Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ole skal dekke på til fest. Dersom han plasserer 5 personer ved hvert av de like store bordene, mangler det 4 plasser. Dersom han setter 6 personer ved hvert bord blir det 2 plasser til overs. Hvor mange gjester og bord har han?

 

 

 

Sett opp et likningssett der du har to ukjente: antall bord chart?cht=tx&chl=x, og antall gjester chart?cht=tx&chl=y.

Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en oppgave der jeg har fått oppgitt at chart?cht=tx&chl=u = u_h + u_s. I den ene likningen har jeg chart?cht=tx&chl=u^2 hvilket vil tilsvare chart?cht=tx&chl=(u_h + u_s)^2. Men er litt usikker på hvordan jeg skal skrive ut dette. Hvilken form er riktig:

 

chart?cht=tx&chl=(u_h^2 + 2u_{hs} + u_s^2) eller chart?cht=tx&chl=(u_h^2 + 2(u_h u_s) + u_s^2s)

 

Ser at de fleste andre jeg sammenlikner med har skrevet den første varianten, men heller litt mer mot den andre, for tenker at det ikke vil gi helt mening å slå u sammen med både h og s på den måten, da de representerer to forskjellige uttrykk.

Lenke til kommentar

Har en oppgave der jeg har fått oppgitt at chart?cht=tx&chl=u = u_h + u_s. I den ene likningen har jeg chart?cht=tx&chl=u^2 hvilket vil tilsvare chart?cht=tx&chl=(u_h + u_s)^2. Men er litt usikker på hvordan jeg skal skrive ut dette. Hvilken form er riktig:

 

chart?cht=tx&chl=(u_h^2 + 2u_{hs} + u_s^2) eller chart?cht=tx&chl=(u_h^2 + 2(u_h u_s) + u_s^2s)

 

Ser at de fleste andre jeg sammenlikner med har skrevet den første varianten, men heller litt mer mot den andre, for tenker at det ikke vil gi helt mening å slå u sammen med både h og s på den måten, da de representerer to forskjellige uttrykk.

 

u_hs gir ingen mening på egen hånd, man må definere hva det betyr. Hvis man definerer u_hs til å være u_h*u_s så kan man selvsagt skrive det slik. (med forbehold om at jeg ikke vet hva disse representerer ...)

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med en fysikk oppgave jeg sliter med, har ikke hatt det på 6 år og har ikke hatt tilgang på forelesninger i dette faget i år så sliter litt med det :/ 

 

oppgaven er som lyder: 

oppgave3%20ob6_zpsparqv8gf.png

 

Oppgave a er grei, tegnet krefter fra underlaget, tyngdekraft og kraten tilført M1 som igjen tilføres M2.

oppgave b har jeg satt som a = (F/M1+M2), ikke sikker på denne men virker logisk for meg

oppgave c er jeg svært usikker på, beregne tyngdekraften til begge og forskjellen mellom de? 

oppgave d er jeg også svært usikker på, tenker å bruke en av bevegelsesligningene, men etter hva jeg kan se mangler jeg info for å fullføre de. Sikkert noe veldig enkelt, men jeg sliter som sagt litt med dette :)

 

Håper noen kan hjelpe meg på rett vei, gjerne noen eksempler :) 

Lenke til kommentar

Kom til x=-4+-√44/2  (ble altfor rotete på pc) Vet ikke hva jeg skal gjøre med √44

 

Tror du har trykt litt feil på kalkulator isåfall. Jeg får chart?cht=tx&chl=-2\pm\sqrt{11}

 

Du får ikke gjort noe særlig mer med roten av elleve, annet enn å trykke det inn i en kalkulator for å få en tilnærming. Det skal dog ikke være nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgave a er grei, tegnet krefter fra underlaget, tyngdekraft og kraten tilført M1 som igjen tilføres M2.

oppgave b har jeg satt som a = (F/M1+M2), ikke sikker på denne men virker logisk for meg

oppgave c er jeg svært usikker på, beregne tyngdekraften til begge og forskjellen mellom de? 

oppgave d er jeg også svært usikker på, tenker å bruke en av bevegelsesligningene, men etter hva jeg kan se mangler jeg info for å fullføre de. Sikkert noe veldig enkelt, men jeg sliter som sagt litt med dette :)

 

Håper noen kan hjelpe meg på rett vei, gjerne noen eksempler :)

 

Du har en liten parantes-feil i oppgave b. I oppgave c er "trikset" å forstå at m1 dytter m2. Hvilken kraft må til for å akselerere m2 til den hastigheten (eller akselerasjon) hele systemet, og dermed m2, beveger seg i? Hvor kommer denne kraften fra? Til oppgave d leter du etter en bevegelsesligning som som tar utgangspunkt i strekning (som er kjent), (akselerasjon, som du kan finne ut av), og tid (som er ukjent). Og så sist men ikke minst, så har vi en egen fysikk-tråd.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...