Aleks855 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Er det mulig å måtte gjøre delbrøkoppspalting flere ganger på en funksjon før den kan integreres? Ja. Når du delbrøkoppspalter ender du opp med flere små brøker. Hver av disse kan ofte spaltes opp videre. Lenke til kommentar
Heisann12 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hei, kan noen hjelpe meg med denne (x^3 −1) : (x+2) Jeg får dette svaret: x^2-1-(x+4/x^2+1), mens fasitene sier x^2-1+(x-4/x^2+1). Er det noen som er ser hva jeg har gjort feil? Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hvordan kan jeg finne volumet under den delen av flaten f (x, y) = 2 − |x| − |y| som ligger over xy planet? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hvordan pleier du å finne volum under flater? Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Dobbeltintegral. Men absoluttverdiene fucker med meg. Får ikke for meg hvilke grenser jeg skal bruke Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Her er det en veldig god ide å skissere opp området og grafen. Videre er det lurt å ta hver kvadrant for seg. (Eller enda bedre, regn ut for første kvadrant, argumenter for symmetri og gang med fire.) Endret 14. oktober 2015 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Har skissert det, men klarer fortsatt ikke å finne ut grensene helt.. Kan du gi noen flere tips? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Start med å se på første kvadrant. Trenger du å forholde deg til absoluttverdiene da? Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Nei, må vel ikke det. Da tror jeg at jeg tar å integrerer først fra y=0 til y=2-x, så fra x=0 til x=2? Lenke til kommentar
Anonym951 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Gå ut i fra at det infiserte området til eit sår er sirkulært. Radien til området veks med ein hastigheit på 1mm/h (1 millimeter i timen). La r vere radius til såret. a) Kva vert arealet av såret? Sidan radien veks med tida, vil arealet vekse med tida. Finn eit uttrykk for vekstrata til arealet dA/dt . Arealet av en sirkel er a=π r^2. r(t) er radius som funksjon av tiden t. Siden radien her er veksthastighet, vil det si at vi har r'(t). r'(t)=1mm/1h. Viss jeg antideriverer denne får jeg r=x+C Arealet blir dermed a=π (x+c)^2 ? Arealet blir en funksjon av radien, som igjen er en funksjon av tiden. Når vi skal derivere da/dt bruker vi dermed kjerneregelen, med u=(x+c) og g=pi*u^2. Da/dt= 2pi(x+c) * (1) --> da/dt= 2pi(x+c). Ser dette rett ut, eller er jeg helt på villspor? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Jeg har informasjonen nedenfor. Hvordan skal jeg finne korrelasjonen? Har jo standardavvikene, men hvordan regner jeg covariance ut fra dette? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Jeg har informasjonen nedenfor. Hvordan skal jeg finne korrelasjonen? Har jo standardavvikene, men hvordan regner jeg covariance ut fra dette? Skjermbilde 2015-10-14 kl. 21.56.36.png Endret 14. oktober 2015 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) nvm.. Endret 14. oktober 2015 av Alex T. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Gå ut i fra at det infiserte området til eit sår er sirkulært. Radien til området veks med ein hastigheit på 1mm/h (1 millimeter i timen). La r vere radius til såret. a) Kva vert arealet av såret? Sidan radien veks med tida, vil arealet vekse med tida. Finn eit uttrykk for vekstrata til arealet dA/dt . Arealet av en sirkel er a=π r^2. r(t) er radius som funksjon av tiden t. Siden radien her er veksthastighet, vil det si at vi har r'(t). r'(t)=1mm/1h. Hvis jeg antideriverer denne får jeg r=x+C Arealet blir dermed a=π (x+c)^2 ? Arealet blir en funksjon av radien, som igjen er en funksjon av tiden. Når vi skal derivere da/dt bruker vi dermed kjerneregelen, med u=(x+c) og g=pi*u^2. Da/dt= 2pi(x+c) * (1) --> da/dt= 2pi(x+c). Ser dette rett ut, eller er jeg helt på villspor? Du har egentlig gjort det riktig, men du blander inn x når du skal bruke t. Du har r(t), ikke r(x). I tillegg bør du passe på å ikke blande små og store bokstaver. A/a, da/Da, C/c osv. Dette er ikke galt, men det er ikke det fulle svaret, siden det er oppgitt en spesifikk verdi dr/dt. I tillegg er det mulig å regne ut r som en funksjon av t. Dermed kan man kvitte seg med hele r-en. Dette er rett og slett feil. Lenke til kommentar
andybreh Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 F(x)=x^3-6x^2+9x Spørsmålet er: Bestem likningen for den rette linjen som skjærer grafen til f både i origo og i vendepunktet, og merk den av på grafskissen. Denne linjen har enda et skjæringspunkt med grafen til f. Bestem dette skjæringspunktet ved utregning. Jeg har jo funnet den rette linjen med likning y=x-0. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal bestemme det nye skjæringspunktet ved utregning? (4,4) Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 F(x)=x^3-6x^2+9x Spørsmålet er: Bestem likningen for den rette linjen som skjærer grafen til f både i origo og i vendepunktet, og merk den av på grafskissen. Denne linjen har enda et skjæringspunkt med grafen til f. Bestem dette skjæringspunktet ved utregning. Jeg har jo funnet den rette linjen med likning y=x-0. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal bestemme det nye skjæringspunktet ved utregning? (4,4) Du løser F(x)=x. Da får du 3 verdier for x, en for hvert krysningspunkt. To av de kjenner du jo til allerede, det tredje er da det siste krysningspunktet. Lenke til kommentar
andybreh Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 F(x)=x^3-6x^2+9x Spørsmålet er: Bestem likningen for den rette linjen som skjærer grafen til f både i origo og i vendepunktet, og merk den av på grafskissen. Denne linjen har enda et skjæringspunkt med grafen til f. Bestem dette skjæringspunktet ved utregning. Jeg har jo funnet den rette linjen med likning y=x-0. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal bestemme det nye skjæringspunktet ved utregning? (4,4) Du løser F(x)=x. Da får du 3 verdier for x, en for hvert krysningspunkt. To av de kjenner du jo til allerede, det tredje er da det siste krysningspunktet. Skal jeg løse x^3-6x^2+9x? skjønner ikke helt hvordan det gir meg det siste punktet Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Les det du svarer på en gang til, Henrik B har skrevet akkurat hva du skal gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå