pleid å få på terminprøver?

Lenke til kommentar

Ja, har jobbet en del med polynomdivisjon, ulikheter og likninger samt forkortninger, og jeg regner med at det kommer til å dekke mesteparten av del 1 - i tillegg til geometrien jeg jobber med nå.

Er jo typisk stoff som ikke krever kalkulator, så jeg regner med at vi får mye av det.

Får vel ta en titt på litt bevisføring igjen, er alltids greit å kunne det godt.

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe?

En Juskartong har form som et prisme. Bunnflaten og toppflaten er rektangler med lengen 9,0cm og bredden 6,2cm. Volumet er 1,0 liter.

[a) Finn høyden av kartongen. (som er 17,9cm)]

b) Finn arealet av overflaten? Noen som kan hjelpe med denne?

a) 1 liter = 1 dm3 = 1000 cm3.

V = l*b*h.

h = V/(l*b)

h = 1000/(9*6,2)

h = 1000/55,8

h = 17,9 cm.

b) Et (rett) prisme består av 6 rektangler, der to og to er like store. Du har oppgitt lengde, bredde og høgde, og kan rekne ut overflatearealet slik:

Overflate = 2*l*b+2*l*h+2*b*h

Overflate = 2*9*6,2+2*9*17,9+2*6,2*17,9

Overflate = 111,6+322,2+221,96

Overflate = 655,76 cm2.

Lenke til kommentar
Noen som vet ei side hvor man kan printe ut ei regelbok/ark med det grunnleggende til ungdomsskole tentamener?

10.klasse det er snakk om altså :)

Matematikk.net har vel forsåvidt veldig gode beskrivelser, regler og gjennomganger til både ungdomstrinn og VGS. :) Såvidt jeg husker var det veldig mye konstruksjon, likninger med én ukjent og Pytagoras' setning - men det begynner å bli 5 år siden. :p

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...