Salvesen. Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Takker for hjelp! viste ikke om den tråden, skal få lagt ut der også Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 (endret) Jobber med grafteori (innenfor logikk), og har en oppgave jeg sliter litt med å utrede en god formel til. Oppgaven: Hvis en enkel graf G har n noder og m kanter, hvor mange kanter har komplementet til G? Definisjon av komplement: "Hvis G er en graf, er komplementet til G grafen som har de samme nodene som G, men hvor to noder er naboer hvis og bare hvis nodene ikke har naboer i G. Vi skriver for komplementet til G. Her er eksempler på Grafer med noder fra 3 til 14, under står max antall kanter (m) (altså antallet linjer mellom nodene).I oppgaven så må en ta utgangspunkt i at en får oppgitt n og m. Så for å finne komplementet til G, så må en ta (mmax ved n noder) - m (kanter) = komplementet til G. Sammenhengen mellom antallet noder og m_max: 11 noder: 10 + 9 + 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + (3 × 2) = 55 10 noder: 9 + 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + (3 × 2) = 45 9 noder: 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + (3 × 2) = 36 8 noder: 7 + 6 + 5 + 4 + (3 × 2) = 28 7 noder: 6 + 5 + 4 + (3 × 2) = 21 6 noder: 5 + 4 + (3 × 2) = 15 5 noder: 4 + (3 × 2) = 10 4 noder: (3 × 2) = 6 3 noder: 3 2 noder: 1 1 node: 0 Det jeg ikke får til er å skrive en generell formel for m_max på en matematisk måte. Med programmering så er det lett (hvordan). Men matematisk så vil det være endel unntak. Med litt pseudospråk så blir formelen/tilnærmingen noe slik: n(< 1) = ikke definert. n(2) = 1 n(3) = 3 Etter dette: Max antall noder = {(n-1) + (n-2) + (n-3) ... n-k} (så lenge (n-k) > 3, og når n-k = 3, (n-k)*2). Noen som har noen forslag til hvordan skrive det på en "ordentlig" måte? Endret 6. november 2015 av blured Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Jobber med grafteori (innenfor logikk), og har en oppgave jeg sliter litt med å utrede en god formel til. Oppgaven: Hvis en enkel graf G har n noder og m kanter, hvor mange kanter har komplementet til G? Definisjon av komplement: "Hvis G er en graf, er komplementet til G grafen som har de samme nodene som G, men hvor to noder er naboer hvis og bare hvis nodene ikke har naboer i G. Vi skriver for komplementet til G. Her er eksempler på Grafer med noder fra 3 til 14, under står max antall kanter (m) (altså antallet linjer mellom nodene). I oppgaven så må en ta utgangspunkt i at en får oppgitt n og m. Så for å finne komplementet til G, så må en ta (mmax ved n noder) - m (kanter) = komplementet til G. Sammenhengen mellom antallet noder og m_max: 11 noder: 10 + 9 + 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + (3 × 2) = 55 10 noder: 9 + 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + (3 × 2) = 45 9 noder: 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + (3 × 2) = 36 8 noder: 7 + 6 + 5 + 4 + (3 × 2) = 28 7 noder: 6 + 5 + 4 + (3 × 2) = 21 6 noder: 5 + 4 + (3 × 2) = 15 5 noder: 4 + (3 × 2) = 10 4 noder: (3 × 2) = 6 3 noder: 3 2 noder: 1 1 node: 0 Det jeg ikke får til er å skrive en generell formel for m_max på en matematisk måte. Med programmering så er det lett (hvordan). Men matematisk så vil det være endel unntak. Med litt pseudospråk så blir formelen/tilnærmingen noe slik: n(< 1) = ikke definert. n(2) = 1 n(3) = 3 Etter dette: Max antall noder = {(n-1) + (n-2) + (n-3) ... n-k} (så lenge (n-k) > 3, og når n-k = 3, (n-k)*2). Noen som har noen forslag til hvordan skrive det på en "ordentlig" måte? Du kan jo alltids definere den rekursivt. Lenke til kommentar
Ballefrans2 Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Hvorfor er ikke dette uttrykket sant? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Hvorfor er ikke dette uttrykket sant? Slik du har tegnet det, så er Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Jeg skal finne ved hvilken t funksjonen har istt lokale maks, men jeg skjønner ikke helt hvilken fremgangsmåte jeg skal bruke. Jeg hhar forsøkt å integrere funksjonen, men der sitte jeg meg fast, mest fordi jeg må integrere arctan, noe som så vidt jeg vet ikke er pensum. jeg kommer til at den integrete av funksjonen er dette Nå er jeg usikker på om jeg har brukt riktig fremgangsmåte Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Jeg skal finne ved hvilken t funksjonen har istt lokale maks, men jeg skjønner ikke helt hvilken fremgangsmåte jeg skal bruke. Jeg hhar forsøkt å integrere funksjonen, men der sitte jeg meg fast, mest fordi jeg må integrere arctan, noe som så vidt jeg vet ikke er pensum. jeg kommer til at den integrete av funksjonen er dette Nå er jeg usikker på om jeg har brukt riktig fremgangsmåte Siden du skal finne maksimum vil du uansett derivere den på et eller annet tidspunkt. Det er like greit å gjøre det med en gang i stedet for å integrere først, bruk analysens fundamentalteorem. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 (endret) Prøver å legge inn en andre ordens difflikning i simulink men får ikke samme resultatet som når jeg simulerer løsningen jeg fikk når jeg løste difflikninga for hånd. Blir det riktig å løse med hensyn på d^2x/dt^2 for deretter å bygge opp det elementære blokkskjema ut fra dette? .. Løsning på difflikningen er for øvrig (og forhåpentligvis): Når A = 1, r = 1, Ti = 200, Kp = 0.02, x(0) = 1 og x'(0) = -0.005 Endret 8. november 2015 av BigJackW Lenke til kommentar
andybreh Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Faktoriser ut hei igjen, skjønte ikke helt hvordan du fikk til det ettersom dette ikke ser ut som normal faktorisering? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 e^-x er felles i begge leddene, så han faktoriserer ut den. a-ba = a(1-b) Resten skjønner du? Lenke til kommentar
andybreh Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 e^-x er felles i begge leddene, så han faktoriserer ut den. a-ba = a(1-b) Resten skjønner du? greit nok, men skjønte ikke hvor det ble av 2. Som oftest etter faktorisering vil man kunne regne seg tilbake og få den originale funksjonen, så er litt usikker. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Han løser opp den innerste parantesen. (1-(x+2))=(1-x-2)=(-1-x) Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 (endret) Jeg holder nå på med funksjonsdrøfting. En gitt funksjon har ett toppunkt og ett bunnpunkt. Hvis man så legger til en definisjonsmengde [x1,x2] så vil man få et sett topp og bunnpunkt til. Dette skjønner jeg og det er helt greit. Hvis man derimot legger til en definisjonsmengde [x1,x2〉 så får man ikke et topp/bunnpunkt ved x2, bare i x1. Jeg antar at det skjer fordi det er en grenseverdi, men hvorfor fører man da ikke opp at topp/bunnpunktet nærmer seg en verdi når punktet nærmer seg x2? Endret 9. november 2015 av Grankongen Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Fordi det er slettes ikke alltid funksjonen nærmer seg en verdi, den kan gå mot pluss/minus uendelig. Lenke til kommentar
Saurdal Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 (endret) Jeg har en oppgave jeg sliter med og forstår ikke helt hva som skal gjøres. del IEt spisested hadde i 100 dager slikt salg av en spesiell rett:i 2 dager var det 0 salg " 8 5 " " 15 20 " " 20 25 " " 40 30 " " 15 35 " Sett opp en sannsynlighetsfordeling. Finn gjennomsnittet. Del II Gitt to uavhengige valg: x: 18,19,18,20,19,20 og x: 16,15,16,17,16 a) Bruk a= 0,05 og test om h1 = h2 (fant ikke tegnet men h-en skal være opp ned og tallet skal være lite og stå på nedsida av den omvendte h-en) b) Sett opp et 95% konfidensintervall for forskjellen på gjennomsnitta. Kan du trekke samme konklusjon som under a) ?Takk på forhånd Endret 9. november 2015 av Saurdal Lenke til kommentar
Crieff Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Hei! Jeg holder på med vektorer, og skal bestemme vinkelen A i trekanten ABC. AB = [1, 3, 3] AC = [0, -1, 0] AB * AC = -3 cos A = (AB*AC)/(|AB|*|AC|) = (-3)/(sqrt(19)) Fasiten får dette til å bli A = 133,5 grader, og jeg er ikke helt sikker på hvordan de har kommet fram til det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Summen av den geometriske rekken x^n er gyldig for -1 < x < 1. Er det slik at alle andre geometriske rekker også bare er gyldige for -1 < x 1? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Fasiten får dette til å bli A = 133,5 grader, og jeg er ikke helt sikker på hvordan de har kommet fram til det? Bare ta cos-invers på begge sider. Avhengig av hvordan kalkulatoren din er satt opp, vil du enten få ca. 133.5 grader, eller ca 2.33 radianer. Lenke til kommentar
Crieff Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Bare ta cos-invers på begge sider. Avhengig av hvordan kalkulatoren din er satt opp, vil du enten få ca. 133.5 grader, eller ca 2.33 radianer. Joda, der kom den! Tusen takk. Kan jeg spørre hvorfor cos invers skal brukes her? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 (endret) Bare ta cos-invers på begge sider. Avhengig av hvordan kalkulatoren din er satt opp, vil du enten få ca. 133.5 grader, eller ca 2.33 radianer. Joda, der kom den! Tusen takk. Kan jeg spørre hvorfor cos invers skal brukes her? Du er ute etter å løse for A. Men du har Inverse funksjoner utlikner den opprinnelige funksjonen. Det er dermed slik at Altså, hvis du tar invers cosinus på begge sider av likhetstegnet, så får du i stedet for Og likheten holder fordi du gjør det samme på begge sider. Altså får du at Endret 9. november 2015 av Aleks855 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå